REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego nie delegujemy zadań?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
delegowanie zadań
delegowanie zadań
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazuje praktyka, motywacją do lepszej pracy wbrew pozorom wcale nie są pieniądze, lecz jasno określony cel i poczucie autonomii. Mając to na uwadze, możliwie jak największą ilość swoich zadań powinniśmy delegować na pracowników – w ten sposób zyskamy więcej czasu na najważniejsze działania i jednocześnie podniesiemy poziom zaangażowania naszego zespołu.

Mimo wielu zmian, jakie zachodzą w naszych środowiskach pracy, większość dyrektorów i menedżerów wyższego szczebla nadal ma problemy z delegowaniem działań. W konsekwencji zajmują się oni rzeczami, które spokojnie mogliby zlecić komuś innemu.

REKLAMA

REKLAMA

- Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: brak zaufania do podwładnych, przekonanie o roli własnej wiedzy i doświadczenia czy chociażby nieumiejętność jasnego przekazania wymagań i określenia celu – mówi Grzegorz Frątczak, ekspert zarządzania czasem.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Bariery, które tworzymy sami

Próbując dokonać zmian w tej materii punktem wyjścia będzie więc określenie, co stoi u podstaw naszej niechęci do przekazywania zadań innym. W ten sposób szybko określimy źródło kłopotu i będziemy w stanie wybrać odpowiednie narzędzia i techniki skutecznego delegowania.

REKLAMA

- Co więcej, w niektórych przypadkach już samo uświadomienie sobie przyczyn problemu może sprawić, że nagle wszystkie bariery opadną i z przyjemnością zrobimy coś, co jeszcze tydzień temu wydawało nam się niewyobrażalne – dodaje Frątczak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paradoksalnie, największą przeszkodą w tym wypadku będzie… nasz rozum. Szukając odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego nie deleguję zadań?” będziemy bowiem w stanie znaleźć setki nad wyraz racjonalnych powodów, które w rzeczywistości chcielibyśmy usłyszeć.

Kontrahent czy oszust – kto szuka informacji o Twojej firmie

Pozbywamy się wymówek

Co zatem zrobić, by ominąć całą stertę generowanych przez nas samych usprawiedliwień i uzyskać odpowiedź jak najbliższą prawdzie?

- W takiej sytuacji warto zdać się na kogoś obok nas, kto pomoże nam oddzielić argumenty racjonalizatorskie od tych rzeczywistych. Tym kimś może być nasz partner życiowy, członek rodziny czy przyjaciel – pod warunkiem jednak, że osoba ta będzie potrafiła być z nami całkowicie szczera – wyjaśnia ekspert z CEO Solutions.

Czasami, z uwagi na zbyt bliskie więzi czy niechęć do łączenia życia zawodowego z prywatnym, lepszym pomysłem może okazać się skorzystanie z pomocy profesjonalistów – wyspecjalizowanych w swojej dziedzinie coach’ów i trenerów.

Znalezienie inwestora dla start-upu

Zaczynamy delegowanie

Gdy uda nam się określić rzeczywiste przyczyny naszej niechęci do zlecania działań, prawdopodobnie dojdziemy do wniosku, że już nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy część naszych zadań przekazali innym.

Zanim się jednak za to zabierzemy, warto przyswoić sobie kilka podstawowych zasad delegowania.

- Po pierwsze, powinniśmy jasno określić, czego tak naprawdę od kogoś oczekujemy. Należy się przy tym skupić na celu, a nie na metodach (o ile rzecz jasna nie są one najistotniejszą częścią procesu). Co istotne, nie należy robić tego „na szybko”, gdyż im więcej czasu poświęcimy na wyjaśnienie naszych wymagań, tym lepszych rezultatów możemy oczekiwać – podpowiada Grzegorz Frątczak.

Z tym punktem nierozłącznie wiąże się kolejny, czyli przygotowanie na rzeczy nieprzewidziane. Rzadko bowiem zdarza się tak, że cała sytuacja przebiega zgodnie z założeniami, nigdy nie należy więc sztywno trzymać się pierwotnego planu.

Po trzecie, na początku powinniśmy częściej przeglądać efekty pracy podwładnego i na bieżąco przekazywać wszelkie uwagi. Nie wpadnijmy przy tym jednak w sidła mikrozarządzania! Podstawę stanowi zaufanie i przekonanie, że wybraliśmy słuszną osobę.

- Ostatnim elementem, o którym należy pamiętać, jest ustalenie zasad komunikacji w razie pojawienia się jakichś niespodziewanych problemów. W ten sposób w sytuacji nagłej zostaniemy o wszystkim w odpowiedni sposób poinformowani – dodaje na koniec specjalista zarządzania czasem i trener w dziedzinie zmiany złych nawyków.

Zmiany w pomocy de minimis

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA