REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja kart pre-paid: problem ochrony danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Pudo
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Telefon, prawo telekomunikacyjne, dane osobowe
Telefon, prawo telekomunikacyjne, dane osobowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowy projekt ustawy antyterrorystycznej zakłada, iż każda karta sim oferowana w modelu pre-paid będzie podlegała rejestracji. Takie rozwiązanie będzie wymuszało na przedsiębiorcach oferujących takie karty zawarcie z operatorami umów powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Karty pre-paid na dowód osobisty a ochrona danych osobowych

Rząd zaprezentował niedawno projekt ustawy antyterrorystycznej. Co ma jednak ta regulacja ma wspólnego z ochroną danych osobowych? Okazuje się, że całkiem sporo…

REKLAMA

W ramach pakietu rozwiązań służących poprawie bezpieczeństwa obywateli i zwiększenia ochrony przed atakami terrorystycznymi, rząd proponuje wprowadzenie zmian do przepisów prawa telekomunikacyjnego. Zaprezentowany projekt przewiduje, iż od momentu wejścia w życie przepisów ustawy, każda karta sim oferowana w modelu pre-paid, a więc w tzw. modelu z doładowaniami, będzie podlegać rejestracji. Dotyczyć to będzie zarówno kart już wydanych, jak i nowych.

REKLAMA

Użytkownicy kart już wydanych zostaną tym samym zobowiązani do dokonania rejestracji w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Użytkownicy dopiero udający się do sklepu po kartę pre-paid, zobligowani będą do wylegitymowania się przy zakupie dowodem tożsamości, co pozwoli na przypisanie karty do jej użytkownika. Co to oznacza w praktyce?

Kioskarze, sklepikarze, operatorzy stacji benzynowych i wszyscy ci, którzy dotychczas sprzedawali karty pre-paid jak każdy inny towar, będą musieli weryfikować personalia swoich klientów właśnie poprzez uzyskanie wglądu do dokumentu  stwierdzającego tożsamość. W tych działaniach staną się więc pośrednikiem pomiędzy klientem, a operatorem, który prowadzić będzie rejestr wydanych kart pre-paid.

Nowe prawo, nowe obowiązki

REKLAMA

Taki model wymuszać będzie na przedsiębiorcach oferujących karty pre-paid, przede wszystkim zawarcie z operatorami umów powierzenia przetwarzania danych osobowych. Sklepikarz stanie się bowiem w projektowanym modelu, przetwarzającym (gromadzącym) dane osobowe na zlecenie operatora. Co więcej, ten sam sklepikarz, zmuszony będzie odpowiednio zabezpieczyć zbierane dane osobowe klientów, w tym poprzez opracowanie odpowiednich procedur, ujętych w polityce bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym. Nie ucieknie od tego wymogu nawet jeśli dotychczas prowadził swoją działalność jednoosobowo, nie zatrudniał pracowników i w konsekwencji nie podlegał w praktyce rygorom ustawy o ochronie danych osobowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, przedsiębiorca nieodpowiednio zabezpieczający dane klientów narazi się na odpowiedzialność karną z tego tytułu. Mówiąc więc o nowych przepisach antyterrorystycznych, pamiętać trzeba, że ich wprowadzenie wiązać się będzie z jeszcze większym skomplikowaniem sytuacji prawnej polskich mikroprzedsiębiorców.

Gra warta świeczki?

Koszty po stronie przedsiębiorców wzrosną, co do tego trudno mieć wątpliwości. W grę wchodzi jednak potencjalne zwiększenie bezpieczeństwa obywateli. Pytanie, czy zmiana w tej kwestii jest zmianą na lepsze, pozostawić trzeba ekspertom ds. bezpieczeństwa wewnętrznego. Niemniej jednak, pamiętać musimy, że nie odbywa się ona bezkosztowo…

Bartosz Pudo

Prawnik związany z Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest szefem Zespołu Prawa Własności Intelektualnej. Koordynuje wszystkie procesy wdrażania oraz dostosowywania do obowiązujących przepisów procedur z zakresu ochrony danych osobowych u klientów. Doradzał także w procesie wdrażania systemów informatycznych oraz aplikacji mobilnych, m.in. wykorzystywanej przez jedną z międzynarodowych grup kapitałowych internetowej platformy rekrutacyjnej. Analizował aspekty prawne procesu tworzenia i wprowadzenia na rynek europejski urządzeń elektronicznych produkowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Opiniuje umowy oraz doradza w sporach dotyczących praw autorskich, zwłaszcza w przemysłach kreatywnych i branży IT. Autor bloga personalia.com.pl poświęconego tematyce ochrony danych osobowych. 

Polecamy serwis: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA