REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompetencje doradcy bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych - porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?
Jak uzyskać kompetencje doradcy w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych?

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze specyfiką tzw. towarów niebezpiecznych ustawodawca wprowadził obowiązkowe szkolenia w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu. Ekspert wyjaśnia, jak prowadzone są takie szkolenia i w jaki sposób można uzyskać kompetencje doradcy w sprawach bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych.

Aby w zakresie bezpieczeństwa tego rodzaju transportu wszystko odbywało się prawidłowo, konieczne są odpowiednie regulacje prawne. W związku z tym na podstawie przepisów ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych określone zostały szczegółowe warunki i zakres kursu początkowego dla kandydatów na doradców, jak również szczegółowe warunki, zakres i forma egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców. Oprócz tego przepisy uregulowały wysokość opłat za egzamin dla kandydatów na doradców i za egzamin dla doradców oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej, jak również wzór świadectwa doradcy.

REKLAMA

REKLAMA

Kurs początkowy, czyli kurs będący początkiem drogi dla kandydata ubiegającego się o tytuł doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych, organizowany jest w formie zajęć dydaktycznych, wykładów i ćwiczeń, prowadzonych przez wykładowców.

Podmiot prowadzący taki kurs powinien przeprowadzać owe zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 metrów kwadratowych. Jeżeli jednak z sali wykładowej korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to ta powierzchnia powinna zostać zwiększona o 1 metr kwadratowy dla każdej dodatkowej osoby. Sale wykładowe, w których przeprowadzane są egzaminy, powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne, odpowiednie oświetlenie i wentylację.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych- porada

REKLAMA

Godzina lekcyjna takiego kursu trwa 45 minut. Minimalny czas trwania kursu wynosi 36 godzin lekcyjnych. Jednocześnie czas trwania kursu w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin oraz miejsce przeprowadzenia egzaminu dla kandydatów na doradców oraz egzaminu dla doradców wyznacza wojewódzki inspektor transportu drogowego w przypadku złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu wraz z odpowiednimi dokumentami, przez co najmniej 10 osób. Termin oraz miejsce egzaminu jest podawane do publicznej wiadomości, najpóźniej na 14 dni przed wyznaczonym dniem egzaminu, w formie ogłoszenia, w siedzibie wojewódzkiego inspektora transportu drogowego oraz na stronach internetowych Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Egzamin dla kandydatów na doradców i egzamin dla doradców obejmują sprawdzenie wiedzy i rozumienia zagadnień określonych w programie szczegółowym. Egzamin dla doradców zaś powinien być już ukierunkowany na zmiany w przepisach dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wprowadzone w okresie ostatnich 5 lat.

Egzamin dla kandydatów na doradców przeprowadzany jest w formie pisemnej, obejmującej część testową, składającą się z trzech zestawów po 15 pytań, dotyczących zagadnień z zakresu poszczególnych modułów, określonych w załączniku do rozporządzenia regulującego szczegółowo kwestie uzyskiwania kwalifikacji w tej dziedzinie oraz ćwiczenie praktyczne z zakresu obowiązków doradcy.

Czas trwania egzaminów wynosi odpowiednio 3,5 godziny - w przypadku części testowej oraz 2 godziny - w przypadku ćwiczenia praktycznego.

Pytania testowe i ćwiczenia praktyczne pochodzą z katalogu pytań i ćwiczeń egzaminacyjnych, który jest zatwierdzony przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Organ ten podaje do publicznej wiadomości również przykładowe pytania egzaminacyjne dla każdego z modułów oraz przykładowe ćwiczenie praktyczne.

Do egzaminu mogą przystąpić osoby, które w terminie co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem jego przeprowadzenia złożyły do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego wniosek o dopuszczenie do egzaminu wraz z:
1. dowodem uiszczenia opłaty w wysokości 400 zł.,
2. zaświadczeniem, o którym mowa w § 5 - w przypadku kandydatów na doradców,
3. numerem posiadanego świadectwa doradcy - w przypadku doradców.

Egzamin uważa się za zdany w przypadku udzielenia co najmniej 80 % prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w każdym z trzech zestawów pytań, o których mowa powyżej, oraz rozwiązania w co najmniej 80 % ćwiczenia praktycznego.

Egzamin przeprowadzany jest przez komisję egzaminacyjną składającą się z przewodniczącego, dwóch członków oraz sekretarza. Przewodniczącym komisji egzaminacyjnej powinna być osoba posiadająca uprawnienia doradcy, a członkami komisji osoby posiadające takie uprawnienia lub osoby posiadające wyższe wykształcenie i co najmniej ośmioletnią praktykę zawodową w dziedzinie:

1.właściwości towarów niebezpiecznych,
2.konstrukcji i eksploatacji opakowań, cystern i pojazdów przeznaczonych do ich przewozu,
3.ratownictwa drogowego i chemicznego,
4.ochrony przeciwpożarowej lub bezpieczeństwa ruchu drogowego

Z posiedzenia komisji egzaminacyjnej sporządzany jest protokół zawierający wyniki egzaminu, który przewodniczący komisji egzaminacyjnej przekazuje, w terminie do 7 dni od dnia zakończenia egzaminu, wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego.

Polecamy: Nadzór nad transportem towarów niebezpiecznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA