REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uniknąć 64-proc. podatku?

Chcąc przeznaczyć więcej pieniędzy na prezenty dla bliskich, przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób może obniżyć podstawę opodatkowania za listopad.
Chcąc przeznaczyć więcej pieniędzy na prezenty dla bliskich, przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób może obniżyć podstawę opodatkowania za listopad.

REKLAMA

REKLAMA

Grudzień to z reguły bardzo dobry okres dla przedsiębiorców. Niestety nie od strony podatkowej. Mają bowiem podwójny problem. I to dosłownie.

Nie dość, że czekają ich świąteczne wydatki, to jeszcze wisi nad nimi widmo dwa razy wyższej daniny dla urzędu skarbowego. W ostatnim miesiącu roku należy bowiem zapłacić podwójną zaliczkę na podatek dochodowy – do 20 grudnia na konto urzędu skarbowego powinna wpłynąć zaliczka na podatek dochodowy za listopad powiększona aż o 100 proc. (na poczet podatku za grudzień).

REKLAMA

REKLAMA

Podatek w podwójnej wysokości może stanowić duże obciążenie dla budżetu firmy, de facto bowiem przedsiębiorca płacący podatek liniowy oddaje fiskusowi w grudniu nie 19 proc., a 36 proc. zarobionych w listopadzie pieniędzy. A jeśli rozlicza się według skali podatkowej i stawki 32 proc., musi uwzględnić w firmowym budżecie, że grudniowa wpłata na konto urzędu skarbowego będzie stanowiła aż 64-proc. jego listopadowego dochodu.

Oczywiście, jeśli ostatecznie firma zarobi w grudniu mniej, niż wynikałoby to ze zryczałtowanej zaliczki za listopad, fiskus zwróci przedsiębiorcy nadpłatę. Ma prawo to jednak zrobić w ciągu trzech miesięcy od momentu złożenia zeznania podatkowego za 2010 r., co oznacza, że przez cały ten czas przedsiębiorca będzie kredytował fiskusa.

Polecamy: Za co odpowiada przedsiębiorca zatrudniający pracowników?

REKLAMA

Chcąc przeznaczyć więcej pieniędzy na prezenty dla bliskich, przedsiębiorca powinien się zastanowić, w jaki sposób może obniżyć podstawę opodatkowania za listopad. Na niższą postawę wpłyną przede wszystkim wyższe koszty uzyskania przychodu. Takimi kosztami mogą być na przykład wydatki na wyposażenie biura czy reklamę. Inaczej jednak będzie wyglądała sytuacja w przypadku zakupu rzeczy stanowiących środki trwałe firmy. Należy bowiem pamiętać, że w listopadowe koszty można zaliczyć tylko wydatki na firmę poniesione właśnie w tym miesiącu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli wartość każdego ze środków trwałych nie przekracza 3,5 tys. zł, warunek ten zostaje spełniony – całą kwotę można zaliczyć do listopadowych kosztów jednorazowo. Jeśli natomiast przedsiębiorca nabywa środki trwałe, których wartość jest wyższa niż 3,5 tys. zł, będą one podlegały amortyzacji, co oznacza, że zaliczenie tych wydatków w koszty będzie rozłożone w czasie.

Tym samym w listopadzie uwzględnimy tylko część wydatków związanych z zakupem takiego środka trwałego. Wyjątkiem są tzw. mali podatnicy (z obrotami nieprzekraczającymi równowartości 1,2 mln euro) oraz rozpoczynający działalność gospodarczą, którzy mają prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych (maszyn, urządzeń i środków transportu, bez samochodów osobowych) mieszczących się w limicie do 100 tys. euro.

Jeśli przedsiębiorca z jakiegoś powodu nie jest w stanie obniżyć kosztów uzyskania przychodu za listopad, może próbować zmniejszyć zaliczkę za listopad w inny sposób – wykazując niższy przychód za ten miesiąc. Jeśli na przykład sprzedaż towarów lub usług miałaby nastąpić pod koniec listopada, warto byłoby wstrzymać się z przeprowadzeniem tej transakcji do początku grudnia. Pytanie jednak, co na to kontrahent, który będzie mógł zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodu dopiero w grudniu.

Podwójna zaliczka na podatek miała być zlikwidowana już w tym roku, ale ostatecznie stanie się to dopiero za dwa lata. Przedsiębiorcy rozliczą się wtedy z fiskusem za grudzień dopiero w styczniu następnego roku. Co więcej, jeśli złożą roczne zeznanie podatkowe przed 20 stycznia, nie będą musieli płacić zaliczki za grudzień w styczniu – podatek za grudzień zostanie uwzględniony w rocznym PIT. W efekcie będzie można rozliczyć się z niego do końca kwietnia.

Polecamy: Jak założyć własną?

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

REKLAMA

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

REKLAMA