REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada
Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada

REKLAMA

REKLAMA

Działalność transportowa, podobnie jak inne rodzaje działalności gospodarczej, określana jest przez różnorodne przepisy. Ekspert wyjaśnia, w jaki sposób prawodawca reguluje działalność transportową, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w zakresie transportu towarów niebezpiecznych.

REKLAMA

Przepisy określają więc zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem, zasady dokonywania oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, czyli naczyń takich jak: butle, zbiorniki rurowe, bębny ciśnieniowe, naczynia kriogeniczne, wiązki butli oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach.

REKLAMA

Jednym z ważnych elementów dotyczących szeroko rozumianego transportu jest transport towarów niebezpiecznych. Przez towar niebezpieczny należy rozumieć materiał lub przedmiot (rzecz), który zgodnie z umową ADR (umową europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) jest niedopuszczony do międzynarodowego przewozu drogowego, przez które należy rozumieć każde przemieszczenie towaru niebezpiecznego przy użyciu pojazdu po drodze publicznej i po innych drogach ogólnodostępnych. Transportem towaru niebezpiecznego jest też dopuszczenie do takiego przewozu na warunkach określonych w tej umowie.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu towarów uznanych za niebezpieczne został wydany szereg przepisów. Aby stwierdzić jakiego rodzaju towary podlegają specjalnym regułom przewozu, w związku z uznaniem ich za niebezpieczne, należy sprawdzić to w rozporządzeniu ministra transportu w sprawie towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia.

Rozporządzenie to określa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. wykaz towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia,
2. zakres informacji podlegającej zgłoszeniu,
3. formę zgłoszenia.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się jedynie do transportu podlegającego obowiązkowej ochronie w rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.

Towary uznane za niebezpieczne, których przewóz drogowy podlega, zgodnie z rozporządzeniem, obowiązkowi zgłoszenia są następujące:

1. materiały wybuchowe i przedmioty wybuchowe, przewożone w ilości, która zgodnie z umową ADR wymaga oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej,
2. gazy grup: T, TF, TC, TO, TFC i TOC, przewożone w cysternie (cysternach), jeżeli ich ilość przekracza 3.000 litrów
3. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
4. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów – nadchlorany, azotan amonowy oraz nawozy na bazie azotanu amonowego, przewożone w cysternie (cysternach) lub luzem w ilości większej niż 3.000 litrów lub 3.000 kg,
5. towary przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
6. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
7. materiały zakaźne kategorii A,
8. materiały promieniotwórcze o łącznej aktywności większej niż 3.000 A1 lub 3.000 A2, przewożone w sztukach przesyłki typu B(U) i typu C,
9. materiały promieniotwórcze przewożone w sztuce przesyłki typu B(M),
10. materiały rozszczepialne, dla których suma wskaźników bezpieczeństwa krytycznościowego dla sztuk przesyłki przekracza 50,
11. wypalone paliwo jądrowe,
12. materiały promieniotwórcze przewożone w warunkach specjalnych,
13. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów.

Wykaz towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy, podlega takiemu zgłoszeniu, określa załącznik do rozporządzenia.

Towary niebezpieczne, wyżej przedstawione, podlegają obowiązkowi zgłoszenia do komendanta wojewódzkiego Policji oraz do komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

REKLAMA

Zgłoszenia, o którym mowa, dokonuje się w formie pisemnej, podając następujące dane:
• numer UN towaru niebezpiecznego i jego prawidłową nazwę przewozową - zgodnie z umową ADR,
• numer klasy oraz numer grupy pakowania, o ile występuje, a w przypadku towaru klasy 1 - kod klasyfikacyjny, zgodnie z umową ADR
• ilość towaru i sposób jego przewozu - odpowiednio w cysternie, luzem lub w sztukach przesyłki,
• planowane miejsce i czas rozpoczęcia przewozu,
• planowaną trasę przewozu,
• odpowiednio imię, nazwisko i miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę oraz adres przewoźnika, nadawcy i odbiorcy towaru.

W umowie ADR mogą być również określone dodatkowe wymagania techniczne dotyczące wyposażenia lub przystosowania pojazdu do przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdzenia w zakresie spełniania tych warunków określonych w umowie ADR,, dokonuje w drodze badania technicznego:

1. inspektor Transportowego Dozoru Technicznego — w stosunku do cystern i elementów pojazdu-baterii, określonych w umowie ADR,
2. okręgowa stacja kontroli pojazdów — w stosunku do pojazdów, dla których umowa ADR wymaga wystawienia świadectwa dopuszczenia pojazdu. Sprawdzenia tego, dokonuje się, jeżeli podmiot składający wniosek o przeprowadzenie badania technicznego przedstawi protokół zaświadczający o pozytywnym wyniku badania technicznego cysterny lub elementów pojazdu-baterii, wydany przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Na wniosek posiadacza pojazdu, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wystawia specjalne świadectwo dopuszczenia pojazdu. Następuje to na okres nie dłuższy niż 1 rok. Do wniosku tego dołącza się zaświadczenie o pozytywnym wyniku przeprowadzonego badania technicznego wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz protokół zaświadczający o pozytywnym wyniku przeprowadzonego badania technicznego, wydany przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego, a także potwierdzenie wniesienia niezbędnych opłat, o których mowa w przepisach ustawy o dozorze technicznym oraz o opłacie skarbowej.

Oczywiście oprócz tego warunkiem przedłużenia ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu jest przedłożenie ważnych dokumentów, o których mowa powyżej. Stosuje się wówczas te same procedury.

Świadectwo dopuszczenia pojazdu wypełnia się pismem maszynowym lub komputerowym w języku polskim, przy czym rubrykę 11 wypełnia się również w języku angielskim.

Polecamy: Kontrola pojazdów przewożących towary niebezpieczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA