REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radar dla firm – kto płaci, kto nie płaci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy przypomina działanie naczyń połączonych. Kłopoty finansowe partnerów biznesowych mogą skutkować utratą własnej płynności. Dlatego należy sprawdzać sytuację finansową kontrahentów, by w razie pojawienia się problemów z płatnościami, być na nie przygotowanym. Takie możliwości daje usługa „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze”, oferowana bezpłatnie przez Krajowy Rejestr Długów, która pozwala zorientować się, jak wielu dłużników dana firma ma wokół siebie.

Żadne przedsiębiorstwo, czy branża nie działa w próżni. Jeśli jedna firma nie zapłaci drugiej, zachwiać może się nie tylko ich sytuacja finansowa, ale też kolejnych podwykonawców. Na skutek tego firmy nie mogą opłacać własnych faktur, bo same nie otrzymają płatności. W ten sposób tworzy się zator płatniczy, który może dotknąć każdego.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo poprawy koniunktury gospodarczej problem nieterminowego opłacania faktur nadal jest dotkliwy. Z raportu Portfel należności polskich przedsiębiorstw, przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że aż 81 proc. firm ma mniejsze lub większe problemy z odzyskiwaniem należności, a co czwarta faktura nie jest regulowana w terminie. Średni czas oczekiwania na zapłatę wynosi 3 miesiące i 18 dni. Choć w ostatnim czasie sytuacja się poprawiła, przedsiębiorcy wciąż mają trudności z utrzymaniem płynności finansowej. 

Zatory płatnicze są jedną z najpoważniejszych barier stających na drodze rozwoju przedsiębiorstwa. Uważa tak aż 58 proc. przedsiębiorców. 36 proc. firm deklaruje, że wskutek opóźnień w płatnościach ze strony klientów, czy kontrahentów nie może terminowo regulować własnych zobowiązań. Co trzecia firma wskazuje na konieczność ograniczania inwestycji.

Lepiej dmuchać na zimne

REKLAMA

Aby uniknąć takich kłopotów powinno się weryfikować wiarygodność płatniczą partnerów biznesowych, a wskazane byłoby się przyjrzeć także ich partnerom i kluczowym klientom. Korzystając z bezpłatnej usługi Krajowego Rejestru Długów – „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl), można dowiedzieć się, ilu obecnych lub przyszłych kontrahentów jest dłużnikami lub jak wygląda sytuacja finansowa innych firm z branży. Wystarczy znać ich NIP-y. Pozwoli to oszacować potencjalne zagrożenia, moderować cenniki lub warunki umów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety przedsiębiorcy wciąż bardzo rzadko weryfikują uczciwość kontrahentów. Według badań Rzetelnej Firmy co czwarty z nich nie sprawdza partnerów przed podpisaniem umowy o współpracy, a aż 36 proc. robi to tylko w przypadku kluczowych kontaktów. Jednym z powodów może być nieracjonalna ocena rzeczywistości, polegająca na odsuwaniu od siebie myśli o tym, że coś złego może się przytrafić także nam. Nie jest to jednak biznesowe rozwiązanie. O wiele lepiej przewidywać sytuację kryzysowe, aby móc przygotować plan awaryjny. Stała kontrola i monitorowanie sytuacji naszych parterów biznesowych to nie oznaka nieufności, ale rozsądku i odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu.

Bardzo często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że w ich otoczeniu znajdują się firmy, które mają kłopoty finansowe. Panuje powszechne przekonanie, że dopóki ja otrzymuję płatności – wszystko jest w porządku. Tak jednak nie jest. Każdy przedsiębiorca tworzy piramidę płatności. W pierwszej kolejności opłacane są zobowiązania wobec państwa, instytucji finansowych, pracowników, a dopiero później kluczowych kontrahentów i na samym końcu innych. Jednak jeśli przedsiębiorstwo dotyka trudna sytuacja np. zaległe roszczenia, hierarchia może się zmienić. Kosztem partnerów strategicznych zapłatę mogą otrzymać inni kontrahenci, którym firma zalega z płatnościami. Dlatego jeżeli otrzymujemy sygnał, że ktoś z kontrahentów naszego partnera nie otrzymał płatności, powinniśmy zacząć uważniej patrzeć na naszą współpracę. Możemy zaplanować ją tak, aby jak najmniej odczuć ewentualne trudności. Narzędzie monitoringu jawi się zatem jako doskonałe narzędzie do tego, aby przewidywać sytuacje kryzysowe.

Sprawdź, czy w Twoim otoczeniu są dłużnicy

W ramach usługi „Sprawdź Otoczenie Gospodarcze” (www.sprawdzotoczenie.pl) każdy może za darmo sprawdzić od 10 do 500 numerów NIP swoich klientów, kontrahentów lub konkurencji. Dzięki temu, każdego miesiąca uzyska zbiorczy raport z informacją, ilu z nich jest dłużnikami. Listy numerów identyfikacji podatkowej nie można edytować, dlatego warto wpisać ich jak najwięcej. Jest to ważne także z tego powodu, że dzięki temu wzrasta szansa na wyłapanie nieuczciwego klienta, kontrahenta lub kogoś z konkurencji. Aby przystąpić do akcji należy skontaktować się z Krajowym Rejestrem Długów. Wystarczy wejść na stronęwww.sprawdzotoczenie.pl lub zadzwonić pod numer 71 77 45 775.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA