REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu

 Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego
Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach rynkowe triumfy święci polska branża kosmetyczna. Niewątpliwie wpływają na to rodzime tradycje tej gałęzi biznesu oraz rosnąca popularność internetowych poradników makijażowych. Ale szczególne znaczenie – zwłaszcza dla rozwoju eksportu kosmetyków – ma rządowe wsparcie branży. Dobrze to udowodniły niedawne targi Cosmoprof w Bolonii, gdzie Polska miała swój narodowy pawilon.

Nasza branża kosmetyczne tradycje ma piękne. Można wręcz powiedzieć, że to od lat nasza...

REKLAMA

...Narodowa specjalność

Nie wszyscy wiedzą, że polskie korzenie ma jedna z najbardziej znanych światowych marek kosmetycznych, czyli Max Factor. Jej twórca, Maksymilian Faktor vel Faktorowicz, polski Żyd, urodził się w… Zduńskiej Woli. Pierwszy swój sklep drogeryjny otworzył w Moskwie, potem wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku XX w. zaczął wytwarzać kosmetyki pod własną marką.

Kosmetyki były też jedną z naszych narodowych specjalizacji w ramach „unii gospodarczej” demoludów, czyli Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG). I właśnie te tradycje z czasów PRL są jednym powodów, dla których wschodni sąsiedzi do dziś wielkim szacunkiem darzą polskie marki. Pani Walewska czy Wars dla wielu Rosjan, Ukraińców czy Białorusinów wciąż mają status produktów kultowych.

Polecamy produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

Również wśród pierwszych prywatnych biznesów powstających u schyłku realnego socjalizmu czołowe miejsca zajmowały firmy kosmetyczne. W tamtych właśnie czasach szukać należy początków marek, takich jak Dr Irena Eris czy Ziaja. Założony w 1983 roku Inglot ma dziś opinię najbardziej znanej polskiej marki w świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie internetu i rządu

Od kilku lat krajowy rynek kosmetyków rośnie. W latach 2010-2014 sprzedaż kosmetyków kolorowych wzrosła o 8 procent. Specjaliści wskazują, że jednym z jego motorów napędowych jest popularyzacja poradników i prezentacji kosmetyków do makijażu w internecie. Najbardziej znane autorki filmów na YouTubie – jak np. Red Lipstick Monster czy Karolina z kanału StylizacjeTV – wyrosły już na prawdziwe gwiazdy, a liczba ich fanów przekroczyła pół miliona. Cały ruch przekłada się na zainteresowanie makijażem, co w połączeniu z trendem na atrakcyjny wygląd przyczynia się do pogłębienia rynku.

REKLAMA

Branży kosmetycznej sprzyja również państwo. W latach 2012-2015 znalazła się ona wśród 15 branż, wytypowanych przez Ministerstwo Gospodarki do reprezentowania polskiego biznesu za granicą. Dzięki „Branżowemu programowi promocji eksportu” możliwa była m.in. mocna ekspozycja polskich firm kosmetycznych na międzynarodowych targach. Podczas trwania programu eksport rósł o 5 procent rocznie. Zrozumiałe więc było zaniepokojenie producentów i kosmetyków, gdy poprzednia edycja programu się skończyła, a zmiana rządu w Polsce oznaczała niepewność co do jego kontynuacji. Z końcem zeszłego roku nowy rząd podjął jednak decyzję o dalszym wsparciu branży. Kosmetyka została wpisana na listę tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, dzięki czemu znalazła się wśród 10 championów polskiej gospodarki, objętych rządowym wsparciem eksportowym w latach 2016-2020.

Sukcesem okazały się marcowe targi Cosmoprof w Bolonii. Na tej największej branżowej imprezie handlowej w Europie polskie firmy zaprezentowały się licznie i skutecznie. – Rekordowa liczba nawiązanych kontaktów pozwala przypuszczać, że eksport naszych produktów będzie rósł przynajmniej tak szybko, jak w ostatnich latach – mówi Gabriel Skóra, dyrektor eksportu marki Paese.

Dla przedsiębiorców nie tylko z branży kosmetycznej płynie nauka, że rynkowych szans szukać warto zarówno w rodzimej tradycji, nowych technologiach i strategicznym wsparciu państwa. A najlepiej, gdy wszystkie te trzy strefy krzyżują się ze sobą.

Autor: Marek Tobolewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA