REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę transportową – pozwolenia

Jak założyć firmę transportową
Jak założyć firmę transportową

REKLAMA

REKLAMA

Zanim Twoja firma transportowa zacznie działać a Ty zaczniesz zarabiać musisz pamiętać, że w Polsce każda forma odpłatnego transportu osób lub rzeczy jest możliwa jedynie po uzyskaniu odpowiedniej licencji. Brak takiej licencji oznacza groźbę kary w wysokości 8000 tys. zł.

Licencja udzielana jest na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat. Jednakże aby uzyskać licencję należy spełnić szereg warunków (patrz: ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.).

REKLAMA

Warunki uzyskania licencji

Chcąc uzyskać licencję trzeba mieć pewność, że spełnia się wymogi tzw. dobrej reputacji, tzn. że przedsiębiorca nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: karne skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska lub warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu przewoźnika, oraz nie wydano w stosunku do przedsiębiorcy prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

Aby uzyskać licencję przynajmniej jedna osoba (jeżeli jest ich kilka) lub przedsiębiorca który ubiega się o licencję musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych. Uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych wymaga wykazania się wiedzą lub praktyką niezbędnymi do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz wideoszkolenie: Prawo pracy 2015

Osoby, które mogą potwierdzić co najmniej 5-letnie doświadczenie przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego lub zarządzania przedsiębiorstwem wykonującym taką działalność otrzymują certyfikat kompetencji zawodowych po uzyskaniu pozytywnego wyniku testu z wiedzy potwierdzającej kompetencje zawodowe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego wymagane jest również wykazanie się znajomością zagadnień w zakresie obowiązujących międzynarodowych umów i przepisów transportowych, przepisów celnych oraz warunków i dokumentów wymaganych do wykonywania międzynarodowego tran sportu drogowego. Sprawdzenie niezbędnej wiedzy dokonuje się poprzez egzamin pisemny zdany przed komisją egzaminacyjną.

Ponadto należy uwiarygodnić, że obecna sytuacja finansowa zapewnia podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Oznacza to, że przedsiębiorca musi wykazać się posiadaniem środków finansowych lub majątkiem pokrywającym wydatki w wysokości:
– 9000 euro – na pierwszy samochód przeznaczony do transportu drogowego,
– 5000 euro – na każdy następny pojazd samochodowy,
– 50 000 euro – zabezpieczenia przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa rzeczy, czyli tzw. spedycji.

Ponadto uzyskanie licencji uzależnione jest od tego czy przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy a także kierowcy przez niego zatrudnieni oraz niezatrudnione osoby ale wykonujące osobiście przewozy na rzecz przedsiębiorcy spełniają wszystkie wymagania dotyczące tego zawodu a określone m.in. w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz w innych przepisach określających wymagania w stosunku do kierowców, a także nie byli skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, wiarygodności dokumentów lub środowisku.

I wreszcie chcą uzyskać licencję należy posiadać tytuł prawny do dysponowania samochodami spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport ma być wykonywany.

Zobacz: Dotacje unijne dla firmy transportowej

Organ właściwy do udzielenia licencji

Organem, do którego należy zwrócić się celem uzyskania licencji na wykonywanie transportu drogowego jest w krajowym transporcie drogowym – starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, natomiast w międzynarodowym transporcie drogowym – minister do spraw transportu.

Zobacz wideoszkolenie: Rozliczanie świadczeń pozapłacowych

Jeśli więc uda się już zgromadzić wszystkie niezbędne dokumenty i potrzebne środki finansowe, to wydanie licencji to już w zasadzie formalność. Licencja powinna być wydana w ciągu 30 dni od dnia złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Licencja udzielana jest w drodze decyzji administracyjnej, podobnie odmowa jej udzielenia, zmiana lub cofnięcie.

Polecamy: 7 kroków do założenia własnej firmy

Wniosek o udzielenie licencji

REKLAMA

Ponieważ licencja udzielana jest wyłącznie na pisemny wniosek przedsiębiorcy, powinien on zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej;
3) określenie rodzaju i zakresu, a w krajowym transporcie drogowym taksówką – także obszaru;
4) rodzaj i liczbę pojazdów samochodowych, którymi dysponuje przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji;
5) czas, na jaki licencja ma być udzielona.

Do wniosku o udzielenie licencji, należy dołączyć odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej, kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON), kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), kserokopię certyfikatu kompetencji zawodowych przedsiębiorcy lub osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie, zaświadczenie z rejestru skazanych stwierdzające niekaralność przedsiębiorcy i osób zatrudnionych jako kierowcy, dokumenty potwierdzające spełnienie warunków zabezpieczenia finansowego, oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających wszystkie warunki określone prawem, i wreszcie wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających pojazd do ruchu, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych pojazdów – również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi.

Aby uniknąć ewentualnych kłopotów należy pamiętać, że prawidłowo wydana licencja powinna zawierać przede wszystkim:
– numer ewidencyjny licencji,
– organ, który udzielił licencji,
– datę udzielenia licencji,
– podstawę prawną,
– przedsiębiorcę, jego siedzibę i adres,
– zakres transportu drogowego,
– rodzaj przewozów,
– oznaczenie obszaru przewozów w krajowym transporcie drogowym taksówką,
– czas, na jaki udzielono licencji.

Organ udzielający licencji powinien wydać taką liczbę wypisów ile samochodów określonych zostało we wniosku o udzielenie licencji.

Bardzo istotne jest również, że uzyskanie licencji na krajowy transport drogowy osób nie równa się z możliwością wykonywania transportu drogowego taksówką, do tego należy uzyskać odrębną licencję.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA