REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kondycja finansowa kontrahentów - skąd czerpać wiedzę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej.
Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Weryfikacja kondycji finansowej kontrahentów przed zawarciem umowy, to jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania zatorom płatniczym. Ekspert radzi jak skutecznie sprawdzić kondycję finansową kontrahentów.

Kondycja finansowa kontrahentów wiąże się ściśle z zasadą opierania biznes na zaufaniu między uczestnikami obrotu gospodarczego. Odpowiedzialny biznesmen lub menadżer, zanim podejmie kroki obarczone ryzykiem gospodarczym, stara się w możliwie największym stopniu je ograniczyć. Jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka jest sprawdzenie sytuacji ekonomicznej kontrahenta. Dzięki takiej weryfikacji znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych i prowadzenia spraw sądowych. Wskazane w niniejszym artykule sposoby wymagają od przedsiębiorcy lub jego pracowników pewnego zaangażowania. Z całą pewnością jednak jest to mniej absorbujące niż windykacja należności, zarówno polubowna, jak również na drodze sądowej.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej. Często praktykowanym sposobem sprawdzenia klienta jest również poproszenie go o  dokumenty rejestrowe oraz zaświadczenia stwierdzające brak zobowiązań publicznoprawnych. Przeglądając księgę wieczystą urządzoną dla nieruchomości kontrahenta, można się zorientować, czy jego majątek nie został obciążony hipoteką. Warto również  poprosić kontrahenta o referencje lub przeprowadzić wywiad wśród dotychczasowych kontrahentów osoby, z którą chcemy robić interesy. Jeżeli inni uczestnicy obrotu są zadowoleni ze współpracy z przedsiębiorcą, jest wielce prawdopodobne, że my również unikniemy strat.

Biura informacji gospodarczej

Zgodnie z art. 4 Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych udostępnianie informacji gospodarczych osobom trzecim nieoznaczonym w chwili przeznaczania tych informacji do udostępniania następuje wyłącznie za pośrednictwem biura informacji gospodarczej, chyba że udostępnianie następuje w celu sprzedaży wierzytelności przez ogłoszenie publiczne lub przepisy prawa przewidują inny tryb udostępniania danych.

Z kolei art. 7 ww. ustawy stanowi, że przedmiotem działalności gospodarczej biura jest pośrednictwo w udostępnianiu informacji gospodarczych, polegające na przyjmowaniu informacji gospodarczych od wierzycieli, przechowywaniu i ujawnianiu tych informacji. Nazwa biuro inforamcji gospodarczej (podobnie jak skrót BIG) podlegają ochronie prawnej. Wynika to z art. 8 ust. 2 Ustawy, który stanowi: Zakazane jest używanie wyrazów „biuro informacji gospodarczej” oraz skrótu „BIG” w oznaczeniu lub reklamie przedsiębiorców, którzy nie wykonują działalności gospodarczej określonej w art. 7.

REKLAMA

W praktyce biura informacji gospodarczej są to rejestry, w których ujawniane są dane przedsiębiorców i konsumentów nie regulujących terminowo swoich zobowiązań lub zalegających z opłatami. Biura, poza informacjami mogącymi stanowić ostrzeżenie dla potencjalnych kontrahentów, mogą przechowywać i udostępniać również informacje pozytywne, tzn. że określona osoba lub firma wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Aktualnie w Polsce działają trzy biura informacji gospodarczej. Od biur informacji gospodarczej należy odróżnić Biuro Informacji Kredytowej (BIK). Dostęp do tego rejestru mają bowiem wyłącznie banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumenty rejestrowe

Przez dokumenty rejestrowe należy rozumieć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące działalność, w tym przez wspólników spółek cywilnych. Z kolei spółki prawa handlowego, spółdzielnie, oddziały przedsiębiorców zagranicznych i inne podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, mogą zostać zobowiązane do dostarczenia stosownego odpisu. Oczywiście KRS jest jawny i podmiot zainteresowany współpracą może sam uzyskać interesujące go dane. W praktyce jednak kontrahenci mający przewagę organizacyjną i ekonomiczną żądają takich dokumentów. Na przykład banki często zobowiązują kandydatów na agentów lub pośredników finansowych do dostarczenia ww. dokumentów.

Polecamy: Kim jest windykator?

Zaświadczenia stwierdzające brak zobowiązań publicznoprawnych

Przez zobowiązania publicznoprawne rozumie się zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz urzędu skarbowego. Uzyskanie takich zaświadczeń z pewnością nie sprzyja szybkości obrotu gospodarczego. Z moich doświadczeń wynika, że na uzyskanie zaświadczenia z ZUS czeka się dwa dni, z Urzędu Skarbowego zaś nawet tydzień. Oczywiście jeśli spotkamy się z życzliwością urzędnika, czas ten może zostać skrócony do kilku godzin. W każdym razie konieczna jest wizyta w urzędzie lub oddziale ZUS. Brak zobowiązań publicznoprawnych jest cenną wskazówką, ponieważ uprawdopodabnia, że przedsiębiorca nie ma kłopotów finansowych.

Możliwość sprawdzenia księgi wieczystej

Bardzo powszechne, również wśród przedsiębiorców, są kredyty hipoteczne. Możliwość zabezpieczenia wierzytelności hipoteką nie ogranicza się jednak wyłącznie do kredytów. W każdym razie jeżeli nasz kontrahent ma dług zabezpieczony w ten sposób, możemy spodziewać się, że będzie go traktować priorytetowo względem innych zobowiązań. Ponadto z księgi wieczystej możemy dowiedzieć się, ile pieniędzy i komu nasz kontrahent musi oddać.

Aby sprawdzić księgę wieczystą, wystarczy znać jej numer i mieć dostęp do internetu. Portal Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych znajduje się na stronie http://ekw.ms.gov.pl/ . Informacje o ewentualnym zadłużeniu znajdują się w dziale IV księgi.

Referencje

Powszechnie stosowanym sposobem weryfikacji kontrahentów jest proszenie ich o referencje. Ten sposób zdobywania wiedzy o uczestnikach obrotu ma jednak, moim zdaniem, ograniczone zastosowanie przy weryfikowaniu kondycji finansowej. Przede wszystkim referencje są przydatne dla zweryfikowania możliwości płatniczych kontrahenta tylko wtedy, jeżeli są aktualne.  Nie posiadają ich podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą.

Wywiad

Czasem warto po prostu zapytać osoby pozostające w stosunkach handlowych z przyszłym kontrahentem, czy opłaca on faktury w terminie. Przedsiębiorcy są zazwyczaj wobec siebie lojalni i ostrzegają się o niesolidnych uczestnikach obrotu.

Polecamy: Bezskuteczność egzekucji – czy to koniec sprawy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

REKLAMA

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

REKLAMA