REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada
Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada

REKLAMA

REKLAMA

Działalność transportowa, podobnie jak inne rodzaje działalności gospodarczej, określana jest przez różnorodne przepisy. Ekspert wyjaśnia, w jaki sposób prawodawca reguluje działalność transportową, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w zakresie transportu towarów niebezpiecznych.

Przepisy określają więc zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem, zasady dokonywania oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, czyli naczyń takich jak: butle, zbiorniki rurowe, bębny ciśnieniowe, naczynia kriogeniczne, wiązki butli oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych elementów dotyczących szeroko rozumianego transportu jest transport towarów niebezpiecznych. Przez towar niebezpieczny należy rozumieć materiał lub przedmiot (rzecz), który zgodnie z umową ADR (umową europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) jest niedopuszczony do międzynarodowego przewozu drogowego, przez które należy rozumieć każde przemieszczenie towaru niebezpiecznego przy użyciu pojazdu po drodze publicznej i po innych drogach ogólnodostępnych. Transportem towaru niebezpiecznego jest też dopuszczenie do takiego przewozu na warunkach określonych w tej umowie.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu towarów uznanych za niebezpieczne został wydany szereg przepisów. Aby stwierdzić jakiego rodzaju towary podlegają specjalnym regułom przewozu, w związku z uznaniem ich za niebezpieczne, należy sprawdzić to w rozporządzeniu ministra transportu w sprawie towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia.

REKLAMA

Rozporządzenie to określa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. wykaz towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia,
2. zakres informacji podlegającej zgłoszeniu,
3. formę zgłoszenia.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się jedynie do transportu podlegającego obowiązkowej ochronie w rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.

Towary uznane za niebezpieczne, których przewóz drogowy podlega, zgodnie z rozporządzeniem, obowiązkowi zgłoszenia są następujące:

1. materiały wybuchowe i przedmioty wybuchowe, przewożone w ilości, która zgodnie z umową ADR wymaga oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej,
2. gazy grup: T, TF, TC, TO, TFC i TOC, przewożone w cysternie (cysternach), jeżeli ich ilość przekracza 3.000 litrów
3. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
4. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów – nadchlorany, azotan amonowy oraz nawozy na bazie azotanu amonowego, przewożone w cysternie (cysternach) lub luzem w ilości większej niż 3.000 litrów lub 3.000 kg,
5. towary przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
6. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
7. materiały zakaźne kategorii A,
8. materiały promieniotwórcze o łącznej aktywności większej niż 3.000 A1 lub 3.000 A2, przewożone w sztukach przesyłki typu B(U) i typu C,
9. materiały promieniotwórcze przewożone w sztuce przesyłki typu B(M),
10. materiały rozszczepialne, dla których suma wskaźników bezpieczeństwa krytycznościowego dla sztuk przesyłki przekracza 50,
11. wypalone paliwo jądrowe,
12. materiały promieniotwórcze przewożone w warunkach specjalnych,
13. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów.

Wykaz towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy, podlega takiemu zgłoszeniu, określa załącznik do rozporządzenia.

Towary niebezpieczne, wyżej przedstawione, podlegają obowiązkowi zgłoszenia do komendanta wojewódzkiego Policji oraz do komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

Zgłoszenia, o którym mowa, dokonuje się w formie pisemnej, podając następujące dane:
• numer UN towaru niebezpiecznego i jego prawidłową nazwę przewozową - zgodnie z umową ADR,
• numer klasy oraz numer grupy pakowania, o ile występuje, a w przypadku towaru klasy 1 - kod klasyfikacyjny, zgodnie z umową ADR
• ilość towaru i sposób jego przewozu - odpowiednio w cysternie, luzem lub w sztukach przesyłki,
• planowane miejsce i czas rozpoczęcia przewozu,
• planowaną trasę przewozu,
• odpowiednio imię, nazwisko i miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę oraz adres przewoźnika, nadawcy i odbiorcy towaru.

W umowie ADR mogą być również określone dodatkowe wymagania techniczne dotyczące wyposażenia lub przystosowania pojazdu do przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdzenia w zakresie spełniania tych warunków określonych w umowie ADR,, dokonuje w drodze badania technicznego:

1. inspektor Transportowego Dozoru Technicznego — w stosunku do cystern i elementów pojazdu-baterii, określonych w umowie ADR,
2. okręgowa stacja kontroli pojazdów — w stosunku do pojazdów, dla których umowa ADR wymaga wystawienia świadectwa dopuszczenia pojazdu. Sprawdzenia tego, dokonuje się, jeżeli podmiot składający wniosek o przeprowadzenie badania technicznego przedstawi protokół zaświadczający o pozytywnym wyniku badania technicznego cysterny lub elementów pojazdu-baterii, wydany przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Na wniosek posiadacza pojazdu, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wystawia specjalne świadectwo dopuszczenia pojazdu. Następuje to na okres nie dłuższy niż 1 rok. Do wniosku tego dołącza się zaświadczenie o pozytywnym wyniku przeprowadzonego badania technicznego wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz protokół zaświadczający o pozytywnym wyniku przeprowadzonego badania technicznego, wydany przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego, a także potwierdzenie wniesienia niezbędnych opłat, o których mowa w przepisach ustawy o dozorze technicznym oraz o opłacie skarbowej.

Oczywiście oprócz tego warunkiem przedłużenia ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu jest przedłożenie ważnych dokumentów, o których mowa powyżej. Stosuje się wówczas te same procedury.

Świadectwo dopuszczenia pojazdu wypełnia się pismem maszynowym lub komputerowym w języku polskim, przy czym rubrykę 11 wypełnia się również w języku angielskim.

Polecamy: Kontrola pojazdów przewożących towary niebezpieczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA