REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?

Grzegorz Wróbel
doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.
Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?/ Fot. Fotolia
Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto stoi w miejscu, ten cofa się w rozwoju. Dzisiejsza szybko zmieniająca się rzeczywistość wymusza stałe podążanie do przodu. Podobnie jest z działalnością biznesową. Jeśli firma nie śledzi rynkowych sygnałów i nie reaguje na dynamikę zmian, może trafić w ślepy zaułek. Przeprowadzanie transformacji organizacyjnej to jednak niełatwe zadanie. Sprawdź, jak to zrobić, aby odnieść sukces.

Dążenie do „lepszego”

Polskie realia i zmieniająca się sytuacja gospodarcza wymagają od przedsiębiorców dużej elastyczności. Wśród wyzwań pojawia się m.in. optymalizacja kosztów, zwiększenie konkurencyjności firmy, budowanie trwałych relacji z klientami, unowocześnianie procesów i wykorzystanie najnowszych technologii czy profesjonalne zarządzanie talentami, aby najlepsi pracownicy jak najdłużej pozostali w naszych strukturach. Każdy z tych obszarów wymaga ścisłej kontroli i nieustannego postępu. Zaniedbanie któregokolwiek z nich sprawia, że tracimy swoją rynkową pozycję na rzecz tych, którzy skuteczniej poradzili sobie z rozwojem. Istotą zmiany jest bowiem dążenie do „lepszego” – lepszej wydajności, lepszej obsługi klienta czy lepszych ofert pracy. Gdy zatrzymamy się w miejscu i zapomnimy o ciągłym doskonaleniu swojej firmy, nasi odbiorcy podejmą prostą decyzję – odejście do konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Inwestycje w innowacje

Aby uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną, niezbędne jest sięganie po innowacje. Ich wybór jest jednak tak olbrzymi, że nie zawsze łatwo się zdecydować, co unowocześnić w naszej firmie. Dlatego pierwszym krokiem do wprowadzania nowości jest solidna analiza rynku. Odpowiedzmy sobie na pytania, na jakie potrzeby naszych klientów odpowiemy za pomocą innowacji, jaką niszę rynkową zagospodarujemy, czy pozwoli nam to wyróżnić się spośród innych?

REKLAMA

Jak sprowadzić auto z Niemiec - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowość, która odpowiada na oczekiwania odbiorców, potrafi przyciągnąć uwagę jak magnes. Innowacją nie musi być od razu przełomowa technologia czy unikatowy produkt, ale także niestandardowe podejście do klientów czy nowatorska metoda zarządzania kadrami. Inspiracje możemy czerpać z rynków zagranicznych, doniesień o nowych trendach czy prognoz społecznych. Zaprocentuje także konstruktywny dialog z naszymi pracownikami, klientami i kontrahentami. Sam pomysł na innowacyjną zmianę to jednak dopiero początek. Realizacja idei nie jest bowiem jednorazowym aktem, lecz skomplikowanym i często żmudnym procesem. W trakcie jego trwania musimy posiadać jasno wyznaczony cel i strategię działania, a ponadto dysponować odpowiednim zasobem czasu i środków. Podczas wprowadzania zmiany w organizacji uwzględnijmy takie rozwiązania jak kursy doszkalające lub przekwalifikujące pracowników, powołanie osobnego działu lub zespołu, który będzie odpowiadał za transformację czy też skorzystanie z usług zewnętrznej firmy doradczej, która zapewni nam kompleksowe wsparcie.

Zobacz: Unijne pożyczki na założenie i rozwój firmy

Szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw jest trwający obecnie projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej „Modelowa adaptacja do zmian na małopolskim rynku pracy”, realizowany przez PM Doradztwo Gospodarcze. W ramach projektu firmy mogą bezpłatnie skorzystać z porad i szkoleń, które pomogą im w zdobyciu odpowiednich do przeprowadzania zmian i wdrażania innowacji narzędzi managerskich.  

Outsourcing wybranego obszaru

Sposobem na poprawę sytuacji firmy jest również oddelegowanie części zadań zewnętrznej firmie wyspecjalizowanej w danym sektorze. Outsourcing procesów biznesowych (ang. BPO) odpowiada na liczne zapotrzebowania. Po pierwsze, pozwala na to, by bez rezygnacji z realizowanych dotychczas usług, zwiększyć wydajność przedsiębiorstwa i poprawić jego efektywność. Po drugie, umożliwia likwidację wybranych działów lub stanowisk pracy bez modyfikacji profilu działania. W końcu po trzecie, daje szansę na poszerzenie działalności i wprowadzenie innowacji przy mniejszym obciążeniu niż wówczas, gdy działamy na własną rękę. Outsourcing jest więc sposobem na optymalizację kosztów i oszczędność czasu. Może zostać wykorzystany do rozwiązania kryzysu w przedsiębiorstwie lub przyczyniać się do jego rozwoju. Daje ponadto możliwość utrzymania wysokiej jakości usług i dostępu do wysokiej klasy specjalistów. Dzięki temu zdobywa coraz większą popularność na rynku.

Zobacz: Pozycjonowanie - rozwój marketingu internetowego

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska wśród polskich przedsiębiorców, aż 63 proc. z nich postrzega outsourcing jako szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej. Natomiast 74 procent przedstawicieli firm twierdzi, że jest on niezbędny w informatyzacji przedsiębiorstwa. To jednak kolejna dziedzina, która wymaga zmian i nauczenia się nowego funkcjonowania organizacji. Może temu towarzyszyć tymczasowy chaos i konieczność zbudowania nowego porządku, na który w różny sposób reagują pracownicy. Pamiętajmy podczas tego o odpowiedniej komunikacji (niedoinformowanie zespołu powoduje szerzenie się fałszywych i negatywnych wiadomości), uwzględnieniu niezbędnego czasu na transformację (jej ogłoszenie nie jest równoznaczne z jej wdrożeniem), a także różnego nastawienia ludzi (od konserwatysty, który nawet drobną modyfikację postrzega jako zagrożenie po osoby otwarte, które w każdej nowości widzą dla siebie szansę).

Zmiana profilu działalności

Gdy jednak ani innowacje, ani outsourcing nie rozwiązują naszych firmowych problemów, warto rozważyć zmianę profilu działalności przedsiębiorstwa. Taki krok może być rozumiany w różny sposób. Zmiana może dotyczyć obszaru realizowanych usług, portfela produktów, grupy docelowej, rynku zbytu, ale także kanałów dystrybucji, struktury organizacyjnej czy modelu zarządzania. Gruntowna reforma podmiotu gospodarczego nie jest dziś już dla nikogo zaskoczeniem. Często wynika ona z przyczyn w mniejszym lub większym stopniu niezależnych od nas, np. silnego rozwoju konkurencji, niewydolności procesów biznesowych, odpływu wyspecjalizowanych pracowników czy utraty efektywności. Błędem jest wówczas kurczowe trzymanie się dotychczasowego porządku. Często musimy przyznać się sami przed sobą, że nie dostrzegliśmy we właściwym momencie istotnych sygnałów rynkowych i wyciągnąć z tego wnioski. Gdy naszym celem jest ratowanie sytuacji przedsiębiorstwa, nie możemy dalej zwlekać z przystąpieniem do reformy. Zasadniczym walorem jest w takiej sytuacji to, że posiadamy już określone zasoby i know-how, więc nie startujemy całkowicie od zera. Wyzwaniem jest natomiast skala koniecznej zmiany. Zarówno dla zarządu, jak też pracowników może ona oznaczać prawdziwą rewolucję, która wymaga wysiłku, motywacji i kreatywnego podejścia. Nieoceniony w związku z tym będzie partnerski stosunek do zatrudnianej kadry oraz jasne przekazanie jej korzyści z zachodzących procesów. Wcale nie jest dziś o to łatwo.

Zobacz: Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Według danych PARP, 35% zarządów w przedsiębiorstwach wdraża zmiany w sposób intuicyjny, 29% z nich po prostu ogłasza zmianę, a 7% unika transformacji. Powoli rośnie jednak grupa organizacji, która uwzględnia sprawdzone modele zarządzania zmianą i profesjonalne doradztwo – stanowi dziś ona 29%. Takie zaplanowane i systematyczne podejście jest niezbędne podczas modyfikacji profilu działalności, kiedy sytuacja firmy wymaga pełnego zaangażowania wszystkich członków zespołu. Tym, co ukierunkuje nas na zmianę jest motywacja, jednak tym, co pozwoli nam w niej wytrwać jest nawyk, czyli zautomatyzowany sposób zachowania i reagowania. Wypracowanie nowych typów działania w celu reorganizacji firmy to natomiast najtrudniejsze zadanie, jakie stoi przed dzisiejszymi przedsiębiorcami. Nie wahajmy się podczas tego skorzystać z pomocy zewnętrznej, która wesprze nas podczas przeprowadzania audytu i określaniu kierunku procesu zmian, dostarczy nam narzędzia managerskie niezbędne w trakcie restrukturyzacji procesów biznesowych, a także umożliwi lepszą kontrolę założonego harmonogramu i finansów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA