REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna praca w zespole zależy od managera

Subskrybuj nas na Youtube
praca w zespole. manager
praca w zespole. manager

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność pracy w zespole, to jedno z najczęściej wypisywanych wymagań w ofertach pracy. Każdy kij ma jednak dwa końce – praca zespołowa to nie tylko posiadana przez pracownika umiejętność, ale także wynik zdolności zarządczej szefa lub managera.

Nawet jeżeli nasza firma składa się z samych „najlepszych” fachowców i specjalistów, to bez odpowiedniej strategii zarządzenia zespołem, może ona stracić bardzo wiele zasobów – czasowych i finansowych. Dlaczego? Brak organizacji pracy zespołowej łączy się z wieloma negatywnymi skutkami: zły podział obowiązków, spowalnia wykonanie procesu i nie wykorzystuje wszystkich umiejętności pracowników.  Jeżeli nasze biuro składa się z grupy niewspółpracujących indywidualistów, łatwo o brak odpowiedniej atmosfery i motywacji do dbania o wspólne dobro firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Zespół to proces

-Dobrze zbudowany zespół to efekt wielomiesięcznej pracy wszystkich jego członków z liderem na czele. Praca ta, musi być poparta odpowiednią wiedzą managera, inaczej może być mało skuteczna. Musimy bowiem wiedzieć, że tworzenie zespołu, nie jest jednorazową czynnością, ale wieloetapowym procesem. To twór, który ulega ciągłym zmianom. Zespół ma radzić sobie z powierzonymi mu zadaniami. Dodatkowo, sam składa się z grupy ludzi, którzy zmieniają się i mogą mieć różny (pozytywny lub negatywny) wpływ na działania całości. W związku z tym zarządzanie zespołem, to swoiste zarządzanie psychiką grupy ludzi.- mówi psychoterapeutka Renata Borysiak z Prywatnego Centrum Psychologiczno-Terapeutycznego „Tęcza”.

Dojrzały i zgrany zespół powinien być wewnętrznym celem wszystkich firm. Co prawda, kwestia ta jest najważniejsza dla branży kreatywnej, ale również: korporacji, małych przedsiębiorstw i instytucji państwowych. - W rzeczywistości, każdy rodzaj firmy potrzebuje umiejętności porozumiewania, komunikacji i współpracy. Każda z tych umiejętności jest absolutną podstawą dla pracy zespołowej. Dlatego, nawet jeżeli nasza firma składa się z szefa - wykonawcy, księgowego i informatyka, to mimo tak wyraźnego podziału obowiązków, ciągle pozostaje nam praca nad motywacją i komunikacją między tymi osobami. – radzi organizatorka szkoleń biznesowych Renata Borysiak.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Wiem, co robię, bo praca = płaca!

Każdy dojrzały zespół pracowników charakteryzują pewne cechy i umiejętności. Organizacja pracy i wyraźny podział obowiązków, to absolutna podstawa efektywności.  Podział ten musi być związany z umiejętnościami pracowników, adekwatnym do ich ilości wynagrodzeniem i ogólnie panującą w firmie zgodą i akceptacją takiego rozdziału pracy i płacy.To bardzo proste. Ludzie muszą wiedzieć, jaka jest ich rola w pracy i muszą czuć, że jest ona odpowiednia. To oddala poczucie niezadowolenia i zagubienia, które znacznie wpływają na efektywność pracownika. Adekwatne co do wykonywanej pracy zarobki są z kolei głównym motywatorem. Pracodawca musi bowiem pamiętać, że jego pracowniczy rozmawiają ze sobą i wiedzą, co kto robi i ile zarabia. Jeżeli okaże się, że podział pracy i wynagrodzenia w firmie nie jest sprawiedliwy, to wpływa to destrukcyjnie na pracę pracownika i  całego zespołu. – tłumaczy Renata Borysiak z „Tęczy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział obowiązków wiąże się również z umiejętnym wykorzystaniem cech indywidualnych pracownika.  –Jeżeli chcemy, aby praca zespołu była jak najbardziej efektywna, to musimy odpowiednio rozdzielać obowiązki. Przyjęcie strategii, w której każdy członek zespołu będzie zajmował się tym samym i wieloma rzeczami naraz, może być bardzo zgubne. Każdy człowiek jest bowiem indywidualnością posiadającą różne cechy i umiejętności. Jeżeli więc istnieje możliwość podziału pracy, to warto z niej skorzystać. Osoba pewna w swoim fachu i wiedzy jest przynosi najlepsze efekty jakościowe i wykonuje swoje obowiązki w najkrótszym czasie. – wyjaśnia Renata Borysiak z krakowskiego centrum „Tęcza”.

Lean Management - metoda zarządzania, która zdumiewa cz. I

Rozmowa i wsparcie

Kolejnym aspektem cechującym dojrzały zespół jest płynny i szybki przepływ informacji: zarówno między pracodawcą i pracownikiem, jak i samymi pracownikami. Zdolność słuchania siebie nawzajem, pozwala na szybkie rozwiązywanie problemów i zapobieganie powstawaniu nowych.

Oprócz odpowiedniej komunikacji liczy się również wzajemne wsparcie społeczno-emocjonalne. –Praca, to miejsce w którym spędzamy znaczną część swojego zawodowego życia. Wykształcone w niej więzi i atmosfera, mają więc ogromny wpływ na naszą kondycję psychofizyczną. W związku z tym, dobrze zgrany zespół pracowników opiera się nie tylko na umiejętnościach, ale i wzajemnym wsparciu. Każdy człowiek boryka się z różnymi życiowymi trudnościami, na różnych gruntach… Niestety, duże problemy w życiu osobistym mogą wpłynąć na jakość wykonywanej przez nas pracy. Jeżeli jednak, w określonym trudnym momencie życia dana osoba może liczyć na pomoc współpracowników (chwilowe odciążenie z jej obowiązków, poradę, pomoc polegającą na dobrym słowie i wyrozumiałości), to taki pracownik będzie… wdzięczny. Jego wdzięczność objawia się w lojalności wobec firmy i współpracowników oraz chęci zaangażowanego uczestnictwa w życiu zawodowym. – tłumaczy psychoterapeutka Renata Borysiak.

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć


Droga oraz atmosfera kawiarni i więzienia

Wspólne i jasno określone cele są kolejnym motywatorem dla zespołu. Jeżeli pracownik identyfikuje się z promowanymi przez firmę wartościami, normami, celami, to praca zgodna z własnym sumieniem jest o wiele łatwiejsza. Jasne określenie celów klaruje również wizję przyszłości firmy, a ta: w bezpośredni sposób wiąże się z przyszłością pracownika. Jeżeli nie wiemy, do czego dąży lub co właściwie reprezentuje dane przedsiębiorstwo, to nie możemy podjąć planów długoterminowych.

Panująca w biurze atmosfera powinna osiągnąć wyważone połączenie obowiązku i przyjemności. Pracownicy powinni czuć się swobodnie i bezpiecznie, ponieważ taki nastrój sprzyja twórczej współpracy.  Przy możliwości swobodnej wymiany myśli i poglądów należy pamiętać jednak o biznesowym charakterze współpracy. Nastrój w pracy nie powinien wpływać na jej jakość, ani przez nadmierne rozluźnienie, ani przez zbyt formalną i napiętą aurę pracy.

Płynność finansowa firmy – jak o nią dbać?

Choć wymienienie najważniejszych cech dojrzałego i dobrze zgranego zespołu pracowniczego wydaje się być proste, należy pamiętać, że do osiągnięcia takiego efektu dąży się miesiącami lub latami. -Wszystko zależy od wiedzy i zdolności lidera grupy, który jako pierwszy musi odpowiadać za jej wewnętrzne ukształtowanie, częstotliwości zmian kadrowych oraz liczby pracowników składających się na zespół. Nawet w chwili osiągnięcia odpowiedniego poziomu jakości i rodzaju współpracy, manager musi pozostać czujny. Problemy i napięcia rodzą się nawet w najbardziej zgranych drużynach. – mówi psychoterapeutka Renata Borysiak.

Wchodzący do Polski nowoczesny styl zarządzania, bezpośrednio wiąże się z zarządzaniem zespołem i ma swoje przyczyny. Zadowolony pracownik, to wydajny pracownik, a co dwie głowy – to nie jedna.

Zmiany w pomocy de minimis

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA