REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości w 2015 r. /fot. Fotolia
Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości w 2015 r. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są „adresatem” wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń.

REKLAMA

Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie z działalności), ale też wyjaśnia pojęcia nie do końca określone dotychczas przepisami (np. uściślenie pojęcia istotności pozwala jasno zrozumieć, w jaki sposób należy ją stosować w praktyce). W raporcie tym systematyzujemy wszystkie zmiany wprowadzone do ustawy o rachunkowości i wskazujemy związane z nimi plusy i minusy.

REKLAMA

Powód nowelizacji ustawy o rachunkowości. Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1333; dalej: ustawa zmieniająca) jest efektem obowiązkowego przeniesienia do polskiego prawa bilansowego postanowień zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.Urz. UE L 182; dalej: dyrektywa). Część rozwiązań zawartych w tej dyrektywie, tj. dotyczących jednostek mikro, została już wprowadzona do ustawy o rachunkowości i obowiązuje od 5 września 2014 r.

Zobacz serwis: Jak założyć firmę

Obecna zmiana ustawy o rachunkowości jest więc niejako obowiązkowym uzupełnieniem rozwiązań przewidzianych w dyrektywie, przy czym niektóre z tych rozwiązań zostały rozszerzone o polskie realia gospodarcze (np. włączenie do jednostek małych także osób fizycznych, spółek cywilnych i jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich), inne zaś wprowadzone są w brzmieniu wprost wynikającym z dyrektywy. Należy wskazać, że nowelizując ustawę o rachunkowości, wprowadzono też kilka rozwiązań zupełnie niezwiązanych z dyrektywą (jak np. uproszczenia dla niewielkich jednostek w klasyfikacji leasingu, odstąpienie od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego oraz odstąpienie od stosowania szczegółowych zasad wykazywania instrumentów finansowych).

Zobacz serwis: Księgowość firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd wszystkich zmian wprowadzonych do ustawy o rachunkowości. Wprowadzone zmiany w ustawie o rachunkowości obejmują:

● uproszczenia w sprawozdawczości finansowej tzw. jednostek małych,

● rozszerzenie katalogu jednostek uprawnionych do stosowania uproszczeń w klasyfikacji leasingu, odroczonego podatku dochodowego oraz stosowania szczegółowych zasad wykazywania instrumentów finansowych,

● wprowadzenie możliwości stosowania uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez małe organizacje pozarządowe,

● wprowadzenie nowego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznych,

● sporządzanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych,

● ujednolicenie przepisów określających termin przeliczenia na walutę polską wielkości wyrażonych w euro,

● usunięcie oddzielnej kategorii zysków i strat nadzwyczajnych,

● uściślenie zasady rzetelnego i jasnego prezentowania sytuacji majątkowej,

● uściślenie pojęcia istotności,

● nowe zasady odpisywania kosztów prac rozwojowych oraz wartości firmy,

● rozszerzenie katalogu jednostek, które muszą sporządzać sprawozdanie z działalności,

● zakres informacji zawartych w sprawozdaniu z działalności,

● rozszerzenie katalogu jednostek zobowiązanych do badania sprawozdania finansowego,

● zakres informacji przedstawianej w pisemnej opinii z badania przez biegłego rewidenta,

● zwiększenie zakresu odpowiedzialności karnej,

● wykazywanie większej liczby informacji w sprawozdaniach finansowych.

Termin wejścia w życie zmian. Nowelizacja ustawy o rachunkowości weszła w życie 23 września 2015 r. Ustawodawca wskazuje jednak, że zmienione przepisy mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2016 r., a więc za rok obrotowy 2016. Dopuszcza się jednak wcześniejsze stosowanie zmian, a mianowicie już do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy, a więc już za rok 2015. Wyjątkiem są zmiany dotyczące:

● możliwości prowadzenia przez organizacje pozarządowe uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów – zmiany te wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r.,

● przepisów ujednolicających terminy przeliczania na walutę polską wielkości wyrażonych w euro – zmiany te mają zastosowanie do przeliczenia na walutę polską przychodów osiągniętych już w 2015 r.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł Plusy i minusy zmian w ustawie o rachunkowości

W artykule m.in.:

  • Uproszczenie sprawozdawczości finansowej tzw. jednostek małych
  • Rozszerzenie katalogu jednostek uprawnionych do stosowania uproszczeń
  • Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów małych organizacji pozarządowych
  • Wprowadzenie nowego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznych
  • Zmiany dotyczące skonsolidowanych sprawozdań finansowych
  • Usunięcie kategorii zysków i strat nadzwyczajnych
  • Uściślenie pojęcia istotności
  • Zwiększenie odpowiedzialności karnej
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA