REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jak założyć salon kosmetyczny beauty rozpoczęcie działalności poradnik
Jak założyć salon kosmetyczny? Rozpoczęcie działalności w branży beauty - poradnik
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

rozwiń >

Rozpoczęcie działalności w branży beauty

Otwieranie salonu beauty, jak każdy biznes, wiąże się z licznymi wyzwaniami. Prowadzenie takiej działalności wymaga znajomości przepisów prawnych, które regulują zarówno funkcjonowanie firmy, jak i świadczenie usług kosmetycznych. Kluczowym aspektem sukcesu jest odpowiednie zabezpieczenie tej działalności na różnych poziomach, aby minimalizować ryzyko finansowe, prawne oraz związane z zarządzaniem personelem. Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę.

REKLAMA

Rejestracja działalności - salon beauty

Pierwszym krokiem w prowadzeniu legalnego salonu beauty jest jego właściwa rejestracja. W Polsce możliwe jest prowadzenie działalności jako jednoosobowa działalność gospodarcza lub w formie jednej ze spółek prawa handlowego (np. sp. z o.o.).

Wymogi sanitarne i bezpieczeństwo dla salonu beauty

W salonie beauty wykonuje się zabiegi, które wiążą się z ryzykiem narażenia klientów na uszczerbek dla ich zdrowia. Z tego względu niezbędne jest przestrzeganie rygorystycznych przepisów dotyczących higieny i bezpieczeństwa. Lokale, w których świadczone są usługi kosmetyczne, muszą spełniać wymogi sanitarne – jeszcze przed otwarciem salonu należy zgłosić lokal do Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SANEPID). Inspektorzy sprawdzą warunki higieniczne, dostęp do bieżącej wody, wentylację, a także odpowiednie przechowywanie kosmetyków i narzędzi. Innym ważkim aspektem jest konieczność stałego przestrzegania przepisów BHP.

Dokumentacja prawna salonu beauty

Bardzo ważnym, a niestety często błędnie ignorowanym, aspektem zabezpieczenia biznesu w branży beauty jest posiadanie odpowiedniej i dostosowanej do swojej działalności dokumentacji prawnej. Bez niej trudno bowiem o powodzenie właściciela salonu beauty w przypadku ewentualnego sporu z klientem – co niewątpliwie jest dość powszechnym zjawiskiem. Do podstawowych dokumentów, w które powinien być zaopatrzony każdy salon czy gabinet zalicza się:

  1. Regulamin salonu – to jeden z filarów bezpiecznego prowadzenia biznesu beauty. Dobrze przygotowany regulamin  powinien zawierać zasady umawiania i odwoływania wizyt, przebywania na terenie salonu, określać prawa i obowiązki klientów, a przede wszystkim opisywać procedurę reklamacyjną. Taki regulamin powinien być dostępny dla klientów (np. na stronie internetowej salonu lub w recepcji). 
  2. Regulamin voucherów/bonów podarunkowych – niemal każdy salon posiada w ofercie vouchery czy bony podarunkowe, które są szczególnego rodzaju środkami płatniczymi. Dlatego tak ważne jest uregulowanie zasad ich zakupu i realizacji.
  3. Dedykowane zgody na zabieg – to must have każdego salonu wykonującego zabiegi kosmetyczne! Bez takich zgód osoba wykonująca zabieg jest pozbawiona obrony i ponosi odpowiedzialność za wszelkie niepożądane następstwa zabiegu. Uwaga! Również zgoda, która nie zawiera wszystkich wymaganych prawem elementów, czyli zgoda nieprawidłowa, jest równoznaczna z brakiem zgody na zabieg. 
  4. Zgoda na utrwalenie i publikację wizerunku klientów lub pracowników – dziś w dobie internetu i szeroko pojętej działalności marketingowej salonów, odbieranie od klientów czy pracowników zgód na wykorzystywanie ich wizerunku powinno być normą. Publikacja twarzy klientki bez jej wyraźnej zgody jest niczym innym jak naruszeniem jej prawa do wizerunku, za co osoba dokonująca takiego naruszenia może być pociągnięta do odpowiedzialności.

Umowy z pracownikami salonu beauty

Zatrudniając w salonie pracowników, warto zadbać o odpowiednie umowy (o pracę lub umowy zlecenia). Samo spisanie zakresu obowiązków pracownika, ustalonego wynagrodzenia i zasad wypowiadania umowy może być niewystarczające. W branży beauty dość powszechnym zjawiskiem jest bowiem podbieranie klientów przez byłych pracowników, wykorzystywanie kontaktów i innych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Dlatego istotnym jest zawarcie w takich umowach odpowiednich klauzul dotyczących zachowania poufności informacji oraz zakazu konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (RODO)

W każdym salonie beauty dochodzi do przetwarzania danych osobowych tak klientów (w tym dane szczególnie wrażliwe tj. informacje o stanie zdrowia), jak i pracowników. Przepisy RODO nakładają na administratorów tych danych obowiązki w zakresie informowania np. celu, w jakim dane są przetwarzane, o podstawie prawnej ich przetwarzania, a także o prawach, jakie przysługują osobie, której dane dotyczą. Warto zatem opracować politykę prywatności, która wyjaśnia klientom, w jaki sposób ich dane są gromadzone, przechowywane i wykorzystywane. Klienci muszą również wyrazić zgodę na przetwarzanie tych danych, dlatego przygotuj odpowiedni formularz do podpisania już przy pierwszej wizycie w salonie.

Ubezpieczenie działalności i odpowiedzialności cywilnej

Ostatnim z filarów w branży beauty jest oczywiście ubezpieczenie. Ubezpieczenie działalności pozwala zabezpieczyć się przed finansowymi skutkami nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak wypadki, uszkodzenie mienia czy roszczenia klientów. Najważniejsze rodzaje ubezpieczeń:

  1. OC działalności gospodarczej – ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które chroni salon przed roszczeniami klientów w przypadku szkód wynikających z wykonywanych zabiegów. Warto zwrócić uwagę, czy polisa obejmuje wszystkie oferowane usługi, szczególnie te bardziej inwazyjne.
  2. Ubezpieczenie mienia – chroni sprzęt, kosmetyki oraz wyposażenie salonu przed zniszczeniem, kradzieżą czy innymi zdarzeniami losowymi.
  3. Ubezpieczenie od utraty zysków – przydatne w sytuacjach, gdy działalność musi być czasowo wstrzymana, np. w wyniku pożaru lub zalania salonu.

Podsumowanie

Zabezpieczenie prawne salonu beauty to niezbędny element długoterminowego sukcesu biznesu. Odpowiednia dokumentacja, a także ubezpieczenie i przestrzeganie przepisów RODO oraz sanitarno-epidemiologicznych minimalizują ryzyko konfliktów prawnych i finansowych. Pamiętaj, że inwestując w solidne podstawy prawne swojego salonu, nie tylko chronisz swoją firmę, ale także budujesz zaufanie klientów i pracowników.

Autorki: Emilia Boboryko i Paulina Iwanowicz
Prawniczki w branży beauty
IG: prawniczki_beauty

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA