REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radar dla firm – kto płaci, kto nie płaci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy przypomina działanie naczyń połączonych. Kłopoty finansowe partnerów biznesowych mogą skutkować utratą własnej płynności. Dlatego należy sprawdzać sytuację finansową kontrahentów, by w razie pojawienia się problemów z płatnościami, być na nie przygotowanym. Takie możliwości daje usługa „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze”, oferowana bezpłatnie przez Krajowy Rejestr Długów, która pozwala zorientować się, jak wielu dłużników dana firma ma wokół siebie.

Żadne przedsiębiorstwo, czy branża nie działa w próżni. Jeśli jedna firma nie zapłaci drugiej, zachwiać może się nie tylko ich sytuacja finansowa, ale też kolejnych podwykonawców. Na skutek tego firmy nie mogą opłacać własnych faktur, bo same nie otrzymają płatności. W ten sposób tworzy się zator płatniczy, który może dotknąć każdego.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo poprawy koniunktury gospodarczej problem nieterminowego opłacania faktur nadal jest dotkliwy. Z raportu Portfel należności polskich przedsiębiorstw, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że aż 81 proc. firm ma mniejsze lub większe problemy z odzyskiwaniem należności, a co czwarta faktura nie jest regulowana w terminie. Średni czas oczekiwania na zapłatę wynosi 3 miesiące i 18 dni. Choć w ostatnim czasie sytuacja się poprawiła, przedsiębiorcy wciąż mają trudności z utrzymaniem płynności finansowej. 

Zatory płatnicze są jedną z najpoważniejszych barier stających na drodze rozwoju przedsiębiorstwa. Uważa tak aż 58 proc. przedsiębiorców. 36 proc. firm deklaruje, że wskutek opóźnień w płatnościach ze strony klientów, czy kontrahentów nie może terminowo regulować własnych zobowiązań. Co trzecia firma wskazuje na konieczność ograniczania inwestycji.

REKLAMA

Lepiej dmuchać na zimne

Aby uniknąć takich kłopotów powinno się weryfikować wiarygodność płatniczą partnerów biznesowych, a wskazane byłoby się przyjrzeć także ich partnerom i kluczowym klientom. Korzystając z bezpłatnej usługi Krajowego Rejestru Długów – „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl), można dowiedzieć się, ilu obecnych lub przyszłych kontrahentów jest dłużnikami lub jak wygląda sytuacja finansowa innych firm z branży. Wystarczy znać ich NIP-y. Pozwoli to oszacować potencjalne zagrożenia, moderować cenniki lub warunki umów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety przedsiębiorcy wciąż bardzo rzadko weryfikują uczciwość kontrahentów. Według badań Rzetelnej Firmy co czwarty z nich nie sprawdza partnerów przed podpisaniem umowy o współpracy, a aż 36 proc. robi to tylko w przypadku kluczowych kontaktów. Jednym z powodów może być nieracjonalna ocena rzeczywistości, polegająca na odsuwaniu od siebie myśli o tym, że coś złego może się przytrafić także nam. Nie jest to jednak biznesowe rozwiązanie. O wiele lepiej przewidywać sytuację kryzysowe, aby móc przygotować plan awaryjny. Stała kontrola i monitorowanie sytuacji naszych parterów biznesowych to nie oznaka nieufności, ale rozsądku i odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu.

Bardzo często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że w ich otoczeniu znajdują się firmy, które mają kłopoty finansowe. Panuje powszechne przekonanie, że dopóki ja otrzymuję płatności – wszystko jest w porządku. Tak jednak nie jest. Każdy przedsiębiorca tworzy piramidę płatności. W pierwszej kolejności opłacane są zobowiązania wobec państwa, instytucji finansowych, pracowników, a dopiero później kluczowych kontrahentów i na samym końcu innych. Jednak jeśli przedsiębiorstwo dotyka trudna sytuacja np. zaległe roszczenia, hierarchia może się zmienić. Kosztem partnerów strategicznych zapłatę mogą otrzymać inni kontrahenci, którym firma zalega z płatnościami. Dlatego jeżeli otrzymujemy sygnał, że ktoś z kontrahentów naszego partnera nie otrzymał płatności, powinniśmy zacząć uważniej patrzeć na naszą współpracę. Możemy zaplanować ją tak, aby jak najmniej odczuć ewentualne trudności. Narzędzie monitoringu jawi się zatem jako doskonałe narzędzie do tego, aby przewidywać sytuacje kryzysowe.

Sprawdź, czy w Twoim otoczeniu są dłużnicy

W ramach usługi „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl) każdy może za darmo sprawdzić od 10 do 500 numerów NIP swoich klientów, kontrahentów lub konkurencji. Dzięki temu, każdego miesiąca uzyska zbiorczy raport z informacją, ilu z nich jest dłużnikami. Listy numerów identyfikacji podatkowej nie można edytować, dlatego warto wpisać ich jak najwięcej. Jest to ważne także z tego powodu, że dzięki temu wzrasta szansa na wyłapanie nieuczciwego klienta, kontrahenta lub kogoś z konkurencji. Aby przystąpić do akcji należy skontaktować się z Krajowym Rejestrem Długów. Wystarczy wejść na stronęwww.sprawdzotoczenie.pl lub zadzwonić pod numer 71 77 45 775.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA