REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej - pierwsze czytanie w Sejmie

Subskrybuj nas na Youtube
Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej - pierwsze czytanie/ Fot. Fotolia
Ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej - pierwsze czytanie/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje uproszczenie dokonywania wpisów, wykreśleń oraz sprostowań w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu. Wszystkie kluby poparły propozycję.

We wtorek (5 sierpnia 2015 r.) w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu, który powstał w resorcie gospodarki. Jak mówiła wiceszefowa resortu Grażyna Henclewska, ma on na celu m.in. ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej "poprzez ułatwienie prawa".

REKLAMA

REKLAMA

"W oparciu o nowe rozwiązania prawne nastąpi usprawnienie funkcjonowania systemu teleinformatycznego CEIDG, a także usprawnienie pracy administracji - głównie w gminach oraz urzędzie obsługującym organ prowadzący CEIDG" - podkreśliła.

Zobacz: Profil zaufany dla firmy

REKLAMA

Dodała, że doświadczenia czteroletniego okresu funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej wskazały, że "możliwe jest wprowadzenie szeregu usprawnień w funkcjonowaniu CEIDG prowadzących m.in. do uproszczenia procedury wykreśleń i dokonywania sprostowań wpisów, uproszczenia i ujednolicenia zasady uzyskiwania zaświadczeń czy uzyskiwania dodatkowych zaświadczeń we wpisie".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówiła, uproszczenie stosowania przepisów ustawy o swobodzie gospodarczej i usprawnienie systemu CEIDG powinno przełożyć się na zmniejszenie liczby wniosków wymagających wszczęcia postępowania administracyjnego i skrócenie czasu oczekiwania na aktualizację wpisu.

Zobacz również: Fundusze dla firm oferowane przez państwo

Krzysztof Gadowski prezentując stanowisku klubu PO zwrócił uwagę, że bardzo dobrze się stało, że MG wspólnie z przedsiębiorcami przygotowało szereg poprawek, które można byłoby wprowadzić do obecnie funkcjonujących przepisów. Wskazał, że jego klub pozytywnie odnosi się do zaproponowanych rozwiązań.

Redakcja poleca: Branża budowlana – aktualne problemy z rozliczaniem VAT (PDF)

W podobnym tonie wypowiadał się poseł PiS Wojciech Zubowski. Jak mówił, przepisy dotyczące CEIDG miały być w zamierzeniu ogólnopolską centralą ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych, a proces rejestracji działalności miał być całkowicie elektroniczny. Okazało się to jednak tylko teorią, a w pierwszym roku funkcjonowania CEIDG skorzystało z niego jedynie 3 proc. przedsiębiorców. Pozostali nadal korzystali z papierowej formy rejestracji, co skutkowało licznymi pomyłkami. Zubowski stwierdził, że zaproponowane zmiany idą we właściwym kierunku, dlatego jego klub opowiada się za szerszą dyskusją nad projektem.

Mieczysław Kasprzak z PSL mówił natomiast, że rządowy projekt ma na celu "usprawnienie obecnie funkcjonującej formuły".

Zobacz: Przedsiębiorca wskaże miejsce kontroli firmy

Z kolei Marek Niedbała z SLD wskazywał, że obecnie funkcjonujące przepisy nie zdały egzaminu i trzeba je poprawić, dlatego Sojusz opowiada się za kontynuowaniem prac nad projektem noweli.

Przedstawiciel Ruchu Palikota Jerzy Borkowski podkreślił, że dobrze się stało, iż rząd wreszcie zauważył problem. "To bardzo ważna nowelizacja, dlatego RP opowiada się za dalszymi pracami nad projektem" - mówił.

Dalszym rozpatrywaniem rządowego projektu zmian ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zajmie się sejmowa komisja gospodarki.

Przygotowany przez MG projekt nowelizacji doprecyzuje także istniejące przepisy ustawy, co w ocenie ekspertów resortu uprości i ujednolici stosowanie prawa, a przede wszystkim zapewni wysokiej jakości dane zawarte w ewidencji przedsiębiorców. Zmiany mają też pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, co ma istotne znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Zobacz: Pomoc w zaciąganiu kredytów dla firm w programie COSME

Nowela przewiduje ponadto zmiany zmierzające do udostępniania danych CEIDG nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom poprzez wyszukiwarkę CEIDG. W efekcie - w ocenie autorów projektu - nastąpi zrównanie podmiotów publicznych i komercyjnych w zakresie udostępniania danych CEIDG.

Proponowane zmiany mają też umożliwić organom państwowym takim jak np. sądy czy prokuratury dostęp do wszystkich danych wpisowych.

Zobacz też: UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.

Działająca od 1 lipca 2011 r. CEIDG umożliwia złożenie wniosku o założenie działalności gospodarczej (a także o zmianę we wpisie, zawieszenie działalności gospodarczej i jej zakończenie). Zastąpiła dotychczasowe rejestry osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, funkcjonujące w gminach. Według stanu na 21 lipca 2015 r. w bazie tej znajdowało się 2 mln 67 tys. 923 aktywnych wpisów. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA