REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kondycja finansowa kontrahentów - skąd czerpać wiedzę?

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej.
Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Weryfikacja kondycji finansowej kontrahentów przed zawarciem umowy, to jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania zatorom płatniczym. Ekspert radzi jak skutecznie sprawdzić kondycję finansową kontrahentów.

REKLAMA

Kondycja finansowa kontrahentów wiąże się ściśle z zasadą opierania biznes na zaufaniu między uczestnikami obrotu gospodarczego. Odpowiedzialny biznesmen lub menadżer, zanim podejmie kroki obarczone ryzykiem gospodarczym, stara się w możliwie największym stopniu je ograniczyć. Jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka jest sprawdzenie sytuacji ekonomicznej kontrahenta. Dzięki takiej weryfikacji znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych i prowadzenia spraw sądowych. Wskazane w niniejszym artykule sposoby wymagają od przedsiębiorcy lub jego pracowników pewnego zaangażowania. Z całą pewnością jednak jest to mniej absorbujące niż windykacja należności, zarówno polubowna, jak również na drodze sądowej.

REKLAMA

Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej. Często praktykowanym sposobem sprawdzenia klienta jest również poproszenie go o  dokumenty rejestrowe oraz zaświadczenia stwierdzające brak zobowiązań publicznoprawnych. Przeglądając księgę wieczystą urządzoną dla nieruchomości kontrahenta, można się zorientować, czy jego majątek nie został obciążony hipoteką. Warto również  poprosić kontrahenta o referencje lub przeprowadzić wywiad wśród dotychczasowych kontrahentów osoby, z którą chcemy robić interesy. Jeżeli inni uczestnicy obrotu są zadowoleni ze współpracy z przedsiębiorcą, jest wielce prawdopodobne, że my również unikniemy strat.

Biura informacji gospodarczej

REKLAMA

Zgodnie z art. 4 Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych udostępnianie informacji gospodarczych osobom trzecim nieoznaczonym w chwili przeznaczania tych informacji do udostępniania następuje wyłącznie za pośrednictwem biura informacji gospodarczej, chyba że udostępnianie następuje w celu sprzedaży wierzytelności przez ogłoszenie publiczne lub przepisy prawa przewidują inny tryb udostępniania danych.

Z kolei art. 7 ww. ustawy stanowi, że przedmiotem działalności gospodarczej biura jest pośrednictwo w udostępnianiu informacji gospodarczych, polegające na przyjmowaniu informacji gospodarczych od wierzycieli, przechowywaniu i ujawnianiu tych informacji. Nazwa biuro inforamcji gospodarczej (podobnie jak skrót BIG) podlegają ochronie prawnej. Wynika to z art. 8 ust. 2 Ustawy, który stanowi: Zakazane jest używanie wyrazów „biuro informacji gospodarczej” oraz skrótu „BIG” w oznaczeniu lub reklamie przedsiębiorców, którzy nie wykonują działalności gospodarczej określonej w art. 7.

W praktyce biura informacji gospodarczej są to rejestry, w których ujawniane są dane przedsiębiorców i konsumentów nie regulujących terminowo swoich zobowiązań lub zalegających z opłatami. Biura, poza informacjami mogącymi stanowić ostrzeżenie dla potencjalnych kontrahentów, mogą przechowywać i udostępniać również informacje pozytywne, tzn. że określona osoba lub firma wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Aktualnie w Polsce działają trzy biura informacji gospodarczej. Od biur informacji gospodarczej należy odróżnić Biuro Informacji Kredytowej (BIK). Dostęp do tego rejestru mają bowiem wyłącznie banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumenty rejestrowe

Przez dokumenty rejestrowe należy rozumieć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące działalność, w tym przez wspólników spółek cywilnych. Z kolei spółki prawa handlowego, spółdzielnie, oddziały przedsiębiorców zagranicznych i inne podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, mogą zostać zobowiązane do dostarczenia stosownego odpisu. Oczywiście KRS jest jawny i podmiot zainteresowany współpracą może sam uzyskać interesujące go dane. W praktyce jednak kontrahenci mający przewagę organizacyjną i ekonomiczną żądają takich dokumentów. Na przykład banki często zobowiązują kandydatów na agentów lub pośredników finansowych do dostarczenia ww. dokumentów.

Polecamy: Kim jest windykator?

Zaświadczenia stwierdzające brak zobowiązań publicznoprawnych

Przez zobowiązania publicznoprawne rozumie się zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz urzędu skarbowego. Uzyskanie takich zaświadczeń z pewnością nie sprzyja szybkości obrotu gospodarczego. Z moich doświadczeń wynika, że na uzyskanie zaświadczenia z ZUS czeka się dwa dni, z Urzędu Skarbowego zaś nawet tydzień. Oczywiście jeśli spotkamy się z życzliwością urzędnika, czas ten może zostać skrócony do kilku godzin. W każdym razie konieczna jest wizyta w urzędzie lub oddziale ZUS. Brak zobowiązań publicznoprawnych jest cenną wskazówką, ponieważ uprawdopodabnia, że przedsiębiorca nie ma kłopotów finansowych.

Możliwość sprawdzenia księgi wieczystej

Bardzo powszechne, również wśród przedsiębiorców, są kredyty hipoteczne. Możliwość zabezpieczenia wierzytelności hipoteką nie ogranicza się jednak wyłącznie do kredytów. W każdym razie jeżeli nasz kontrahent ma dług zabezpieczony w ten sposób, możemy spodziewać się, że będzie go traktować priorytetowo względem innych zobowiązań. Ponadto z księgi wieczystej możemy dowiedzieć się, ile pieniędzy i komu nasz kontrahent musi oddać.

Aby sprawdzić księgę wieczystą, wystarczy znać jej numer i mieć dostęp do internetu. Portal Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych znajduje się na stronie http://ekw.ms.gov.pl/ . Informacje o ewentualnym zadłużeniu znajdują się w dziale IV księgi.

Referencje

Powszechnie stosowanym sposobem weryfikacji kontrahentów jest proszenie ich o referencje. Ten sposób zdobywania wiedzy o uczestnikach obrotu ma jednak, moim zdaniem, ograniczone zastosowanie przy weryfikowaniu kondycji finansowej. Przede wszystkim referencje są przydatne dla zweryfikowania możliwości płatniczych kontrahenta tylko wtedy, jeżeli są aktualne.  Nie posiadają ich podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą.

Wywiad

Czasem warto po prostu zapytać osoby pozostające w stosunkach handlowych z przyszłym kontrahentem, czy opłaca on faktury w terminie. Przedsiębiorcy są zazwyczaj wobec siebie lojalni i ostrzegają się o niesolidnych uczestnikach obrotu.

Polecamy: Bezskuteczność egzekucji – czy to koniec sprawy?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA