REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie delegujemy zadań?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
delegowanie zadań
delegowanie zadań
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazuje praktyka, motywacją do lepszej pracy wbrew pozorom wcale nie są pieniądze, lecz jasno określony cel i poczucie autonomii. Mając to na uwadze, możliwie jak największą ilość swoich zadań powinniśmy delegować na pracowników – w ten sposób zyskamy więcej czasu na najważniejsze działania i jednocześnie podniesiemy poziom zaangażowania naszego zespołu.

Mimo wielu zmian, jakie zachodzą w naszych środowiskach pracy, większość dyrektorów i menedżerów wyższego szczebla nadal ma problemy z delegowaniem działań. W konsekwencji zajmują się oni rzeczami, które spokojnie mogliby zlecić komuś innemu.

REKLAMA

- Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: brak zaufania do podwładnych, przekonanie o roli własnej wiedzy i doświadczenia czy chociażby nieumiejętność jasnego przekazania wymagań i określenia celu – mówi Grzegorz Frątczak, ekspert zarządzania czasem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Bariery, które tworzymy sami

REKLAMA

Próbując dokonać zmian w tej materii punktem wyjścia będzie więc określenie, co stoi u podstaw naszej niechęci do przekazywania zadań innym. W ten sposób szybko określimy źródło kłopotu i będziemy w stanie wybrać odpowiednie narzędzia i techniki skutecznego delegowania.

- Co więcej, w niektórych przypadkach już samo uświadomienie sobie przyczyn problemu może sprawić, że nagle wszystkie bariery opadną i z przyjemnością zrobimy coś, co jeszcze tydzień temu wydawało nam się niewyobrażalne – dodaje Frątczak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paradoksalnie, największą przeszkodą w tym wypadku będzie… nasz rozum. Szukając odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego nie deleguję zadań?” będziemy bowiem w stanie znaleźć setki nad wyraz racjonalnych powodów, które w rzeczywistości chcielibyśmy usłyszeć.

Kontrahent czy oszust – kto szuka informacji o Twojej firmie

Pozbywamy się wymówek

Co zatem zrobić, by ominąć całą stertę generowanych przez nas samych usprawiedliwień i uzyskać odpowiedź jak najbliższą prawdzie?

REKLAMA

- W takiej sytuacji warto zdać się na kogoś obok nas, kto pomoże nam oddzielić argumenty racjonalizatorskie od tych rzeczywistych. Tym kimś może być nasz partner życiowy, członek rodziny czy przyjaciel – pod warunkiem jednak, że osoba ta będzie potrafiła być z nami całkowicie szczera – wyjaśnia ekspert z CEO Solutions.

Czasami, z uwagi na zbyt bliskie więzi czy niechęć do łączenia życia zawodowego z prywatnym, lepszym pomysłem może okazać się skorzystanie z pomocy profesjonalistów – wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie coach’ów i trenerów.

Znalezienie inwestora dla start-upu

Zaczynamy delegowanie

Gdy uda nam się określić rzeczywiste przyczyny naszej niechęci do zlecania działań, prawdopodobnie dojdziemy do wniosku, że już nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy część naszych zadań przekazali innym.

Zanim się jednak za to zabierzemy, warto przyswoić sobie kilka podstawowych zasad delegowania.

- Po pierwsze, powinniśmy jasno określić, czego tak naprawdę od kogoś oczekujemy. Należy się przy tym skupić na celu, a nie na metodach (o ile rzecz jasna nie są one najistotniejszą częścią procesu). Co istotne, nie należy robić tego „na szybko”, gdyż im więcej czasu poświęcimy na wyjaśnienie naszych wymagań, tym lepszych rezultatów możemy oczekiwać – podpowiada Grzegorz Frątczak.

Z tym punktem nierozłącznie wiąże się kolejny, czyli przygotowanie na rzeczy nieprzewidziane. Rzadko bowiem zdarza się tak, że cała sytuacja przebiega zgodnie z założeniami, nigdy nie należy więc sztywno trzymać się pierwotnego planu.

Po trzecie, na początku powinniśmy częściej przeglądać efekty pracy podwładnego i na bieżąco przekazywać wszelkie uwagi. Nie wpadnijmy przy tym jednak w sidła mikrozarządzania! Podstawę stanowi zaufanie i przekonanie, że wybraliśmy słuszną osobę.

- Ostatnim elementem, o którym należy pamiętać, jest ustalenie zasad komunikacji w razie pojawienia się jakichś niespodziewanych problemów. W ten sposób w sytuacji nagłej zostaniemy o wszystkim w odpowiedni sposób poinformowani – dodaje na koniec specjalista zarządzania czasem i trener w dziedzinie zmiany złych nawyków.

Zmiany w pomocy de minimis

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA