REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kontrakt menedżerski będzie opodatkowany VAT?

Kontrakt menedżerski a VAT
Kontrakt menedżerski a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski to umowa o świadczenie usług, do której mają zastosowanie przepisy o zleceniu według art. 750 Kodeksu cywilnego. Stronami takiej umowy są przedsiębiorca oraz osoba fizyczna bądź osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, lub osoba prawna. Kiedy kontrakt menedżerski będzie opodatkowany VAT?

Kontrakt menedżerski określa się jako umowę starannego działania z elementami umowy rezultatu. W umowie można dokładnie określić, na czym ta staranność polega. Tak więc, menedżer jest odpowiedzialny za dołożenie należytej staranności zarządzając przedsiębiorstwem. Inaczej mówiąc - za właściwe wykorzystanie posiadanych umiejętności w sprawowaniu kierownictwa w firmie.

REKLAMA

Działalność menedżerska a podatek VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT), usługi podlegające opodatkowaniu VAT są wykonywane przez:

  • podatnika będącego osobą prawną,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
  • osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odliczenie 100% VAT od samochodu – kompendium wiedzy

Co oznacza samodzielne wykonywanie usług menedżerskich?

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o VAT, kontrakt menedżerski można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej. Jeżeli usługi świadczone przez menedżera będą wykonywane z wykorzystaniem infrastruktury i organizacji przedsiębiorstwa, z którym zawarł umowę, a realizowane działania nie stanowią dla niego żadnego ryzyka ekonomicznego, wówczas nie ma tu mowy o samodzielnym wykonywaniu usług. Mówiąc prosto, samodzielnym nie jest ten, który nie ponosi odpowiedzialności za własną pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, najistotniejszą kwestią dla uznania usługi za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą są zapisane w umowie warunki odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich oraz zawarcie przez menedżera umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Takie stanowisko również zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2013 roku (sygn. IBPP2/443-812/13/KO). W rozpatrywanej sprawie menedżer w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł z przedsiębiorcą kontrakt menedżerski, na podstawie którego świadczył usługi zarządzające w roli członka zarządu. Podstawowym warunkiem do zawarcia umowy było wykupienie przez zarządzającego na koszt własny umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Zatem menedżer ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Limit zwolnienia z VAT w 2014 roku - od czego zależy?


Tak więc - jeśli wykupione przez menedżera ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność cywilną członków władz spółki oraz opłacił on składkę ubezpieczeniową należy uznać, że wykonuje samodzielną działalność i jest podatnikiem VAT. Ubezpieczenie musi obejmować odpowiedzialność cywilną za spowodowane szkody w spółce oraz osobom trzecim w następstwie nierzetelności czy nienależytych działań w pełnieniu obowiązków.

Z tego względu wynagrodzenie menedżera powinno być opodatkowane VAT na zasadach ogólnych i udokumentowane fakturą VAT.

Kiedy działalność menedżera bez VAT?

Wyznacznikiem opodatkowania jest rozpoznanie czy dana czynność została wykonana przez menedżera w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zatem zleceniobiorcę i zleceniodawcę będą łączyć powiązania mające charakter stosunku pracy, czyli menedżer nie jest obarczony ryzykiem ekonomicznym wynikającym z podejmowanych działań zawartych w umowie, wówczas taka działalność nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Autor: Izabela Pawluk specjalista d/s księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA