REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowe nabycie nieruchomości wpływa na VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Radosław  Pazik
Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu
Czy nabycie nieruchomości wpływa na VAT?
Czy nabycie nieruchomości wpływa na VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe nabycie nieruchomości przez wspólników spółki cywilnej jest warunkiem odliczenia podatku od towarów i usług oraz amortyzowania budynków i budowli. Podczas nabycia należy zwrócić uwagę, aby skutecznie wnieść nieruchomość do majątku spółki.

Z uwagi na fakt, że spółka cywilna nie jest osobą prawną, na płaszczyźnie prawa cywilnego podmiotem prawa nie jest spółka tylko jej wspólnicy. Pomiędzy wspólnikami spółki cywilnej istnieje współwłasność łączna, która ma charakter bezudziałowy, a każdemu ze wspólników przysługuje prawo do całego majątku, który jest niepodzielny w okresie trwania spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy wspólnicy spółki cywilnej zamierzają wnieść nieruchomość do spółki należy mieć na względzie, iż skuteczność czynności prawnej mającej za swój przedmiot przeniesienie własności nieruchomości wiąże się – pod rygorem nieważności tej czynności – z koniecznością dochowania szczególnej formy, tj. aktu notarialnego.

Wniesienie do spółki nieruchomości rodzi obowiązek zawarcia umowy w formie aktu notarialnego nawet wówczas, gdy przedmiotem wkładu jest nieruchomość stanowiąca współwłasność wspólników, gdyż przed jej wniesieniem jest to współwłasność w częściach ułamkowych poszczególnych wspólników, a po wniesieniu staje się współwłasnością łączna wszystkich wspólników spółki.

Polecamy: Jak założyć spółkę z o.o. - strona praktyczna?

REKLAMA

Jeżeli nieruchomość wnoszona przez wspólnika spółki cywilnej stanowi współwłasność małżonków, przeniesienie własności takiej nieruchomości na wspólników spółki cywilnej wymaga zgody drugiego małżonka - niebędącego wspólnikiem spółki cywilnej, wyrażonej w formie aktu notarialnego. W razie udzielenia zgody małżonek ten traci prawa do nieruchomości będącej przedmiotem wkładu do spółki, co nie wyłącza jego uprawnień do żądania od współmałżonka zwrotu połowy wartości środków, które zostały wniesione na majątek wspólny wspólników spółki cywilnej z majątku wspólnego małżonków (uchwała SN z dnia 19 września 2004 r. sygn. akt III CZP 46/06). Brak zgody, wyrażonej choćby ex post, powoduje, że przeniesienie własności nieruchomości na wspólników spółki cywilnej nie nastąpi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy podkreślić, że można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej jedynie odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które zostały skutecznie wniesione do spółki i stanowią współwłasność łączną wszystkich wspólników.

Natomiast nie jest dopuszczalne np. zaliczanie w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, których współwłaścicielami w częściach ułamkowych są wspólnicy tej spółki (vide uchwała siedmiu sędziów NSA z dnia 5 listopada 2001 r. sygn. akt FPS 6/01). Również nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości, jeżeli nabywcą nie będą wspólnicy spółki cywilnej na zasadzie współwłasności łącznej.

Reasumując, przy nabyciu przez wspólników spółki cywilnej nieruchomości należy zwrócić uwagę, aby skutecznie wnieść ją do majątku spółki. W księdze wieczystej w dziale II „własność” powinni być wpisani jedynie wspólnicy, z zaznaczeniem, że nieruchomość stanowi współwłasność łączną wspólników spółki cywilnej.

Polecamy: Na czym polega obowiązek rejestracji firmy?

Wspólnicy spółek cywilnych amortyzujący budynki lub budowle, powinny zweryfikować treść aktów notarialnych ich nabycia oraz wpisy do księgi wieczystej, czy z ich brzmienia wynika, że skutecznie przeniesiono te środki trwałe do majątku spółki. Niestety w tym zakresie często występują nieprawidłowości.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA