Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć
REKLAMA
REKLAMA
Model wypoczynku
Przede wszystkim dlatego, że w przeciwieństwie do wyjazdów letnich większość zimowych urlopów połączona jest z uprawianiem sportu, w szczególności narciarstwa, co jak wiadomo może być przyczyną
kontuzji i urazów nawet u najbardziej doświadczonych amatorów białego szaleństwa.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Po pierwsze, musimy podjąć decyzję odnośnie modelu wypoczynku Mamy tu do wyboru dwie opcje - wyjazd przygotowany na własną rękę lub impreza organizowana przez biuro podróży. Obie mają wady i zalety. W wariancie pierwszym mamy pełną swobodę doboru środka transportu, lokalizacji i terminów, musimy jednak liczyć się z tym, że w przypadku gdy coś pójdzie nie tak, sami będziemy musieli składać reklamację i dochodzić roszczeń od poszczególnych usługodawców, np. hotelu, przewoźnika itp. Wybierając wypoczynek z biurem podróży, konsument musi dopasować się do ofert przedstawionych przez organizatora. Jednak w przypadku nieprawidłowości w wykonaniu usługi to właśnie biuro będzie adresatem wszystkich skarg, bez względu na to którego elementu wczasów dotyczą.
Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?
Przed zawarciem umowy z biurem podróży warto ją dokładnie przeczytać. Należy wiedzieć, że w większości przypadków będą do niej dołączone tzw. Ogólne Warunki, które również warto znać. W umowie na pewno znajdzie się zapis, że kwitujemy odbiór tych warunków oraz oświadczamy, że się z nimi zapoznaliśmy. Praktyka pokazuje, że w rzeczywistości mało kto otrzymuje taki regulamin do ręki. A naprawdę warto się o niego upomnieć! Świadomy i dobrze zorganizowany konsument powinien się także zaopatrzyć w kopię oferty, na podstawie której dokonał wyboru konkretnego wyjazdu. Może to być katalog lub wydruk ze strony internetowej. Ustawa o usługach turystycznych, która reguluje funkcjonowanie tego rynku, stanowi, że w przypadku nieuregulowania określonej kwestii w umowie organizator związany jest treścią oferty umieszczonej np. w katalogu.
Drugą istotną kwestią jest ubezpieczenie
Nie powinniśmy wyruszać na zimowy urlop, szczególnie za granicę, nieubezpieczeni. W przypadku jakiegokolwiek zdarzenia, nawet niegroźnego, koszty opieki medycznej w innych krajach mogą nas niemile zaskoczyć.
Osoby wyjeżdżające do krajów Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii powinny przed wyjazdem wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Procedura uzyskania karty jest bardzo prosta, szybka i bezpłatna, formularz dostępny jest również w Internecie. Gwarantuje ona podstawową opiekę w nagłych wypadkach. Turysta posiadający kartę powinien zostać potraktowany przez służbę zdrowia w danym kraju jak osoba, która jest w tym kraju normalnie ubezpieczona. Ale w różnych krajach zasady opieki zdrowotnej i świadczenia związane z ubezpieczeniem zdrowotnym mogą wyglądać różnie, co oznacza, że niektóre mogą być płatne lub płatne częściowo. Dopiero po powrocie oraz wypełnieniu wniosku i przedstawieniu rachunków możemy ubiegać się o odzyskanie niektórych poniesionych kosztów. Karta nie jest zamiennikiem ubezpieczenia od kosztów leczenia oraz następstw nieszczęśliwych wypadków.
Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów
Przed wyruszeniem w drogę powinniśmy zatem zawrzeć dodatkową umowę ubezpieczenia. Nie należy jednak sugerować się wyłącznie wysokością składki. Należy zwrócić uwagę na:
- Sumę ubezpieczenia, czyli górną kwotę, do której ubezpieczyciel będzie odpowiadał za naszą szkodę.
- Sposób podziału sumy ubezpieczenia. W przypadku, gdy suma ubezpieczenia jest bardzo wysoka przy relatywnie niskiej składce, należy zrobić się podejrzliwym i dokładnie przestudiować Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Zdarza się, że choć suma jest wysoka, to na świadczenia ambulatoryjne, czyli takie, które są z reguły najczęściej przydarzają się, możemy wydać tylko bardzo mały jej ułamek, np. 250 euro.
- Wymagany sposób zgłaszania zaistnienia szkody. Część towarzystw ubezpieczeniowych w swoich warunkach zastrzega, że szkoda musi być zgłoszona Centrum Alarmowemu Ubezpieczyciela w ciągu 24 godzin od jej powstania, chyba że uniemożliwiają to czynniki obiektywne, np. pacjent jest nieprzytomny.
- Wariant, w jakim zawieramy umowę. Większość polis oferowanych jest w dwóch wariantach. Pierwszy, podstawowy obejmuje tylko zdarzenia nagłe, niezwiązane ze schorzeniami i stanami wykrytymi przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Drugi, rozszerzony rozciąga opiekę ubezpieczeniową także na zdarzenia, będące konsekwencje chorób przewlekłych. Należy wziąć to pod uwagę.
- Ochrona na wypadek uprawiania sportów zimowych. Część polis nie obejmuje ochroną urazów powstałych wskutek amatorskiego uprawiania sportów zimowych. Rozszerzenie polisy o to ryzyko wymaga dopłaty. Warto to zweryfikować przed zawarciem umowy.
Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy
Odrębną kwestią jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej
Jest ono przydatne, gdy – na przykład jeżdżąc na nartach - zrobimy komuś krzywdę. W wielu przypadkach to my będziemy zobowiązani do pokrycia kosztów leczenia poszkodowanej osoby. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej będzie nas od tego chronić.
Obyło się bez nieszczęśliwych wypadków, ale organizator nie wywiązał się należycie ze swoich obowiązków
W takiej sytuacji należy jak najszybciej złożyć reklamację. W reklamacji opisujemy wszystkie nieprawidłowości, które miały miejsce oraz wskazujemy, jakiej rekompensaty z tego tytułu żądamy. Przy ustaleniu wysokości roszczenia pomocna może okazać się Tabela frankfurcka, która, choć nie ma w Polsce wiążącego charakteru, jest to dokument nieformalny, to może być przydatna, gdy jakość rzeczywiście świadczonych usług różniła się od oferty biura podróży i zawartej umowy. Znajdują się w niej takie działy, jak: rodzaj usługi, typy wady w jej wykonaniu, propozycja, wyrażona w procentach, zwrotu ceny imprezy turystycznej proporcjonalnie do zaistniałych uchybień czy nienależytego wykonania usługi.
Obowiązki sprzedawcy wobec konsumentów
REKLAMA
Składając reklamację pamiętajmy jednak, że organizator odpowiada jedynie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, a nie za spełnienie naszych wewnętrznych oczekiwań związanych z wyjazdem.
Pamiętajmy również, że to na turyście spoczywa obowiązek udowodnienia nieprawidłowości. Stąd warto jest robić zdjęcia, kręcić filmy, zebrać poświadczenia od innych uczestników imprezy turystycznej.
Reklamację należy złożyć pisemnie - listem poleconym. Można to uczynić już w trakcie imprezy lub w terminie trzydziestu dni od momentu jej zakończenia. Należy jednak pamiętać, że jest to termin, w którym biuro podróży musi ją otrzymać, a nie termin na nadanie pisma. Do tak złożonej reklamacji organizator musi ustosunkować się w przeciągu 30 dni od momentu jej otrzymania. Niezajęcie stanowiska w tym terminie będzie równoznaczne z uznaniem jej.
W sytuacji, w której reklamacja nie została uznana, pomimo iż usługa nie była należycie świadczona, pozostaje droga sądowa. Przed podjęciem decyzji o wytoczeniu powództwa warto zgłosić się do Oddziału Federacji Konsumentów. Doradca konsumencki, po zapoznaniu się z dokumentami, udzieli porady, może sporządzić wystąpienie do biura podróży, a nawet przygotować pozew do sądu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.