REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
wyjazd zimowy - jak go zaplanować
wyjazd zimowy - jak go zaplanować

REKLAMA

REKLAMA

Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd?

Model wypoczynku

Przede wszystkim dlatego, że w przeciwieństwie do wyjazdów letnich większość zimowych urlopów połączona jest z uprawianiem sportu, w szczególności narciarstwa, co jak wiadomo może być przyczyną
kontuzji i urazów nawet u najbardziej doświadczonych amatorów białego szaleństwa.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po pierwsze, musimy podjąć decyzję odnośnie modelu wypoczynku Mamy tu do wyboru dwie opcje - wyjazd przygotowany na własną rękę lub impreza organizowana przez biuro podróży. Obie mają wady i zalety. W wariancie pierwszym mamy pełną swobodę doboru środka transportu, lokalizacji i terminów, musimy jednak liczyć się z tym, że w przypadku gdy coś pójdzie nie tak, sami będziemy musieli składać reklamację i dochodzić roszczeń od poszczególnych usługodawców, np. hotelu, przewoźnika itp. Wybierając wypoczynek z biurem podróży, konsument musi dopasować się do ofert przedstawionych przez organizatora. Jednak w przypadku nieprawidłowości w wykonaniu usługi to właśnie biuro będzie adresatem wszystkich skarg, bez względu na to którego elementu wczasów dotyczą.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Przed zawarciem umowy z biurem podróży warto ją dokładnie przeczytać. Należy wiedzieć, że w większości przypadków będą do niej dołączone tzw. Ogólne Warunki, które również warto znać. W umowie na pewno znajdzie się zapis, że kwitujemy odbiór tych warunków oraz oświadczamy, że się z nimi zapoznaliśmy. Praktyka pokazuje, że w rzeczywistości mało kto otrzymuje taki regulamin do ręki. A naprawdę warto się o niego upomnieć! Świadomy i dobrze zorganizowany konsument powinien się także zaopatrzyć w kopię oferty, na podstawie której dokonał wyboru konkretnego wyjazdu. Może to być katalog lub wydruk ze strony internetowej. Ustawa o usługach turystycznych, która reguluje funkcjonowanie tego rynku, stanowi, że w przypadku nieuregulowania określonej kwestii w umowie organizator związany jest treścią oferty umieszczonej np. w katalogu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą istotną kwestią jest ubezpieczenie

Nie powinniśmy wyruszać na zimowy urlop, szczególnie za granicę, nieubezpieczeni. W przypadku jakiegokolwiek zdarzenia, nawet niegroźnego, koszty opieki medycznej w innych krajach mogą nas niemile zaskoczyć.

Osoby wyjeżdżające do krajów Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii powinny przed wyjazdem wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Procedura uzyskania karty jest bardzo prosta, szybka i bezpłatna, formularz dostępny jest również w Internecie. Gwarantuje ona podstawową opiekę w nagłych wypadkach. Turysta posiadający kartę powinien zostać potraktowany przez służbę zdrowia w danym kraju jak osoba, która jest w tym kraju normalnie ubezpieczona. Ale w różnych krajach zasady opieki zdrowotnej i świadczenia związane z ubezpieczeniem zdrowotnym mogą wyglądać różnie, co oznacza, że niektóre mogą być płatne lub płatne częściowo. Dopiero po powrocie oraz wypełnieniu wniosku i przedstawieniu rachunków możemy ubiegać się o odzyskanie niektórych poniesionych kosztów. Karta nie jest zamiennikiem ubezpieczenia od kosztów leczenia oraz następstw nieszczęśliwych wypadków.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Przed wyruszeniem w drogę powinniśmy zatem zawrzeć dodatkową umowę ubezpieczenia. Nie należy jednak sugerować się wyłącznie wysokością składki. Należy zwrócić uwagę na:

  • Sumę ubezpieczenia, czyli górną kwotę, do której ubezpieczyciel będzie odpowiadał za naszą szkodę.
  • Sposób podziału sumy ubezpieczenia. W przypadku, gdy suma ubezpieczenia jest bardzo wysoka przy relatywnie niskiej składce, należy zrobić się podejrzliwym i dokładnie przestudiować Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Zdarza się, że choć suma jest wysoka, to na świadczenia ambulatoryjne, czyli takie, które są z reguły najczęściej przydarzają się, możemy wydać tylko bardzo mały jej ułamek, np. 250 euro.
  • Wymagany sposób zgłaszania zaistnienia szkody. Część towarzystw ubezpieczeniowych w swoich warunkach zastrzega, że szkoda musi być zgłoszona Centrum Alarmowemu Ubezpieczyciela w ciągu 24 godzin od jej powstania, chyba że uniemożliwiają to czynniki obiektywne, np. pacjent jest nieprzytomny.
  • Wariant, w jakim zawieramy umowę. Większość polis oferowanych jest w dwóch wariantach. Pierwszy, podstawowy obejmuje tylko zdarzenia nagłe, niezwiązane ze schorzeniami i stanami wykrytymi przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Drugi, rozszerzony rozciąga opiekę ubezpieczeniową także na zdarzenia, będące konsekwencje chorób przewlekłych. Należy wziąć to pod uwagę.
  • Ochrona na wypadek uprawiania sportów zimowych. Część polis nie obejmuje ochroną urazów powstałych wskutek amatorskiego uprawiania sportów zimowych. Rozszerzenie polisy o to ryzyko wymaga dopłaty. Warto to zweryfikować przed zawarciem umowy.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy


Odrębną kwestią jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Jest ono przydatne, gdy – na przykład jeżdżąc na nartach - zrobimy komuś krzywdę. W wielu przypadkach to my będziemy zobowiązani do pokrycia kosztów leczenia poszkodowanej osoby. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej będzie nas od tego chronić.

Obyło się bez nieszczęśliwych wypadków, ale organizator nie wywiązał się należycie ze swoich obowiązków

W takiej sytuacji należy jak najszybciej złożyć reklamację. W reklamacji opisujemy wszystkie nieprawidłowości, które miały miejsce oraz wskazujemy, jakiej rekompensaty z tego tytułu żądamy. Przy ustaleniu wysokości roszczenia pomocna może okazać się Tabela frankfurcka, która, choć nie ma w Polsce wiążącego charakteru, jest to dokument nieformalny, to może być przydatna, gdy jakość rzeczywiście świadczonych usług różniła się od oferty biura podróży i zawartej umowy. Znajdują się w niej takie działy, jak: rodzaj usługi, typy wady w jej wykonaniu, propozycja, wyrażona w procentach, zwrotu ceny imprezy turystycznej proporcjonalnie do zaistniałych uchybień czy nienależytego wykonania usługi.

Obowiązki sprzedawcy wobec konsumentów

REKLAMA

Składając reklamację pamiętajmy jednak, że organizator odpowiada jedynie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, a nie za spełnienie naszych wewnętrznych oczekiwań związanych z wyjazdem.
Pamiętajmy również, że to na turyście spoczywa obowiązek udowodnienia nieprawidłowości. Stąd warto jest robić zdjęcia, kręcić filmy, zebrać poświadczenia od innych uczestników imprezy turystycznej.

Reklamację należy złożyć pisemnie - listem poleconym. Można to uczynić już w trakcie imprezy lub w terminie trzydziestu dni od momentu jej zakończenia. Należy jednak pamiętać, że jest to termin, w którym biuro podróży musi ją otrzymać, a nie termin na nadanie pisma. Do tak złożonej reklamacji organizator musi ustosunkować się w przeciągu 30 dni od momentu jej otrzymania. Niezajęcie stanowiska w tym terminie będzie równoznaczne z uznaniem jej.

W sytuacji, w której reklamacja nie została uznana, pomimo iż usługa nie była należycie świadczona, pozostaje droga sądowa. Przed podjęciem decyzji o wytoczeniu powództwa warto zgłosić się do Oddziału Federacji Konsumentów. Doradca konsumencki, po zapoznaniu się z dokumentami, udzieli porady, może sporządzić wystąpienie do biura podróży, a nawet przygotować pozew do sądu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA