REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować samochód nabyty na kredyt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem płatnikiem VAT. Zakupiłem na kredyt samochód ciężarowy za 33 600 zł + VAT. Kredyt został mi udzielony jako podmiotowi gospodarczemu. Bank w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń przeniósł na siebie 49% w prawie własności samochodu. Faktura za samochód została wystawiona na mnie jako osobę fizyczną, a nie na firmę. Jeżeli bank jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym jako współwłaściciel samochodu, to czy mogę wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych i zamortyzować jednorazowo? Czy odsetki od kredytu będą kosztem podatkowym?

RADA

REKLAMA

Może Pan samochód zakupiony na kredyt wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować go. Ponieważ samochód stanowi współwłasność Pana oraz banku, jego wartość początkową należy ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje Pana udział we własności. Oznacza to, że będzie Pan mógł jedynie częściowo zamortyzować użytkowany samochód. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup samochodu, po dniu przekazania samochodu do używania, ma Pan prawo wliczyć w koszty (w całości) w momencie ich faktycznej zapłaty.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Środki trwałe stanowiące współwłasność podatnika. Aby odpowiedzieć na Pana pytanie, należy ustalić, czy można amortyzować przedmioty, które stanowią współwłasność podatnika. W tym celu należy odwołać się do art. 22a updof. Zgodnie z nim amortyzacji podlegają:

stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki (lokale będące odrębną własnością), maszyny, urządzenia i środki transportu lub inne przedmioty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem amortyzacji jest, aby przewidywany okres używania tych środków trwałych był dłuższy niż rok i aby były one wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Oznacza to, że przepisy podatkowe zezwalają na wprowadzanie do ewidencji środków trwałych oraz amortyzowanie przedmiotów stanowiących współwłasność podatnika. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji w sposób odmienny ustala się wartość początkową tego rodzaju środków trwałych.

Ustalenie wartości początkowej. W przypadku gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, wartość początkową tego składnika podatnik powinien ustalić w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku (art. 22g ust. 11 updof).

WAŻNE!

Jeżeli środek trwały stanowi współwłasność, podatnik powinien ustalić jego wartość początkową w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego środka trwałego.

REKLAMA

Ponieważ w sytuacji przedstawionej w pytaniu samochód został nabyty w drodze kupna, to jego wartość początkową stanowi cena nabycia. Cenę nabycia stanowi kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania samochodu do używania (art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 updof).

Ustalając zatem dla celów amortyzacji wartość początkową nabytego przez Pana samochodu, z uwagi na to, że w 49% stanowi on współwłasność banku, za wartość początkową należy przyjąć Pana udział w cenie nabycia samochodu. Wyniesie on 17 136 zł, czyli 51% z 33 600 zł.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca nabył samochód ciężarowy o wartości 50 000 zł netto na kredyt. Ze względu na potrzebę zabezpieczenia kredytu współwłaścicielem samochodu w 50% jest bank. Bank został wpisany jako współwłaściciel w dowodzie rejestracyjnym. Udział przedsiębiorcy w prawie własności samochodu wynosi 50%. W takim przypadku wartość początkowa środka trwałego przyjęta dla celów amortyzacji przez przedsiębiorcę wynosi 25 000 zł. Nabyty samochód należy amortyzować według stawki 20%.

Należy pamiętać, że wpisanie banku jako współwłaściciela samochodu jest dla Pana niekorzystne. Pomimo że bank nie poniesie żadnych kosztów związanych z zakupem samochodu, a na Panu będzie ciążył obowiązek spłaty całości kredytu, nie może Pan dokonywać odpisów amortyzacyjnych od całej ceny nabycia.

Odsetki od kredytu. Rozliczenie odsetek od kredytu zależy od momentu, w którym są one naliczone i zapłacone. Odsetki od kredytu naliczone i zapłacone do dnia przekazania samochodu do używania powinien Pan wliczyć do wartości początkowej samochodu. Odsetki zapłacone po przekazaniu samochodu do używania powinien Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 23 września 2008 r., nr ILPB1/415-458/08-2/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, należy uznać, że jeżeli odsetki zostały naliczone i zapłacone po dniu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych, to wówczas Wnioskodawca może je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Zaznaczyć jednak należy, że zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli odsetki od kredytu zostały naliczone i zapłacone do dnia przekazania środka trwałego do używania, to zwiększają one wartość początkową tego środka trwałego i poprzez odpisy amortyzacyjne mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odliczenie VAT. Otrzymana przez Pana faktura VAT, dokumentująca poniesione wydatki związane z nabyciem samochodu ciężarowego na cele prowadzonej działalności, stanowi podstawę do odliczenia całego wykazanego na niej VAT. Bez znaczenia pozostaje to, że faktura została wystawiona na Pana imię i nazwisko, a nie na firmę. Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 12 listopada 2007, nr IBPP1/443- 88/07/PK/KAN-342/08/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Wspólnie z małżonką nabył samochód osobowy, który będzie wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej. Faktura dokumentująca nabycie samochodu została wystawiona na imię i nazwisko Wnioskodawcy, lecz nie zawiera nazwy firmy oraz jego numeru identyfikacji podatkowej. Przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę i służy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Należy wskazać, iż w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji brak na fakturze nazwy jego firmy oraz numeru identyfikacji podatkowej nie dyskwalifikuje przedmiotowej faktury jako podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym, mając na uwadze fakt, iż przedmiotowy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i będzie amortyzowany, Wnioskodawca może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup samochodu przy spełnieniu ogólnych warunków wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. (...).

l art. 22, art. 22a ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1432

l art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA