REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu

 Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego
Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach rynkowe triumfy święci polska branża kosmetyczna. Niewątpliwie wpływają na to rodzime tradycje tej gałęzi biznesu oraz rosnąca popularność internetowych poradników makijażowych. Ale szczególne znaczenie – zwłaszcza dla rozwoju eksportu kosmetyków – ma rządowe wsparcie branży. Dobrze to udowodniły niedawne targi Cosmoprof w Bolonii, gdzie Polska miała swój narodowy pawilon.

Nasza branża kosmetyczne tradycje ma piękne. Można wręcz powiedzieć, że to od lat nasza...

REKLAMA

...Narodowa specjalność

Nie wszyscy wiedzą, że polskie korzenie ma jedna z najbardziej znanych światowych marek kosmetycznych, czyli Max Factor. Jej twórca, Maksymilian Faktor vel Faktorowicz, polski Żyd, urodził się w… Zduńskiej Woli. Pierwszy swój sklep drogeryjny otworzył w Moskwie, potem wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku XX w. zaczął wytwarzać kosmetyki pod własną marką.

Kosmetyki były też jedną z naszych narodowych specjalizacji w ramach „unii gospodarczej” demoludów, czyli Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG). I właśnie te tradycje z czasów PRL są jednym powodów, dla których wschodni sąsiedzi do dziś wielkim szacunkiem darzą polskie marki. Pani Walewska czy Wars dla wielu Rosjan, Ukraińców czy Białorusinów wciąż mają status produktów kultowych.

Polecamy produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

Również wśród pierwszych prywatnych biznesów powstających u schyłku realnego socjalizmu czołowe miejsca zajmowały firmy kosmetyczne. W tamtych właśnie czasach szukać należy początków marek, takich jak Dr Irena Eris czy Ziaja. Założony w 1983 roku Inglot ma dziś opinię najbardziej znanej polskiej marki w świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie internetu i rządu

Od kilku lat krajowy rynek kosmetyków rośnie. W latach 2010-2014 sprzedaż kosmetyków kolorowych wzrosła o 8 procent. Specjaliści wskazują, że jednym z jego motorów napędowych jest popularyzacja poradników i prezentacji kosmetyków do makijażu w internecie. Najbardziej znane autorki filmów na YouTubie – jak np. Red Lipstick Monster czy Karolina z kanału StylizacjeTV – wyrosły już na prawdziwe gwiazdy, a liczba ich fanów przekroczyła pół miliona. Cały ruch przekłada się na zainteresowanie makijażem, co w połączeniu z trendem na atrakcyjny wygląd przyczynia się do pogłębienia rynku.

REKLAMA

Branży kosmetycznej sprzyja również państwo. W latach 2012-2015 znalazła się ona wśród 15 branż, wytypowanych przez Ministerstwo Gospodarki do reprezentowania polskiego biznesu za granicą. Dzięki „Branżowemu programowi promocji eksportu” możliwa była m.in. mocna ekspozycja polskich firm kosmetycznych na międzynarodowych targach. Podczas trwania programu eksport rósł o 5 procent rocznie. Zrozumiałe więc było zaniepokojenie producentów i kosmetyków, gdy poprzednia edycja programu się skończyła, a zmiana rządu w Polsce oznaczała niepewność co do jego kontynuacji. Z końcem zeszłego roku nowy rząd podjął jednak decyzję o dalszym wsparciu branży. Kosmetyka została wpisana na listę tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, dzięki czemu znalazła się wśród 10 championów polskiej gospodarki, objętych rządowym wsparciem eksportowym w latach 2016-2020.

Sukcesem okazały się marcowe targi Cosmoprof w Bolonii. Na tej największej branżowej imprezie handlowej w Europie polskie firmy zaprezentowały się licznie i skutecznie. – Rekordowa liczba nawiązanych kontaktów pozwala przypuszczać, że eksport naszych produktów będzie rósł przynajmniej tak szybko, jak w ostatnich latach – mówi Gabriel Skóra, dyrektor eksportu marki Paese.

Dla przedsiębiorców nie tylko z branży kosmetycznej płynie nauka, że rynkowych szans szukać warto zarówno w rodzimej tradycji, nowych technologiach i strategicznym wsparciu państwa. A najlepiej, gdy wszystkie te trzy strefy krzyżują się ze sobą.

Autor: Marek Tobolewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA