REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nadzór nad transportem produktów niebezpiecznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Nadzór nad transportem produktów niebezpiecznych
Nadzór nad transportem produktów niebezpiecznych

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie działalności gospodarczej, co do zasady, jest określane regułą swobody działalności gospodarczej. W każdej dziedzinie, odpowiednie to tego podmioty, sprawują nadzór i kontrolę. Tak jest również w przypadku działalności polegającej na przewożeniu towarów uznanych za niebezpieczne.

Nadzór nad przewozem drogowym towarów niebezpiecznych, zgodnie z przepisami, sprawuje wojewoda. Nie tylko on jednak powinien dbać o prawidłowość tego przewozu.

REKLAMA

Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz towarów niebezpiecznych lub związany z tym przewozem załadunek lub rozładunek, jest obowiązany prowadzić nadzór wewnętrzny nad tymi czynnościami. W tym celu powinien wyznaczyć, na swój koszt, doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych.

Taki obowiązek nie dotyczy jedynie przedsiębiorcy oraz innego podmiotu wykonującego przewóz drogowy towarów niebezpiecznych lub związane z tym przewozem załadunek lub rozładunek tych towarów każdorazowo w ilościach, dla których umowa ADR nie wymaga odpowiedniego oznakowania pojazdu.

Do zadań doradcy do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych, o którym mowa powyżej, należy w szczególności:

  • doradztwo w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych,
  • stwierdzanie zgodności realizacji przewozu z wymaganiami określonymi w ustawie i umowie ADR,
  • sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności przedsiębiorcy lub innego podmiotu, wykonującego przewóz towarów niebezpiecznych lub związany z tym przewozem załadunek lub rozładunek, w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych oraz czynności z tym związanych,
  • sporządzanie raportów powypadkowych dla przedsiębiorcy lub innego podmiotu, wojewódzkiego komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz innych organów prowadzących odpowiednie postępowanie związane z wypadkiem, jeżeli w związku z przewozem towarów niebezpiecznych doznały obrażeń osoby, wystąpiła szkoda majątkowa lub nastąpiło skażenie środowiska.

Oczywiście jest to tylko wyliczenie przykładowe, zaś szczegółowe wyliczenie zadań i kompetencji doradcy określone jest w umowie ADR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zadaniem doradcy jest przygotowanie rocznego sprawozdania. Powinien to uczynić w dwóch egzemplarzach, podpisując je imieniem i nazwiskiem oraz wskazując numer swojego świadectwa przeszkolenia doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu towarów niebezpiecznych.

Po otrzymaniu rocznego sprawozdania, przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący transport jest obowiązany przesłać wojewodzie jeden egzemplarz tego sprawozdania, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku następującego po roku którego dotyczy sprawozdanie, zaś drugi egzemplarz rocznego sprawozdania przechowywać w swojej siedzibie przez okres 5 lat.

Aby zostać doradcą osoba, która do tego pretenduje musi spełnić następujące kryteria:

  1. ukończyć 21 lat,
  2. posiadać wykształcenie wyższe,
  3. nie być karaną za przestępstwo umyślne,
  4. posiadać świadectwo przeszkolenia doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu towarów niebezpiecznych.

Świadectwo doradcy po raz pierwszy otrzymuje osoba, która:
a) spełnia wymagania określone w punktach 1-3,
b) ukończyła z wynikiem pozytywnym kurs początkowy dla kandydatów na doradców, obejmujący szkolenie w zakresie zagrożeń związanych z przewozem towarów niebezpiecznych oraz przepisów obowiązujących w tym zakresie,
c) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin dla kandydatów na doradców przed komisją egzaminacyjną powołaną przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.

Polecamy: Czym jest przewóz wykonywany na potrzeby własne?

Świadectwo doradcy jest wydawane przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego na okres 5 lat, licząc od dnia złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu. Wojewódzki inspektor transportu drogowego przedłuży ważność świadectwa doradcy albo wyda nowe świadectwo doradcy na okres kolejnych 5 lat, jeżeli doradca nie przestał spełniać wymagań, o którym mowa powyżej, a także nie naruszył przez okres ostatnich 5 lat przepisów niniejszej ustawy. Oczywiście oprócz tego musi on być posiadaczem ważnego świadectwa doradcy i złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin dla doradców przed komisją egzaminacyjną powołaną przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego w ciągu roku przed datą upływu ważności świadectwa doradcy.

Egzaminy są przeprowadzane za opłatą, której koszt ponosi osoba zainteresowana.

REKLAMA

Wojewódzki inspektor transportu drogowego cofa świadectwo doradcy, jeżeli doradca przestał spełniać wymaganie dotyczące niekaralności, a więc został prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne. Osoba, której cofnięto świadectwo doradcy nie może być doradcą przez okres 3 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu świadectwa.

Po upływie tego terminu osoba ta, o ile spełnia wymóg niekaralności, może otrzymać świadectwo doradcy w trybie określonym powyżej. Główny Inspektor Transportu Drogowego na podstawie informacji przekazywanych przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego prowadzi ewidencję doradców, w której umieszcza się dane dotyczące imienia i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, numeru PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej tego numeru – nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę organu, który wydał ten dokument, obywatelstwa, adresu zamieszkania, daty i miejsca wydania oraz numeru świadectwa doradcy, daty ważności świadectwa doradcy. Dane te są ogólnodostępne.

Szczegółowe warunki i zakres kursu początkowego dla kandydatów na doradców, przy uwzględnieniu odpowiednio konieczności zapewnienia należytych wymagań organizacyjno – technicznych przeprowadzania tego kursu oraz jego program ramowy i szczegółowy, jak również szczegółowe warunki, zakres i formę egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia obiektywnego sprawdzenia przygotowania do wykonywania zadań doradcy są określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu. 

Ten też minister określa wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na doradców i za egzamin dla doradców oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej, uwzględniając odpowiednio konieczność pokrycia kosztów przeprowadzenia tych egzaminów oraz liczbę egzaminowanych osób oraz wzór świadectwa doradcy, uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących doradcy.

Polecamy: Jakie dokumenty do wydania zezwolenia na transport drogowy osób?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

REKLAMA

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

REKLAMA