REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy trzeba ogłosić niewypłacalność spółki?

Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Kiedy trzeba ogłosić niewypłacalność spółki?
Kiedy trzeba ogłosić niewypłacalność spółki?

REKLAMA

REKLAMA

Regulację dotyczącą zasad ogłaszania upadłości spółki znajdziemy w ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Upadłość dłużnika stanowi konsekwencję jego niewypłacalności. Dowiedz się czym jest niewypłacalność i kiedy prawo nakazuje złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.

REKLAMA

Niewypłacalność spółki stanowi przyczynę powstania obowiązku złożenia do sądu wniosku o ogłoszenie upadłości. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, osoby reprezentujące spółkę zobowiązane są złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia zaprzestania płacenia długów przez spółkę lub od dnia ujawnienia, że majątek spółki nie wystarcza na zaspokojenie wierzycieli. Niewypłacalność zdefiniowana jest ciągłe niewykonywanie wymagalnych zobowiązań. Upadłości nie można uzasadnić, kiedy dłużnik ma jedynie przejściowe problemy ze spłacaniem długów.

REKLAMA

Niewypłacalność może wystąpić niezależnie od tego, czy dłużnik nie spłaca wszystkich swoich długów czy tylko niektórych spośród nich. Niespłacane długi nie muszą mieć charakteru zobowiązań pieniężnych. Przyczyny niewykonywania zobowiązań nie są istotne z punktu widzenia sądu orzekającego ogłoszenie upadłości.

Dłużnik niebędący osobą fizyczną, czyli np. spółka będzie niewypłacalny także wtedy, gdy jego zobowiązania przekroczą wartość jego majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje.

Polecamy: CEIDG - wszystko co przedsiębiorca wiedzieć powinien

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 12 Prawa upadłościowego i naprawczego, sąd może oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości, w wypadku gdy opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza 3 miesięcy, a suma niespłaconych długów jest mniejsza niż 10 % wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika. Jednak jeżeli niewykonywanie zobowiązań jest trwałe albo oddalenie wniosku spowodować mogłoby pokrzywdzenie wierzycieli, sąd nie będzie mógł oddalić wniosku o ogłoszenie upadłości.

Tak więc niewypłacalność może nie nastąpić, gdy opóźnienie w spłacie zobowiązań jest nie dłuższe niż 3 miesiące a wielkość ogólnego długu nie jest przytłaczająca.

REKLAMA

W razie pojawienia się niewypłacalności, obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spoczywa na osobach reprezentujących spółkę. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej będą to członkowie zarządu. W przypadku spółek jawnej i partnerskiej będą to odpowiednio wspólnicy i partnerzy, natomiast w przypadku spółek komandytowej i komandytowo – akcyjnej komplementariusze.

W razie niezłożenia wniosku o ogłoszenie upadłości mimo wystąpienia stanu niewypłacalności, osoby reprezentujące spółkę będą odpowiadać za szkodę, którą ponieśli wierzyciele przez to, że nie ogłoszono upadłości w odpowiednim terminie.

Polecamy: Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA