REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć 64-proc. podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Chcąc przeznaczyć więcej pieniędzy na prezenty dla bliskich, przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób może obniżyć podstawę opodatkowania za listopad.
Chcąc przeznaczyć więcej pieniędzy na prezenty dla bliskich, przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób może obniżyć podstawę opodatkowania za listopad.

REKLAMA

REKLAMA

Grudzień to z reguły bardzo dobry okres dla przedsiębiorców. Niestety nie od strony podatkowej. Mają bowiem podwójny problem. I to dosłownie.

Nie dość, że czekają ich świąteczne wydatki, to jeszcze wisi nad nimi widmo dwa razy wyższej daniny dla urzędu skarbowego. W ostatnim miesiącu roku należy bowiem zapłacić podwójną zaliczkę na podatek dochodowy – do 20 grudnia na konto urzędu skarbowego powinna wpłynąć zaliczka na podatek dochodowy za listopad powiększona aż o 100 proc. (na poczet podatku za grudzień).

REKLAMA

REKLAMA

Podatek w podwójnej wysokości może stanowić duże obciążenie dla budżetu firmy, de facto bowiem przedsiębiorca płacący podatek liniowy oddaje fiskusowi w grudniu nie 19 proc., a 36 proc. zarobionych w listopadzie pieniędzy. A jeśli rozlicza się według skali podatkowej i stawki 32 proc., musi uwzględnić w firmowym budżecie, że grudniowa wpłata na konto urzędu skarbowego będzie stanowiła aż 64-proc. jego listopadowego dochodu.

Oczywiście, jeśli ostatecznie firma zarobi w grudniu mniej, niż wynikałoby to ze zryczałtowanej zaliczki za listopad, fiskus zwróci przedsiębiorcy nadpłatę. Ma prawo to jednak zrobić w ciągu trzech miesięcy od momentu złożenia zeznania podatkowego za 2010 r., co oznacza, że przez cały ten czas przedsiębiorca będzie kredytował fiskusa.

Polecamy: Za co odpowiada przedsiębiorca zatrudniający pracowników?

REKLAMA

Chcąc przeznaczyć więcej pieniędzy na prezenty dla bliskich, przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób może obniżyć podstawę opodatkowania za listopad. Na niższą postawę wpłyną przede wszystkim wyższe koszty uzyskania przychodu. Takimi kosztami mogą być na przykład wydatki na wyposażenie biura czy reklamę. Inaczej jednak będzie wyglądała sytuacja w przypadku zakupu rzeczy stanowiących środki trwałe firmy. Należy bowiem pamiętać, że w listopadowe koszty można zaliczyć tylko wydatki na firmę poniesione właśnie w tym miesiącu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli wartość każdego ze środków trwałych nie przekracza 3,5 tys. zł, warunek ten zostaje spełniony – całą kwotę można zaliczyć do listopadowych kosztów jednorazowo. Jeśli natomiast przedsiębiorca nabywa środki trwałe, których wartość jest wyższa niż 3,5 tys. zł, będą one podlegały amortyzacji, co oznacza, że zaliczenie tych wydatków w koszty będzie rozłożone w czasie.

Tym samym w listopadzie uwzględnimy tylko część wydatków związanych z zakupem takiego środka trwałego. Wyjątkiem są tzw. mali podatnicy (z obrotami nieprzekraczającymi równowartości 1,2 mln euro) oraz rozpoczynający działalność gospodarczą, którzy mają prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych (maszyn, urządzeń i środków transportu, bez samochodów osobowych) mieszczących się w limicie do 100 tys. euro.

Jeśli przedsiębiorca z jakiegoś powodu nie jest w stanie obniżyć kosztów uzyskania przychodu za listopad, może próbować zmniejszyć zaliczkę za listopad w inny sposób – wykazując niższy przychód za ten miesiąc. Jeśli na przykład sprzedaż towarów lub usług miałaby nastąpić pod koniec listopada, warto byłoby wstrzymać się z przeprowadzeniem tej transakcji do początku grudnia. Pytanie jednak, co na to kontrahent, który będzie mógł zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodu dopiero w grudniu.

Podwójna zaliczka na podatek miała być zlikwidowana już w tym roku, ale ostatecznie stanie się to dopiero za dwa lata. Przedsiębiorcy rozliczą się wtedy z fiskusem za grudzień dopiero w styczniu następnego roku. Co więcej, jeśli złożą roczne zeznanie podatkowe przed 20 stycznia, nie będą musieli płacić zaliczki za grudzień w styczniu – podatek za grudzień zostanie uwzględniony w rocznym PIT. W efekcie będzie można rozliczyć się z niego do końca kwietnia.

Polecamy: Jak założyć własną?

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA