REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi – korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
korekta VAT, ulga na złe długi. / Fot. Fotolia
korekta VAT, ulga na złe długi. / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z ulgi na złe długi mogą skorzystać jedynie osoby będące podatnikami VAT, które dokonały sprzedaży i mają problem z odzyskaniem od kontrahenta zapłaty za towar bądź usługę. W jakich sytuacjach można skorzystać z tej ulgi?

Rozliczenie podatku VAT na zasadach korzystania z ulgi na złe długi reguluje art. 89a ustawy o VAT. Wprowadzenie przez ustawodawcę takich regulacji ma na celu pomoc w odzyskaniu zapłaconego podatku w przypadku, gdy należne kwoty podlegające opodatkowaniu nie zostały otrzymane. Innymi słowy, jeżeli podatnik odprowadził należny podatek VAT z tytułu dokonanych czynności, za które kontrahent się z nim nie rozliczył – może starać się o odzyskanie należnej kwoty podatku, jeżeli uprawdopodobni nieściągalność wierzytelności.

REKLAMA

Zgodnie z art. 89a ust. 1a ustawy o VAT, uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności ma miejsce wówczas, gdy nie została ona uregulowana bądź zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu płatności wynikającego z umowy czy faktury.

Z ulgi na złe długi nie może natomiast skorzystać podatnik VAT, który dokonał sprzedaży osobie, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na nasz newsletter!

Faktura korygująca - czy można zmusić do poprawienia faktury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki konieczne do spełnienia przez wierzyciela

Aby podatnik, będący wierzycielem mógł skorzystać z ulgi na złe długi musi spełnić kilka warunków:

  1. podatnik, na rzecz którego została dokonana sprzedaż bądź świadczenie usługi musi należeć do czynnych podatników VAT oraz nie znajdować się w tracie postępowania upadłościowego bądź likwidacyjnego,
  2. w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty :
  • wierzyciel i dłużnik powinni być zarejestrowani jak podatnicy czynni VAT,
  • dłużnik nie może być w trakcie postępowania upadłościowego bądź likwidacji
  1. od dnia wystawienia faktury, z której wynika wierzytelność nie minęły dwa lata (licząc od końca roku, w którym faktura została wystawiona).

Skorzystanie z odliczenia ulgi na złe długi wiąże się z dokonaniem korekty deklaracji VAT. Dla podatnika oznacza to, że powinien przede wszystkim zawiadomić dłużnika o konieczności uregulowania wierzytelności a następnie złożyć zawiadomienie do urzędu skarbowego o korekcie. Zawiadomienia dokonuje się na formularzu VAT – ZD:


REKLAMA

Ważne jest, ze korekty podatku należnego nie można dokonać wcześniej niż po upływie 14 dni, jakie ma dłużnik na spłatę należności, licząc od dnia otrzymania zawiadomienia od wierzyciela. A także, że wierzyciel nie mógł wykazać tej korekty przed okresem rozliczeniowym, w którym uzyskał potwierdzenie odbioru tego zawiadomienia przez dłużnika (wyr. WSA w Poznaniu, I SA/Po 327/13).

W ramach ulgi na złe długi podatnik – wierzyciel uzyska możliwość zmniejszenia podatku należnego wraz z podstawą opodatkowania tylko w dokonywaniu rozliczenia za okres, w którym upłynęło 150 dni od daty terminu płatności. Nie będzie miała tu zatem kluczowego znaczenia deklaracja za wskazany okres rozliczeniowy a termin, jaki upłynął od daty terminu płatności.

Odliczenie VAT–u od zakupu nawigacji

Obowiązki dłużnika w procedurze odliczania ulgi

Obowiązki dłużnika w ramach odliczania ulgi na złe długi zostały uregulowane w art. 89b ustawy o VAT. Jeżeli zatem dłużnik nie zapłaci w terminie 150 dni wierzytelności w jakiejkolwiek formie, wynikającej z faktury bądź umowy, wówczas zobowiązany jest do dokonania korekty kwoty naliczonego podatku, wynikającej z faktury. Jeżeli jednak podatnik – dłużnik ureguluje wierzytelność najpóźniej do końca okresu rozliczeniowego, w którym upłynął termin 150 dni – nie powstanie obowiązek korekty. W przypadku, gdy dłużnik uregulował w terminie jedynie część należności, wówczas obowiązek dokonania korekty naliczonego podatku będzie obejmował nieuregulowaną część należności. W razie kontroli podatkowej ze strony naczelnika urzędu skarbowego lub organu kontroli skarbowej, którzy stwierdzą nieprawidłowości i naruszenie obowiązku dokonania spłaty wierzytelności w terminie 150 dni – podatnik/dłużnik będzie miał nadal prawo do dokonania korekty VAT. Wówczas też organ podatkowy, przeprowadzający kontrolę może ustalić dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty naliczonego podatku, wynikającego z nieopłaconych faktur.

Czy podatek VAT można zaliczyć w koszty firmy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA