REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żaneta Siwik
znak zapytania puzzle
Pytania do freelancera - współpraca
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.
rozwiń >

Współpraca z freelancerami

W erze cyfryzacji i rosnącej popularności pracy zdalnej, współpraca z freelancerami stała się kluczowym elementem strategii wielu firm. Chociaż wybór odpowiedniego freelancera może wydawać się prostym zadaniem, wymaga on przemyślanego podejścia i uwzględnienia wielu aspektów, które mogą wpłynąć na jakość i terminowość realizacji projektu. Aby ułatwić ten proces, warto zapoznać się z zestawem pytań, które pomogą w pełni zrozumieć możliwości i ograniczenia potencjalnego współpracownika, a także uniknąć typowych pułapek, które mogą pojawić się podczas takiej współpracy.

REKLAMA

1. Czy jesteś w stanie dotrzymać wyznaczonego terminu?

REKLAMA

Termin realizacji projektu to kluczowy aspekt współpracy. Powinniśmy upewnić się, że freelancer jest w stanie dotrzymać ustalonych terminów, zarówno w przypadku jednorazowego zlecenia, jak i długotrwałej współpracy. Pytanie o wcześniejsze projekty i czas potrzebny na ich realizację pomoże zweryfikować jego zdolności.

Warto również zapytać freelancera, jak radzi sobie w sytuacjach awaryjnych. Czy ma plan na wypadek nagłych problemów? Praca freelancera wiąże się z dużą niezależnością i elastycznością, więc w przypadku ich pracy kluczowa jest zdolność do szybkiego rozwiązywania problemów.

2. Czy masz odpowiednie narzędzia, sprzęt, programy?

Przed rozpoczęciem współpracy warto upewnić się, czy freelancer dysponuje odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem potrzebnym do wykonania zlecenia. Na przykład fotograf powinien mieć profesjonalny aparat i programy do obróbki zdjęć, takie jak Adobe Lightroom czy Photoshop, a programista odpowiednie narzędzia do kodowania.

Należy także zapytać o znajomość konkretnych narzędzi i technologii, które mogą być niezbędne do realizacji danego projektu. Czy grafik zna oprogramowanie takie jak Adobe Illustrator? Czy programista ma doświadczenie z językami programowania, takimi jak Python czy JavaScript?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Czy mogę zobaczyć twoje portfolio?

REKLAMA

Portfolio to wizytówka freelancera. Dzięki niemu zleceniodawca może ocenić estetykę pracy, jej jakość oraz metody realizacji projektów. Analizując portfolio, należy zwrócić uwagę na różnorodność wcześniejszych zleceń. Freelancer, który pracował nad różnymi typami projektów, może lepiej dostosować się do specyficznych potrzeb danej branży.

Na profesjonalnych serwisach dla freelancerów portfolio jest często wymagane, choćby jako link do zewnętrznej platformy, jednak warto zapytać o nie wprost. Nawet jeśli freelancer dopiero zaczyna, istotne jest, czy ma w portfolio prace własne – tworzone “na próbę”, na potrzeby studiów czy kursów. Takie projekty pokazują zaangażowanie i umiejętności, nawet jeśli freelancer jeszcze nie współpracował z klientami – komentuje  Żaneta Siwik, Product Marketing Lead w Useme, platformie do rozliczeń freelancerów.

4. Czy masz referencje od poprzednich klientów?

Referencje są cennym źródłem informacji o jakości współpracy freelancera z innymi klientami. Kontakty do wcześniejszych zleceniodawców lub pisemne referencje pozwolą poznać ich opinię na temat współpracy, w tym sposobu komunikacji i ogólnej satysfakcji z rezultatów. To także dobry moment, aby zapytać o ewentualne problemy, które mogły pojawić się podczas współpracy.

5. Jakie masz stawki?

Określenie stawek na wstępie pomoże uniknąć nieporozumień. Należy upewnić się, czy stawka jest liczona za projekt, czy za godzinę pracy, oraz czy budżet jest realistyczny w kontekście wymagań projektu.

Przy omawianiu stawek dobrze jest zapytać o sposób płatności. Niektórzy freelancerzy preferują zaliczkę przed rozpoczęciem pracy, inni akceptują płatności w ratach po zakończeniu poszczególnych etapów projektu. Warto więc ustalić jasne warunki płatności, dzięki czemu uda się uniknąć nieporozumień w przyszłości.

6. Ile poprawek jest wliczonych w cenę?

Określenie liczby poprawek na początku współpracy zapobiegnie późniejszym nieporozumieniom oraz zapewni elastyczność przy wprowadzaniu zmian bez dodatkowych kosztów.

Istotne jest również ustalenie, w jakim terminie można zgłaszać poprawki. Dzięki temu uda się uniknąć długotrwałych opóźnień, a projekt będzie realizowany zgodnie z planem.

7. W jakiej formie będziemy pracować?

Ustalenie formy prawnej współpracy: umowa o dzieło, umowa zlecenie czy B2B, to jeden z najważniejszych punktów zarówno dla zleceniodawcy, jak i freelancera, ponieważ chroni ono interesy obu stron.

–  Nie każdy freelancer posiada własną działalność gospodarczą, dlatego z takim podwykonawcą możemy albo podpisać umowę zlecenia lub umowę o dzieło, bądź nawiązać współpracę poprzez jedną z dedykowanych freelancerom platform – wyjaśnia Żaneta Siwik – Gdy decydujemy się na zawarcie umowy, należy dopilnować tego, żeby zawierała ona wszystkie istotne aspekty współpracy, takie jak zakres pracy, terminy, stawki, sposób płatności oraz klauzule dotyczące poufności i praw autorskich. Dobrze skonstruowana umowa minimalizuje ryzyko nieporozumień i zapewnia, że obie strony są świadome swoich zobowiązań – dodaje ekspertka.

8. Jaki jest twój model pracy?

Pomocne w płynnej komunikacji z freelancerem jest pytanie o godziny, w których pracuje, oraz o preferowany sposób komunikacji.
Warto także omówić preferowane narzędzia komunikacji. Czy freelancer preferuje e-maile, rozmowy telefoniczne, czy może wideokonferencje? Jakie narzędzia do zarządzania projektami używa? Jasna komunikacja i regularne aktualizacje są kluczem do sukcesu projektu.

9. Jak rozumiesz brief?

Warto zapytać freelancera, jak rozumie brief. Dzięki temu można dowiedzieć się, czy obie strony mają te same oczekiwania co do projektu i jakie elementy wymagają doprecyzowania. Podczas rozmowy na temat briefu istotną rolę odgrywają pytania zadawane przez freelancera, ponieważ mogą wskazywać na głębokie zrozumienie projektu i jego specyficznych wymagań.

10. Czy masz jakieś pytania?

Dodatkowe pytania dotyczące zlecenia mogą pomóc wyjaśnić wszelkie niejasności i upewnić się, że wszystkie aspekty projektu są dobrze zrozumiane. Pokaże to również otwartość na dialog, chęć do współpracy, a także pozwoli freelancerowi na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań klienta. Może to także ujawnić aspekty projektu, o których zleceniodawca wcześniej nie myślał, a które są kluczowe dla jego realizacji.

Zlecenie pracy freelancerowi może być świetnym rozwiązaniem, aby jednak współpraca przebiegała bezproblemowo, warto przed zaakceptowaniem oferty dokładnie omówić szczegóły projektu z wybranym wykonawcą. Odpowiednie przygotowanie na początku współpracy może uchronić przed wieloma problemami i zagwarantować, że projekt zostanie zrealizowany zgodnie z planem. Komunikacja z freelancerem odgrywa kluczową rolę, a dzięki niej współpraca może przynieść znakomite rezultaty, wystarczy podejść do niej z odpowiednim zaangażowaniem i dbałością o szczegóły – podsumowuje  Żaneta Siwik.

Źródło: Useme

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA