REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie faktura a czynność faktyczna determinuje obowiązek podatkowy

Anna Prymakowska
Ekoconsultant sp. z o.o.
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 roku to faktyczna czynność, czyli dostarczenie produktu lub wykonanie usługi, determinuje obowiązek podatkowy. Od nowego roku weszło w życie wiele zmian w przepisach podatkowych. Jedną z istotniejszych modyfikacji dokonano w obszarze wystawiania faktur. Na co w związku z tym powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy?

Z dniem 1 stycznia 2014 wystawianie faktur uległo całkowitej zmianie. Wszystko za sprawą tego, że zostały wprowadzone liczne modyfikacje do ogólnej ustawy VAT, która w dużej mierze dotyczy fakturowania. Do chwili wejścia zmian w życie najważniejszym dokumentem, który determinował zapłatę oraz moment powstania obowiązku podatkowego, była faktura. Od początku tego roku przedsiębiorcy mają relatywnie więcej czasu na jej wystawienie. Inną istotną kwestią związaną z tymi modyfikacjami jest to, iż ważniejsze od faktur, np. w kwestii powstania obowiązku podatkowego, stają się zapisy w umowie, mówiące o terminie odebrania zleconych prac. Czy to oznacza, że faktura straciła na ważności?

REKLAMA

Co się zmieniło?

W myśl ustawy, która weszła w życie z początkiem stycznia 2014 roku, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, to  należy ją wystawić nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały one zrealizowane.  Zasadniczo oznacza to, że przedsiębiorcy na udokumentowanie transakcji mają 30 dni przed wykonaniem zlecenia i  15 dni po jego zakończeniu. Nowe regulacje znacząco zmieniają wartość faktury. Dotychczas jej wystawienie determinowało należność podatkową. Od stycznia moment powstania obowiązku podatkowego warunkuje faktyczna czynność rozumiana jako odebranie dzieła, dostarczenie towaru lub też realizacja zlecenia. Kluczowe stają się również zapisy w umowach, które uściślają datę wykonania czynności, dostarczenia usługi lub zaraportowania działań.  To od nich teraz zależny jest moment, w którym przedsiębiorcy będą musieli zapłacić podatek VAT.

Jak wykorzystywać faktury elektroniczne w 2014 roku?

W związku z tymi zmianami rola faktury została sprowadzona jedynie do funkcji dokumentującej transakcję oraz uprawniającej do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, która wskazuje, że do odliczenia podatku konieczne jest spełnienie dwóch warunków:

- w okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy (podatnik otrzymał towar lub na jego rzecz świadczona została usługa),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podatek jest odliczany nie wcześniej niż w okresie, w którym podatnik otrzymał fakturę (lub dokument celny).

Natomiast na wartości zyskała faktyczna czynność oraz wszelkiego rodzaju zapisy w umowach, regulujące np.  odbiory usług.

Faktura korygująca - czy można zmusić do poprawienia faktury?


Zmiany i co dalej?

REKLAMA

Dokonane regulacje przyczyniły się do usystematyzowania i uporządkowania kwestii współpracy w obrębie państw Unii Europejskiej,  w których wystawianie faktur na chwilę obecną wygląda tak samo. Ponadto zostały zlikwidowane faktury pro forma oraz zaliczkowe. Zmniejszyło to również znaczenie samego dokumentu, który od 1 stycznia 2014 roku nie determinuje już momentu powstania obowiązku podatkowego. Niemniej jednak warto pamiętać, że nabywca nie może odliczyć VAT, dopóki nie otrzyma faktury.  Po wprowadzonych zmianach ważne stają się także zapisy w umowach pomiędzy nabywcą a kontrahentem oraz wszelkiego rodzaju dokumenty, które potwierdzają odbiór wykonanych prac.

Zatem od stycznia przedsiębiorcy teoretycznie mają 45 dni na wystawienie faktur, a sama należność podatkowa uwarunkowana jest poprzez czynność, a nie dokument. Tym samym można stwierdzić, iż faktura nie ma już takiej rangi, jak przed wprowadzeniem modyfikacji. W chwili obecnej istotne z perspektywy powstawania obowiązku podatkowego stały się też umowy, które go determinują. Dlatego też szczególnie na te kwestie w tym momencie powinni zwracać uwagę przedsiębiorcy.

Terminowe umowy o pracę maksymalnie na 24 miesiące

Autor: Anna Prymakowska, specjalista z Ekoconsultant sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA