REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu

Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego
Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia
Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach rynkowe triumfy święci polska branża kosmetyczna. Niewątpliwie wpływają na to rodzime tradycje tej gałęzi biznesu oraz rosnąca popularność internetowych poradników makijażowych. Ale szczególne znaczenie – zwłaszcza dla rozwoju eksportu kosmetyków – ma rządowe wsparcie branży. Dobrze to udowodniły niedawne targi Cosmoprof w Bolonii, gdzie Polska miała swój narodowy pawilon.

Nasza branża kosmetyczne tradycje ma piękne. Można wręcz powiedzieć, że to od lat nasza...

REKLAMA

REKLAMA

...Narodowa specjalność

Nie wszyscy wiedzą, że polskie korzenie ma jedna z najbardziej znanych światowych marek kosmetycznych, czyli Max Factor. Jej twórca, Maksymilian Faktor vel Faktorowicz, polski Żyd, urodził się w… Zduńskiej Woli. Pierwszy swój sklep drogeryjny otworzył w Moskwie, potem wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku XX w. zaczął wytwarzać kosmetyki pod własną marką.

Kosmetyki były też jedną z naszych narodowych specjalizacji w ramach „unii gospodarczej” demoludów, czyli Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG). I właśnie te tradycje z czasów PRL są jednym powodów, dla których wschodni sąsiedzi do dziś wielkim szacunkiem darzą polskie marki. Pani Walewska czy Wars dla wielu Rosjan, Ukraińców czy Białorusinów wciąż mają status produktów kultowych.

Polecamy produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

REKLAMA

Również wśród pierwszych prywatnych biznesów powstających u schyłku realnego socjalizmu czołowe miejsca zajmowały firmy kosmetyczne. W tamtych właśnie czasach szukać należy początków marek, takich jak Dr Irena Eris czy Ziaja. Założony w 1983 roku Inglot ma dziś opinię najbardziej znanej polskiej marki w świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie internetu i rządu

Od kilku lat krajowy rynek kosmetyków rośnie. W latach 2010-2014 sprzedaż kosmetyków kolorowych wzrosła o 8 procent. Specjaliści wskazują, że jednym z jego motorów napędowych jest popularyzacja poradników i prezentacji kosmetyków do makijażu w internecie. Najbardziej znane autorki filmów na YouTubie – jak np. Red Lipstick Monster czy Karolina z kanału StylizacjeTV – wyrosły już na prawdziwe gwiazdy, a liczba ich fanów przekroczyła pół miliona. Cały ruch przekłada się na zainteresowanie makijażem, co w połączeniu z trendem na atrakcyjny wygląd przyczynia się do pogłębienia rynku.

Branży kosmetycznej sprzyja również państwo. W latach 2012-2015 znalazła się ona wśród 15 branż, wytypowanych przez Ministerstwo Gospodarki do reprezentowania polskiego biznesu za granicą. Dzięki „Branżowemu programowi promocji eksportu” możliwa była m.in. mocna ekspozycja polskich firm kosmetycznych na międzynarodowych targach. Podczas trwania programu eksport rósł o 5 procent rocznie. Zrozumiałe więc było zaniepokojenie producentów i kosmetyków, gdy poprzednia edycja programu się skończyła, a zmiana rządu w Polsce oznaczała niepewność co do jego kontynuacji. Z końcem zeszłego roku nowy rząd podjął jednak decyzję o dalszym wsparciu branży. Kosmetyka została wpisana na listę tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, dzięki czemu znalazła się wśród 10 championów polskiej gospodarki, objętych rządowym wsparciem eksportowym w latach 2016-2020.

Sukcesem okazały się marcowe targi Cosmoprof w Bolonii. Na tej największej branżowej imprezie handlowej w Europie polskie firmy zaprezentowały się licznie i skutecznie. – Rekordowa liczba nawiązanych kontaktów pozwala przypuszczać, że eksport naszych produktów będzie rósł przynajmniej tak szybko, jak w ostatnich latach – mówi Gabriel Skóra, dyrektor eksportu marki Paese.

Dla przedsiębiorców nie tylko z branży kosmetycznej płynie nauka, że rynkowych szans szukać warto zarówno w rodzimej tradycji, nowych technologiach i strategicznym wsparciu państwa. A najlepiej, gdy wszystkie te trzy strefy krzyżują się ze sobą.

Autor: Marek Tobolewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA