REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompetencje doradcy bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych - porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze specyfiką tzw. towarów niebezpiecznych ustawodawca wprowadził obowiązkowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu. Ekspert wyjaśnia, jak prowadzone są takie szkolenia i w jaki sposób można uzyskać kompetencje doradcy w sprawach bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych.

Aby w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu wszystko odbywało się prawidłowo, konieczne są odpowiednie regulacje prawne. W związku z tym na podstawie przepisów ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych określone zostały szczegółowe warunki i zakres kursu początkowego dla kandydatów na doradców, jak również szczegółowe warunki, zakres i forma egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców. Oprócz tego przepisy uregulowały wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na doradców i za egzamin dla doradców oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej, jak również wzór świadectwa doradcy.

REKLAMA

REKLAMA

Kurs początkowy, czyli kurs będący początkiem drogi dla kandydata ubiegającego się o tytuł doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych, organizowany jest w formie zajęć dydaktycznych, wykładów i ćwiczeń, prowadzonych przez wykładowców.

Podmiot prowadzący taki kurs powinien przeprowadzać owe zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 metrów kwadratowych. Jeżeli jednak z sali wykładowej korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to ta powierzchnia powinna zostać zwiększona o 1 metr kwadratowy dla każdej dodatkowej osoby. Sale wykładowe, w których przeprowadzane są egzaminy, powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne, odpowiednie oświetlenie i wentylację.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

Godzina lekcyjna takiego kursu trwa 45 minut. Minimalny czas trwania kursu wynosi 36 godzin lekcyjnych. Jednocześnie czas trwania kursu w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Termin oraz miejsce przeprowadzenia egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców wyznacza wojewódzki inspektor transportu drogowego w przypadku złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu wraz z odpowiednimi dokumentami, przez co najmniej 10 osób. Termin oraz miejsce egzaminu jest podawane do publicznej wiadomości, najpóźniej na 14 dni przed wyznaczonym dniem egzaminu, w formie ogłoszenia, w siedzibie wojewódzkiego inspektora transportu drogowego oraz na stronach internetowych Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Egzamin dla kandydatów na doradców i egzamin dla doradców obejmują sprawdzenie wiedzy i rozumienia zagadnień określonych w programie szczegółowym. Egzamin dla doradców zaś powinien być już ukierunkowany na zmiany w przepisach dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wprowadzone w okresie ostatnich 5 lat.

Egzamin dla kandydatów na doradców przeprowadzany jest w formie pisemnej, obejmującej część testową, składającą się z trzech zestawów po 15 pytań, dotyczących zagadnień z zakresu poszczególnych modułów, określonych w załączniku do rozporządzenia regulującego szczegółowo kwestie uzyskiwania kwalifikacji w tej dziedzinie oraz ćwiczenie praktyczne z zakresu obowiązków doradcy.

Czas trwania egzaminów wynosi odpowiednio 3,5 godziny - w przypadku części testowej oraz 2 godziny - w przypadku ćwiczenia praktycznego.

Pytania testowe i ćwiczenia praktyczne pochodzą z katalogu pytań i ćwiczeń egzaminacyjnych, który jest zatwierdzony przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Organ ten podaje do publicznej wiadomości również przykładowe pytania egzaminacyjne dla każdego z modułów oraz przykładowe ćwiczenie praktyczne.

Do egzaminu mogą przystąpić osoby, które w terminie co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem jego przeprowadzenia złożyły do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego wniosek o dopuszczenie do egzaminu wraz z:
1. dowodem uiszczenia opłaty w wysokości 400 zł.,
2. zaświadczeniem, o którym mowa w § 5 - w przypadku kandydatów na doradców,
3. numerem posiadanego świadectwa doradcy - w przypadku doradców.

Egzamin uważa się za zdany w przypadku udzielenia co najmniej 80 % prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w każdym z trzech zestawów pytań, o których mowa powyżej, oraz rozwiązania w co najmniej 80 % ćwiczenia praktycznego.

Egzamin przeprowadzany jest przez komisję egzaminacyjną składającą się z przewodniczącego, dwóch członków oraz sekretarza. Przewodniczącym komisji egzaminacyjnej powinna być osoba posiadająca uprawnienia doradcy, a członkami komisji osoby posiadające takie uprawnienia lub osoby posiadające wyższe wykształcenie i co najmniej ośmioletnią praktykę zawodową w dziedzinie:

1.właściwości towarów niebezpiecznych,
2.konstrukcji i eksploatacji opakowań, cystern i pojazdów przeznaczonych do ich przewozu,
3.ratownictwa drogowego i chemicznego,
4.ochrony przeciwpożarowej lub bezpieczeństwa ruchu drogowego

Z posiedzenia komisji egzaminacyjnej sporządzany jest protokół zawierający wyniki egzaminu, który przewodniczący komisji egzaminacyjnej przekazuje, w terminie do 7 dni od dnia zakończenia egzaminu, wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego.

Polecamy: Nadzór nad transportem towarów niebezpiecznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA