REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatory płatnicze – bariera rozwoju małych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Zatory płatnicze
Zatory płatnicze

REKLAMA

REKLAMA

Aż 61 proc. mikro i małych przedsiębiorców boryka się z zatorami płatniczymi. Niewielkie firmy, które nie otrzymują zapłaty od swoich klientów, nie płacą kontrahentom.

Zatory płatnicze

REKLAMA

Coraz trudniej uzyskać zapłatę za sprzedane towary i usługi, coraz dłużej trzeba czekać na pieniądze. 61% mikro- i małych przedsiębiorstw walczy o przetrwanie. Problemy mają zwłaszcza te firmy, które dopiero rozpoczęły działalność – wynika z najnowszego raportu Portfel Należności Polskich Przedsiębiorstw, przygotowanego wspólnie przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

REKLAMA

Zatory płatnicze stanowią barierę w rozwoju dla ponad 61% mikro (do 9 zatrudnionych) i małych (10-49 pracowników) firm. Dla porównania w dużych przedsiębiorstwach wskaźnik ten jest o połowę niższy. Kiedy kontrahenci nie regulują należności, mali przedsiębiorcy najczęściej sami nie płacą swoim kooperantom, ograniczają inwestycje bądź redukują zatrudnienie. Szczególnie niepokojąca jest ta druga bariera. Jak wynika z raportu 36,1% mikroprzedsiębiorstw i ponad 34% małych firm przyznaje, że wstrzymało realizację części projektów inwestycyjnych z powodu kłopotów z otrzymaniem zapłaty. W grupie firm dużych takie deklaracje składa zaledwie 10,8% ankietowanych.

Polecamy: Jak walczyć z zatorami płatniczymi?

- Wielkie firmy mają większe środki obrotowe, częściej też wspomagają się kredytem bankowym. Mali przedsiębiorcy finansują działalność i inwestycje głównie z tego co zarobią. Najgorzej pod tym względem mają ci, którzy dopiero próbują swoich sił w biznesie, niewielkie środki z którymi zaczęli działalność już się skończyły, a wpływów od klientów nie ma. Dlatego tak wiele takich firm pada, zanim zdąży rozwinąć skrzydła – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Aby przetrwać na rynku mimo problemów finansowych drobni przedsiębiorcy decydują się często na redukcję zatrudnienia i cięcia wynagrodzeń. W mikroprzedsiębiorstwach to 8,4%,w małych firmach to 10,1% ankietowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy, które muszą w sposób szczególny bronić się przed bankructwem to te ze słabo rozwiniętego Regionu Wschodniego. O tym, że zaległe należności są poważnym kłopotem w prowadzeniu własnego biznesu przyznaje 65,1% ogółu działających tam przedsiębiorców. Na drugim biegunie są firmy z Regionu Płd -Zach, tam 51,5% firm deklaruje, że opóźnienia w płatnościach są dla nich barierą.

Jak wynika z raportu problem z utrzymaniem się na powierzchni mają szczególnie przedsiębiorstwa z branży budowlanej, handlowe  i te świadczące usługi telekomunikacyjne.

Polecamy: Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie

REKLAMA

Według danych KRD średni dług przedsiębiorstwa to 4 600 zł, to wystarczy, aby firma, która od niedawna jest na rynku straciła płynność finansową. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na polskim rynku w sektorze MŚP działa 2 mln 800 firm.

- Liczby nie kłamią. Spora część z nich zbankrutuje w ciągu roku. Dlatego stworzyliśmy program Bezpieczny Debiut, który służy jako parasol ochronny debiutantom w biznesie – przekonuje Adam Łącki prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Źródło: KRD

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA