REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umowa leasingu - porada

Olaf Rurak
Europejski Fundusz Leasingowy S.A.
Umowa leasingu
Umowa leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu to rozwiązanie, które służy firmom w sytuacji utrudnionego dostępu do kredytu. Umowa leasingowa pozwala sfinansować m.in. firmową flotę. Z finalizowaniem umowy leasingu wiąże się jednak kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać.

Umowa leasingu dająca prawo do korzystania z określonego sprzętu przez pewien okres czasu w zamian za ustalone ratalne opłaty, to dobre rozwiązanie dla firm nie tylko w sytuacji utrudnionego dostępu do kredytu. Jest to narzędzie, które pozwala szybko i bez zbędnych formalności sfinansować sprzęt, firmową flotę, wyposażenie biura, a nawet siedzibę firmy, magazyny i oprogramowanie komputerowe. Z finalizowaniem umowy leasingu wiąże się jednak kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu - zawarcie

Procedury zawierania umowy leasingowej mogą co prawda różnic się od siebie – w zależności od firmy leasingowej, przedmiotu leasingu czy jego wartości – jednak mają wiele cech wspólnych. W większości przypadków procedura rozpoczyna się od tego, że osoba zainteresowana leasingiem wybiera przedmiot, który ma być finansowany oraz uzgadnia jego cenę, warunki płatności i termin możliwej dostawy. Kolejnym krokiem jest dostarczenie do firmy leasingowej niezbędne dokumentów prawnych i finansowych – w tym faktury pro forma, którą na finansowany sprzęt wystawia jego dostawca. Następnie wypełniany jest wniosek leasingowy, który zostaje rozpatrzony przez firmę leasingową. Po zaakceptowaniu lub ewentualnym uzupełnieniu dokumentów, ustalane są warunki umowy. Obejmują one informacje na temat wysokości opłaty wstępnej, okresu czasu, na jaki zawierana jest umowa leasingowa, waluty finansowania, wysokości rat leasingowych oraz częstotliwość płatności. Po przygotowaniu umowy leasingowej, potencjalny klient podpisuje ją, wpłaca opłatę wstępną i staje się leasingobiorcą. Choć procedury leasingowe nie należą do skomplikowanych i nie zabierają wiele czasu, przed podpisaniem umowy leasingowej warto wziąć pod uwagę kilka aspektów. 

Co warto wiedzieć o umowie leasingu?

Umowa leasingu, w przeciwieństwie np. do wniosku kredytowego, charakteryzuje się znacznie mniejszymi wymaganiami formalnymi. Aby sfinansować leasingiem dany przedmiot, np. samochód, sprzęt biurowy czy oprogramowanie, przedsiębiorca potrzebuje niewielu dokumentów. Oprócz wniosku o zawarcie umowy leasingowej, konieczne są dokumenty firmy – różnią się one w zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa. Np. jeśli chodzi o spółki cywilne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są to: umowa spółki oraz wpis wspólników do ewidencji działalności gospodarczej (spółka cywilna) lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne).

Dodatkowo wymagane są zaświadczenie o numerze REGON i NIP oraz bankowa karta wzorów podpisów. Jeśli firma korzysta z uproszczonej procedury leasingowej, nie wymaga się od niej dokumentów finansowych. Przy pełnej procedurze, koniecznym staje się przedstawienie zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku zaległości wobec budżetu oraz o obrotach lub dochodzie brutto za ostatnie 12 miesięcy.

REKLAMA

Jaka forma leasingu w umowie leasingu?

Kolejnym aspektem jest forma leasingu. Do wyboru mamy dwie podstawowe – finansowy i operacyjny. Każda z nich ma swoje zalety i wady, dlatego jej wybór powinien być uzależniony od potrzeb przedsiębiorstwa i jego indywidualnej sytuacji finansowej. Leasing operacyjny jest dobrym rozwiązaniem dla tych firm, które decydują się na krótki okres finansowania ze względu na optymalizację kosztów działalności. W jego przypadku podpisanie umowy wiąże się z niewielkimi inicjalnymi obciążeniami, gdyż podatek VAT od leasingowanego sprzętu jest doliczany do kolejnych rat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sposób finansowania jednakże nie pozwala na automatyczne przejście własności na leasingobiorcę po wygaśnięciu umowy. Konieczny jest wykup sprzętu. Dotychczasowy leasingobiorca jest w momencie wykupu uprzywilejowany, ponieważ ma prawo nabyć przedmiot za kwotę określoną w umowie leasingu, która znacznie odbiega od wartości rynkowej (np. 1% wartości początkowej). Takiego prawa nie ma nikt inny poza leasingobiorcą. Leasing finansowy w przepisach podatkowych traktowany jest jako dostawa towaru, co implikuje konieczność opłacenia z góry podatku VAT od przedmiotu umowy. Dlatego poniesione w pierwszym okresie nakłady finansowe są większe. W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, ten finansowy wiąże się z przejściem prawa własności środka trwałego na leasingobiorcę w momencie zakończenia okresu finansowania.

Polecamy: Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy leasingowej?

Umowa leasingu operacyjnego

Warto pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego występuje pewne ograniczenie dotyczące czasu trwania umowy. Nie może on być krótszy od 40% czasu normatywnej amortyzacji. Z tego powodu, niektóre środki trwałe, charakteryzujące się bardzo niską stawką amortyzacji, np. 7%, dostępne są tylko w leasingu finansowym, gdzie ograniczenie czasu trwania od dołu nie istnieje.

Stawka amortyzacji przedmiotu ma również wpływ na wartość końcową przedmiotu, czyli cenę za którą leasingobiorca ma prawo go nabyć po zakończeniu umowy w terminie. Wartość końcowa nie może być niższa od tzw. „wartości hipotetycznej”. W praktyce, standardowe środki trwałe o stawce amortyzacji 20% posiadają wartość końcową równą 1% już przy trzyletnich umowach leasingu operacyjnego.

Umowa leasingu a dotacje

Jeśli umowa leasingowa ma być refundowana w ramach dotacji unijnych, należy zwrócić uwagę na dodatkowe kwestie, takie jak podpisanie umowy leasingowej po złożeniu wniosku o dotację oraz wskazanie w porozumieniu leasingodawcy jako podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu (o ile to możliwe w ramach danego programu operacyjnego). Właśnie to upoważnienie jest najważniejszym elementem całej procedury. Na jego podstawie firma leasingowa przekaże fakturę, która stanie się podstawą refundacji.

Polecamy: Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA