REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile można zaoszczędzić, rezygnując z samochodu?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Rezygnując z posiadania auta, moglibyśmy znacznie poprawić swoje warunki mieszkaniowe.
Rezygnując z posiadania auta, moglibyśmy znacznie poprawić swoje warunki mieszkaniowe.

REKLAMA

REKLAMA

Przeciętnie w zeszłym roku kupowaliśmy auta za 15,5 tys. zł. Ile byliśmy w stanie zapłacić za utrzymanie samochodu? Nawet 700 zł miesięcznie, co starczyłoby kredytobiorcom z Warszawy na dwa dodatkowe pokoje w stolicy albo lepszą lokalizację mieszkania, jak zauważyli eksperci.

Ceny paliw na stacjach przyprawiają niejednego użytkownika auta o zawrót głowy. Koszt paliwa do samochodu nie jest jednak jedynym, z jakim należy się liczyć, posiadając samochód. Prawo wymaga, aby właściciel auta wykupił ubezpieczenie OC, przynajmniej co roku, należy też uwzględnić przynajmniej część materiałów eksploatacyjnych, a i raz na jakiś czas poważna awaria lub potrzeba wymiany opon potrafią znacznie uszczuplić zasobność konta właściciela. Z okazji dnia bez samochodu Home Broker sprawdził więc, ile faktycznie kosztuje użytkowanie przeciętnego auta, jak na posiadaczy samochodów patrzą banki oraz na co na rynku nieruchomości można sobie pozwolić, przeznaczając na zakupy kwoty, zaoszczędzone w wyniku rezygnacji z auta.

REKLAMA

REKLAMA

Pojazd za 15,5 tys. zł

Zacząć należy od odpowiedzi na pytanie – czym jeździ przeciętny mieszkaniec Rzeczpospolitej? Zgodnie z badaniami TNS OBOP w 2010 roku przeciętny Polak wydawał na samochód 15,5 tys. zł. Jest to kwota, która nie wystarczy na auto z salonu. Do szacunków przyjęty zostanie więc najpopularniejszy model samochodu osobowego, którego użytkownicy dzielą się informacjami o kosztach użytkowania na portalu autocentrum.pl – Opla Astrę. Zgodnie z danymi firmy Eurotax, za 15,5 tys. zł można kupić egzemplarz tego modelu z silnikiem o pojemności 1,4 litra z rocznika 2005. Na roczne koszty użytkowania składałyby się więc:

1. składna na ubezpieczenie OC w kwocie około 1 tys. zł dla mieszkańca stolicy,
2. spadek wartości auta, który można oszacować na 1,4 tys. zł,
3. koszt napraw i materiałów eksploatacyjnych, opiewający na około 2 tys. zł.

To pozwala przyjąć, że samo posiadanie samochodu generuje roczne koszty na poziomie 4,4 tys. zł, czyli 367 zł miesięcznie.

REKLAMA

Przeszło 700 zł za dojazdy do pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do kwot tych należy jeszcze dodać koszty paliwa, zużytego na dojazdy do pracy. W każdym przypadku będą one inne, ale przyjmując, że mieszkaniec Warszawy pracuje blisko centrum - na Mokotowie, a mieszka na Ursynowie, Białołęce lub w Wesołej, byłoby to odpowiednio 163, 326 lub 362 zł miesięcznie. W sumie z kosztami posiadania auta na dojazdy do pracy z wyżej wymienionych lokalizacji należy w domowym budżecie zarezerwować miesięcznie odpowiednio aż 530, 690 lub nawet 730 złotych. Odległość oszacowana została w dużym przybliżeniu – przy założeniu, że odległość z domu do pracy odpowiada odległości między urzędami poszczególnych dzielnic.

Dowiedz się także: Dlaczego wynajem nie przynosi realnych zysków?

Auto warte dwa pokoje

Rezygnując z samochodu, a przesiadając się na komunikację miejską, trzeba też liczyć się z ponoszeniem kosztu miesięcznego biletu. Obecnie wiąże się to z wydatkiem rzędu 74 złotych. W efekcie miesięczna oszczędność, wynikająca z pozbycia się auta, wynieść może od 456 zł w przypadku mieszkańca Ursynowa do 655 zł dla Wesołej. Gdyby istniała możliwość przeznaczenia tych dodatkowych kwot na obsługę kredytu hipotecznego, to potencjalna kwota długu zaciągniętego na 30 lat w złotych wzrosłaby o 79 – 113 tys. zł. Najmniejsza kwota dodatkowego długu i najwyższe ceny mieszkań charakteryzują Ursynów. Tam to, rezygnując z samochodu, można dodatkowo nabyć 9,4 m kw. przeciętnego lokalu, a więc jeden dodatkowy pokój. Najwięcej jesteśmy w stanie zyskać w Wesołej, gdzie pieniądze, zaoszczędzone w związku z pozbyciem się auta, pozwolą na zakup dodatkowych 18 m kw. lokalu. Może to odpowiadać nawet dwóm dodatkowym pokojom.

Zamień samochód na lepszą lokalizację

Racjonalna mogłaby się także okazać zamiana posiadanego mieszkania na identyczne, ale tuż obok miejsca zatrudnienia. Pozwoliłoby to nie tylko z lżejszym sercem pozbyć się samochodu, ale także zaoszczędziłoby niemało czasu poświęconego na dojazdy. Czy jednak pozwoliłyby na to finanse? Przyjmując, że pierwotnie nabywca ma mieszkanie o powierzchni 50 m kw. na Ursynowie, Białołęce lub w Wesołej i chciałby je zamienić na identyczne, ale na znacznie bardziej prestiżowym Mokotowie musiałby dopłacić odpowiednio 30, 131 i 135 tys. zł. Zgodnie z poprzednimi obliczeniami rezygnując z samochodu i przeznaczając zaoszczędzone kwoty na obsługę kredytu można pożyczyć kwotę odpowiednio 79, 107 i 113 tys. zł. Na w ten sposób zaplanowaną zamianę zabrakłoby więc ponad 20 tys. zł w przypadku Wesołej i Białołęki. Na Ursynowie natomiast kwota potencjalnego kredytu wystarczyłaby z nawiązką rzędu blisko 50 tys. zł.

Polecamy serwis: Kredyty

Ilość samochodów a zdolność kredytowa

Na posiadanie samochodu przez potencjalnego kredytobiorcę nieprzychylnym okiem spoglądają banki – wynika z badania, przeprowadzonego przez Home Broker. Dwuosobowa rodzina z dochodem 5 tys. zł netto mogłaby pożyczyć w złotych, na 30 lat, przeciętnie 435 tys. zł. Posiadanie jednego auta ograniczyłoby potencjalną wysokość zadłużenia nieznacznie, bo o 2 tys. zł. Gdyby jednak w rodzinie znajdował się kolekcjoner aut, przez co na utrzymaniu byłoby 6 samochodów, przeciętna wielkość zadłużenia wyniosłaby już niewiele ponad 380 tys. zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA