REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wdrażanie oprogramowania komputerowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalić wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych przy wdrażaniu oprogramowania komputerowego w spółce kapitałowej? Jak kwalifikować comiesięczne wydatki na oprogramowanie, w tym wydatki na pracowników i serwis?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wartość początkową nabytej od osób trzecich licencji na oprogramowanie komputerowe stanowi tu cena nabycia programu komputerowego. Szczegóły i odpowiedzi na pozostałe pytania przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b updop). Kosztem uzyskania przychodów są natomiast odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop). Amortyzacji podlegają między innymi wartości niematerialne i prawne w postaci licencji oraz autorskich praw majątkowych, które zostały nabyte przez podatnika i nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok (art. 16b ust. 1 updop). Przytoczony przepis wyraźnie wskazuje, że amortyzacji mogą podlegać jedynie nabyte przez podatnika wartości niematerialne i prawne. Oznacza to, że w przypadku gdy np. system komputerowy wytworzony zostałby przez Państwa spółkę we własnym zakresie, nie będzie podlegać amortyzacji. Warunkiem dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest używanie przez podatnika wartości niematerialnych i prawnych na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej albo oddanie do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji).

REKLAMA

Jak ustalić wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartością początkową wartości niematerialnych i prawnych jest cena nabycia tych praw (art. 16g ust. 3 updop). Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty zakupu naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnych i prawnych do używania. Należy dodać, że cenę nabycia można powiększyć o takie wydatki, jak np. montaż, transport, instalację czy VAT, jeśli podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Cena nabycia może zostać skorygowana o różnice kursowe, które zostaną naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej i prawnej do używania.

W przypadku importu cena nabycia obejmuje także cło i podatek akcyzowy od składników sprowadzanych z zagranicy. Gdy spółka nabywa licencję na oprogramowanie komputerowe od osób trzecich, musi wprowadzić licencję do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w celu amortyzacji. W przypadku braku ewidencji licencji na oprogramowanie dokonywane odpisy amortyzacyjne nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Należy wspomnieć, że przepisy prawa podatkowego nie określają, jaka powinna być forma i treść ewidencji sporządzanej przez osoby prawne. Na podatnika nałożono jedynie obowiązek uwzględniania w tej ewidencji informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z prawem podatkowym. Ewidencja powinna zatem informować o:

• dacie nabycia licencji wraz z oznaczeniem dokumentu stwierdzającego nabycie,

• dacie przyjęcia do używania,

• określeniu wartości niematerialnej i prawnej,

• aktualnej wartości początkowej,

• określeniu metody i stawki amortyzacji,

• dacie likwidacji lub dacie zbycia.

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości zakupu oprogramowania. Do wartości zakupu należy zaliczać koszty związane z przystosowaniem oprogramowania do stanu nadającego się do gospodarczego wykorzystania, takie jak instalacja czy uruchomienie. Potwierdza to interpretacja z 16 sierpnia 2007 r. Naczelnika I Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, nr 1435/FB1/423-34/07/EF, oraz stanowisko Izby Skarbowej w Gdańsku z 12 maja 2005 r., nr BI/005-1105/04, w którym czytamy:

koszty poniesione na konfigurację systemu na potrzeby jednostki, wpisanie lub przeniesienie istniejących danych, dostosowanie istniejących w jednostce procedur działania, prace testowe sprawdzające poprawność działania poszczególnych funkcji systemu informatycznego w warunkach jednostki, wprowadzenie ewentualnych poprawek, podróże służbowe związane z wdrożeniem programu - jako koszty związane z przystosowaniem składnika majątku do prawidłowego używania - powiększają cenę nabycia licencji, tj. wartość początkową stanowiącą dla celów podatkowych podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Innymi słowy, w cenie nabycia należy uwzględnić koszty, bez których poniesienia nie można byłoby przyjąć licencji do gospodarczego wykorzystania.

Serwis oprogramowania

Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i konserwacją systemu komputerowego jako miesięczne, bieżące koszty działalności podatnika, wynikające z zawartej umowy, stanowią koszt w dacie ich faktycznego poniesienia. Warunkiem jest, by oprogramowanie komputerowe, z którym związane są wydatki, było wykorzystywane w prowadzonej przez podatnika działalności. Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów (pismo z 21 stycznia 2003 r., nr PB3/1042-8214-358/HS/GM/02):

wydatek na opłatę aktualizacyjną nie może być traktowany jako wydatek na ulepszenie wartości niematerialnej i prawnej, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje takiej możliwości. Zatem wydatki poniesione na modyfikację (aktualizację) użytkowanych programów stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Wynagrodzenie pracowników a wartość początkowa oprogramowania

Opisując problematykę wynagrodzeń pracowników związanych z wdrożeniem programu komputerowego, należy rozgraniczyć dwie sytuacje.

1. Spółka nabywa oprogramowanie na rynku, które następnie przystosowuje do własnych potrzeb. W takiej sytuacji pracownicy spółki uczestniczą w procesie wdrożenia danego oprogramowania, np. zatrudnieni informatycy. Jeżeli prace tego typu są niezbędne do przyjęcia oprogramowania do gospodarczego wykorzystania, a wartość kosztów wynagrodzenia pracowników jest możliwa do precyzyjnego ustalenia (np. poprzez narzędzia pozwalające na określenie dokładnej liczby przepracowanych godzin), to koszty tego typu powiększają wartość początkową danego oprogramowania.

2. Przedsiębiorca ponosi koszty związane z przeszkoleniem pracowników z nowego programu. Kosztów szkoleń, co do zasady, nie wlicza się do wartości początkowej nowego oprogramowania. Wydatki na szkolenia administratorów i użytkowników w zakresie obsługi wdrażanego systemu są kosztami podniesienia kwalifikacji pracowników. Powinny więc być oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych (wskazanych w art. 15 ust. 1 updop). Stanowią zatem Państwa koszt podatkowy, jeżeli były związane z prowadzoną działalnością.

• art. 15 ust. 1, art. 16b ust. 1 i art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316

Jakub Kubacki

ekspert w zakresie podatku dochodowego

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA