REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tendencje w handlu detalicznym

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
handel detaliczny
handel detaliczny

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach (2012-2015) handel detaliczny wzrósł o 1,3%, dynamika wzrostu powoli poprawia się. Znaczny wzrost ocenia się (GUS) w zakresie rentowności i wartości dodanej dla zagospodarowanego kapitału. Firmy unikają dalszych, nowych inwestycji. Poziom wykorzystania zasobów wzrasta. Ważnym czynnikiem zmian na rynku detalicznym jest budowa i zmiany we współpracy z producentami. Budowa handlu zagranicznego, konkurencji w szerokiej skali jest głównym hamulcem i ograniczeniem dla wielu sklepów detalicznych. Równocześnie znacznie wzrosło zainteresowanie i wartość handlu w supermarketach, sklepach wielkopowierzchniowych z udziałem oferty zagranicznej.

Obciążeniem dla polskiej gospodarki jest budowa specjalizacji i różnorodności przez sklepy wielkopowierzchniowe. Dalekie zmiany ofert i planów sprzedaży, budowanie ofert w krótkim okresie wpływa na ograniczenie zakupów i zainteresowania. Równocześnie widać wysoki wzrost zainteresowania i sprzedaży w sklepach specjalistycznych (67% sprzedaży w 2014). oraz sklepach w produktami podstawowymi i własnego, domowego użytku.

REKLAMA

Zmiany dochodów z ostatnich lat zniechęciły do zakupów dóbr trwałych. Zainteresowanie po 2012 roku spadło o 4.9%. Równocześnie znacznie na niskim poziomi rozwoju utrzymuje się handel z zakresu edukacji, rozrywki, zdrowia i rekreacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Najwyższe wskaźniki wzrostu ocenia się od wielu lat w sektorze informacji, danych oraz oprogramowania w tym zakresie. Wysokie wskaźniki są widoczne w sektorze logistyki, dystrybucji oraz magazynowania. Nadal rozwija się sektor wsparcia firm i biznesu oraz sektor finansowy. Budowa sieci handlowej oraz działalności handlowej stała się jednym ze wskaźników zmian oraz determinantem rozwoju. Rozwój handlu opiera się o zmiany rentowności z zagospodarowanych zasobów oraz zmiany warunków handlowych w Polsce.

Zmiany w handlu widać w całej Polsce. Ilość nowych hipermarketów w Polsce po 2002 to 350 jednostek (wskaźnik wzrostu 2,3), supermarketów 3 600  (wskaźnik wzrostu 2,7). Ilość zwykłych niewyspecjalizowanych sklepów spadła o 21% w ostatnich dziecięciu latach. Prognozuje się dalszy spadek oraz rozwój regionalny sklepów wielkopowierzchniowych, supermarketów, hipermarketów również specjalistycznych. Dla budowy tego rynku ważna jest rozbudowa logistyki, dystrybucji ora magazynowania. Jednym z podstawowych czynników jest budowa oferty hurtowej oraz projekty współpracy z polskimi i zagranicznymi producentami, pośrednikami i dystrybutorami. Ilość domów towarowych i handlowych  to około 320 jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samorządy mogą zwalniać z podatku od nieruchomości i środków transportowych

Obecnie około 49% powierzchni zajmowane jest przez sklepy wielkopowierzchniowe. Zainteresowanie i perspektywy rozwoju, rozbudowy są dodatnie. Wzmocnienie specjalizacji, zmian oferty oraz budowa sieci wparcia dla sieci handlowej będzie wprowadzane przez kolejne lata. Nadal utrzyma się wysokie zainteresowanie budowaniem sieci informacji i komunikacji na rynku oraz wśród współpracowników, kooperantów.

Nowe kary dla spółek w projekcie ustawy o ofercie publicznej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA