REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing działu prawnego. Na czym polega i jakie może przynieść korzyści?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
r. pr. Wojciech Országh
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Na czym polega outsourcing działu prawnego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe, wzrost inflacji, czy wpływ pandemii wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność zapewnienia optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników. Poniżej, prezentujemy odpowiedzi na kilka często zadawanych pytań w tym zakresie. 

Na czym polega outsourcing?

REKLAMA

Outsourcing polega na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnie funkcji i przekazanie ich do wykonania innym podmiotom [1].  Najpowszechniej, taka forma współpracy występuje przy obsłudze księgowej, faktoringowej, czy przy zarządzaniu flotą. Taka forma przekazania określonego segmentu zadań innemu, profesjonalnemu podmiotowi pozwala na redukcję kosztów, a nawet na uzyskanie bardziej kompleksowej obsługi, niż w przypadku zatrudnienia pojedynczego specjalisty. 

REKLAMA

Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie na zewnątrz pracy całego działu prawnego w zakresie zarówno sporów sądowych, transakcji M&A, jak i bieżącej obsługi firmy (codziennego doradztwa we wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa). 

Jak wygląda współpraca z zewnętrznym działem prawnym?

Wszystko zależy od formy zawartej umowy, a przede wszystkim od potrzeb i oczekiwań samego klienta. Wyróżnić można, co do zasady modele współpracy, w których całość usługi wykonywana jest poza przedsiębiorstwem klienta; model, w którym dedykowani prawnicy świadczą usługę u klienta, w wydzielonym przez niego miejscu, czy (potencjalnie najoptymalniejszy) - model hybrydowy łączący zalety posiadania własnego prawnika in-house ze współpracą z zewnętrzną kancelarią. 

W modelu hybrydowym zasadnicza część usług świadczona jest z zewnątrz przez współpracującą kancelarię, jednakże przy udziale dyżurującego na miejscu dedykowanego prawnika, który jest w stanie skoordynować całość prac zewnętrznej kancelarii z bieżącą pracą klienta, a także zapewnić osobiste i natychmiastowe wsparcie. 

W jakich obszarach można liczyć na wsparcie zewnętrznego działu prawnego?

Outsourcing pracy działu prawnego, co do zasady obejmować powinien wszystkie podstawowe elementy bieżącej obsługi prawnej firmy. Te zależne będą jednak od procesów biznesowych i specyfiki branżowej danego przedsiębiorstwa. Najbardziej typowymi obszarami współpracy będą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Umowy: tworzenie projektów, negocjowanie, analiza, zarządzanie ich wykonaniem.
  • Compliance: zapewnianie zgodności działalności z istotnymi regulacjami, kodeksami dobrych praktyk, czy wewnętrznymi regulacjami.
  • Sprawy korporacyjne: obsługa organów spółki, przygotowywanie uchwał, reprezentowanie spółki w sprawach rejestrowych.
  • Obsługa zatrudnienia: doradztwo dla działu personalnego, przygotowywanie regulaminów, polityk, wzorów umów i wypowiedzeń, a także reprezentacja pracodawcy w sporach z pracownikami.
  • Postępowania sporne: zastępstwo procesowe, dochodzenie należności, obrona przed roszczeniami, zastępstwo w postępowaniu egzekucyjnym.  

Jakie są zalety skorzystania z outsourcingu działu prawnego?

  • Dostępność: Warto zauważyć, że zewnętrzny dział prawny jest w stanie być dostępnym dla przedsiębiorcy niemalże bez przerwy poprzez dysponowanie własną kadrą merytoryczną, asystencką i administracyjną.
  • Różnorodność specjalizacji: Korzystając z zewnętrznego działu prawnego przedsiębiorca zyskuje dostęp do wiedzy specjalistycznej całej kancelarii i współpracujących z nią zewnętrznych ekspertów.
  • Oszczędność: Outsourcing działu prawnego wiąże się z minimalizacją kosztów obsług prawnej i sprowadza się zazwyczaj do stałej opłaty abonamentowej i ewentualnie zwrotu kosztów dojazdu i druków w zakresie, w jakim te nie są realizowane na miejscu u klienta. 
  • Transfer wiedzy: Wewnętrzny prawnik na bieżąco reaguje na problemy klienta i jego pracowników. Dzięki temu, dedykowany specjalista znający specyfikę przedsiębiorstwa klienta jest w stanie na bieżąco dzielić się niezbędną wiedzą z innymi pracownikami.

Podsumowanie

W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu biznesowym, outsourcing staje się coraz bardziej nieodzownym narzędziem efektywnego zarządzania zasobami i umożliwia przedsiębiorcom skupienie się na ich głównych celach i strategiach rozwoju. Współpraca z zewnętrznymi ekspertami w dziedzinie prawa może zapewnić firmom natychmiastowy dostęp do specjalistycznej wiedzy i wsparcia niezbędnego do skutecznego rozwiązywania problemów. W obliczu trudności gospodarczych i zmieniającego się otoczenia rynkowego, outsourcing staje się nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale również strategią umożliwiającą utrzymanie konkurencyjności i elastyczność działania.

Przypisy:

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Outsourcing

Autor: r. pr. Wojciech Országh, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA