REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynność finansowa firmy – jak o nią dbać?

Subskrybuj nas na Youtube
płynność finansowa
płynność finansowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z pewnością każda firma sprzedająca towary, świadcząca usługi i wystawiająca faktury dobrze zna problem nieterminowego ich regulowania. Kilkanaście, a niejednokrotnie nawet kilkadziesiąt dni zwłoki to znaczne obciążenie dla bieżącej działalności firmy, powodujące brak płynności finansowej, a w konsekwencji prowadzące do zatorów płatniczych. Tymczasem na rynku dostępnych jest kilka skutecznych usług, które mogą zapewnić firmie stały dopływ środków finansowych. Przedsiębiorstwa mogą wybierać między metodami takimi jak kredyt czy faktoring lub zdecydować się na usługi firm monitorujących należności.

Płynność finansowa firmy to najprościej mówiąc jej zdolność do terminowego regulowania zobowiązań, takich jak wynagrodzenia pracowników, opłaty skarbowe czy czynsz za wynajem biura. To także zakup towarów i usług koniecznych do skutecznego prowadzenia bieżącej działalności. Jej zachowanie jest równie ważną cechą przedsiębiorstwa co wysokość zysków i jest jednym z głównych kryteriów jego oceny przez potencjalnych klientów i kontrahentów. Zbyt niski poziom płynnych środków budzi nieufność, z kolei zbyt wysoki odbierany jest jako nieodpowiednie wykorzystanie kapitału obrotowego, który zamiast wspierać operacyjną działalność, zostaje zamrożony.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego też tak istotne jest odpowiednie zarządzanie płynnością finansową firmy, aby uniknąć niekorzystnych zatorów finansowych, a w skrajnym przypadku nawet, niewypłacalności prowadzącej do upadku przedsiębiorstwa. Obecnie rynek oferuje różne metody pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Usługą najbardziej rozpoznawalną i wciąż chętnie wybieraną przez wiele firm jest kredyt bankowy, jednak biorąc pod uwagę zaostrzenie kryteriów przyznawania kredytów, zakres dokumentacji jaka jest wymagana oraz konieczność posiadania zabezpieczenia kredytu, coraz więcej podmiotów decyduje się na skorzystanie z faktoringu. Jest to rozwiązanie, które przyspiesza otrzymanie pieniędzy z wystawionych faktur z odroczonym terminem płatności. Dzięki współpracy z faktorem, firma otrzyma zapłatę w kilka dni po sprzedaży towarów czy wykonaniu usług.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Każda firma może także zadbać o dostęp do środków obrotowych bez sięgania po zewnętrzne źródła finansowania. Skutecznym narzędziem jest tutaj stały monitoring należności. Powinien być on traktowany jako naturalna kontynuacja procesu sprzedaży towarów oraz usług i rozpoczynać się zaraz po wystawieniu faktury. Stała kontrola statusu płatności pozwala na szybkie wychwycenie faktur, które wymagają interwencji i podjęcie działań motywujących, które zmniejszą ryzyko całkowitej utraty należności.

REKLAMA

Monitoring należności nie jest skomplikowanym procesem, wymaga jednak  systematyczności i patrząc z perspektywy kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu klientów w stosunku do których trzeba podjąć działania, jest niezwykle czasochłonny. Wiele firm, zwłaszcza małych, które nie mogą pozwolić sobie na delegowanie pracownika do obsługi tego procesu, po prostu z niego rezygnuje lub całkowicie go marginalizuje. Z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania, takie jak internetowe serwisy do automatycznego monitoringu należności. Przykładem jest nowopowstała platforma alcance.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Radar dla firm – kto płaci, kto nie płaci

Korzystając z takich serwisów firma uwalnia się od konieczności stałego śledzenia terminów płatności i kontaktów z klientem. Wszystko to według wcześniej ustalonego planu automatycznie wykonuje system. Na kilka dni przed upływem terminu płatności klient dostaje przypomnienie SMS-em, a po kilku kolejnych otrzymuje e-mail z informacją o braku wpłaty. Ze strony pracowników wymagany jest minimalny wkład pracy, ponieważ systemy współpracują z wieloma programami do fakturowania i same pobierają informacje o wystawianych fakturach. Wystarczy tylko ustalić indywidualny plan działania. Co ważne, w porównaniu do zewnętrznych firm, internetowe serwisy do monitorowania należności stanowią znaczną oszczędność, gdyż firma płaci tylko za zrealizowane działania, a więc wyłącznie za przesłane do klienta wiadomości.

Podsumowując, każda z firm powinna rozważyć rozpoczęcie procesu monitorowania należności, który jeśli jest efektywnie realizowany, pozwoli w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko zatoru finansowego i uzyskać środki obrotowe na rozwój firmy i kolejne inwestycje.

Jak zarządzać finansami małej firmy

Autorem komentarza jest Paweł Pawłow, Prezes Zarządu Alcance Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA