REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować samochód nabyty na kredyt

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem płatnikiem VAT. Zakupiłem na kredyt samochód ciężarowy za 33 600 zł + VAT. Kredyt został mi udzielony jako podmiotowi gospodarczemu. Bank w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń przeniósł na siebie 49% w prawie własności samochodu. Faktura za samochód została wystawiona na mnie jako osobę fizyczną, a nie na firmę. Jeżeli bank jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym jako współwłaściciel samochodu, to czy mogę wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych i zamortyzować jednorazowo? Czy odsetki od kredytu będą kosztem podatkowym?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Może Pan samochód zakupiony na kredyt wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować go. Ponieważ samochód stanowi współwłasność Pana oraz banku, jego wartość początkową należy ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje Pana udział we własności. Oznacza to, że będzie Pan mógł jedynie częściowo zamortyzować użytkowany samochód. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup samochodu, po dniu przekazania samochodu do używania, ma Pan prawo wliczyć w koszty (w całości) w momencie ich faktycznej zapłaty.

UZASADNIENIE

Środki trwałe stanowiące współwłasność podatnika. Aby odpowiedzieć na Pana pytanie, należy ustalić, czy można amortyzować przedmioty, które stanowią współwłasność podatnika. W tym celu należy odwołać się do art. 22a updof. Zgodnie z nim amortyzacji podlegają:

REKLAMA

stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki (lokale będące odrębną własnością), maszyny, urządzenia i środki transportu lub inne przedmioty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem amortyzacji jest, aby przewidywany okres używania tych środków trwałych był dłuższy niż rok i aby były one wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Oznacza to, że przepisy podatkowe zezwalają na wprowadzanie do ewidencji środków trwałych oraz amortyzowanie przedmiotów stanowiących współwłasność podatnika. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji w sposób odmienny ustala się wartość początkową tego rodzaju środków trwałych.

Ustalenie wartości początkowej. W przypadku gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika podatnik powinien ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku (art. 22g ust. 11 updof).

WAŻNE!

Jeżeli środek trwały stanowi współwłasność, podatnik powinien ustalić jego wartość początkową w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego środka trwałego.

Ponieważ w sytuacji przedstawionej w pytaniu samochód został nabyty w drodze kupna, to jego wartość początkową stanowi cena nabycia. Cenę nabycia stanowi kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania samochodu do używania (art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 updof).

Ustalając zatem dla celów amortyzacji wartość początkową nabytego przez Pana samochodu, z uwagi na to, że w 49% stanowi on współwłasność banku, za wartość początkową należy przyjąć Pana udział w cenie nabycia samochodu. Wyniesie on 17 136 zł, czyli 51% z 33 600 zł.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca nabył samochód ciężarowy o wartości 50 000 zł netto na kredyt. Ze względu na potrzebę zabezpieczenia kredytu współwłaścicielem samochodu w 50% jest bank. Bank został wpisany jako współwłaściciel w dowodzie rejestracyjnym. Udział przedsiębiorcy w prawie własności samochodu wynosi 50%. W takim przypadku wartość początkowa środka trwałego przyjęta dla celów amortyzacji przez przedsiębiorcę wynosi 25 000 zł. Nabyty samochód należy amortyzować według stawki 20%.

Należy pamiętać, że wpisanie banku jako współwłaściciela samochodu jest dla Pana niekorzystne. Pomimo że bank nie poniesie żadnych kosztów związanych z zakupem samochodu, a na Panu będzie ciążył obowiązek spłaty całości kredytu, nie może Pan dokonywać odpisów amortyzacyjnych od całej ceny nabycia.

Odsetki od kredytu. Rozliczenie odsetek od kredytu zależy od momentu, w którym są one naliczone i zapłacone. Odsetki od kredytu naliczone i zapłacone do dnia przekazania samochodu do używania powinien Pan wliczyć do wartości początkowej samochodu. Odsetki zapłacone po przekazaniu samochodu do używania powinien Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 23 września 2008 r., nr ILPB1/415-458/08-2/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy uznać, że jeżeli odsetki zostały naliczone i zapłacone po dniu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych, to wówczas Wnioskodawca może je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Zaznaczyć jednak należy, że zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli odsetki od kredytu zostały naliczone i zapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania, to zwiększają one wartość początkową tego środka trwałego i poprzez odpisy amortyzacyjne mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odliczenie VAT. Otrzymana przez Pana faktura VAT, dokumentująca poniesione wydatki związane z nabyciem samochodu ciężarowego na cele prowadzonej działalności, stanowi podstawę do odliczenia całego wykazanego na niej VAT. Bez znaczenia pozostaje to, że faktura została wystawiona na Pana imię i nazwisko, a nie na firmę. Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 12 listopada 2007, nr IBPP1/443- 88/07/PK/KAN-342/08/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Wspólnie z małżonką nabył samochód osobowy, który będzie wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej. Faktura dokumentująca nabycie samochodu została wystawiona na imię i nazwisko Wnioskodawcy, lecz nie zawiera nazwy firmy oraz jego numeru identyfikacji podatkowej. Przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę i służy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Należy wskazać, iż w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji brak na fakturze nazwy jego firmy oraz numeru identyfikacji podatkowej nie dyskwalifikuje przedmiotowej faktury jako podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym, mając na uwadze fakt, iż przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i będzie amortyzowany, Wnioskodawca może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup samochodu przy spełnieniu ogólnych warunków wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. (...).

l art. 22, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1432

l art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA