REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można amortyzować samochód „z kratką” metodą jednorazową

Małgorzata Rymarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem tzw. małym podatnikiem. Moje przychody za zeszły rok wyniosły niecałe 500 000 zł. W listopadzie br. kupiłam samochód „z kratką”. Auto zostało kupione na kredyt. Ze swoich środków dokonałam wpłaty 35% wartości auta. Jednym z zabezpieczeń spłaty kredytu jest przewłaszczenie własności samochodu na bank. Czy w takim przypadku mogę skorzystać z jednorazowej amortyzacji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, możlna dokonać jednorazowej amortyzacji samochodu „z kratką”, pod warunkiem uzyskania z okręgowej stacji kontroli pojazdów zaświadczenia, że jest to samochód ciężarowy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasadą jest, że amortyzacji podlegają środki trwałe będące przedmiotem własności lub współwłasności podatnika (art. 22a updof). Ustawa podatkowa przewiduje jednak od tej zasady wyjątki. Jednym z nich jest amortyzowanie przez kredytobiorcę samochodu przewłaszczonego na bank w celu zabezpieczenia spłaty kredytu. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostały przewłaszczone w celu zabezpieczenia wierzytelności, w tym pożyczki lub kredytu, dokonuje bowiem dotychczasowy właściciel, w tym pożyczkobiorca lub kredytobiorca (art. 22f ust. 5 updof).

REKLAMA

Poprzez zawarcie umowy przewłaszczenia nie dochodzi do definitywnego przeniesienia własności, ale tylko do zabezpieczenia wierzytelności wynikającej z umowy kredytowej. Bank ma bowiem obowiązek przeniesienia własności rzeczy z powrotem na dłużnika, jeżeli ten spełni swoje zobowiązanie wobec banku, tj. spłaci kredyt wraz z odsetkami (art. 101 ustawy - Prawo bankowe). Respektując cel wymienionej instytucji Prawa bankowego, ustawodawca umożliwił przedsiębiorcom amortyzowanie środków trwałych nabytych na kredyt, pomimo ich okresowego przewłaszczenia na bank. Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2008 r., nr IBPB1/415-259/07/KB, stwierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zważywszy na treść ww. art. 22f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zauważyć należy, iż instytucja przewłaszczenia - a więc formalna zmiana właściciela dokonywana w celu zabezpieczenia wierzytelności - nie wywiera negatywnych dla podatnika skutków w przedmiocie dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Jak bowiem stanowi ww. przepis, odpisów amortyzacyjnych dokonuje dotychczasowy właściciel, tj. w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jako kredytobiorca.

W efekcie powyższych przepisów Czytelniczka ma prawo amortyzować samochód nabyty na kredyt w całości, pomimo że jest on przewłaszczony na bank w celu zabezpieczenia spłaty kredytu. Za wartość początkową samochodu Czytelniczka przyjmie pełną cenę nabycia samochodu, powiększoną o koszty związane z jego zakupem naliczone do dnia przekazania samochodu do używania, np.: odsetki od kredytu na zakup auta, prowizje bankowe od udzielonego kredytu, opłaty związane z dokonanym przewłaszczeniem (art. 22g ust. 3 updof).

Wybór metody amortyzacji

Wybór metody amortyzacji środka trwałego należy do podatnika. Musi on jednak dokonać tego wyboru w granicach wyznaczonych przepisami updof. Amortyzacji jednorazowej mogą dokonywać tzw. mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej (art. 22k ust. 7 updof). Czytelniczka spełnia to kryterium, ponieważ w 2009 r. jest tzw. małym podatnikiem. Oznacza to, że jej przychody wraz z VAT należnym w 2008 r. nie przekroczyły kwoty 4 053 000 zł (art. 5a pkt 20 updof). Należy jednak pamiętać, że amortyzacji jednorazowej podlegają środki trwałe zaliczone do grupy 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera własną definicję samochodu osobowego w art. 5a pkt 19 (patrz Słowniczek).

Na szybkiej amortyzacji można zyskać

Dokumentem potwierdzającym uznanie samochodu „z kratką” (o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony) za samochód ciężarowy jest zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów (art. 5c ust. 1 updof). Zaświadczenie to podatnik otrzymuje w wyniku dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego w stacji. Stosowny wpis upoważniony pracownik stacji zamieszcza również w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Po otrzymaniu zaświadczenia podatnik powinien złożyć jego kopię do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania (art. 5c ust. 2 updof). Korzystny wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. (C-414/07), dający podatnikom prawo do pełnego odliczenia VAT przy zakupie samochodów „z kratką” bez uzyskiwania zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów (takie stanowisko potwierdza również pismo Ministra Finansów z 13 lutego 2009 r., nr PT3/812/4/15//CZE/09/185), nie odnosi się bezpośrednio do przepisów updof. Wobec powyższego Czytelniczka może dokonać jednorazowej amortyzacji samochodu „z kratką”, pod warunkiem że uzyska ze stacji kontroli pojazdów zaświadczenie, że jest to samochód ciężarowy stosownie do przepisów art. 5a pkt 19 updof. Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 31 marca 2009 r., nr ITPB1/415-25/09/MM:

Z Pani wniosku wynika, że zakupiony (...) samochód jest samochodem ciężarowym, co potwierdza zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów (...). Wobec tego przysługuje Pani możliwość skorzystania z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego i wprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu ciężarowego do wysokości limitu (...).

SŁOWNICZEK

Samochód osobowy (art. 5a pkt 19 updof) - oznacza pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

1) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

2) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,

3) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,

4) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,

5) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług.

• art. 5a pkt 19, art. 5c, art. 22a ust. 1, art. 22f ust. 5, art. 22g ust. 1 i ust. 3; art. 22k ust. 7-13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1323

Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA