REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje unijne dla małych firm na debiut na NewConnect - do 50%

REKLAMA

REKLAMA

Debiutem na NewConnect nie należy do tanich. Koszty mogą zostać jednak częściowo pokryte dotacjami unijnymi dla małych firm. O jakich dotacjach mowa?

Dla kogo?

Przedsiębiorstwa zainteresowane debiutem na NewConnect mogą uzyskać na jego przeprowadzenie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Działania 3.3 "Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP", poddziałanie 3.3.2 "Wsparcie dla MSP" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

REKLAMA

• posiadania statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy,
• posiadania siedziby i prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski,
• niezalegania z zapłatą składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego,
• wobec przedsiębiorcy nie może być prowadzone postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne,
• członkowie organów zarządzających spółki oraz jej wspólnicy nie mogą być karani.

Na co?

„Dofinansowanie przeznaczone jest na zakup usług doradczych, w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania o charakterze udziałowym, w celu wprowadzenia zmian organizacyjnych, produktowych lub technologicznych o charakterze innowacyjnym w działalności podmiotu, ubiegającego się o dofinansowanie” – wyjaśnia Agata Kowalska.

O dofinansowanie mogą ubiegać się również spółki już notowane na NewConnect, które dokonują podwyższenia kapitału zakładowego.

Przykładowo, za takie usługi, w przypadku wprowadzania spółki na NewConnect można uznać:
• działania związane ze zmianą formy prawnej (przekształceniem spółki w spółkę akcyjną lub spółkę komandytowo-akcyjną),
• dostosowanie dokumentów korporacyjnych do debiutu na GPW (w tym głównie Statutu spółki oraz regulaminów Zarządu i Rady Nadzorczej),
• audyty zewnętrzne i wyceny,
• opracowanie dokumentu informacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztami, które nie kwalifikują się do dofinansowania są koszty związane z usługami Autoryzowanego Doradcy, które Emitent musi ponosić po debiucie ani z usługami agencji PR.

Polecamy: Jakie dotacje dla przedsiębiorców w 2011 roku?

Ile można pozyskać?

REKLAMA

„Kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt, nie może przekroczyć 2.000.000 euro. Jest to poziom maksymalny. W rzeczywistości dofinansowania są dużo mniejsze – rekordzista otrzymał ok. 1,5 mln złotych.” – tłumaczy Agata Kowalska.

Poziom dofinansowania przeznaczonego na zakup usług doradczych wymienionych powyżej nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych, faktycznie poniesionych na ten cel. Jest to jednak nadal kwota na tyle wysoka, że może w sposób znaczący obniżyć koszty poniesione przez przedsiębiorcę.

Jak się do tego zabrać?

Podstawą uzyskania dofinansowania jest prawidłowo złożony i wypełniony wniosek, który należy przesłać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Procedura rozpatrywania wniosków trwa średnio około 4 miesięcy. Po upływie tego czasu otrzymuje się decyzję. Wnioski o dofinansowanie można składać od 14 lutego 2011r. Nabór ma charakter ciągły, do wyczerpania alokacji na rok 2011 lub najpóźniej do końca roku 2011. Program przewidziany jest na lata 2007- 2013. Nowa edycja rozpocznie się w lutym 2012r.

REKLAMA

Od 2008 r. o dofinansowanie z tego programu ubiegało się ponad 350 spółek. Łącznie starały się pozyskać kwotę 86,5 mln zł  na wsparcie giełdowego debiutu.  Dotacje zostały przyznane tylko 116 z pośród nich, a ich łączna wysokość wynosiła 15,5 mln zł.

„Ze wskazanych statystyk wynika, że aby uzyskać dofinansowanie, konieczne jest zachowanie najwyższej staranności w wypełnianiu i prezentacji wymaganych dokumentów. Wymogom tym łatwiej sprostać, gdy przy wypełnianiu oraz składaniu wniosków współpracuje się z doświadczonym w tym zakresie podmiotem.” – komentuje Agata Kowalska.

Biorąc pod uwagę, że w 2011 r. przeznaczono na Poddziałanie 3.3.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 20 mln zł, a kwota ta została rozdysponowana na razie jedynie w połowie, możliwość skorzystania z refundacji jest wciąż realną i kuszącą propozycją dla wszystkich przedsiębiorców. Warto starać się o takie dofinansowanie, gdyż uzyskanie dotacji pozwala czerpać korzyści z debiutu na NewConnect, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów tego przedsięwzięcia.

Polecamy: Dla kogo środki unijne?

Autor: Kancelaria Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA