Pracodawca, który na 1 stycznia 2016 r. zatrudnia więcej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, musi w tym roku prowadzić działalność socjalną w formie zfśs. Nie może zaprzestać tego nawet wtedy, gdy w trakcie roku stan osobowy ulegnie zmniejszeniu. Jeżeli jednak zatrudniający uzyska zgodę reprezentacji pracowników – związków zawodowych lub przedstawiciela pracowników, taki fundusz nie będzie tworzony. W tej sytuacji pracownicy będą mogli nadal występować do pracodawcy o wsparcie socjalne, przy czym ewentualne środki na ten cel będą przekazywane z innych źródeł.
Niewiele jest pozytywnych przykładów udanego wdrożenia Lean Management wśród firm nie należących do grupy Toyoty, czy jej kooperantów. Często, jako przyczynę takiego stanu rzeczy, podaje się potrzebę zaangażowania się w proces implementacji najwyższego kierownictwa firmy, co spotyka się z oporem tego kierownictwa, a ten z kolei wynika z niezrozumienia intencji samej metody zarządzania.
W walce polegającej na przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy instytucje obowiązane, w tym m.in. biura rachunkowe, mają określone zadania, z których zgodnie z ustawą o praniu pieniędzy i przeciwdziałaniu terroryzmowi muszą się bezwzględnie wywiązywać. Instytucje te mają obowiązek rejestrować i zgłaszać podejrzane transakcje. W praktyce jednak nasuwa się wiele wątpliwości, jakie transakcje powinny wzbudzać podejrzenie osób m.in. prowadzących księgi rachunkowe, a także notariuszy, biegłych rewidentów, fundacji itp.
Będzie to próba zaprezentowania metody zarządzania, a może jak wolą inni, koncepcji zarządzania, której genezę odnajdziemy w firmie giganta motoryzacyjnego, w Toyocie Motor Corporation, gdzie określana jest mianem Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Razem z opracowaną przez koncern Motorola, metodą zarządzania jakością, znaną jako Six Sigma, metoda ta plasuje się w czołówce metod wyznaczających współczesne kierunki kierowania przedsiębiorstwem.
W ostatnich latach (2012-2015) handel detaliczny wzrósł o 1,3%, dynamika wzrostu powoli poprawia się. Znaczny wzrost ocenia się (GUS) w zakresie rentowności i wartości dodanej dla zagospodarowanego kapitału. Firmy unikają dalszych, nowych inwestycji. Poziom wykorzystania zasobów wzrasta. Ważnym czynnikiem zmian na rynku detalicznym jest budowa i zmiany we współpracy z producentami. Budowa handlu zagranicznego, konkurencji w szerokiej skali jest głównym hamulcem i ograniczeniem dla wielu sklepów detalicznych. Równocześnie znacznie wzrosło zainteresowanie i wartość handlu w supermarketach, sklepach wielkopowierzchniowych z udziałem oferty zagranicznej.
Będzie to próba zaprezentowania metody zarządzania, a może jak wolą inni, koncepcji zarządzania, której genezę odnajdziemy w firmie giganta motoryzacyjnego, w Toyocie Motor Corporation, gdzie określana jest mianem Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Razem z opracowaną przez koncern Motorola, metodą zarządzania jakością, znaną jako Six Sigma, metoda ta plasuje się w czołówce metod wyznaczających współczesne kierunki kierowania przedsiębiorstwem.
Od kilku lat rozwija się działalność klastrów w głównych sektorach dla gospodarki Polski. Różnorodne zmiany, innowacje i projekty pozwoliły na wprowadzenie szerokiej współpracy w sektorze MSP oraz znaczną rozbudowę działu B+R. W ostatnim roku utrzymały się wysokie wskaźniki rynkowe dla klastrów m. in. znaczny wzrost dla finansowania projektów MSP, udział w rynku oraz wzrost. Znacznie wzrosła ilość zaangażowanych firm (szczególnie średnich, o ilości zatrudnionej ok. 14-32 osoby). Klastry stały się bardziej odróżnialne, częściej angażują się w działalność badawczą i informacyjną. Wskaźniki wzrostu dla klastrów w 2014 to około 12,6%, w poprzednich latach wskaźniki były oceniane na 41% (2012-2014).
Z pewnością każda firma sprzedająca towary, świadcząca usługi i wystawiająca faktury dobrze zna problem nieterminowego ich regulowania. Kilkanaście, a niejednokrotnie nawet kilkadziesiąt dni zwłoki to znaczne obciążenie dla bieżącej działalności firmy, powodujące brak płynności finansowej, a w konsekwencji prowadzące do zatorów płatniczych. Tymczasem na rynku dostępnych jest kilka skutecznych usług, które mogą zapewnić firmie stały dopływ środków finansowych. Przedsiębiorstwa mogą wybierać między metodami takimi jak kredyt czy faktoring lub zdecydować się na usługi firm monitorujących należności.
Najbardziej syntetycznym miernikiem oceny pracy przedsiębiorstwa jest jego zysk. Jednak myli się ten, kto sądzi, że taki miernik wystarczy do oceny pracy firmy, w tym oceny pracy zarządu firmy. Zysk może być mały lub duży (co to oznacza mały/duży?), może być osiągnięty kosztem ograniczenia nakładów na innowacje; albo znaczna część wypracowanego zysku może pochodzić z działalności innej niż podstawowa itd. Tak więc zysk jest ważny, ale nie mniej ważne jest obserwowanie efektywności gospodarowania majątkiem firmy.
Prowadzenie firmy przypomina działanie naczyń połączonych. Kłopoty finansowe partnerów biznesowych mogą skutkować utratą własnej płynności. Dlatego należy sprawdzać sytuację finansową kontrahentów, by w razie pojawienia się problemów z płatnościami, być na nie przygotowanym. Takie możliwości daje usługa „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze”, oferowana bezpłatnie przez Krajowy Rejestr Długów, która pozwala zorientować się, jak wielu dłużników dana firma ma wokół siebie.
Jeśli wiarygodność firmy jest sprawdzana w Krajowym Rejestrze Długów, to oznacza to, że albo ktoś chce zawrzeć z nią umowę, albo że jakiś oszust próbuje na jej konto wyłudzić kredyt lub leasing. Warto o tym wiedzieć od razu, aby przygotować się na pozyskanie nowego kontrahenta lub uniknięcie problemów. Zwłaszcza, że usługa automonitoringu własnego przedsiębiorstwa w KRD jest bezpłatna.
Jeśli przyjąć, że problemy w firmie to norma, to ich rozwiązywanie powinno być rutyną. Czy zawsze tak jest? Niestety nie. Wyjątkowo często traktujemy problemy jak zdarzenia nadzwyczajne, a stawiając im czoła reagujemy spontanicznie. Takie zachowanie niesie za sobą zagrożenia, że rozwiązywane problemy powrócą. Dlaczego? Bo często, mimo woli, zamiast je rozwiązywać, jedynie je obchodzimy. Dlaczego? Ponieważ działając spontanicznie, bezwiednie, nastawiamy się na usunięcie negatywnych skutków problemu, nie wnikając w jego istotę. Dlaczego? Bo jak zwykle, sprawy pilne mają pierwszeństwo nad sprawami ważnymi i te ostatnie są wypierane z naszej listy spraw do załatwienia. Dlaczego? Ponieważ nie mamy wypracowanego systemu rozwiązywania problemów i właściwej kultury ich rozwiązywania. Dlaczego? …