REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę transportową – pozwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak założyć firmę transportową
Jak założyć firmę transportową

REKLAMA

REKLAMA

Zanim Twoja firma transportowa zacznie działać a Ty zaczniesz zarabiać musisz pamiętać, że w Polsce każda forma odpłatnego transportu osób lub rzeczy jest możliwa jedynie po uzyskaniu odpowiedniej licencji. Brak takiej licencji oznacza groźbę kary w wysokości 8000 tys. zł.

Licencja udzielana jest na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat. Jednakże aby uzyskać licencję należy spełnić szereg warunków (patrz: ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Warunki uzyskania licencji

Chcąc uzyskać licencję trzeba mieć pewność, że spełnia się wymogi tzw. dobrej reputacji, tzn. że przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska lub warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu przewoźnika, oraz nie wydano w stosunku do przedsiębiorcy prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

REKLAMA

Aby uzyskać licencję przynajmniej jedna osoba (jeżeli jest ich kilka) lub przedsiębiorca który ubiega się o licencję musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych wymaga wykazania się wiedzą lub praktyką niezbędnymi do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz wideoszkolenie: Prawo pracy 2015

Osoby, które mogą potwierdzić co najmniej 5-letnie doświadczenie przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego lub zarządzania przedsiębiorstwem wykonującym taką działalność otrzymują certyfikat kompetencji zawodowych po uzyskaniu pozytywnego wyniku testu z wiedzy potwierdzającej kompetencje zawodowe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego wymagane jest również wykazanie się znajomością zagadnień w zakresie obowiązujących międzynarodowych umów i przepisów transportowych, przepisów celnych oraz warunków i dokumentów wymaganych do wykonywania międzynarodowego tran sportu drogowego. Sprawdzenie niezbędnej wiedzy dokonuje się poprzez egzamin pisemny zdany przed komisją egzaminacyjną.

Ponadto należy uwiarygodnić, że obecna sytuacja finansowa zapewnia podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Oznacza to, że przedsiębiorca musi wykazać się posiadaniem środków finansowych lub majątkiem pokrywającym wydatki w wysokości:
– 9000 euro – na pierwszy samochód przeznaczony do transportu drogowego,
– 5000 euro – na każdy następny pojazd samochodowy,
– 50 000 euro – zabezpieczenia przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa rzeczy, czyli tzw. spedycji.

Ponadto uzyskanie licencji uzależnione jest od tego czy przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy a także kierowcy przez niego zatrudnieni oraz niezatrudnione osoby ale wykonujące osobiście przewozy na rzecz przedsiębiorcy spełniają wszystkie wymagania dotyczące tego zawodu a określone m.in. w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w innych przepisach określających wymagania w stosunku do kierowców, a także nie byli skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, wiarygodności dokumentów lub środowisku.

I wreszcie chcą uzyskać licencję należy posiadać tytuł prawny do dysponowania samochodami spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport ma być wykonywany.

Zobacz: Dotacje unijne dla firmy transportowej

Organ właściwy do udzielenia licencji

Organem, do którego należy zwrócić się celem uzyskania licencji na wykonywanie transportu drogowego jest w krajowym transporcie drogowym – starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, natomiast w międzynarodowym transporcie drogowym – minister do spraw transportu.

Zobacz wideoszkolenie: Rozliczanie świadczeń pozapłacowych

Jeśli więc uda się już zgromadzić wszystkie niezbędne dokumenty i potrzebne środki finansowe, to wydanie licencji to już w zasadzie formalność. Licencja powinna być wydana w ciągu 30 dni od dnia złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Licencja udzielana jest w drodze decyzji administracyjnej, podobnie odmowa jej udzielenia, zmiana lub cofnięcie.

Polecamy: 7 kroków do założenia własnej firmy

Wniosek o udzielenie licencji

Ponieważ licencja udzielana jest wyłącznie na pisemny wniosek przedsiębiorcy, powinien on zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej;
3) określenie rodzaju i zakresu, a w krajowym transporcie drogowym taksówką – także obszaru;
4) rodzaj i liczbę pojazdów samochodowych, którymi dysponuje przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji;
5) czas, na jaki licencja ma być udzielona.

Do wniosku o udzielenie licencji, należy dołączyć odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej, kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON), kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), kserokopię certyfikatu kompetencji zawodowych przedsiębiorcy lub osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie, zaświadczenie z rejestru skazanych stwierdzające niekaralność przedsiębiorcy i osób zatrudnionych jako kierowcy, dokumenty potwierdzające spełnienie warunków zabezpieczenia finansowego, oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających wszystkie warunki określone prawem, i wreszcie wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających pojazd do ruchu, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych pojazdów – również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi.

Aby uniknąć ewentualnych kłopotów należy pamiętać, że prawidłowo wydana licencja powinna zawierać przede wszystkim:
– numer ewidencyjny licencji,
– organ, który udzielił licencji,
– datę udzielenia licencji,
– podstawę prawną,
– przedsiębiorcę, jego siedzibę i adres,
– zakres transportu drogowego,
– rodzaj przewozów,
– oznaczenie obszaru przewozów w krajowym transporcie drogowym taksówką,
– czas, na jaki udzielono licencji.

Organ udzielający licencji powinien wydać taką liczbę wypisów ile samochodów określonych zostało we wniosku o udzielenie licencji.

Bardzo istotne jest również, że uzyskanie licencji na krajowy transport drogowy osób nie równa się z możliwością wykonywania transportu drogowego taksówką, do tego należy uzyskać odrębną licencję.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA