REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz.II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz.II/Fot. Fotolia
Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz.II/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie trwają pracę nad projektem ustawy implementującej. Poniżej omówione zostaną nowe regulacje dotyczące weryfikacji informacji o kliencie i osobach z nim związanych oraz publicznego rejestru beneficjentów rzeczywistych.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I

REKLAMA

Doprecyzowanie obowiązków instytucji obowiązanych związanych z identyfikacją

REKLAMA

Na uznanie zasługują proponowane zmiany zmierzające do doprecyzowania zakresu obowiązków instytucji obowiązanych związanych ze stosowaniem środków bezpieczeństwa finansowego oraz zakresu danych, które instytucje te mają obowiązek uzyskać w związku z podejmowanymi stosunkami gospodarczymi lub transakcjami okazjonalnymi.

Projekt ustawy wskazuje czynniki, które instytucje obowiązane powinny uwzględnić przy ocenie ryzyka, a także określa sytuacje, które uprawniają do stosowania uproszczonych środków bezpieczeństwa lub zobowiązują do stosowania wzmożonych. Za mankament należy jednak uznać, że projekt nie wprowadza klasyfikacji środków bezpieczeństwa lub katalogu środków uproszczonych/wzmożonych. Ocenę pozostawiono instytucjom obowiązanym, które również zostały zobligowane do prowadzenia rejestru zastosowanych środków oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji. Jednocześnie na żądanie uprawnionych organów (Generalnego Inspektora Informacji Finansowej) podmioty będą miały obowiązek dowiedzenia, że zastosowane środki bezpieczeństwa były adekwatne do ryzyka.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Istotnym novum w procedowanym projekcie jest dookreślenie sposobu obowiązku identyfikacji klienta, przedstawiciela klienta i beneficjenta rzeczywistego wraz ze wskazaniem dokumentów, na podstawie których identyfikacji winna być przeprowadzana. Co ważne, projekt zakłada obowiązek ustalenia beneficjenta rzeczywistego klienta, a nie tylko dochowania należytej staranności przy próbie ustalenia tożsamości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klient będący osobą fizyczną będzie musiał zostać zidentyfikowany, co do imienia, nazwiska, obywatelstwa, numeru PESEL lub daty urodzenia, numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość i fakultatywnie adresu zamieszkania. Dla pozostałych klientów instytucje obowiązane będą musiały ustalić nazwę (firmy), formę organizacyjną, adres siedziby lub prowadzenia działalności, numer identyfikacji podatkowej, dane osoby reprezentującej tę osobę. Instytucje obowiązane w odniesieniu do beneficjenta rzeczywistego i osoby reprezentującej klienta będą musiały ustalić imię, nazwisko, obywatelstwo, numer PESEL lub datę urodzenia, a także numer dokumentu tożsamości (tylko osoby reprezentującej). Weryfikacja będzie przeprowadzona na podstawie dokumentu tożsamości, wyciągu z rejestru lub innych dokumentów i informacji, które jednak będą musiały pochodzić z wiarygodnego i niezależnego źródła.

Rejestr beneficjentów rzeczywistych

Ustawa wprowadza nową instytucję – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Rejestr będzie obejmował beneficjentów spółek jawnych, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnych - z wyjątkiem publicznych, fundacji i stowarzyszeń. Dane zawarte w rejestrze będą jawne i ogólnodostępne nieodpłatnie.

Warto zwrócić uwagę, że projekt w obecnym kształcie nie przewiduje możliwości zgłoszenia danych do rejestru przez pełnomocnika. W odniesieniu do wszystkich podmiotów zobowiązanych do zgłoszenia uprawnioną osobą będzie jedynie „uprawniony do reprezentacji, członek zarządu podmiotu” (interpunkcja oryginalna). Otwarte jest pytanie, kto będzie uprawniony do wypełnienia tego obowiązku w przypadku spółek osobowych nieposiadających zarządu. Co również istotne, jedyną formą zgłoszenia będzie złożenie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Tym samym ustawa, niejako bocznymi drzwiami, wprowadza obowiązek posiadania podpisu kwalifikowanego dla członków zarządu (przynajmniej 1 osoba na spółkę handlową z wyłączeniem spółki partnerskiej i publicznej). Ustawa przewiduje wyjątkowo krótkie terminy na dopełnienie obowiązku zgłaszania danych do rejestru – 7 dni dla nowych podmiotów, 2 dni dla rejestracji zmian.

Opracowanie zostało wykonane na podstawie projektu ustawy z dnia 4 maja 2017 r. dostępnego na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12298001

Autor: Krzysztof Witaszewski, Legal Associate w firmie Accace

Źródło: Accace

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA