REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompetencje doradcy bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze specyfiką tzw. towarów niebezpiecznych ustawodawca wprowadził obowiązkowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu. Ekspert wyjaśnia, jak prowadzone są takie szkolenia i w jaki sposób można uzyskać kompetencje doradcy w sprawach bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych.

Aby w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu wszystko odbywało się prawidłowo, konieczne są odpowiednie regulacje prawne. W związku z tym na podstawie przepisów ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych określone zostały szczegółowe warunki i zakres kursu początkowego dla kandydatów na doradców, jak również szczegółowe warunki, zakres i forma egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców. Oprócz tego przepisy uregulowały wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na doradców i za egzamin dla doradców oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej, jak również wzór świadectwa doradcy.

REKLAMA

REKLAMA

Kurs początkowy, czyli kurs będący początkiem drogi dla kandydata ubiegającego się o tytuł doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych, organizowany jest w formie zajęć dydaktycznych, wykładów i ćwiczeń, prowadzonych przez wykładowców.

Podmiot prowadzący taki kurs powinien przeprowadzać owe zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 metrów kwadratowych. Jeżeli jednak z sali wykładowej korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to ta powierzchnia powinna zostać zwiększona o 1 metr kwadratowy dla każdej dodatkowej osoby. Sale wykładowe, w których przeprowadzane są egzaminy, powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne, odpowiednie oświetlenie i wentylację.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

Godzina lekcyjna takiego kursu trwa 45 minut. Minimalny czas trwania kursu wynosi 36 godzin lekcyjnych. Jednocześnie czas trwania kursu w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Termin oraz miejsce przeprowadzenia egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców wyznacza wojewódzki inspektor transportu drogowego w przypadku złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu wraz z odpowiednimi dokumentami, przez co najmniej 10 osób. Termin oraz miejsce egzaminu jest podawane do publicznej wiadomości, najpóźniej na 14 dni przed wyznaczonym dniem egzaminu, w formie ogłoszenia, w siedzibie wojewódzkiego inspektora transportu drogowego oraz na stronach internetowych Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Egzamin dla kandydatów na doradców i egzamin dla doradców obejmują sprawdzenie wiedzy i rozumienia zagadnień określonych w programie szczegółowym. Egzamin dla doradców zaś powinien być już ukierunkowany na zmiany w przepisach dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wprowadzone w okresie ostatnich 5 lat.

Egzamin dla kandydatów na doradców przeprowadzany jest w formie pisemnej, obejmującej część testową, składającą się z trzech zestawów po 15 pytań, dotyczących zagadnień z zakresu poszczególnych modułów, określonych w załączniku do rozporządzenia regulującego szczegółowo kwestie uzyskiwania kwalifikacji w tej dziedzinie oraz ćwiczenie praktyczne z zakresu obowiązków doradcy.

Czas trwania egzaminów wynosi odpowiednio 3,5 godziny - w przypadku części testowej oraz 2 godziny - w przypadku ćwiczenia praktycznego.

Pytania testowe i ćwiczenia praktyczne pochodzą z katalogu pytań i ćwiczeń egzaminacyjnych, który jest zatwierdzony przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Organ ten podaje do publicznej wiadomości również przykładowe pytania egzaminacyjne dla każdego z modułów oraz przykładowe ćwiczenie praktyczne.

Do egzaminu mogą przystąpić osoby, które w terminie co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem jego przeprowadzenia złożyły do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego wniosek o dopuszczenie do egzaminu wraz z:
1. dowodem uiszczenia opłaty w wysokości 400 zł.,
2. zaświadczeniem, o którym mowa w § 5 - w przypadku kandydatów na doradców,
3. numerem posiadanego świadectwa doradcy - w przypadku doradców.

Egzamin uważa się za zdany w przypadku udzielenia co najmniej 80 % prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w każdym z trzech zestawów pytań, o których mowa powyżej, oraz rozwiązania w co najmniej 80 % ćwiczenia praktycznego.

Egzamin przeprowadzany jest przez komisję egzaminacyjną składającą się z przewodniczącego, dwóch członków oraz sekretarza. Przewodniczącym komisji egzaminacyjnej powinna być osoba posiadająca uprawnienia doradcy, a członkami komisji osoby posiadające takie uprawnienia lub osoby posiadające wyższe wykształcenie i co najmniej ośmioletnią praktykę zawodową w dziedzinie:

1.właściwości towarów niebezpiecznych,
2.konstrukcji i eksploatacji opakowań, cystern i pojazdów przeznaczonych do ich przewozu,
3.ratownictwa drogowego i chemicznego,
4.ochrony przeciwpożarowej lub bezpieczeństwa ruchu drogowego

Z posiedzenia komisji egzaminacyjnej sporządzany jest protokół zawierający wyniki egzaminu, który przewodniczący komisji egzaminacyjnej przekazuje, w terminie do 7 dni od dnia zakończenia egzaminu, wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego.

Polecamy: Nadzór nad transportem towarów niebezpiecznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA