REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada
Zasady wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych - porada

REKLAMA

REKLAMA

Działalność transportowa, podobnie jak inne rodzaje działalności gospodarczej, określana jest przez różnorodne przepisy. Ekspert wyjaśnia, w jaki sposób prawodawca reguluje działalność transportową, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w zakresie transportu towarów niebezpiecznych.

Przepisy określają więc zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem, zasady dokonywania oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, czyli naczyń takich jak: butle, zbiorniki rurowe, bębny ciśnieniowe, naczynia kriogeniczne, wiązki butli oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych elementów dotyczących szeroko rozumianego transportu jest transport towarów niebezpiecznych. Przez towar niebezpieczny należy rozumieć materiał lub przedmiot (rzecz), który zgodnie z umową ADR (umową europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) jest niedopuszczony do międzynarodowego przewozu drogowego, przez które należy rozumieć każde przemieszczenie towaru niebezpiecznego przy użyciu pojazdu po drodze publicznej i po innych drogach ogólnodostępnych. Transportem towaru niebezpiecznego jest też dopuszczenie do takiego przewozu na warunkach określonych w tej umowie.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

W celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu towarów uznanych za niebezpieczne został wydany szereg przepisów. Aby stwierdzić jakiego rodzaju towary podlegają specjalnym regułom przewozu, w związku z uznaniem ich za niebezpieczne, należy sprawdzić to w rozporządzeniu ministra transportu w sprawie towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia.

REKLAMA

Rozporządzenie to określa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. wykaz towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy podlega obowiązkowi zgłoszenia,
2. zakres informacji podlegającej zgłoszeniu,
3. formę zgłoszenia.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się jedynie do transportu podlegającego obowiązkowej ochronie w rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.

Towary uznane za niebezpieczne, których przewóz drogowy podlega, zgodnie z rozporządzeniem, obowiązkowi zgłoszenia są następujące:

1. materiały wybuchowe i przedmioty wybuchowe, przewożone w ilości, która zgodnie z umową ADR wymaga oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej,
2. gazy grup: T, TF, TC, TO, TFC i TOC, przewożone w cysternie (cysternach), jeżeli ich ilość przekracza 3.000 litrów
3. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
4. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów – nadchlorany, azotan amonowy oraz nawozy na bazie azotanu amonowego, przewożone w cysternie (cysternach) lub luzem w ilości większej niż 3.000 litrów lub 3.000 kg,
5. towary przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
6. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów,
7. materiały zakaźne kategorii A,
8. materiały promieniotwórcze o łącznej aktywności większej niż 3.000 A1 lub 3.000 A2, przewożone w sztukach przesyłki typu B(U) i typu C,
9. materiały promieniotwórcze przewożone w sztuce przesyłki typu B(M),
10. materiały rozszczepialne, dla których suma wskaźników bezpieczeństwa krytycznościowego dla sztuk przesyłki przekracza 50,
11. wypalone paliwo jądrowe,
12. materiały promieniotwórcze przewożone w warunkach specjalnych,
13. towary zaliczone do I grupy pakowania, przewożone w cysternie (cysternach) w ilości większej niż 3.000 litrów.

Wykaz towarów niebezpiecznych, których przewóz drogowy, podlega takiemu zgłoszeniu, określa załącznik do rozporządzenia.

Towary niebezpieczne, wyżej przedstawione, podlegają obowiązkowi zgłoszenia do komendanta wojewódzkiego Policji oraz do komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

Zgłoszenia, o którym mowa, dokonuje się w formie pisemnej, podając następujące dane:
• numer UN towaru niebezpiecznego i jego prawidłową nazwę przewozową - zgodnie z umową ADR,
• numer klasy oraz numer grupy pakowania, o ile występuje, a w przypadku towaru klasy 1 - kod klasyfikacyjny, zgodnie z umową ADR
• ilość towaru i sposób jego przewozu - odpowiednio w cysternie, luzem lub w sztukach przesyłki,
• planowane miejsce i czas rozpoczęcia przewozu,
• planowaną trasę przewozu,
• odpowiednio imię, nazwisko i miejsce zamieszkania albo nazwę i siedzibę oraz adres przewoźnika, nadawcy i odbiorcy towaru.

W umowie ADR mogą być również określone dodatkowe wymagania techniczne dotyczące wyposażenia lub przystosowania pojazdu do przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdzenia w zakresie spełniania tych warunków określonych w umowie ADR,, dokonuje w drodze badania technicznego:

1. inspektor Transportowego Dozoru Technicznego — w stosunku do cystern i elementów pojazdu-baterii, określonych w umowie ADR,
2. okręgowa stacja kontroli pojazdów — w stosunku do pojazdów, dla których umowa ADR wymaga wystawienia świadectwa dopuszczenia pojazdu. Sprawdzenia tego, dokonuje się, jeżeli podmiot składający wniosek o przeprowadzenie badania technicznego przedstawi protokół zaświadczający o pozytywnym wyniku badania technicznego cysterny lub elementów pojazdu-baterii, wydany przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Na wniosek posiadacza pojazdu, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wystawia specjalne świadectwo dopuszczenia pojazdu. Następuje to na okres nie dłuższy niż 1 rok. Do wniosku tego dołącza się zaświadczenie o pozytywnym wyniku przeprowadzonego badania technicznego wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz protokół zaświadczający o pozytywnym wyniku przeprowadzonego badania technicznego, wydany przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego, a także potwierdzenie wniesienia niezbędnych opłat, o których mowa w przepisach ustawy o dozorze technicznym oraz o opłacie skarbowej.

Oczywiście oprócz tego warunkiem przedłużenia ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu jest przedłożenie ważnych dokumentów, o których mowa powyżej. Stosuje się wówczas te same procedury.

Świadectwo dopuszczenia pojazdu wypełnia się pismem maszynowym lub komputerowym w języku polskim, przy czym rubrykę 11 wypełnia się również w języku angielskim.

Polecamy: Kontrola pojazdów przewożących towary niebezpieczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA