Kategorie

Outsourcing

O co najmniej dwa lata, a niewykluczone, że i o całą dekadę przyspieszyło tempo transformacji cyfrowej w firmach w okresie pandemii koronawirusa. Co te digitalowe zmiany oznaczają dla biznesu?
W ostatnim czasie obserwujemy coraz większą popularność tzw. managed services, czyli modelu holistycznego outsourcingu. Najczęściej dotyczy on procesów IT. Dlaczego? Aby były maksymalnie zoptymalizowane, wymagają eksperckiej wiedzy oraz zaawansowanej infrastruktury.
Działania skoncentrowane na obniżeniu wydatków związanych z powierzeniem pracy są uznawane za optymalizację kosztów zatrudnienia. Ma to szczególne znaczenie w czasie kryzysu, kiedy podmioty zatrudniające poszukują rozwiązań, które pozwolą im przetrwać w trudniejszej biznesowo rzeczywistości. Towarzyszy temu przede wszystkim wybór najkorzystniejszej formy współpracy lub jej zmiana, ale też możliwość czasowego ograniczenia uprawnień osób już zatrudnionych (m.in. przez zawieszenie przepisów wewnątrzzakładowych) czy korzystania z pracowników obcych (najczęściej w ramach pracy tymczasowej lub outsourcingu).
W przypadku wielu firm zamiast zatrudniać bardziej opłaca się zlecenie pewnych zadań zewnętrznej firmie. Do rekrutacji firmy wrócą w przyszłym roku, jednak nadal ostrożnie będą podejmować decyzje, biorąc pod uwagę swoje bezpieczeństwo i koszty.
Najnowsze statystyki mówią o tym, że aż połowa polskich organizacji nie poradziła sobie z wdrożeniem przepisów RODO. Co więcej Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Edyta Bielak-Jomaa z początkiem września 2018 roku zapowiedziała, że kontrole już się rozpoczęły, a w pierwszej kolejności mogą się ich spodziewać przede wszystkim podmioty medyczne i stosujące monitoring, a także oświata i rejestry publiczne.
"Warszawa, Kraków i Wrocław skupia niemal połowę działających w Polsce ośrodków obsługi biznesu, w których pracuje większość osób zatrudnionych w tym segmencie w naszym kraju" - mówi Bartłomiej Zagrodnik, Partner w firmie doradczej Walter Herz. Na szczególną uwagę, jak zauważa Bartłomiej Zagrodnik, zasługuje szybki wzrost w Polsce centrów usług firm z sektora bankowości, usług finansowych i ubezpieczeń.
Profesjonalne usługi bezpieczeństwa podążają za zmieniającym się światem i reagują na wciąż nowe zagrożenia. Ochrona mienia to już nie tylko niezastąpiony ochroniarz i prosty monitoring przemysłowy. Nowoczesne technologie zabezpieczają zarówno mienie, jak i pozwalają uniknąć niebezpieczeństw w świecie wirtualnym.
Outsourcingu podlega stałej ewolucji. Wyprowadzanie części działalności przedsiębiorstwa na zewnątrz nikogo już nie dziwi, ale na Zachodzie powoli daje zauważyć się nowy trend - łączenie outsourcowanych usług. - Taki zabieg pozwala nie tylko na oszczędności, ale także pozyskanie wartości dodanej. Pierwsi polscy przedsiębiorcy, którzy się na to zdecydują, mają szansę zdystansować konkurencję - zauważa ekspert z firmy dostarczającej usługi dla biznesu.
Outsourcing transportu wewnętrznego staje się coraz popularniejszy. Prześledzimy go na przykładzie case study.
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu? Jakie są koszty, wady i zalety takiego rozwiązania? I kiedy nie outsourcować logistyki e-sklepu?
Outsourcing powoli zadamawia na polskim rynku logistycznym. Jakie są jego zalety? Czy każda firma może sobie na niego pozwolić?
Małe i średnie firmy coraz częściej inwestują w zaawansowane oprogramowanie biznesowe. Ponadto firmy chętniej korzystają z outsourcingu usług biznesowych, m. in. przy obsłudze finansów, ewidencji kadr czy kalkulacji wynagrodzeń.
Outsourcing pracowników jest coraz bardziej popularny, jednakże często może odbywać się z naruszeniem obowiązujących przepisów. Przy nieuczciwym outsourcingu tracą nie tylko pracownicy, za których nie są opłacane składki, ale również firmy zlecające, od których ZUS będzie dochodził zaległych składek wraz z odsetkami. Dług nieuczciwych outsourcerów za zaległe składki wraz z odsetkami wynosi 60 mln zł.
Firmy, które zamierzają skorzystać z outsourcingu powinny zwrócić szczególną uwagę na skutki zawierania tego rodzaju umów.
Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na przekazanie obsługi swoich zasobów IT firmom wyspecjalizowanym w tego rodzaju usługach. Taka strategia w wielu wypadkach okazuje się korzystna finansowo i operacyjnie. Zdaniem Tadeusza Czichona, prezesa ATM SA, spółki świadczącej usługi w centrach danych, w Polsce należy budować świadomość dostępności i zalet outsourcingu, a wtedy popularność tego rozwiązania będzie szybko rosła.
Rozpoczęcie działalności wiąże się ze sporym nakładem pracy, dobrą organizacją i wytrwałością w dążeniu do zaistnienia na rynku. W takich sytuacjach warto skorzystać z usług firm outsourcingowych, które proponują kompleksowe usługi wspomagające rozwój nowych firm. Dlaczego warto skorzystać z takich usług?
Outsourcing to jeden z najlepszych sposobów na ograniczenie kosztów firmy. Dlatego firmy, zamiast tworzyć własne działy wspierające główną działalność przedsiębiorstwa, coraz częściej korzystają z wyspecjalizowanych podmiotów. Firmom zewnętrznym można zlecić już coraz więcej usług.
Serdecznie zapraszamy na Targi Outsourcingu - Usługi dla Twojego biznesu, które odbędą się w dniach 16-17 października 2014 r. w warszawskim centrum EXPO XXI. Targi Outsourcingu mają nie tylko charakter wystawienniczy, ale edukacyjny i biznesowy.
Polska jest liderem outsourcingu w Europie Środkowo-Wschodniej. I pomimo, że outsourcing wywodzi się z Indii, to właśnie Polska staje się jednym z najważniejszych centrów outsourcingowych na świecie. Trzymamy się w ścisłej czołówce obok, wspomnianych już Indii oraz Brazylii, Chin i Filipin.
Koszty w firmie. W artykule przedstawiamy jak w prosty sposób obniżyć koszty w każdej firmie.
Zatrudnienie pracownika na stałe jest w Polsce drogie. Przedsiębiorcy w celu racjonalizacji kosztów coraz chętniej korzystają z usług opartych na outsourcingu.
Największym problemem, z jakim borykają się firmy świadczące zewnętrzne usługi finansowo – księgowe jest wysoka fluktuacja kadr oraz znalezienie wysokowykwalifikowanych specjalistów. Jest to szczególnie trudne w sytuacji, gdy w portfolio firmy outsourcingowej znajdują się zagraniczni klienci.
Outsourcing controllingu jest chyba najbardziej skomplikowanym obszarem współpracy wykorzystującej zasoby firmy zewnętrznej. Przyczynami są specyfika zagadnień controllingu i rachunkowości zarządczej oraz większe znaczenie właściwego procesu wdrażania outsourcingu wpływających na sukces kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwem a dostawcą usług.
Znalezienie partnera, który zajmuje się controllingiem nie należy do prostych zadań. Czy outsourcing controllingu jest w ogóle możliwy?
Efektywna współpraca z firmą outsourcingową to między innymi dobrze zorganizowany obieg dokumentów i przepływ informacji. Tradycyjny model wykorzystywany w takiej współpracy najczęściej sprowadzał się do cyklicznego przesyłania dokumentacji księgowej lub kadrowej do firmy outsourcingowej w formie papierowej lub równolegle skanowanych dokumentów za pośrednictwem e-mail.
W ciągu ostatnich kilku lat outsourcing stał się niezwykle przydatnym narzędziem w funkcjonowaniu firmy. Dotyczy to również procesów wewnętrznych na przykład drukowania. Odpowiedni dobór rozwiązań outsourcingowych w tym zakresie może przynieść wiele korzyści.
Outsourcing ze wszystkimi korzyściami jakie niesie dla przedsiębiorstwa dynamicznie rozwija się na Świecie i w Polsce ze względu na ewidentne oszczędności i zwiększenie jakości usług. Outsourcing w dobie profesjonalnych dostawców specjalizowanych usług jest już wyraźnym trendem rynkowym i sposobem nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Wdrażając outsourcing należy pamiętać o kilku zasadach dobrego zarządzania zmianą.
Patrząc na rynek firm, które prowadzą działalność szkoleniową dla swoich pracowników, łatwo jest odnieść wrażenie, że można go podzielić na dwie części : te firmy, które korzystają z outsourcingu i te, które nie korzystają. Powody zastosowania jednego i drugiego modelu działania są bardzo różne, począwszy od negatywnych (lub bardzo pozytywnych) doświadczeń z zewnętrznymi dostawcami, poprzez skalę działania przedsiębiorstwa, aż po aspekty czysto finansowe oczywiście. Kluczowe pytanie związane z outsourcingiem szkoleń nie powinno jednak brzmieć : „korzystać czy nie z outsourcingu?
Elastyczność działania klienta to jeden z elementów, które wpływają na decyzję o outsourcingu. Innym z ważnych punktów jest również elastyczność rozwiązań, które mogą być zaproponowane i wprowadzone przez zewnętrznego dostawcę. Dzięki temu przedsiębiorstwo, w szybko zmieniającej się sytuacji rynkowej, nie jest przypisane do jednego, sztywnego, schematu działania, a może korzystać z elastycznych i dopasowanych do niego rozwiązań, jak również może w każdej chwili zmienić ustalony schemat działania na nowy.
Redukcja kosztów operacyjnych jest najczęściej wysuwanym argumentem i korzyścią z outsourcingu. Niższe koszty działania zewnętrznego działu uzyskujemy przede wszystkim dzięki wąskiej, ale głębokiej, specjalizacji dostawcy, ekonomii skali oraz zapewnieniu kompleksowej obsługi, obejmującej zarówno ludzi, procesy jak i technologie je wspierające.
Po raz kolejny konkurencyjność …Argument, który pojawia się w przypadku praktycznie każdego nowego narzędzia zarządzania wprowadzanego do przedsiębiorstwa. Stąd prawdopodobnie już nieco wyeksploatowany. Jednakże biorąc pod uwagę bardzo młody rynek outsourcingu funkcji szkoleniowej na świecie (w Stanach Zjednoczonych pierwsze wyspecjalizowane firmy w tej dziedzinie rozpoczęły działalność w połowie lat 2000) i raptem pierwsze kroki w Polsce, samo założenie budowania konkurencyjności w oparciu o zewnętrzny dział szkoleń jest jak najbardziej zasadne. Jeżeli większość firm jeszcze nie korzysta z takiego rozwiązania, te, które jako pierwsze się na nie zdecydują, mogą bardzo szybko zaobserwować jego pozytywne efekty.
Bardzo popularnym modelem rozwoju pracowników jest oparcie się na jednym lub kilku dostawcach usług szkoleniowych i doradztwa personalnego, za sprawą czego całość zadań związanych z tzw. miękkim HR jest delegowana na zewnętrzne firmy. Sytuacja ta ma miejsce szczególnie w przypadku niedużych firm, które posiadają jedynie działa kadr i płac, lub które w ogólne nie posiadają wewnętrznej funkcji personalnej.
W niewielu organizacjach dział szkoleń postrzegany jest jako źródło dochodów, a raczej jako funkcja administracyjna. Praktycy szkoleń i rozwoju na pewno nie zgodzą się z tym stwierdzeniem i będą mieć na pewno dużo racji, jednakże z drugiej strony niewielu z nich posiada rzeczywiste mierniki pokazujące bezpośrednie przełożenie nabytej wiedzy na wskaźniki finansowe.
Kierownictwo firmy ma wciąż wrażenie, że konkurencja jest o 3 kroki do przodu, pomimo czynionych przez nie ciągłych wysiłków. Ciągła presja związana z redukcją kosztów … innymi słowy rzeczywistość, w której rozpoznaje się zapewne wiele firm z różnych sektorów.
Outsourcing zyskuje na popularności jako coraz tańszy sposób na zatrudnianie pracowników oraz wykonywanie zleceń. Dotyczy to także leasingu.
Controlling to narzędzie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy. Przekonuje się o tym coraz więcej firm z sektora MSP.
Coraz częściej spotykamy się z centralizacją księgowości grup kapitałowych w formie outsourcingu. Istotnym zagadnieniem z jakim musi zmierzyć się firma outsourcingowa w przypadku obsługi tego typu podmiotów jest uwzględnienie w zakresie swoich działań właściwej dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi. Poniższy artykuł opisuje meandry podatkowe transakcji z podmiotami powiązanymi.
Elektroniczna archiwizacja dokumentacji nie jest usługą całkowicie nową. Już od dłuższego czasu działają na runku firmy, które oferują zakładanie i prowadzenie elektronicznych archiwów przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania, dzięki któremu klient może w prosty sposób, bez konieczności przeszukiwania zakurzonych woluminów, dotrzeć do archiwalnych dokumentów.
Wszyscy zadają sobie pytanie: kiedy skończy się kryzys? Ekonomiści starają się na nie odpowiedzieć. Jednak firmy nie mogą czekać na lepsze czasy z założonymi rękami – aby nie dać się pokonać silnej konkurencji, muszą zacisnąć pasa i skupić się na core biznesie. Jak być skutecznym i jednocześnie oszczędnym?
Przejście na outsourcing księgowy dla wielu firm wiąże się ze zmianą organizacji pracy, przepływu dokumentów i sposobów komunikacji z księgowym. Dlatego też bardzo ważna rzeczą jest aby na samym początku współpracy ustalić dokładne reguły współpracy które pozwolą w przyszłości uniknąć tak zwanych „niedomówień” i aby Pracownicy firmy oddającej księgi rachunkowe nie odczuli zmiany.
Wymagania stawiane aktualnie przed firmami outsourcingowymi przez klientów to przede wszystkim dopasowanie poziomu i zakresu usług do konkretnej specyfiki branży, przedsiębiorstwa i doskonała znajomość procesów klienta. Coraz mniej firm może i chce sobie pozwolić na koszt i ryzyko „uczenia się ich organizacji” przez firmę outsourcingową w początkowym okresie współpracy.
Wszyscy zadają sobie pytanie: kiedy skończy się kryzys? Ekonomiści starają się na nie odpowiedzieć. Jednak firmy nie mogą czekać na lepsze czasy z założonymi rękami – aby nie dać się pokonać silnej konkurencji, muszą zacisnąć pasa i skupić się na core biznesie. Jak być skutecznym i jednocześnie oszczędnym?
Mijający 2009 r. był jednym z najgorszych okresów w branży outsourcingu aut firmowych w Polsce. Rynek ten wzrósł tylko o 5,3 procent rok do roku. W efekcie na koniec 2009 roku w outsourcowanych flotach służbowych jeździło 130,5 tysiąca aut. W sumie prawie 14 tysięcy firm w Polsce korzystało z outsourcingu, czyli z full service leasingu i usług pokrewnych.
Oprogramowanie jako usługa (ang. Software as a Service – w skrócie SaaS, zwane także Software on Demand) jest coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem. Nie wszyscy wiedzą, że nie jest ono jednakowo użyteczne dla wszystkich przedsiębiorstw i branż.
W ostatnich latach dynamicznie rośnie popularność outsourcingu na świecie i w Polsce ze względu na ewidentne oszczędności i zwiększenie jakości usług. Outsourcing w dobie profesjonalnych dostawców specjalizowanych usług oraz coraz powszechniejszemu dostępowi do szybkiego Internetu jest już wyraźnym trendem rynkowym i sposobem nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem.
Zawierając umowę outsourcingową, warto wiedzieć jakie elementy umowy należy zweryfikować aby zagwarantować sobie poziom wykonania usługi. Prawidłowo skonstruowana umowa powinna chronić interesy Klienta i stanowić podstawę egzekwowania od dostawcy wcześniejszych ustaleń, poczynionych w trakcie przeprowadzania procesu sprzedaży.
Podczas wybierania firmy outsourcingowej a następnie przygotowywania i negocjowania umowy należy kierować się regułami benchmarkingu (porównanie). Dzięki porównaniu ofert kilku dostawców zyskamy najpełniejszy obraz rynku i możliwości jego wykorzystania.
Każdy, kto w codziennej pracy korzysta z Internetu zdaje sobie doskonale sprawę, że nie wszystkie informacje tam zawarte można uznać za 100% wiarygodne. Jednak przy wyborze partnera outsourcingowego, którego najczęściej nie wybiera się do współpracy na miesiąc czy dwa, a na lata warto posiłkować się wieloma źródłami informacji, które pomogą nam wybrać optymalnego dostawcę.
Dzisiaj outsourcing kadrowo-płacowy nie wydaje się być już jedynie modą. To sposób na optymalizację pewnych procesów zachodzących w każdej firmie. Świadomość roli właściwego zarządzania kapitałem ludzkim rośnie, lecz wciąż jeszcze nie jest zbyt wysoka. Przejawia się to szczególnie w sposobie myślenia kadry kierowniczej małych przedsiębiorstw.
Potrzeba ograniczenia kosztów funkcjonowania jest wciąż jeszcze najczęściej spotykanym powodem zainteresowania przedsiębiorstw usługami outsourcingowymi, a finansowe korzyści z ich wdrożenia najłatwiej jest wyliczyć.