Pojęcia kontrola i nadzór używane są zamiennie, mimo że niosą za sobą inną treść. Różnice doskonale widać na przykładzie spółki z o.o., gdzie można rozróżnić uprawnienia kontrolne, przysługując wspólnikom, komisji rewizyjnej, a także radzie nadzorczej, jak i uprawnienia w zakresie nadzoru, w które wyposażona jest rada nadzorcza.
W myśl art. 15. ust. 1. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, a także osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.
W maju stopa bezrobocia zmniejszyła się o 0,4 proc. Jednocześnie o 13,8 proc. zwiększyła się sprzedaż detaliczna, w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Jak podał GUS, stopa bezrobocia w maju wyniosła 12,2 proc., podczas kiedy w kwietniu znajdowała się na poziomie 12,6 proc.
Przeciętne
wynagrodzenie w pierwszym kwartale 2011 roku wyniosło 3.466,33 zł, a to
oznacza, że maksymalna wysokość dotacji z Urzędu Pracy, jaką może
bezrobotny otrzymać na założenie własnej działalności gospodarczej
wynosi 20.797,98 zł (6-krotność przeciętnego wynagrodzenia). Dotacja ta
niewątpliwie pomoże sfinansować koszty pomocy prawnej, konsultacji,
doradztwa a także zakup wyposażenia oraz środków trwałych niezbędnych
początkującemu przedsiębiorcy. Powstaje jednak pytanie, czy i jak
opodatkować otrzymane przez bezrobotnego dofinansowanie z PUP, oraz czy i
jak rozliczyć dokonane wydatki?