REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w sektorach gospodarki Polski

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
polska gospodarka
polska gospodarka
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat rozwija się działalność klastrów w głównych sektorach dla gospodarki Polski. Różnorodne zmiany, innowacje i projekty pozwoliły na wprowadzenie szerokiej współpracy w sektorze MSP oraz znaczną rozbudowę działu B+R. W ostatnim roku utrzymały się wysokie wskaźniki rynkowe dla klastrów m. in. znaczny wzrost dla finansowania projektów MSP, udział w rynku oraz wzrost. Znacznie wzrosła ilość zaangażowanych firm (szczególnie średnich, o ilości zatrudnionej ok. 14-32 osoby). Klastry stały się bardziej odróżnialne, częściej angażują się w działalność badawczą i informacyjną. Wskaźniki wzrostu dla klastrów w 2014 to około 12,6%, w poprzednich latach wskaźniki były oceniane na 41% (2012-2014).

Dla budowy i rozbudowy klastrów ważna jest polityka regionalna oraz wejście na nowe rynki. Polityka klastrów opiera się stałe dokształcanie, szkolenia dla pracowników i współpracowników. Ważne jest wprowadzanie projektów innowacji w zakresie procesów rynkowych, gospodarki i firm. Projekty innowacyjne dotyczą również zmian w produkcji i na rynku produktów. Procesy te jednak kształtują się wolno, wymagają dalszej pracy i zmian. Na rynkach regionalnych znacznie trudniej wprowadzić promocje, marketing oraz miejsce na rynku i w sektorze. Poprzez rozbudowę działu badań, i informacji oraz marketingu w klastrach planowany jest szeroki udział i wpływ na decyzje, kształt i funkcjonowanie rynku finansowego, produktów i usług. Stowarzyszenia klastrów szukają współpracowników m. in. szkół wyższych, instytutów oraz potencjalnych pracowników.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Rozwój klastrów opiera się o wzrost zatrudnienia: 7% w 2014 i zasobów m. in. działów badawczych oraz zaplecza szkoleniowego. Nadal jednak zasoby i możliwości są oceniane jako niskie i niewystarczające. W ostatnich latach około 58% stowarzyszonych wprowadziła innowacje, około 40% tych projektów opierało się na współpracy wewnątrz klastra. Około 8% innowatorów oceniła prace klastrów jako niekorzystną. Wskaźniki finansowe dla klastrów są niskie – wzrost zasobów finansowych ocenia się na 1,06 w 2010-2012 oraz spadł o 0,89 w 2012-2014. Obecnie tylko 7,8 firm w 2014 uzyskało dostęp do zaplecza badawczego i B+R, większość badań i szkoleń jest prowadzona przez klaster przy niskim udziale firm. W kolejnych latach planowane są projekty dla rozbudowy marketingu, zmiany w produkcji i organizacji w klastrach i firmach stowarzyszonych w klastrach. Projekty te opierają się na polityce regionalnej i współpracy czy wymianie na szerokim rynku.

Wykorzystywanie Krajowego Funduszu Szkoleniowego

W ostatnich latach klastry przeszły przez wiele procesów dostosowawczych w zakresie innowacji, budowania i marketingu innowacji oraz zmian organizacyjnych i prawnych. Od początku klastry były ukierunkowane na budowanie współpracy w szerokim zakresie oraz budowę konkurencji, konkurencyjnego rynku poprzez innowacje i dostosowania. Działalność klastrów opiera się na promocji regionów i wprowadzeniu współpracy w sektorach. Poprzez dostosowania prawne w zakresie działalności gospodarczej i handlowej planowane są kolejne projekty wymiany, współpracy i badań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od ukrywanych dochodów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA