REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing działu prawnego. Na czym polega i jakie może przynieść korzyści?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
r. pr. Wojciech Országh
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Na czym polega outsourcing działu prawnego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe, wzrost inflacji, czy wpływ pandemii wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność zapewnienia optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników. Poniżej, prezentujemy odpowiedzi na kilka często zadawanych pytań w tym zakresie. 

Na czym polega outsourcing?

Outsourcing polega na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnie funkcji i przekazanie ich do wykonania innym podmiotom [1].  Najpowszechniej, taka forma współpracy występuje przy obsłudze księgowej, faktoringowej, czy przy zarządzaniu flotą. Taka forma przekazania określonego segmentu zadań innemu, profesjonalnemu podmiotowi pozwala na redukcję kosztów, a nawet na uzyskanie bardziej kompleksowej obsługi, niż w przypadku zatrudnienia pojedynczego specjalisty. 

REKLAMA

Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie na zewnątrz pracy całego działu prawnego w zakresie zarówno sporów sądowych, transakcji M&A, jak i bieżącej obsługi firmy (codziennego doradztwa we wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa). 

Jak wygląda współpraca z zewnętrznym działem prawnym?

REKLAMA

Wszystko zależy od formy zawartej umowy, a przede wszystkim od potrzeb i oczekiwań samego klienta. Wyróżnić można, co do zasady modele współpracy, w których całość usługi wykonywana jest poza przedsiębiorstwem klienta; model, w którym dedykowani prawnicy świadczą usługę u klienta, w wydzielonym przez niego miejscu, czy (potencjalnie najoptymalniejszy) - model hybrydowy łączący zalety posiadania własnego prawnika in-house ze współpracą z zewnętrzną kancelarią. 

W modelu hybrydowym zasadnicza część usług świadczona jest z zewnątrz przez współpracującą kancelarię, jednakże przy udziale dyżurującego na miejscu dedykowanego prawnika, który jest w stanie skoordynować całość prac zewnętrznej kancelarii z bieżącą pracą klienta, a także zapewnić osobiste i natychmiastowe wsparcie. 

W jakich obszarach można liczyć na wsparcie zewnętrznego działu prawnego?

Outsourcing pracy działu prawnego, co do zasady obejmować powinien wszystkie podstawowe elementy bieżącej obsługi prawnej firmy. Te zależne będą jednak od procesów biznesowych i specyfiki branżowej danego przedsiębiorstwa. Najbardziej typowymi obszarami współpracy będą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Umowy: tworzenie projektów, negocjowanie, analiza, zarządzanie ich wykonaniem.
  • Compliance: zapewnianie zgodności działalności z istotnymi regulacjami, kodeksami dobrych praktyk, czy wewnętrznymi regulacjami.
  • Sprawy korporacyjne: obsługa organów spółki, przygotowywanie uchwał, reprezentowanie spółki w sprawach rejestrowych.
  • Obsługa zatrudnienia: doradztwo dla działu personalnego, przygotowywanie regulaminów, polityk, wzorów umów i wypowiedzeń, a także reprezentacja pracodawcy w sporach z pracownikami.
  • Postępowania sporne: zastępstwo procesowe, dochodzenie należności, obrona przed roszczeniami, zastępstwo w postępowaniu egzekucyjnym.  

Jakie są zalety skorzystania z outsourcingu działu prawnego?

  • Dostępność: Warto zauważyć, że zewnętrzny dział prawny jest w stanie być dostępnym dla przedsiębiorcy niemalże bez przerwy poprzez dysponowanie własną kadrą merytoryczną, asystencką i administracyjną.
  • Różnorodność specjalizacji: Korzystając z zewnętrznego działu prawnego przedsiębiorca zyskuje dostęp do wiedzy specjalistycznej całej kancelarii i współpracujących z nią zewnętrznych ekspertów.
  • Oszczędność: Outsourcing działu prawnego wiąże się z minimalizacją kosztów obsług prawnej i sprowadza się zazwyczaj do stałej opłaty abonamentowej i ewentualnie zwrotu kosztów dojazdu i druków w zakresie, w jakim te nie są realizowane na miejscu u klienta. 
  • Transfer wiedzy: Wewnętrzny prawnik na bieżąco reaguje na problemy klienta i jego pracowników. Dzięki temu, dedykowany specjalista znający specyfikę przedsiębiorstwa klienta jest w stanie na bieżąco dzielić się niezbędną wiedzą z innymi pracownikami.

Podsumowanie

W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu biznesowym, outsourcing staje się coraz bardziej nieodzownym narzędziem efektywnego zarządzania zasobami i umożliwia przedsiębiorcom skupienie się na ich głównych celach i strategiach rozwoju. Współpraca z zewnętrznymi ekspertami w dziedzinie prawa może zapewnić firmom natychmiastowy dostęp do specjalistycznej wiedzy i wsparcia niezbędnego do skutecznego rozwiązywania problemów. W obliczu trudności gospodarczych i zmieniającego się otoczenia rynkowego, outsourcing staje się nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale również strategią umożliwiającą utrzymanie konkurencyjności i elastyczność działania.

Przypisy:

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Outsourcing

Autor: r. pr. Wojciech Országh, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA