REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości w 2015 r. /fot. Fotolia
Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości w 2015 r. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są „adresatem” wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń.

REKLAMA

Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie z działalności), ale też wyjaśnia pojęcia nie do końca określone dotychczas przepisami (np. uściślenie pojęcia istotności pozwala jasno zrozumieć, w jaki sposób należy ją stosować w praktyce). W raporcie tym systematyzujemy wszystkie zmiany wprowadzone do ustawy o rachunkowości i wskazujemy związane z nimi plusy i minusy.

REKLAMA

Powód nowelizacji ustawy o rachunkowości. Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1333; dalej: ustawa zmieniająca) jest efektem obowiązkowego przeniesienia do polskiego prawa bilansowego postanowień zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.Urz. UE L 182; dalej: dyrektywa). Część rozwiązań zawartych w tej dyrektywie, tj. dotyczących jednostek mikro, została już wprowadzona do ustawy o rachunkowości i obowiązuje od 5 września 2014 r.

Zobacz serwis: Jak założyć firmę

Obecna zmiana ustawy o rachunkowości jest więc niejako obowiązkowym uzupełnieniem rozwiązań przewidzianych w dyrektywie, przy czym niektóre z tych rozwiązań zostały rozszerzone o polskie realia gospodarcze (np. włączenie do jednostek małych także osób fizycznych, spółek cywilnych i jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich), inne zaś wprowadzone są w brzmieniu wprost wynikającym z dyrektywy. Należy wskazać, że nowelizując ustawę o rachunkowości, wprowadzono też kilka rozwiązań zupełnie niezwiązanych z dyrektywą (jak np. uproszczenia dla niewielkich jednostek w klasyfikacji leasingu, odstąpienie od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego oraz odstąpienie od stosowania szczegółowych zasad wykazywania instrumentów finansowych).

Zobacz serwis: Księgowość firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd wszystkich zmian wprowadzonych do ustawy o rachunkowości. Wprowadzone zmiany w ustawie o rachunkowości obejmują:

● uproszczenia w sprawozdawczości finansowej tzw. jednostek małych,

● rozszerzenie katalogu jednostek uprawnionych do stosowania uproszczeń w klasyfikacji leasingu, odroczonego podatku dochodowego oraz stosowania szczegółowych zasad wykazywania instrumentów finansowych,

● wprowadzenie możliwości stosowania uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez małe organizacje pozarządowe,

● wprowadzenie nowego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznych,

● sporządzanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych,

● ujednolicenie przepisów określających termin przeliczenia na walutę polską wielkości wyrażonych w euro,

● usunięcie oddzielnej kategorii zysków i strat nadzwyczajnych,

● uściślenie zasady rzetelnego i jasnego prezentowania sytuacji majątkowej,

● uściślenie pojęcia istotności,

● nowe zasady odpisywania kosztów prac rozwojowych oraz wartości firmy,

● rozszerzenie katalogu jednostek, które muszą sporządzać sprawozdanie z działalności,

● zakres informacji zawartych w sprawozdaniu z działalności,

● rozszerzenie katalogu jednostek zobowiązanych do badania sprawozdania finansowego,

● zakres informacji przedstawianej w pisemnej opinii z badania przez biegłego rewidenta,

● zwiększenie zakresu odpowiedzialności karnej,

● wykazywanie większej liczby informacji w sprawozdaniach finansowych.

Termin wejścia w życie zmian. Nowelizacja ustawy o rachunkowości weszła w życie 23 września 2015 r. Ustawodawca wskazuje jednak, że zmienione przepisy mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2016 r., a więc za rok obrotowy 2016. Dopuszcza się jednak wcześniejsze stosowanie zmian, a mianowicie już do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy, a więc już za rok 2015. Wyjątkiem są zmiany dotyczące:

● możliwości prowadzenia przez organizacje pozarządowe uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów – zmiany te wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r.,

● przepisów ujednolicających terminy przeliczania na walutę polską wielkości wyrażonych w euro – zmiany te mają zastosowanie do przeliczenia na walutę polską przychodów osiągniętych już w 2015 r.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości

W artykule m.in.:

  • Uproszczenie sprawozdawczości finansowej tzw. jednostek małych
  • Rozszerzenie katalogu jednostek uprawnionych do stosowania uproszczeń
  • Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów małych organizacji pozarządowych
  • Wprowadzenie nowego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznych
  • Zmiany dotyczące skonsolidowanych sprawozdań finansowych
  • Usunięcie kategorii zysków i strat nadzwyczajnych
  • Uściślenie pojęcia istotności
  • Zwiększenie odpowiedzialności karnej
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA