REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie delegujemy zadań?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
delegowanie zadań
delegowanie zadań
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazuje praktyka, motywacją do lepszej pracy wbrew pozorom wcale nie są pieniądze, lecz jasno określony cel i poczucie autonomii. Mając to na uwadze, możliwie jak największą ilość swoich zadań powinniśmy delegować na pracowników – w ten sposób zyskamy więcej czasu na najważniejsze działania i jednocześnie podniesiemy poziom zaangażowania naszego zespołu.

Mimo wielu zmian, jakie zachodzą w naszych środowiskach pracy, większość dyrektorów i menedżerów wyższego szczebla nadal ma problemy z delegowaniem działań. W konsekwencji zajmują się oni rzeczami, które spokojnie mogliby zlecić komuś innemu.

REKLAMA

REKLAMA

- Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: brak zaufania do podwładnych, przekonanie o roli własnej wiedzy i doświadczenia czy chociażby nieumiejętność jasnego przekazania wymagań i określenia celu – mówi Grzegorz Frątczak, ekspert zarządzania czasem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Bariery, które tworzymy sami

Próbując dokonać zmian w tej materii punktem wyjścia będzie więc określenie, co stoi u podstaw naszej niechęci do przekazywania zadań innym. W ten sposób szybko określimy źródło kłopotu i będziemy w stanie wybrać odpowiednie narzędzia i techniki skutecznego delegowania.

REKLAMA

- Co więcej, w niektórych przypadkach już samo uświadomienie sobie przyczyn problemu może sprawić, że nagle wszystkie bariery opadną i z przyjemnością zrobimy coś, co jeszcze tydzień temu wydawało nam się niewyobrażalne – dodaje Frątczak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paradoksalnie, największą przeszkodą w tym wypadku będzie… nasz rozum. Szukając odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego nie deleguję zadań?” będziemy bowiem w stanie znaleźć setki nad wyraz racjonalnych powodów, które w rzeczywistości chcielibyśmy usłyszeć.

Kontrahent czy oszust – kto szuka informacji o Twojej firmie

Pozbywamy się wymówek

Co zatem zrobić, by ominąć całą stertę generowanych przez nas samych usprawiedliwień i uzyskać odpowiedź jak najbliższą prawdzie?

- W takiej sytuacji warto zdać się na kogoś obok nas, kto pomoże nam oddzielić argumenty racjonalizatorskie od tych rzeczywistych. Tym kimś może być nasz partner życiowy, członek rodziny czy przyjaciel – pod warunkiem jednak, że osoba ta będzie potrafiła być z nami całkowicie szczera – wyjaśnia ekspert z CEO Solutions.

Czasami, z uwagi na zbyt bliskie więzi czy niechęć do łączenia życia zawodowego z prywatnym, lepszym pomysłem może okazać się skorzystanie z pomocy profesjonalistów – wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie coach’ów i trenerów.

Znalezienie inwestora dla start-upu

Zaczynamy delegowanie

Gdy uda nam się określić rzeczywiste przyczyny naszej niechęci do zlecania działań, prawdopodobnie dojdziemy do wniosku, że już nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy część naszych zadań przekazali innym.

Zanim się jednak za to zabierzemy, warto przyswoić sobie kilka podstawowych zasad delegowania.

- Po pierwsze, powinniśmy jasno określić, czego tak naprawdę od kogoś oczekujemy. Należy się przy tym skupić na celu, a nie na metodach (o ile rzecz jasna nie są one najistotniejszą częścią procesu). Co istotne, nie należy robić tego „na szybko”, gdyż im więcej czasu poświęcimy na wyjaśnienie naszych wymagań, tym lepszych rezultatów możemy oczekiwać – podpowiada Grzegorz Frątczak.

Z tym punktem nierozłącznie wiąże się kolejny, czyli przygotowanie na rzeczy nieprzewidziane. Rzadko bowiem zdarza się tak, że cała sytuacja przebiega zgodnie z założeniami, nigdy nie należy więc sztywno trzymać się pierwotnego planu.

Po trzecie, na początku powinniśmy częściej przeglądać efekty pracy podwładnego i na bieżąco przekazywać wszelkie uwagi. Nie wpadnijmy przy tym jednak w sidła mikrozarządzania! Podstawę stanowi zaufanie i przekonanie, że wybraliśmy słuszną osobę.

- Ostatnim elementem, o którym należy pamiętać, jest ustalenie zasad komunikacji w razie pojawienia się jakichś niespodziewanych problemów. W ten sposób w sytuacji nagłej zostaniemy o wszystkim w odpowiedni sposób poinformowani – dodaje na koniec specjalista zarządzania czasem i trener w dziedzinie zmiany złych nawyków.

Zmiany w pomocy de minimis

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA