REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje

Dominik Mędrzycki
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje. / Fot. Fotolia
Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zanim każdy podejmie się wypełnienia PIT – u za 2013 r., powinien dokładnie sprawdzić czy posiada wszelkie wymagane informacje. Termin rozliczenia się z urzędem skarbowym mija 30 kwietnia. Warto jednak już wcześniej zadbać o niezbędne informacje.

Do końca lutego każdemu zatrudnionemu pracownikowi (na etacie czy zleceniu) pracodawca był zobowiązany dostarczyć PIT-11, czyli informację o uzyskanych w danym roku zarobkach, zapłaconych składkach ubezpieczeniowych i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Formularz może dotrzeć do nas jednak dopiero w marcu, ponieważ pracodawca dotrzyma terminu, jeśli wyśle PIT-11 nawet ostatniego dnia lutego. Informacje z zebranych formularzy PIT-11 (ze wszystkich stosunków pracy, jakie podatnik wykonywał w ciągu roku) posłużą do wypełnienia rocznej deklaracji PIT-37 (lub PIT-36, jeśli rozliczamy się ze współmałżonkiem prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowaną skalą podatkową). Jeśli zatem PIT-11 nie dotrze do nas w najbliższym czasie, warto sprawdzić, dlaczego tak się stało i zadbać o to, by trafił do nas jak najszybciej.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Podatek od otrzymywanych alimentów?

Co przedsiębiorca musi wiedzieć

Inaczej jest w przypadku przedsiębiorców. Informacje dotyczące osiągniętych przychodów, poniesionych kosztów, wysokości miesięcznych dochodów czy odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne, a także płaconych zaliczek na podatek dochodowy znajdują się w księdze przychodów i rozchodów firmy. Wypełniając zeznanie roczne (formularz PIT-36 w przypadku podatników rozliczających się na zasadach ogólnych lub PIT-36L w przypadku 19-proc. stawki liniowej) przedsiębiorcy muszą pamiętać, by mieć przygotowane kwoty zaliczek na podatek należnych w poszczególnych miesiącach 2013 r. – każdą z nich trzeba wpisać w odrębnie w PIT (etatowcy nie muszą tego robić – wpisują ogólną kwotę podatku zapłaconego w ich imieniu przez pracodawcę). Jeśli przedsiębiorca korzysta z pomocy księgowej, ale planuje rozliczyć się z fiskusem z całego roku samodzielnie, informację z kwotami przychodu, kosztów uzyskania, dochodu,  składek na ubezpieczenia społeczne (jeśli wcześniej nie zostały zaliczone w koszty firmy) i zdrowotne oraz właśnie należnych zaliczek na podatek w podziale na poszczególne miesiące, może otrzymać od biura rachunkowego.

Szybciej przez internet

Decyzja o rozliczeniu się z fiskusem przez internet z pewnością pozwoli ograniczyć do minimum formalności związane ze składaniem deklaracji w okienku. Wystarczy pobrać  ze strony Ministerstwa Finansów aplikację e-Deklaracje i mieć zainstalowany program Adobe Reader do otwarcia Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Nie trzeba nawet posiadać podpisu elektronicznego – za potwierdzenie służy podanie kwoty przychodu wykazanej w poprzedniej deklaracji podatkowej. Poza nią należy podać identyfikator podatkowy (PESEL w przypadku zwykłych osób fizycznych lub NIP w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą), imię i nazwisko oraz datę urodzenia. UPO jest traktowane na równi z potwierdzeniem zeznania złożonego w urzędzie lub potwierdzeniem nadania listu poleconego na poczcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA