REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego
Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach rynkowe triumfy święci polska branża kosmetyczna. Niewątpliwie wpływają na to rodzime tradycje tej gałęzi biznesu oraz rosnąca popularność internetowych poradników makijażowych. Ale szczególne znaczenie – zwłaszcza dla rozwoju eksportu kosmetyków – ma rządowe wsparcie branży. Dobrze to udowodniły niedawne targi Cosmoprof w Bolonii, gdzie Polska miała swój narodowy pawilon.

Nasza branża kosmetyczne tradycje ma piękne. Można wręcz powiedzieć, że to od lat nasza...

REKLAMA

REKLAMA

...Narodowa specjalność

Nie wszyscy wiedzą, że polskie korzenie ma jedna z najbardziej znanych światowych marek kosmetycznych, czyli Max Factor. Jej twórca, Maksymilian Faktor vel Faktorowicz, polski Żyd, urodził się w… Zduńskiej Woli. Pierwszy swój sklep drogeryjny otworzył w Moskwie, potem wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku XX w. zaczął wytwarzać kosmetyki pod własną marką.

Kosmetyki były też jedną z naszych narodowych specjalizacji w ramach „unii gospodarczej” demoludów, czyli Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG). I właśnie te tradycje z czasów PRL są jednym powodów, dla których wschodni sąsiedzi do dziś wielkim szacunkiem darzą polskie marki. Pani Walewska czy Wars dla wielu Rosjan, Ukraińców czy Białorusinów wciąż mają status produktów kultowych.

Polecamy produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

REKLAMA

Również wśród pierwszych prywatnych biznesów powstających u schyłku realnego socjalizmu czołowe miejsca zajmowały firmy kosmetyczne. W tamtych właśnie czasach szukać należy początków marek, takich jak Dr Irena Eris czy Ziaja. Założony w 1983 roku Inglot ma dziś opinię najbardziej znanej polskiej marki w świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie internetu i rządu

Od kilku lat krajowy rynek kosmetyków rośnie. W latach 2010-2014 sprzedaż kosmetyków kolorowych wzrosła o 8 procent. Specjaliści wskazują, że jednym z jego motorów napędowych jest popularyzacja poradników i prezentacji kosmetyków do makijażu w internecie. Najbardziej znane autorki filmów na YouTubie – jak np. Red Lipstick Monster czy Karolina z kanału StylizacjeTV – wyrosły już na prawdziwe gwiazdy, a liczba ich fanów przekroczyła pół miliona. Cały ruch przekłada się na zainteresowanie makijażem, co w połączeniu z trendem na atrakcyjny wygląd przyczynia się do pogłębienia rynku.

Branży kosmetycznej sprzyja również państwo. W latach 2012-2015 znalazła się ona wśród 15 branż, wytypowanych przez Ministerstwo Gospodarki do reprezentowania polskiego biznesu za granicą. Dzięki „Branżowemu programowi promocji eksportu” możliwa była m.in. mocna ekspozycja polskich firm kosmetycznych na międzynarodowych targach. Podczas trwania programu eksport rósł o 5 procent rocznie. Zrozumiałe więc było zaniepokojenie producentów i kosmetyków, gdy poprzednia edycja programu się skończyła, a zmiana rządu w Polsce oznaczała niepewność co do jego kontynuacji. Z końcem zeszłego roku nowy rząd podjął jednak decyzję o dalszym wsparciu branży. Kosmetyka została wpisana na listę tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, dzięki czemu znalazła się wśród 10 championów polskiej gospodarki, objętych rządowym wsparciem eksportowym w latach 2016-2020.

Sukcesem okazały się marcowe targi Cosmoprof w Bolonii. Na tej największej branżowej imprezie handlowej w Europie polskie firmy zaprezentowały się licznie i skutecznie. – Rekordowa liczba nawiązanych kontaktów pozwala przypuszczać, że eksport naszych produktów będzie rósł przynajmniej tak szybko, jak w ostatnich latach – mówi Gabriel Skóra, dyrektor eksportu marki Paese.

Dla przedsiębiorców nie tylko z branży kosmetycznej płynie nauka, że rynkowych szans szukać warto zarówno w rodzimej tradycji, nowych technologiach i strategicznym wsparciu państwa. A najlepiej, gdy wszystkie te trzy strefy krzyżują się ze sobą.

Autor: Marek Tobolewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

REKLAMA

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA