REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wdrażanie oprogramowania komputerowego

Jakub Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalić wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych przy wdrażaniu oprogramowania komputerowego w spółce kapitałowej? Jak kwalifikować comiesięczne wydatki na oprogramowanie, w tym wydatki na pracowników i serwis?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wartość początkową nabytej od osób trzecich licencji na oprogramowanie komputerowe stanowi tu cena nabycia programu komputerowego. Szczegóły i odpowiedzi na pozostałe pytania przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b updop). Kosztem uzyskania przychodów są natomiast odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop). Amortyzacji podlegają między innymi wartości niematerialne i prawne w postaci licencji oraz autorskich praw majątkowych, które zostały nabyte przez podatnika i nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok (art. 16b ust. 1 updop). Przytoczony przepis wyraźnie wskazuje, że amortyzacji mogą podlegać jedynie nabyte przez podatnika wartości niematerialne i prawne. Oznacza to, że w przypadku gdy np. system komputerowy wytworzony zostałby przez Państwa spółkę we własnym zakresie, nie będzie podlegać amortyzacji. Warunkiem dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest używanie przez podatnika wartości niematerialnych i prawnych na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej albo oddanie do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji).

REKLAMA

Jak ustalić wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartością początkową wartości niematerialnych i prawnych jest cena nabycia tych praw (art. 16g ust. 3 updop). Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty zakupu naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnych i prawnych do używania. Należy dodać, że cenę nabycia można powiększyć o takie wydatki, jak np. montaż, transport, instalację czy VAT, jeśli podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Cena nabycia może zostać skorygowana o różnice kursowe, które zostaną naliczone do dnia przekazania wartości niematerialnej i prawnej do używania.

W przypadku importu cena nabycia obejmuje także cło i podatek akcyzowy od składników sprowadzanych z zagranicy. Gdy spółka nabywa licencję na oprogramowanie komputerowe od osób trzecich, musi wprowadzić licencję do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w celu amortyzacji. W przypadku braku ewidencji licencji na oprogramowanie dokonywane odpisy amortyzacyjne nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Należy wspomnieć, że przepisy prawa podatkowego nie określają, jaka powinna być forma i treść ewidencji sporządzanej przez osoby prawne. Na podatnika nałożono jedynie obowiązek uwzględniania w tej ewidencji informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z prawem podatkowym. Ewidencja powinna zatem informować o:

• dacie nabycia licencji wraz z oznaczeniem dokumentu stwierdzającego nabycie,

• dacie przyjęcia do używania,

• określeniu wartości niematerialnej i prawnej,

• aktualnej wartości początkowej,

• określeniu metody i stawki amortyzacji,

• dacie likwidacji lub dacie zbycia.

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości zakupu oprogramowania. Do wartości zakupu należy zaliczać koszty związane z przystosowaniem oprogramowania do stanu nadającego się do gospodarczego wykorzystania, takie jak instalacja czy uruchomienie. Potwierdza to interpretacja z 16 sierpnia 2007 r. Naczelnika I Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, nr 1435/FB1/423-34/07/EF, oraz stanowisko Izby Skarbowej w Gdańsku z 12 maja 2005 r., nr BI/005-1105/04, w którym czytamy:

koszty poniesione na konfigurację systemu na potrzeby jednostki, wpisanie lub przeniesienie istniejących danych, dostosowanie istniejących w jednostce procedur działania, prace testowe sprawdzające poprawność działania poszczególnych funkcji systemu informatycznego w warunkach jednostki, wprowadzenie ewentualnych poprawek, podróże służbowe związane z wdrożeniem programu - jako koszty związane z przystosowaniem składnika majątku do prawidłowego używania - powiększają cenę nabycia licencji, tj. wartość początkową stanowiącą dla celów podatkowych podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Innymi słowy, w cenie nabycia należy uwzględnić koszty, bez których poniesienia nie można byłoby przyjąć licencji do gospodarczego wykorzystania.

Serwis oprogramowania

Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i konserwacją systemu komputerowego jako miesięczne, bieżące koszty działalności podatnika, wynikające z zawartej umowy, stanowią koszt w dacie ich faktycznego poniesienia. Warunkiem jest, by oprogramowanie komputerowe, z którym związane są wydatki, było wykorzystywane w prowadzonej przez podatnika działalności. Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów (pismo z 21 stycznia 2003 r., nr PB3/1042-8214-358/HS/GM/02):

wydatek na opłatę aktualizacyjną nie może być traktowany jako wydatek na ulepszenie wartości niematerialnej i prawnej, bowiem ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje takiej możliwości. Zatem wydatki poniesione na modyfikację (aktualizację) użytkowanych programów stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Wynagrodzenie pracowników a wartość początkowa oprogramowania

Opisując problematykę wynagrodzeń pracowników związanych z wdrożeniem programu komputerowego, należy rozgraniczyć dwie sytuacje.

1. Spółka nabywa oprogramowanie na rynku, które następnie przystosowuje do własnych potrzeb. W takiej sytuacji pracownicy spółki uczestniczą w procesie wdrożenia danego oprogramowania, np. zatrudnieni informatycy. Jeżeli prace tego typu są niezbędne do przyjęcia oprogramowania do gospodarczego wykorzystania, a wartość kosztów wynagrodzenia pracowników jest możliwa do precyzyjnego ustalenia (np. poprzez narzędzia pozwalające na określenie dokładnej liczby przepracowanych godzin), to koszty tego typu powiększają wartość początkową danego oprogramowania.

2. Przedsiębiorca ponosi koszty związane z przeszkoleniem pracowników z nowego programu. Kosztów szkoleń, co do zasady, nie wlicza się do wartości początkowej nowego oprogramowania. Wydatki na szkolenia administratorów i użytkowników w zakresie obsługi wdrażanego systemu są kosztami podniesienia kwalifikacji pracowników. Powinny więc być oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych (wskazanych w art. 15 ust. 1 updop). Stanowią zatem Państwa koszt podatkowy, jeżeli były związane z prowadzoną działalnością.

• art. 15 ust. 1, art. 16b ust. 1 i art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316

Jakub Kubacki

ekspert w zakresie podatku dochodowego

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA