REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umowa leasingu - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olaf Rurak
Europejski Fundusz Leasingowy S.A.
Umowa leasingu
Umowa leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu to rozwiązanie, które służy firmom w sytuacji utrudnionego dostępu do kredytu. Umowa leasingowa pozwala sfinansować m.in. firmową flotę. Z finalizowaniem umowy leasingu wiąże się jednak kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać.

Umowa leasingu dająca prawo do korzystania z określonego sprzętu przez pewien okres czasu w zamian za ustalone ratalne opłaty, to dobre rozwiązanie dla firm nie tylko w sytuacji utrudnionego dostępu do kredytu. Jest to narzędzie, które pozwala szybko i bez zbędnych formalności sfinansować sprzęt, firmową flotę, wyposażenie biura, a nawet siedzibę firmy, magazyny i oprogramowanie komputerowe. Z finalizowaniem umowy leasingu wiąże się jednak kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać.

REKLAMA

Umowa leasingu - zawarcie

Procedury zawierania umowy leasingowej mogą co prawda różnic się od siebie – w zależności od firmy leasingowej, przedmiotu leasingu czy jego wartości – jednak mają wiele cech wspólnych. W większości przypadków procedura rozpoczyna się od tego, że osoba zainteresowana leasingiem wybiera przedmiot, który ma być finansowany oraz uzgadnia jego cenę, warunki płatności i termin możliwej dostawy. Kolejnym krokiem jest dostarczenie do firmy leasingowej niezbędne dokumentów prawnych i finansowych – w tym faktury pro forma, którą na finansowany sprzęt wystawia jego dostawca. Następnie wypełniany jest wniosek leasingowy, który zostaje rozpatrzony przez firmę leasingową. Po zaakceptowaniu lub ewentualnym uzupełnieniu dokumentów, ustalane są warunki umowy. Obejmują one informacje na temat wysokości opłaty wstępnej, okresu czasu, na jaki zawierana jest umowa leasingowa, waluty finansowania, wysokości rat leasingowych oraz częstotliwość płatności. Po przygotowaniu umowy leasingowej, potencjalny klient podpisuje ją, wpłaca opłatę wstępną i staje się leasingobiorcą. Choć procedury leasingowe nie należą do skomplikowanych i nie zabierają wiele czasu, przed podpisaniem umowy leasingowej warto wziąć pod uwagę kilka aspektów. 

Co warto wiedzieć o umowie leasingu?

REKLAMA

Umowa leasingu, w przeciwieństwie np. do wniosku kredytowego, charakteryzuje się znacznie mniejszymi wymaganiami formalnymi. Aby sfinansować leasingiem dany przedmiot, np. samochód, sprzęt biurowy czy oprogramowanie, przedsiębiorca potrzebuje niewielu dokumentów. Oprócz wniosku o zawarcie umowy leasingowej, konieczne są dokumenty firmy – różnią się one w zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa. Np. jeśli chodzi o spółki cywilne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są to: umowa spółki oraz wpis wspólników do ewidencji działalności gospodarczej (spółka cywilna) lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne).

Dodatkowo wymagane są zaświadczenie o numerze REGON i NIP oraz bankowa karta wzorów podpisów. Jeśli firma korzysta z uproszczonej procedury leasingowej, nie wymaga się od niej dokumentów finansowych. Przy pełnej procedurze, koniecznym staje się przedstawienie zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku zaległości wobec budżetu oraz o obrotach lub dochodzie brutto za ostatnie 12 miesięcy.

Jaka forma leasingu w umowie leasingu?

REKLAMA

Kolejnym aspektem jest forma leasingu. Do wyboru mamy dwie podstawowe – finansowy i operacyjny. Każda z nich ma swoje zalety i wady, dlatego jej wybór powinien być uzależniony od potrzeb przedsiębiorstwa i jego indywidualnej sytuacji finansowej. Leasing operacyjny jest dobrym rozwiązaniem dla tych firm, które decydują się na krótki okres finansowania ze względu na optymalizację kosztów działalności. W jego przypadku podpisanie umowy wiąże się z niewielkimi inicjalnymi obciążeniami, gdyż podatek VAT od leasingowanego sprzętu jest doliczany do kolejnych rat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sposób finansowania jednakże nie pozwala na automatyczne przejście własności na leasingobiorcę po wygaśnięciu umowy. Konieczny jest wykup sprzętu. Dotychczasowy leasingobiorca jest w momencie wykupu uprzywilejowany, ponieważ ma prawo nabyć przedmiot za kwotę określoną w umowie leasingu, która znacznie odbiega od wartości rynkowej (np. 1% wartości początkowej). Takiego prawa nie ma nikt inny poza leasingobiorcą. Leasing finansowy w przepisach podatkowych traktowany jest jako dostawa towaru, co implikuje konieczność opłacenia z góry podatku VAT od przedmiotu umowy. Dlatego poniesione w pierwszym okresie nakłady finansowe są większe. W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, ten finansowy wiąże się z przejściem prawa własności środka trwałego na leasingobiorcę w momencie zakończenia okresu finansowania.

Polecamy: Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy leasingowej?

Umowa leasingu operacyjnego

Warto pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego występuje pewne ograniczenie dotyczące czasu trwania umowy. Nie może on być krótszy od 40% czasu normatywnej amortyzacji. Z tego powodu, niektóre środki trwałe, charakteryzujące się bardzo niską stawką amortyzacji, np. 7%, dostępne są tylko w leasingu finansowym, gdzie ograniczenie czasu trwania od dołu nie istnieje.

Stawka amortyzacji przedmiotu ma również wpływ na wartość końcową przedmiotu, czyli cenę za którą leasingobiorca ma prawo go nabyć po zakończeniu umowy w terminie. Wartość końcowa nie może być niższa od tzw. „wartości hipotetycznej”. W praktyce, standardowe środki trwałe o stawce amortyzacji 20% posiadają wartość końcową równą 1% już przy trzyletnich umowach leasingu operacyjnego.

Umowa leasingu a dotacje

Jeśli umowa leasingowa ma być refundowana w ramach dotacji unijnych, należy zwrócić uwagę na dodatkowe kwestie, takie jak podpisanie umowy leasingowej po złożeniu wniosku o dotację oraz wskazanie w porozumieniu leasingodawcy jako podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu (o ile to możliwe w ramach danego programu operacyjnego). Właśnie to upoważnienie jest najważniejszym elementem całej procedury. Na jego podstawie firma leasingowa przekaże fakturę, która stanie się podstawą refundacji.

Polecamy: Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA