REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na szybkiej amortyzacji można zyskać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą oraz mali podatnicy mogą jednorazowo zaliczyć do kosztów inwestycje do 169 tys. zł. Ponosząc takie wydatki, można w ogólne nie płacić podatku, a środki przeznaczyć na inne cele inwestycyjne.

Przy zakupie środków trwałych możliwe jest dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu, w którym środki zostały wprowadzone do ewidencji. Prawo takie zostało przewidziane dla środków trwałych zaliczanych do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych. Trzeba jednak pamiętać, że z preferencyjnych zasad amortyzowania wyłączone zostały samochody osobowe.

REKLAMA

Należy zwrócić uwagę, że łączna kwota odpisów dokonana tą metodą w danym roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości 50 tys. euro. W 2009 roku limit ten wynosi 169 tys. zł. Do jego wartości nie wlicza się jednak odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 3,5 tys. zł.

Korzystne odpisy

REKLAMA

Skorzystanie z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych może okazać się korzystne dla podatników dokonujących dużych inwestycji, zwłaszcza w momencie gdy dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Dzięki temu uproszczeniu będą oni mogli wygenerować dużą stratę podatkową. Oczywiście przedsiębiorcy mogą odliczyć powstałą stratę w kolejnych latach prowadzonej działalności. Trzeba jednak pamiętać, że w jednym roku nie można odliczyć więcej niż 50 proc. straty oraz że na jej odliczenie podatnik ma pięć lat.

Warto zwrócić uwagę, że prawo do jednorazowej przyśpieszonej amortyzacji przysługuje małemu podatnikowi oraz podatkowi rozpoczynającemu działalność gospodarczą zarówno wtedy, gdy zakup środków trwałych finansowany jest przez niego z przychodów firmy, jak i ze środków obcych. Może to być np. kredyt bankowy, pożyczka czy leasing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zysk ze straty

Zainwestowanie środków pochodzących przykładowo z kredytu, z możliwością natychmiastowego zaliczenia wydatku w koszty w pełnej wartości (nieprzekraczącej równowartości 50 tys. euro) w formie jednorazowej amortyzacji, może spowodować, że podatnik nie będzie musiał płacić w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy. Co więcej, doprowadzi to do zakończenia przez niego roku stratą, czego konsekwencją będzie możliwość pomniejszenia dochodu w latach następnych. Zaoszczędzone w ten sposób środki będzie mógł przeznaczyć na inne cele, służące rozwojowi jego firmy.

Formy nabycia

Amortyzację jednorazową można zastosować do środków trwałych, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Obowiązujące przepisy podatkowe nie ograniczają jednak form wprowadzenia ich do ewidencji. Oznacza to zatem, że przyśpieszoną amortyzacją mogą być objęte zarówno środki trwałe, które zostały nabyte i jako takie wprowadzone do ewidencji środków trwałych, jak i takie, które do ewidencji środków trwałych zostały wpisane z każdej innej okazji, uregulowanej w art. 22a-22o ustawy o PIT. Chodzi tu więc o składniki majątku, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie oraz o podlegające również amortyzacji, niezależnie od przewidywanego okresu używania. Mogą nimi być przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, a także składniki majątku niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, pozyskane na podstawie umowy leasingu.

KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA