REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kształtuje się kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego.
Kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorca powinien pamiętać o możliwości przeprowadzenia u niego kontroli. Dotyczy to oczywiście także prowadzenia firmy transportowej. W tym przypadku mogą być kontrolowani zarówno sami przedsiębiorcy, jak też kierowcy. Warto wiedzieć jak taka kontrola może wyglądać i kto ją przeprowadza.

W przypadku transportu drogowego uprawnionym do kontroli podmiotem jest Inspekcja Transportu Drogowego. Do zadań Inspekcji należy kontrola:
• dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne oraz przestrzegania warunków w nich określonych;
• przestrzegania przepisów ruchu drogowego;
• przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy;
• przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;
• przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
• wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych;
• rodzaju używanego paliwa;
• dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego.

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor wykonując powyżej wskazane zadania ma prawo wykonywać określone czynności, w tym:
1. wstęp do pojazdu;
2. kontrolę dokumentów;
3. kontrolę karty kierowcy i karty przedsiębiorstwa;
4. kontrolę zainstalowanych w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych lub tachografu cyfrowego;
5. kontrolę masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego;
6. żądanie od przedsiębiorcy i jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli;
7. wstępowanie na teren przedsiębiorcy, w tym do pomieszczeń, gdzie prowadzi on działalność gospodarczą, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność.

Inspektor przeprowadza czynności kontrolne, o których mowa powyżej, w obecności przedsiębiorcy albo osoby przez niego upoważnionej, zaś kontroli dokumentów inspektor dokonuje w obecności kierującego przemieszczającym się środkiem transportu

Kontroli takiej podlegają kierowcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne oraz przedsiębiorcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne. Natomiast kontroli nie podlegają pojazdy przewożące wartości pieniężne w rozumieniu przepisów o ochronie osób i mienia.

REKLAMA

Inspektor wykonuje czynności kontrolne co do zasady w umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem identyfikacyjnym. To bardzo ważne. Inspektor może wykonywać bez umundurowania czynności kontrolne podczas kontroli w przedsiębiorstwie, przewozów regularnych, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza przystankami transportu drogowego taksówką, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza postojem. Inspektor może dokonywać czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Upoważnienie takie powinno zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wskazanie podstawy prawnej,
• oznaczenie organu kontroli,
• datę i miejsce wystawienia,
• imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej,
• firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą,
• określenie zakresu przedmiotowego kontroli,
• wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli,
• podpis osoby udzielającej upoważnienia,
• pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.

Jeżeli natomiast inspektorzy dokonują czynności kontrolnych przemieszczających się środków transportu, mogą tego dokonywać jedynie po okazaniu kierującemu legitymacji służbowej. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanego inspektora.

Polecamy: Kiedy przedsiębiorcę może kontrolować CBA?

Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami wynikającymi z ustawy. Inspektor wykonuje czynności kontrolne w obecności kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej, a także w obecności kierującego. 

W toku kontroli inspektor może wykonywać jedynie czynności określonych w przepisach, a więc:
1. legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
2. badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli,
3. dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody,
4. zatrzymać kartę kierowcy lub kartę przedsiębiorstwa,
5. przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych,
6. przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, w sytuacji, w której po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli.

Należy pamiętać, że w przypadku nieusprawiedliwionego niestawienia się kontrolowanego podmiotu, świadka lub biegłego na wezwanie inspektora stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół kontroli. Protokół podpisują inspektor i kontrolowany przedsiębiorca. Oczywiście kierowca, przedsiębiorca lub innym podmiot wykonujący przewóz drogowy ma prawo do odmowy podpisania protokołu. Odmowę kontrolowanego kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli i podaje jej przyczynę. Oryginał protokołu kontroli zatrzymuje kontrolujący, a kopię doręcza się kontrolowanemu kierowcy, przedsiębiorcy lub podmiotowi wykonującemu przewóz drogowy. Do protokołu kontroli kontrolowany ma prawo wnieść zastrzeżenia.

Inspektor ma nawet prawo do stosowania środków przymusu bezpośredniego i używania broni palnej, wykonując zadania określone powyżej. Oznacza to, że inspektorzy mogą być wyposażeni w broń palną i używać jej. Oczywiście jest to ostateczność.

Polecamy: Licencja na wykonanie transportu drogowego

Inspektor ma również prawo do nakładania i pobierania kar pieniężnych. Oczywiście musi się to odbywać zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym oraz przepisami o drogach publicznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

REKLAMA