REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wydatki na modernizację środka trwałego - opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki na modernizację środka trwałego
Wydatki na modernizację środka trwałego

REKLAMA

REKLAMA

Środki trwałe ulegają stopniowemu zużyciu. Ekspert podpowiada w jaki sposób rozliczyć wydatki na modernizację środka trwałego.

REKLAMA

REKLAMA

Środki trwałe użytkowane w toku prowadzenia działalności gospodarczej stopniowo zużywają się, co w konsekwencji  oznacza dla podatnika konieczność ponoszenia nakładów finansowych zarówno na remont, jak i w niektórych przypadkach na modernizację posiadanych składników majątkowych. Często trudno jest jednoznacznie stwierdzić,  czy podatnik ma do czynienia z remontem, czy faktycznie z modernizacją. Sprawy nie ułatwiają także przepisy podatkowe, ponieważ nie definiują jasno pojęcia remontu. Warto jednak podkreślić,  że rozróżnienie tych dwóch pojęć jest bardzo istotne z podatkowego punktu widzenia. Wynika to z faktu, iż w zależności od tego, czy wydatki zostały poniesione na remont, czy modernizację w odmienny sposób rozlicza się koszty.

Remont a modernizacja

Za remont  zwykło się przyjmować ogół prac związanych z przywróceniem środka trwałego do stanu pierwotnego wraz z wymianą zużytych elementów technicznych. Remontem są więc swojego rodzaju prace naprawcze i konserwujące.

Pojęcie modernizacji zostało opisane w art. 22 ustawy o PIT, w myśl którego z ulepszeniem podatnik ma do czynienia w sytuacji gdy następuje przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, która wymaga poniesienia wydatków przekraczających 3.500 zł w roku podatkowym. Ponadto w wyniku prac modernizacyjnych następuje wzrost wartości użytkowej danego środka trwałego w stosunku do wartości z dnia przyjęcia składnika majątkowego do użytkowania.

REKLAMA

Różnica w ujmowaniu wydatków poniesionych na modernizację i remont

Podatnik powinien pamiętać, iż wydatki poniesione w na remont środka trwałego należy zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu za dany okres podatkowy. Reguły tej nie może jednak zastosować w stosunku do kosztów modernizacji składnika majątkowego. Działania o charakterze modernizacyjnym, zwiększają wartość użytkową środka trwałego, z czego wynika obowiązek zwiększenia jego wartości ujmowanej w ewidencji. W konsekwencji wydatki poniesione na działania mające na celu ulepszenie składnika majątkowego będą rozliczane w czasie w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jaka decyzja wiąże przedsiębiorcę - podatnika?

A gdy środek trwały nie został jeszcze wprowadzony do ewidencji?

W sytuacji, gdy prace o charakterze remontowym bądź modernizacyjnym dotyczą środka trwałego niewprowadzonego jeszcze do ewidencji  aktywów, wszystkie wydatki poniesione w tym celu, niezależnie od charakteru i wysokości, wpływają na wzrost początkowej wartości składnika majątkowego co oznacza, że kosztem będą poprzez odpisy amortyzacyjne.

Taka zależność ma zasadniczą zaletę, polegającą na możliwości doboru amortyzacji indywidualnej, skracającej okres amortyzacji. Należy jednak pamiętać o warunku, który należy spełnić, chcąc korzystać z wyżej wymienionej możliwości,  mianowicie wartość wydatków poniesionych na ulepszenie środka trwałego powinna stanowić minimum 20% wartości początkowej środka trwałego, a w przypadku budowli i budynków mieszkalnych co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Polecamy: Jakie sankcje za nieujawnianie dochodów?

Autor: Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA