REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Mędrzycki
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje. / Fot. Fotolia
Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zanim każdy podejmie się wypełnienia PIT – u za 2013 r., powinien dokładnie sprawdzić czy posiada wszelkie wymagane informacje. Termin rozliczenia się z urzędem skarbowym mija 30 kwietnia. Warto jednak już wcześniej zadbać o niezbędne informacje.

Do końca lutego każdemu zatrudnionemu pracownikowi (na etacie czy zleceniu) pracodawca był zobowiązany dostarczyć PIT-11, czyli informację o uzyskanych w danym roku zarobkach, zapłaconych składkach ubezpieczeniowych i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Formularz może dotrzeć do nas jednak dopiero w marcu, ponieważ pracodawca dotrzyma terminu, jeśli wyśle PIT-11 nawet ostatniego dnia lutego. Informacje z zebranych formularzy PIT-11 (ze wszystkich stosunków pracy, jakie podatnik wykonywał w ciągu roku) posłużą do wypełnienia rocznej deklaracji PIT-37 (lub PIT-36, jeśli rozliczamy się ze współmałżonkiem prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowaną skalą podatkową). Jeśli zatem PIT-11 nie dotrze do nas w najbliższym czasie, warto sprawdzić, dlaczego tak się stało i zadbać o to, by trafił do nas jak najszybciej.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Podatek od otrzymywanych alimentów?

Co przedsiębiorca musi wiedzieć

Inaczej jest w przypadku przedsiębiorców. Informacje dotyczące osiągniętych przychodów, poniesionych kosztów, wysokości miesięcznych dochodów czy odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne, a także płaconych zaliczek na podatek dochodowy znajdują się w księdze przychodów i rozchodów firmy. Wypełniając zeznanie roczne (formularz PIT-36 w przypadku podatników rozliczających się na zasadach ogólnych lub PIT-36L w przypadku 19-proc. stawki liniowej) przedsiębiorcy muszą pamiętać, by mieć przygotowane kwoty zaliczek na podatek należnych w poszczególnych miesiącach 2013 r. – każdą z nich trzeba wpisać w odrębnie w PIT (etatowcy nie muszą tego robić – wpisują ogólną kwotę podatku zapłaconego w ich imieniu przez pracodawcę). Jeśli przedsiębiorca korzysta z pomocy księgowej, ale planuje rozliczyć się z fiskusem z całego roku samodzielnie, informację z kwotami przychodu, kosztów uzyskania, dochodu,  składek na ubezpieczenia społeczne (jeśli wcześniej nie zostały zaliczone w koszty firmy) i zdrowotne oraz właśnie należnych zaliczek na podatek w podziale na poszczególne miesiące, może otrzymać od biura rachunkowego.

Szybciej przez internet

Decyzja o rozliczeniu się z fiskusem przez internet z pewnością pozwoli ograniczyć do minimum formalności związane ze składaniem deklaracji w okienku. Wystarczy pobrać  ze strony Ministerstwa Finansów aplikację e-Deklaracje i mieć zainstalowany program Adobe Reader do otwarcia Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Nie trzeba nawet posiadać podpisu elektronicznego – za potwierdzenie służy podanie kwoty przychodu wykazanej w poprzedniej deklaracji podatkowej. Poza nią należy podać identyfikator podatkowy (PESEL w przypadku zwykłych osób fizycznych lub NIP w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą), imię i nazwisko oraz datę urodzenia. UPO jest traktowane na równi z potwierdzeniem zeznania złożonego w urzędzie lub potwierdzeniem nadania listu poleconego na poczcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA