REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing działu prawnego. Na czym polega i jakie może przynieść korzyści?

r. pr. Wojciech Országh
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Na czym polega outsourcing działu prawnego?
Na czym polega outsourcing działu prawnego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe, wzrost inflacji, czy wpływ pandemii wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność zapewnienia optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników. Poniżej, prezentujemy odpowiedzi na kilka często zadawanych pytań w tym zakresie. 

Na czym polega outsourcing?

REKLAMA

Outsourcing polega na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnie funkcji i przekazanie ich do wykonania innym podmiotom [1].  Najpowszechniej, taka forma współpracy występuje przy obsłudze księgowej, faktoringowej, czy przy zarządzaniu flotą. Taka forma przekazania określonego segmentu zadań innemu, profesjonalnemu podmiotowi pozwala na redukcję kosztów, a nawet na uzyskanie bardziej kompleksowej obsługi, niż w przypadku zatrudnienia pojedynczego specjalisty. 

REKLAMA

Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie na zewnątrz pracy całego działu prawnego w zakresie zarówno sporów sądowych, transakcji M&A, jak i bieżącej obsługi firmy (codziennego doradztwa we wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa). 

Jak wygląda współpraca z zewnętrznym działem prawnym?

Wszystko zależy od formy zawartej umowy, a przede wszystkim od potrzeb i oczekiwań samego klienta. Wyróżnić można, co do zasady modele współpracy, w których całość usługi wykonywana jest poza przedsiębiorstwem klienta; model, w którym dedykowani prawnicy świadczą usługę u klienta, w wydzielonym przez niego miejscu, czy (potencjalnie najoptymalniejszy) - model hybrydowy łączący zalety posiadania własnego prawnika in-house ze współpracą z zewnętrzną kancelarią. 

W modelu hybrydowym zasadnicza część usług świadczona jest z zewnątrz przez współpracującą kancelarię, jednakże przy udziale dyżurującego na miejscu dedykowanego prawnika, który jest w stanie skoordynować całość prac zewnętrznej kancelarii z bieżącą pracą klienta, a także zapewnić osobiste i natychmiastowe wsparcie. 

W jakich obszarach można liczyć na wsparcie zewnętrznego działu prawnego?

Outsourcing pracy działu prawnego, co do zasady obejmować powinien wszystkie podstawowe elementy bieżącej obsługi prawnej firmy. Te zależne będą jednak od procesów biznesowych i specyfiki branżowej danego przedsiębiorstwa. Najbardziej typowymi obszarami współpracy będą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Umowy: tworzenie projektów, negocjowanie, analiza, zarządzanie ich wykonaniem.
  • Compliance: zapewnianie zgodności działalności z istotnymi regulacjami, kodeksami dobrych praktyk, czy wewnętrznymi regulacjami.
  • Sprawy korporacyjne: obsługa organów spółki, przygotowywanie uchwał, reprezentowanie spółki w sprawach rejestrowych.
  • Obsługa zatrudnienia: doradztwo dla działu personalnego, przygotowywanie regulaminów, polityk, wzorów umów i wypowiedzeń, a także reprezentacja pracodawcy w sporach z pracownikami.
  • Postępowania sporne: zastępstwo procesowe, dochodzenie należności, obrona przed roszczeniami, zastępstwo w postępowaniu egzekucyjnym.  

Jakie są zalety skorzystania z outsourcingu działu prawnego?

  • Dostępność: Warto zauważyć, że zewnętrzny dział prawny jest w stanie być dostępnym dla przedsiębiorcy niemalże bez przerwy poprzez dysponowanie własną kadrą merytoryczną, asystencką i administracyjną.
  • Różnorodność specjalizacji: Korzystając z zewnętrznego działu prawnego przedsiębiorca zyskuje dostęp do wiedzy specjalistycznej całej kancelarii i współpracujących z nią zewnętrznych ekspertów.
  • Oszczędność: Outsourcing działu prawnego wiąże się z minimalizacją kosztów obsług prawnej i sprowadza się zazwyczaj do stałej opłaty abonamentowej i ewentualnie zwrotu kosztów dojazdu i druków w zakresie, w jakim te nie są realizowane na miejscu u klienta. 
  • Transfer wiedzy: Wewnętrzny prawnik na bieżąco reaguje na problemy klienta i jego pracowników. Dzięki temu, dedykowany specjalista znający specyfikę przedsiębiorstwa klienta jest w stanie na bieżąco dzielić się niezbędną wiedzą z innymi pracownikami.

Podsumowanie

W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu biznesowym, outsourcing staje się coraz bardziej nieodzownym narzędziem efektywnego zarządzania zasobami i umożliwia przedsiębiorcom skupienie się na ich głównych celach i strategiach rozwoju. Współpraca z zewnętrznymi ekspertami w dziedzinie prawa może zapewnić firmom natychmiastowy dostęp do specjalistycznej wiedzy i wsparcia niezbędnego do skutecznego rozwiązywania problemów. W obliczu trudności gospodarczych i zmieniającego się otoczenia rynkowego, outsourcing staje się nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale również strategią umożliwiającą utrzymanie konkurencyjności i elastyczność działania.

Przypisy:

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Outsourcing

Autor: r. pr. Wojciech Országh, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA