Często można się spotkać z opinią, iż osoby prowadzące własną działalność gospodarczą mają znacznie łatwiejsze życie niż zwykli pracownicy etatowi. Powodów tego przekonania jest wiele np. brak osoby pełniącej nadzór nad nami, stosunkowo elastyczne godziny pracy, czy znacznie większe zarobki z racji bycia szefem. Jednak , dla tych, którzy prowadzą własną firmę, bądź mieli okazję tego doświadczyć rzeczywistość niejednokrotnie bywa całkowicie odmienna, a powyższe hasła stają się jedynie zwykłymi mitami.
Miarą czy jesteś w czymś wyjątkowo dobry jest to, że talent ten powinien tworzyć jakąś bliźniaczą ułomność, słabą stronę. Wysoki człowiek nadaje się na koszykarza, ale niezbyt na rajdowca. Zwinny napastnik nie jest w stanie walczyć fizycznie z twardym obrońcą, choć może go wyprzedzić. Firmy w których ceni się regulamin i procedury kiepsko radzą sobie z improwizowaniem i wykorzystywaniem na bieżąco pojawiających się szans. Jeśli cenisz punktualność w dostawach, to nie bierz się za dostarczanie produktów firm trzecich.
Gdy klienci są namierzeni, ich potrzeby – znane, a struktura kosztów – opracowana, łatwo można dokonywać analiz opłacalności. Ale gdy nie wiadomo kto jest klientem, do czego wykorzysta produkt, a także ile byłby w stanie za niego zapłacić – analizy to czysta fantazja. W takich warunkach niewiedzy tworzą się przełomowe innowacje – i trzeba to uszanować. W przeciwnym razie nic z tego nie wyjdzie.
Założenie firmy transportowej, podobnie jak każdego innego biznesu, ma swoje plusy i minusy. Ogromne znaczenie w tym biznesie ma niewątpliwie cena ropy na rynkach światowych, im jest niższa tym dla firmy lepiej, im wyższa pojawiają się trudności, gdyż jak wynika z różnych badań aż ok. 60% wszystkich kosztów przedsiębiorstwa transportowego stanowi paliwo.