REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompetencje doradcy bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze specyfiką tzw. towarów niebezpiecznych ustawodawca wprowadził obowiązkowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu. Ekspert wyjaśnia, jak prowadzone są takie szkolenia i w jaki sposób można uzyskać kompetencje doradcy w sprawach bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych.

Aby w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu wszystko odbywało się prawidłowo, konieczne są odpowiednie regulacje prawne. W związku z tym na podstawie przepisów ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych określone zostały szczegółowe warunki i zakres kursu początkowego dla kandydatów na doradców, jak również szczegółowe warunki, zakres i forma egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców. Oprócz tego przepisy uregulowały wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na doradców i za egzamin dla doradców oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej, jak również wzór świadectwa doradcy.

REKLAMA

REKLAMA

Kurs początkowy, czyli kurs będący początkiem drogi dla kandydata ubiegającego się o tytuł doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych, organizowany jest w formie zajęć dydaktycznych, wykładów i ćwiczeń, prowadzonych przez wykładowców.

Podmiot prowadzący taki kurs powinien przeprowadzać owe zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 metrów kwadratowych. Jeżeli jednak z sali wykładowej korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to ta powierzchnia powinna zostać zwiększona o 1 metr kwadratowy dla każdej dodatkowej osoby. Sale wykładowe, w których przeprowadzane są egzaminy, powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne, odpowiednie oświetlenie i wentylację.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

REKLAMA

Godzina lekcyjna takiego kursu trwa 45 minut. Minimalny czas trwania kursu wynosi 36 godzin lekcyjnych. Jednocześnie czas trwania kursu w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin oraz miejsce przeprowadzenia egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców wyznacza wojewódzki inspektor transportu drogowego w przypadku złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu wraz z odpowiednimi dokumentami, przez co najmniej 10 osób. Termin oraz miejsce egzaminu jest podawane do publicznej wiadomości, najpóźniej na 14 dni przed wyznaczonym dniem egzaminu, w formie ogłoszenia, w siedzibie wojewódzkiego inspektora transportu drogowego oraz na stronach internetowych Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Egzamin dla kandydatów na doradców i egzamin dla doradców obejmują sprawdzenie wiedzy i rozumienia zagadnień określonych w programie szczegółowym. Egzamin dla doradców zaś powinien być już ukierunkowany na zmiany w przepisach dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wprowadzone w okresie ostatnich 5 lat.

Egzamin dla kandydatów na doradców przeprowadzany jest w formie pisemnej, obejmującej część testową, składającą się z trzech zestawów po 15 pytań, dotyczących zagadnień z zakresu poszczególnych modułów, określonych w załączniku do rozporządzenia regulującego szczegółowo kwestie uzyskiwania kwalifikacji w tej dziedzinie oraz ćwiczenie praktyczne z zakresu obowiązków doradcy.

Czas trwania egzaminów wynosi odpowiednio 3,5 godziny - w przypadku części testowej oraz 2 godziny - w przypadku ćwiczenia praktycznego.

Pytania testowe i ćwiczenia praktyczne pochodzą z katalogu pytań i ćwiczeń egzaminacyjnych, który jest zatwierdzony przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Organ ten podaje do publicznej wiadomości również przykładowe pytania egzaminacyjne dla każdego z modułów oraz przykładowe ćwiczenie praktyczne.

Do egzaminu mogą przystąpić osoby, które w terminie co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem jego przeprowadzenia złożyły do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego wniosek o dopuszczenie do egzaminu wraz z:
1. dowodem uiszczenia opłaty w wysokości 400 zł.,
2. zaświadczeniem, o którym mowa w § 5 - w przypadku kandydatów na doradców,
3. numerem posiadanego świadectwa doradcy - w przypadku doradców.

Egzamin uważa się za zdany w przypadku udzielenia co najmniej 80 % prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w każdym z trzech zestawów pytań, o których mowa powyżej, oraz rozwiązania w co najmniej 80 % ćwiczenia praktycznego.

Egzamin przeprowadzany jest przez komisję egzaminacyjną składającą się z przewodniczącego, dwóch członków oraz sekretarza. Przewodniczącym komisji egzaminacyjnej powinna być osoba posiadająca uprawnienia doradcy, a członkami komisji osoby posiadające takie uprawnienia lub osoby posiadające wyższe wykształcenie i co najmniej ośmioletnią praktykę zawodową w dziedzinie:

1.właściwości towarów niebezpiecznych,
2.konstrukcji i eksploatacji opakowań, cystern i pojazdów przeznaczonych do ich przewozu,
3.ratownictwa drogowego i chemicznego,
4.ochrony przeciwpożarowej lub bezpieczeństwa ruchu drogowego

Z posiedzenia komisji egzaminacyjnej sporządzany jest protokół zawierający wyniki egzaminu, który przewodniczący komisji egzaminacyjnej przekazuje, w terminie do 7 dni od dnia zakończenia egzaminu, wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego.

Polecamy: Nadzór nad transportem towarów niebezpiecznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA