Radar dla firm – kto płaci, kto nie płaci
REKLAMA
REKLAMA
Żadne przedsiębiorstwo, czy branża nie działa w próżni. Jeśli jedna firma nie zapłaci drugiej, zachwiać może się nie tylko ich sytuacja finansowa, ale też kolejnych podwykonawców. Na skutek tego firmy nie mogą opłacać własnych faktur, bo same nie otrzymają płatności. W ten sposób tworzy się zator płatniczy, który może dotknąć każdego.
REKLAMA
REKLAMA
Mimo poprawy koniunktury gospodarczej problem nieterminowego opłacania faktur nadal jest dotkliwy. Z raportu Portfel należności polskich przedsiębiorstw, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że aż 81 proc. firm ma mniejsze lub większe problemy z odzyskiwaniem należności, a co czwarta faktura nie jest regulowana w terminie. Średni czas oczekiwania na zapłatę wynosi 3 miesiące i 18 dni. Choć w ostatnim czasie sytuacja się poprawiła, przedsiębiorcy wciąż mają trudności z utrzymaniem płynności finansowej.
Zatory płatnicze są jedną z najpoważniejszych barier stających na drodze rozwoju przedsiębiorstwa. Uważa tak aż 58 proc. przedsiębiorców. 36 proc. firm deklaruje, że wskutek opóźnień w płatnościach ze strony klientów, czy kontrahentów nie może terminowo regulować własnych zobowiązań. Co trzecia firma wskazuje na konieczność ograniczania inwestycji.
Lepiej dmuchać na zimne
REKLAMA
Aby uniknąć takich kłopotów powinno się weryfikować wiarygodność płatniczą partnerów biznesowych, a wskazane byłoby się przyjrzeć także ich partnerom i kluczowym klientom. Korzystając z bezpłatnej usługi Krajowego Rejestru Długów – „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl), można dowiedzieć się, ilu obecnych lub przyszłych kontrahentów jest dłużnikami lub jak wygląda sytuacja finansowa innych firm z branży. Wystarczy znać ich NIP-y. Pozwoli to oszacować potencjalne zagrożenia, moderować cenniki lub warunki umów.
Niestety przedsiębiorcy wciąż bardzo rzadko weryfikują uczciwość kontrahentów. Według badań Rzetelnej Firmy co czwarty z nich nie sprawdza partnerów przed podpisaniem umowy o współpracy, a aż 36 proc. robi to tylko w przypadku kluczowych kontaktów. Jednym z powodów może być nieracjonalna ocena rzeczywistości, polegająca na odsuwaniu od siebie myśli o tym, że coś złego może się przytrafić także nam. Nie jest to jednak biznesowe rozwiązanie. O wiele lepiej przewidywać sytuację kryzysowe, aby móc przygotować plan awaryjny. Stała kontrola i monitorowanie sytuacji naszych parterów biznesowych to nie oznaka nieufności, ale rozsądku i odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu.
Bardzo często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że w ich otoczeniu znajdują się firmy, które mają kłopoty finansowe. Panuje powszechne przekonanie, że dopóki ja otrzymuję płatności – wszystko jest w porządku. Tak jednak nie jest. Każdy przedsiębiorca tworzy piramidę płatności. W pierwszej kolejności opłacane są zobowiązania wobec państwa, instytucji finansowych, pracowników, a dopiero później kluczowych kontrahentów i na samym końcu innych. Jednak jeśli przedsiębiorstwo dotyka trudna sytuacja np. zaległe roszczenia, hierarchia może się zmienić. Kosztem partnerów strategicznych zapłatę mogą otrzymać inni kontrahenci, którym firma zalega z płatnościami. Dlatego jeżeli otrzymujemy sygnał, że ktoś z kontrahentów naszego partnera nie otrzymał płatności, powinniśmy zacząć uważniej patrzeć na naszą współpracę. Możemy zaplanować ją tak, aby jak najmniej odczuć ewentualne trudności. Narzędzie monitoringu jawi się zatem jako doskonałe narzędzie do tego, aby przewidywać sytuacje kryzysowe.
Sprawdź, czy w Twoim otoczeniu są dłużnicy
W ramach usługi „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl) każdy może za darmo sprawdzić od 10 do 500 numerów NIP swoich klientów, kontrahentów lub konkurencji. Dzięki temu, każdego miesiąca uzyska zbiorczy raport z informacją, ilu z nich jest dłużnikami. Listy numerów identyfikacji podatkowej nie można edytować, dlatego warto wpisać ich jak najwięcej. Jest to ważne także z tego powodu, że dzięki temu wzrasta szansa na wyłapanie nieuczciwego klienta, kontrahenta lub kogoś z konkurencji. Aby przystąpić do akcji należy skontaktować się z Krajowym Rejestrem Długów. Wystarczy wejść na stronęwww.sprawdzotoczenie.pl lub zadzwonić pod numer 71 77 45 775.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.