REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I/ Fot. Fotolia
Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 26 czerwca 2017 r. minął termin na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (…). Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej jako ustawa o p.p.p.f.t.). Procedowany projekt implementuje do polskiego porządku prawnego szereg nowości, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Wybrane zmiany instytucji zobowiązanych do rejestrowania transakcji

Instytucjami zobowiązanymi w rozumieniu Ustawy o p.p.p.f.t staną się przedsiębiorcy, którzy zajmują się:

REKLAMA

REKLAMA

  • tworzeniem spółek i innych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz trustów,
  • działaniem w charakterze dyrektora lub sekretarza spółki, wspólnika spółki osobowej lub organizowanie dla innej osoby możliwości działania w charakterze tych osób,
  • oferowaniem tzw. biur wirtualnych,
  • działaniem w charakterze powiernika trustu, który powstał w drodze czynności prawnej, lub podobnego porozumienia prawnego lub organizowanie dla innej osoby możliwości działania w takim charakterze,
  • działaniem w charakterze osoby wykonującej prawa z akcji lub udziałów na rzecz innej osoby lub organizowaniu dla innej osoby możliwości takiego działania.

Warto zwrócić uwagę, że proponowana w projekcie redakcja przepisu wskazuje, że za instytucję zobowiązaną w rozumieniu ustawy mogą zostać uznane osoby zatrudnione na podstawie kontraktów menedżerskich, jako przedsiębiorcy świadczący usługi polegające na zarządzaniu. Użyte jednak sformułowanie „w charakterze dyrektora lub sekretarza spółki” budzi wiele wątpliwości, zważywszy że zostało zaczerpnięte z systemu anglosaskiego w formie tłumaczenia dosłownego, zamiast użycia ewentualnego polskiego odpowiednika. Należy oczekiwać, że w toku dalszych prac legislacyjnych wprowadzone zostaną zmiany porządkujące, które usuną przynajmniej część wątpliwości interpretacyjnych.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Katalog instytucji obowiązanych zostanie również rozszerzony na podmioty zajmujące się wymianą walut wirtualnych. Mogą jednak wystąpić trudności interpretacyjne przy ustalaniu znaczenia „waluta wirtualna”, poprzez błąd logiczny w definicji tego pojęcia (idem per idem). Definicja jednak wskazuje, czym waluta wirtualna nie jest – prawnym środkiem płatniczym ani pieniądzem elektronicznym, ani też instrumentem finansowym. Z obowiązków określonych Ustawą o p.p.p.f.t. zwolnieni zostaną przedsiębiorcy zajmujący się wymianą walut wirtualnych wykorzystywanych jedynie w grach komputerowych.

REKLAMA

Ponadto zmianie ulegną progi dla stowarzyszeń rejestrowych oraz przedsiębiorców przyjmujących płatność w gotówce (z równowartości 15.000 euro do równowartości 10.000 euro). W przypadku przedsiębiorców, podstawą uzyskania statusu instytucji zobowiązanej będzie również dokonanie płatności w gotówce przewyższającej 10.000 euro. W praktyce, zważywszy na konsekwencje podatkowe regulowania należności bez pośrednictwa rachunku bankowego pomiędzy przedsiębiorcami, przepis znajdzie zastosowanie najpewniej jedynie w odniesieniu do przedsiębiorców przyjmujących płatność w gotówce od osób fizycznych, nie działających jako przedsiębiorcy lub nabywających od takich osób towary za gotówkę (np. w przypadku kupna/sprzedaży samochodu za gotówkę).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Statusu instytucji obowiązanych zostaną pozbawieni przedsiębiorcy prowadzący domy aukcyjne, antykwariaty, działalność faktoringową, działalność w zakresie obrotu metalami lub kamieniami szlachetnym i półszlachetnymi, sprzedaż komisową.

Wybrane zmiany w definicjach ustawowych

Projekt wprowadza szereg zmian porządkujących, które usuną część problemów interpretacyjnych związanych z dotychczasową ustawą. Przede wszystkim na uwagę zasługuje wprowadzenie definicji klienta oraz znaczne rozszerzenie i uproszczenie definicji transakcji.

Klientem w rozumieniu procedowanego projektu ustawy będzie osoba fizyczna, osoba prawna, lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, na rzecz której instytucja obowiązana świadczy usługi lub wykonuje czynności wchodzące w zakres prowadzonej działalności zawodowej.

W szczególności dotyczyć to będzie osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, z którymi instytucje obowiązane nawiązują stosunki gospodarcze albo przeprowadzają transakcję okazjonalną.

Transakcja została natomiast zdefiniowana jako czynność prawna lub faktyczna przenosząca lub dokonywana w celu przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych. Przy czym wartości materialne zostały w projekcie ujęte szeroko i należy przez to pojęcie rozumieć nieruchomości i rzeczy ruchome, środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe i wartości dewizowe, a także, jak ujmuje to projekt „materialne i niematerialne prawa majątkowe”. Dotychczasowa doktryna prawa nie zna dychotomicznego podziału na prawa majątkowe materialne i niematerialne. Trudno zatem nadać treść temu sformułowaniu. Autorom projektu mogło chodzić o prawa majątkowe do dóbr materialnych i niematerialnych, jednak byłoby to sprzeczne z definicją transakcji. Nie sposób bowiem przenieść „własności” lub tym bardziej „posiadania” prawa.

W kolejnej części omówione zostaną nowe regulacje dotyczące weryfikacji informacji o kliencie i osobach z nim związanych oraz publicznego rejestru beneficjentów rzeczywistych -> przeczytaj artykuł.

Opracowanie zostało wykonane na podstawie projektu ustawy z dnia 4 maja 2017 r. dostępnego na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12298001

Autor: Krzysztof Witaszewski, Legal Associate w firmie Accace

Źródło: Accace

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA