REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Wróbel
doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.
Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?/ Fot. Fotolia
Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto stoi w miejscu, ten cofa się w rozwoju. Dzisiejsza szybko zmieniająca się rzeczywistość wymusza stałe podążanie do przodu. Podobnie jest z działalnością biznesową. Jeśli firma nie śledzi rynkowych sygnałów i nie reaguje na dynamikę zmian, może trafić w ślepy zaułek. Przeprowadzanie transformacji organizacyjnej to jednak niełatwe zadanie. Sprawdź, jak to zrobić, aby odnieść sukces.

Dążenie do „lepszego”

Polskie realia i zmieniająca się sytuacja gospodarcza wymagają od przedsiębiorców dużej elastyczności. Wśród wyzwań pojawia się m.in. optymalizacja kosztów, zwiększenie konkurencyjności firmy, budowanie trwałych relacji z klientami, unowocześnianie procesów i wykorzystanie najnowszych technologii czy profesjonalne zarządzanie talentami, aby najlepsi pracownicy jak najdłużej pozostali w naszych strukturach. Każdy z tych obszarów wymaga ścisłej kontroli i nieustannego postępu. Zaniedbanie któregokolwiek z nich sprawia, że tracimy swoją rynkową pozycję na rzecz tych, którzy skuteczniej poradzili sobie z rozwojem. Istotą zmiany jest bowiem dążenie do „lepszego” – lepszej wydajności, lepszej obsługi klienta czy lepszych ofert pracy. Gdy zatrzymamy się w miejscu i zapomnimy o ciągłym doskonaleniu swojej firmy, nasi odbiorcy podejmą prostą decyzję – odejście do konkurencji.

REKLAMA

Zobacz: Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Inwestycje w innowacje

Aby uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną, niezbędne jest sięganie po innowacje. Ich wybór jest jednak tak olbrzymi, że nie zawsze łatwo się zdecydować, co unowocześnić w naszej firmie. Dlatego pierwszym krokiem do wprowadzania nowości jest solidna analiza rynku. Odpowiedzmy sobie na pytania, na jakie potrzeby naszych klientów odpowiemy za pomocą innowacji, jaką niszę rynkową zagospodarujemy, czy pozwoli nam to wyróżnić się spośród innych?

Jak sprowadzić auto z Niemiec - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowość, która odpowiada na oczekiwania odbiorców, potrafi przyciągnąć uwagę jak magnes. Innowacją nie musi być od razu przełomowa technologia czy unikatowy produkt, ale także niestandardowe podejście do klientów czy nowatorska metoda zarządzania kadrami. Inspiracje możemy czerpać z rynków zagranicznych, doniesień o nowych trendach czy prognoz społecznych. Zaprocentuje także konstruktywny dialog z naszymi pracownikami, klientami i kontrahentami. Sam pomysł na innowacyjną zmianę to jednak dopiero początek. Realizacja idei nie jest bowiem jednorazowym aktem, lecz skomplikowanym i często żmudnym procesem. W trakcie jego trwania musimy posiadać jasno wyznaczony cel i strategię działania, a ponadto dysponować odpowiednim zasobem czasu i środków. Podczas wprowadzania zmiany w organizacji uwzględnijmy takie rozwiązania jak kursy doszkalające lub przekwalifikujące pracowników, powołanie osobnego działu lub zespołu, który będzie odpowiadał za transformację czy też skorzystanie z usług zewnętrznej firmy doradczej, która zapewni nam kompleksowe wsparcie.

Zobacz: Unijne pożyczki na założenie i rozwój firmy

Szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw jest trwający obecnie projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej „Modelowa adaptacja do zmian na małopolskim rynku pracy”, realizowany przez PM Doradztwo Gospodarcze. W ramach projektu firmy mogą bezpłatnie skorzystać z porad i szkoleń, które pomogą im w zdobyciu odpowiednich do przeprowadzania zmian i wdrażania innowacji narzędzi managerskich.  

Outsourcing wybranego obszaru

Sposobem na poprawę sytuacji firmy jest również oddelegowanie części zadań zewnętrznej firmie wyspecjalizowanej w danym sektorze. Outsourcing procesów biznesowych (ang. BPO) odpowiada na liczne zapotrzebowania. Po pierwsze, pozwala na to, by bez rezygnacji z realizowanych dotychczas usług, zwiększyć wydajność przedsiębiorstwa i poprawić jego efektywność. Po drugie, umożliwia likwidację wybranych działów lub stanowisk pracy bez modyfikacji profilu działania. W końcu po trzecie, daje szansę na poszerzenie działalności i wprowadzenie innowacji przy mniejszym obciążeniu niż wówczas, gdy działamy na własną rękę. Outsourcing jest więc sposobem na optymalizację kosztów i oszczędność czasu. Może zostać wykorzystany do rozwiązania kryzysu w przedsiębiorstwie lub przyczyniać się do jego rozwoju. Daje ponadto możliwość utrzymania wysokiej jakości usług i dostępu do wysokiej klasy specjalistów. Dzięki temu zdobywa coraz większą popularność na rynku.

Zobacz: Pozycjonowanie - rozwój marketingu internetowego

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska wśród polskich przedsiębiorców, aż 63 proc. z nich postrzega outsourcing jako szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej. Natomiast 74 procent przedstawicieli firm twierdzi, że jest on niezbędny w informatyzacji przedsiębiorstwa. To jednak kolejna dziedzina, która wymaga zmian i nauczenia się nowego funkcjonowania organizacji. Może temu towarzyszyć tymczasowy chaos i konieczność zbudowania nowego porządku, na który w różny sposób reagują pracownicy. Pamiętajmy podczas tego o odpowiedniej komunikacji (niedoinformowanie zespołu powoduje szerzenie się fałszywych i negatywnych wiadomości), uwzględnieniu niezbędnego czasu na transformację (jej ogłoszenie nie jest równoznaczne z jej wdrożeniem), a także różnego nastawienia ludzi (od konserwatysty, który nawet drobną modyfikację postrzega jako zagrożenie po osoby otwarte, które w każdej nowości widzą dla siebie szansę).

Zmiana profilu działalności

Gdy jednak ani innowacje, ani outsourcing nie rozwiązują naszych firmowych problemów, warto rozważyć zmianę profilu działalności przedsiębiorstwa. Taki krok może być rozumiany w różny sposób. Zmiana może dotyczyć obszaru realizowanych usług, portfela produktów, grupy docelowej, rynku zbytu, ale także kanałów dystrybucji, struktury organizacyjnej czy modelu zarządzania. Gruntowna reforma podmiotu gospodarczego nie jest dziś już dla nikogo zaskoczeniem. Często wynika ona z przyczyn w mniejszym lub większym stopniu niezależnych od nas, np. silnego rozwoju konkurencji, niewydolności procesów biznesowych, odpływu wyspecjalizowanych pracowników czy utraty efektywności. Błędem jest wówczas kurczowe trzymanie się dotychczasowego porządku. Często musimy przyznać się sami przed sobą, że nie dostrzegliśmy we właściwym momencie istotnych sygnałów rynkowych i wyciągnąć z tego wnioski. Gdy naszym celem jest ratowanie sytuacji przedsiębiorstwa, nie możemy dalej zwlekać z przystąpieniem do reformy. Zasadniczym walorem jest w takiej sytuacji to, że posiadamy już określone zasoby i know-how, więc nie startujemy całkowicie od zera. Wyzwaniem jest natomiast skala koniecznej zmiany. Zarówno dla zarządu, jak też pracowników może ona oznaczać prawdziwą rewolucję, która wymaga wysiłku, motywacji i kreatywnego podejścia. Nieoceniony w związku z tym będzie partnerski stosunek do zatrudnianej kadry oraz jasne przekazanie jej korzyści z zachodzących procesów. Wcale nie jest dziś o to łatwo.

Zobacz: Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Według danych PARP, 35% zarządów w przedsiębiorstwach wdraża zmiany w sposób intuicyjny, 29% z nich po prostu ogłasza zmianę, a 7% unika transformacji. Powoli rośnie jednak grupa organizacji, która uwzględnia sprawdzone modele zarządzania zmianą i profesjonalne doradztwo – stanowi dziś ona 29%. Takie zaplanowane i systematyczne podejście jest niezbędne podczas modyfikacji profilu działalności, kiedy sytuacja firmy wymaga pełnego zaangażowania wszystkich członków zespołu. Tym, co ukierunkuje nas na zmianę jest motywacja, jednak tym, co pozwoli nam w niej wytrwać jest nawyk, czyli zautomatyzowany sposób zachowania i reagowania. Wypracowanie nowych typów działania w celu reorganizacji firmy to natomiast najtrudniejsze zadanie, jakie stoi przed dzisiejszymi przedsiębiorcami. Nie wahajmy się podczas tego skorzystać z pomocy zewnętrznej, która wesprze nas podczas przeprowadzania audytu i określaniu kierunku procesu zmian, dostarczy nam narzędzia managerskie niezbędne w trakcie restrukturyzacji procesów biznesowych, a także umożliwi lepszą kontrolę założonego harmonogramu i finansów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA