REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wydatki na modernizację środka trwałego - opodatkowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki na modernizację środka trwałego
Wydatki na modernizację środka trwałego

REKLAMA

REKLAMA

Środki trwałe ulegają stopniowemu zużyciu. Ekspert podpowiada w jaki sposób rozliczyć wydatki na modernizację środka trwałego.

REKLAMA

Środki trwałe użytkowane w toku prowadzenia działalności gospodarczej stopniowo zużywają się, co w konsekwencji  oznacza dla podatnika konieczność ponoszenia nakładów finansowych zarówno na remont, jak i w niektórych przypadkach na modernizację posiadanych składników majątkowych. Często trudno jest jednoznacznie stwierdzić,  czy podatnik ma do czynienia z remontem, czy faktycznie z modernizacją. Sprawy nie ułatwiają także przepisy podatkowe, ponieważ nie definiują jasno pojęcia remontu. Warto jednak podkreślić,  że rozróżnienie tych dwóch pojęć jest bardzo istotne z podatkowego punktu widzenia. Wynika to z faktu, iż w zależności od tego, czy wydatki zostały poniesione na remont, czy modernizację w odmienny sposób rozlicza się koszty.

Remont a modernizacja

Za remont  zwykło się przyjmować ogół prac związanych z przywróceniem środka trwałego do stanu pierwotnego wraz z wymianą zużytych elementów technicznych. Remontem są więc swojego rodzaju prace naprawcze i konserwujące.

Pojęcie modernizacji zostało opisane w art. 22 ustawy o PIT, w myśl którego z ulepszeniem podatnik ma do czynienia w sytuacji gdy następuje przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, która wymaga poniesienia wydatków przekraczających 3.500 zł w roku podatkowym. Ponadto w wyniku prac modernizacyjnych następuje wzrost wartości użytkowej danego środka trwałego w stosunku do wartości z dnia przyjęcia składnika majątkowego do użytkowania.

Różnica w ujmowaniu wydatków poniesionych na modernizację i remont

Podatnik powinien pamiętać, iż wydatki poniesione w na remont środka trwałego należy zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu za dany okres podatkowy. Reguły tej nie może jednak zastosować w stosunku do kosztów modernizacji składnika majątkowego. Działania o charakterze modernizacyjnym, zwiększają wartość użytkową środka trwałego, z czego wynika obowiązek zwiększenia jego wartości ujmowanej w ewidencji. W konsekwencji wydatki poniesione na działania mające na celu ulepszenie składnika majątkowego będą rozliczane w czasie w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jaka decyzja wiąże przedsiębiorcę - podatnika?

A gdy środek trwały nie został jeszcze wprowadzony do ewidencji?

REKLAMA

W sytuacji, gdy prace o charakterze remontowym bądź modernizacyjnym dotyczą środka trwałego niewprowadzonego jeszcze do ewidencji  aktywów, wszystkie wydatki poniesione w tym celu, niezależnie od charakteru i wysokości, wpływają na wzrost początkowej wartości składnika majątkowego co oznacza, że kosztem będą poprzez odpisy amortyzacyjne.

Taka zależność ma zasadniczą zaletę, polegającą na możliwości doboru amortyzacji indywidualnej, skracającej okres amortyzacji. Należy jednak pamiętać o warunku, który należy spełnić, chcąc korzystać z wyżej wymienionej możliwości,  mianowicie wartość wydatków poniesionych na ulepszenie środka trwałego powinna stanowić minimum 20% wartości początkowej środka trwałego, a w przypadku budowli i budynków mieszkalnych co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Polecamy: Jakie sankcje za nieujawnianie dochodów?

Autor: Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA