REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna praca w zespole zależy od managera

praca w zespole. manager
praca w zespole. manager

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność pracy w zespole, to jedno z najczęściej wypisywanych wymagań w ofertach pracy. Każdy kij ma jednak dwa końce – praca zespołowa to nie tylko posiadana przez pracownika umiejętność, ale także wynik zdolności zarządczej szefa lub managera.

Nawet jeżeli nasza firma składa się z samych „najlepszych” fachowców i specjalistów, to bez odpowiedniej strategii zarządzenia zespołem, może ona stracić bardzo wiele zasobów – czasowych i finansowych. Dlaczego? Brak organizacji pracy zespołowej łączy się z wieloma negatywnymi skutkami: zły podział obowiązków, spowalnia wykonanie procesu i nie wykorzystuje wszystkich umiejętności pracowników.  Jeżeli nasze biuro składa się z grupy niewspółpracujących indywidualistów, łatwo o brak odpowiedniej atmosfery i motywacji do dbania o wspólne dobro firmy.

REKLAMA

Zespół to proces

REKLAMA

-Dobrze zbudowany zespół to efekt wielomiesięcznej pracy wszystkich jego członków z liderem na czele. Praca ta, musi być poparta odpowiednią wiedzą managera, inaczej może być mało skuteczna. Musimy bowiem wiedzieć, że tworzenie zespołu, nie jest jednorazową czynnością, ale wieloetapowym procesem. To twór, który ulega ciągłym zmianom. Zespół ma radzić sobie z powierzonymi mu zadaniami. Dodatkowo, sam składa się z grupy ludzi, którzy zmieniają się i mogą mieć różny (pozytywny lub negatywny) wpływ na działania całości. W związku z tym zarządzanie zespołem, to swoiste zarządzanie psychiką grupy ludzi.- mówi psychoterapeutka Renata Borysiak z Prywatnego Centrum Psychologiczno-Terapeutycznego „Tęcza”.

Dojrzały i zgrany zespół powinien być wewnętrznym celem wszystkich firm. Co prawda, kwestia ta jest najważniejsza dla branży kreatywnej, ale również: korporacji, małych przedsiębiorstw i instytucji państwowych. - W rzeczywistości, każdy rodzaj firmy potrzebuje umiejętności porozumiewania, komunikacji i współpracy. Każda z tych umiejętności jest absolutną podstawą dla pracy zespołowej. Dlatego, nawet jeżeli nasza firma składa się z szefa - wykonawcy, księgowego i informatyka, to mimo tak wyraźnego podziału obowiązków, ciągle pozostaje nam praca nad motywacją i komunikacją między tymi osobami. – radzi organizatorka szkoleń biznesowych Renata Borysiak.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wiem, co robię, bo praca = płaca!

REKLAMA

Każdy dojrzały zespół pracowników charakteryzują pewne cechy i umiejętności. Organizacja pracy i wyraźny podział obowiązków, to absolutna podstawa efektywności.  Podział ten musi być związany z umiejętnościami pracowników, adekwatnym do ich ilości wynagrodzeniem i ogólnie panującą w firmie zgodą i akceptacją takiego rozdziału pracy i płacy.To bardzo proste. Ludzie muszą wiedzieć, jaka jest ich rola w pracy i muszą czuć, że jest ona odpowiednia. To oddala poczucie niezadowolenia i zagubienia, które znacznie wpływają na efektywność pracownika. Adekwatne co do wykonywanej pracy zarobki są z kolei głównym motywatorem. Pracodawca musi bowiem pamiętać, że jego pracowniczy rozmawiają ze sobą i wiedzą, co kto robi i ile zarabia. Jeżeli okaże się, że podział pracy i wynagrodzenia w firmie nie jest sprawiedliwy, to wpływa to destrukcyjnie na pracę pracownika i  całego zespołu. – tłumaczy Renata Borysiak z „Tęczy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział obowiązków wiąże się również z umiejętnym wykorzystaniem cech indywidualnych pracownika.  –Jeżeli chcemy, aby praca zespołu była jak najbardziej efektywna, to musimy odpowiednio rozdzielać obowiązki. Przyjęcie strategii, w której każdy członek zespołu będzie zajmował się tym samym i wieloma rzeczami naraz, może być bardzo zgubne. Każdy człowiek jest bowiem indywidualnością posiadającą różne cechy i umiejętności. Jeżeli więc istnieje możliwość podziału pracy, to warto z niej skorzystać. Osoba pewna w swoim fachu i wiedzy jest przynosi najlepsze efekty jakościowe i wykonuje swoje obowiązki w najkrótszym czasie. – wyjaśnia Renata Borysiak z krakowskiego centrum „Tęcza”.

Lean Management - metoda zarządzania, która zdumiewa cz. I

Rozmowa i wsparcie

Kolejnym aspektem cechującym dojrzały zespół jest płynny i szybki przepływ informacji: zarówno między pracodawcą i pracownikiem, jak i samymi pracownikami. Zdolność słuchania siebie nawzajem, pozwala na szybkie rozwiązywanie problemów i zapobieganie powstawaniu nowych.

Oprócz odpowiedniej komunikacji liczy się również wzajemne wsparcie społeczno-emocjonalne. –Praca, to miejsce w którym spędzamy znaczną część swojego zawodowego życia. Wykształcone w niej więzi i atmosfera, mają więc ogromny wpływ na naszą kondycję psychofizyczną. W związku z tym, dobrze zgrany zespół pracowników opiera się nie tylko na umiejętnościach, ale i wzajemnym wsparciu. Każdy człowiek boryka się z różnymi życiowymi trudnościami, na różnych gruntach… Niestety, duże problemy w życiu osobistym mogą wpłynąć na jakość wykonywanej przez nas pracy. Jeżeli jednak, w określonym trudnym momencie życia dana osoba może liczyć na pomoc współpracowników (chwilowe odciążenie z jej obowiązków, poradę, pomoc polegającą na dobrym słowie i wyrozumiałości), to taki pracownik będzie… wdzięczny. Jego wdzięczność objawia się w lojalności wobec firmy i współpracowników oraz chęci zaangażowanego uczestnictwa w życiu zawodowym. – tłumaczy psychoterapeutka Renata Borysiak.

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć


Droga oraz atmosfera kawiarni i więzienia

Wspólne i jasno określone cele są kolejnym motywatorem dla zespołu. Jeżeli pracownik identyfikuje się z promowanymi przez firmę wartościami, normami, celami, to praca zgodna z własnym sumieniem jest o wiele łatwiejsza. Jasne określenie celów klaruje również wizję przyszłości firmy, a ta: w bezpośredni sposób wiąże się z przyszłością pracownika. Jeżeli nie wiemy, do czego dąży lub co właściwie reprezentuje dane przedsiębiorstwo, to nie możemy podjąć planów długoterminowych.

Panująca w biurze atmosfera powinna osiągnąć wyważone połączenie obowiązku i przyjemności. Pracownicy powinni czuć się swobodnie i bezpiecznie, ponieważ taki nastrój sprzyja twórczej współpracy.  Przy możliwości swobodnej wymiany myśli i poglądów należy pamiętać jednak o biznesowym charakterze współpracy. Nastrój w pracy nie powinien wpływać na jej jakość, ani przez nadmierne rozluźnienie, ani przez zbyt formalną i napiętą aurę pracy.

Płynność finansowa firmy – jak o nią dbać?

Choć wymienienie najważniejszych cech dojrzałego i dobrze zgranego zespołu pracowniczego wydaje się być proste, należy pamiętać, że do osiągnięcia takiego efektu dąży się miesiącami lub latami. -Wszystko zależy od wiedzy i zdolności lidera grupy, który jako pierwszy musi odpowiadać za jej wewnętrzne ukształtowanie, częstotliwości zmian kadrowych oraz liczby pracowników składających się na zespół. Nawet w chwili osiągnięcia odpowiedniego poziomu jakości i rodzaju współpracy, manager musi pozostać czujny. Problemy i napięcia rodzą się nawet w najbardziej zgranych drużynach. – mówi psychoterapeutka Renata Borysiak.

Wchodzący do Polski nowoczesny styl zarządzania, bezpośrednio wiąże się z zarządzaniem zespołem i ma swoje przyczyny. Zadowolony pracownik, to wydajny pracownik, a co dwie głowy – to nie jedna.

Zmiany w pomocy de minimis

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA