REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znalezienie inwestora dla start-upu

inwestowanie w start upy
inwestowanie w start upy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znalezienie inwestora to jeden z najczęściej wskazywanych celów strategicznych start-upów. Inwestycja w przedsiębiorstwo może dać olbrzymi zastrzyk gotówki, który pozwoli na rozwój produktu oraz jego wdrożenie na szerszym rynku. Z drugiej strony wejście inwestora wiąże się z istotnymi zmianami pod względem księgowym i prawnym, które znacząco zmieniają sposób funkcjonowania start-upu.

Rozpoczynający działalność start-up nie różni się od małej firmy pod względem prawnym ani księgowym. Natomiast największa różnica między tymi dwoma typami organizacji – rodzaj produktu lub usługi, które proponują, sprawia, że to start-up ma większe prawdopodobieństwo znaleźć inwestora, który dostarczy firmie zastrzyku gotówki i daje możliwość rozwoju spółki. Jednakże w początkowych fazach start-upu działalność prawna i prowadzenie księgowości nie są wielkim wyzwaniem i nie wymagają od przedsiębiorcy bardzo rozległej wiedzy.

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja zmienia się diametralnie w momencie pozyskania inwestora. Wraz z wejściem inwestora należy spisać umowę spółki. Zmienia się sposób prowadzenia księgowości – należy prowadzić pełną księgowość i sprawozdawczość do KRS.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

- Wejście inwestora to olbrzymia szansa dla start-upu. Środki finansowe, które wiążą się z inwestycją pozwalają przejść firmie na wyższy poziom – rozszerzyć skalę działalności i dopracować produkt. Można powiedzieć, że moment wejścia inwestora to najważniejszy etap w rozwoju start-upu. Z drugiej jednak strony jest to etap, do którego należy się przygotować, by nie okazało się, że na inwestycji przedsiębiorca nie tylko nie zyska, ale nawet straci – mówi Paweł Chuchła, Prezes Zarządu Ekonomini Sp. z o.o. - właściciela platformy BIURI, polskiego start-upu zajmującego się organizacją dokumentów w firmie przy wykorzystaniu technologii OCR.

REKLAMA

Ryzyko związane z wejściem inwestora wiąże się w szczególności z dwoma etapami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Umową inwestycyjną
  • Realizacją biznesplanu

Start-up, szansa na własny dochodowy biznes

Umowa inwestycyjna to oficjalny dokument, który reguluje kwestie związane z inwestycją oraz relacje między partnerami. Podpisanie umowy inwestycyjnej wiąże się z ryzykiem w szczególności w przypadku inwestycji Venture Capital, gdyż spółki tego typu posiadają olbrzymie zasoby prawne i doświadczenie w budowaniu tego typu umów i negocjacji. W szczególności należy zwracać uwagę na specjalne klauzule, np. drag along i liquidation preference. Drag along daje największemu interesariuszowi (zazwyczaj inwestor) prawo wymuszenia na pozostałych udziałowcach transakcję sprzedaży 100% udziałów w spółce, połączenia z inną firmą, itp. Klauzula daje inwestorowi możliwość elastycznego podejmowania decyzji, gdyż niweluje ryzyko blokowania przez udziałowców istotnych decyzji. Druga ważna klauzula to liquidation preference, czyli preferowane warunki "wyjścia kapitałowego" ze spółki dla inwestora VC. Oznacza ona, że inwestor ma w przypadku sprzedaży spółki gwarancję na uzyskanie kwoty zainwestowanej, powiększonej o roczną stopę wzrostu. Kwota ta jest niezależna od ceny uzyskanej w momencie sprzedaży firmy. Dopiero pozostałe środki, które pozostają (lub nie) po wypłacie wartości według liquidation preference zostają rozdzielone miedzy pozostałych udziałowców.

Po podpisaniu umowy inwestycyjnej kolejne wyzwanie to konsekwentna realizacja założonego biznesplanu i umowy spółki. Niewywiązywanie się z zobowiązań w nich zawartych ma istotne konsekwencje finansowe.  Przedsiębiorca może stracić udziały w spółce, a nawet odpowiadać majątkiem własnym.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

- Ustalenie biznesplanu jest kluczowym elementem inwestycji. Plan musi być dopracowany pod względem strategicznym i projektowym, być realistyczny, ale równocześnie powinien maksymalizować potencjał produktu. Dlatego istotną decyzją z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to, kiedy zdecydować się na poszukiwanie inwestora. Może się bowiem okazać, że spółka, która dysponuje już gotowym, przetestowanym na pierwszych grupach klientów produktem, może nie tylko zyskać więcej na inwestycji, ale również jest lepiej przygotowana do potencjalnych problemów związanych z wejściem inwestora – dodaje Paweł Chuchła, Prezes Zarządu Ekonomini Sp. z o.o. - właściciela platformy BIURI.

7 kroków do założenia własnej firmy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA