REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kontrakt menedżerski będzie opodatkowany VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kontrakt menedżerski a VAT
Kontrakt menedżerski a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski to umowa o świadczenie usług, do której mają zastosowanie przepisy o zleceniu według art. 750 Kodeksu cywilnego. Stronami takiej umowy są przedsiębiorca oraz osoba fizyczna bądź osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, lub osoba prawna. Kiedy kontrakt menedżerski będzie opodatkowany VAT?

Kontrakt menedżerski określa się jako umowę starannego działania z elementami umowy rezultatu. W umowie można dokładnie określić, na czym ta staranność polega. Tak więc, menedżer jest odpowiedzialny za dołożenie należytej staranności zarządzając przedsiębiorstwem. Inaczej mówiąc - za właściwe wykorzystanie posiadanych umiejętności w sprawowaniu kierownictwa w firmie.

REKLAMA

Działalność menedżerska a podatek VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT), usługi podlegające opodatkowaniu VAT są wykonywane przez:

  • podatnika będącego osobą prawną,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
  • osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odliczenie 100% VAT od samochodu – kompendium wiedzy

Co oznacza samodzielne wykonywanie usług menedżerskich?

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o VAT, kontrakt menedżerski można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej. Jeżeli usługi świadczone przez menedżera będą wykonywane z wykorzystaniem infrastruktury i organizacji przedsiębiorstwa, z którym zawarł umowę, a realizowane działania nie stanowią dla niego żadnego ryzyka ekonomicznego, wówczas nie ma tu mowy o samodzielnym wykonywaniu usług. Mówiąc prosto, samodzielnym nie jest ten, który nie ponosi odpowiedzialności za własną pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, najistotniejszą kwestią dla uznania usługi za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą są zapisane w umowie warunki odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich oraz zawarcie przez menedżera umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Takie stanowisko również zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2013 roku (sygn. IBPP2/443-812/13/KO). W rozpatrywanej sprawie menedżer w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł z przedsiębiorcą kontrakt menedżerski, na podstawie którego świadczył usługi zarządzające w roli członka zarządu. Podstawowym warunkiem do zawarcia umowy było wykupienie przez zarządzającego na koszt własny umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Zatem menedżer ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Limit zwolnienia z VAT w 2014 roku - od czego zależy?


Tak więc - jeśli wykupione przez menedżera ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność cywilną członków władz spółki oraz opłacił on składkę ubezpieczeniową należy uznać, że wykonuje samodzielną działalność i jest podatnikiem VAT. Ubezpieczenie musi obejmować odpowiedzialność cywilną za spowodowane szkody w spółce oraz osobom trzecim w następstwie nierzetelności czy nienależytych działań w pełnieniu obowiązków.

Z tego względu wynagrodzenie menedżera powinno być opodatkowane VAT na zasadach ogólnych i udokumentowane fakturą VAT.

Kiedy działalność menedżera bez VAT?

Wyznacznikiem opodatkowania jest rozpoznanie czy dana czynność została wykonana przez menedżera w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zatem zleceniobiorcę i zleceniodawcę będą łączyć powiązania mające charakter stosunku pracy, czyli menedżer nie jest obarczony ryzykiem ekonomicznym wynikającym z podejmowanych działań zawartych w umowie, wówczas taka działalność nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Autor: Izabela Pawluk specjalista d/s księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA