REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing działu prawnego. Na czym polega i jakie może przynieść korzyści?

r. pr. Wojciech Országh
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Na czym polega outsourcing działu prawnego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe, wzrost inflacji, czy wpływ pandemii wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność zapewnienia optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników. Poniżej, prezentujemy odpowiedzi na kilka często zadawanych pytań w tym zakresie. 

Na czym polega outsourcing?

REKLAMA

Outsourcing polega na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnie funkcji i przekazanie ich do wykonania innym podmiotom [1].  Najpowszechniej, taka forma współpracy występuje przy obsłudze księgowej, faktoringowej, czy przy zarządzaniu flotą. Taka forma przekazania określonego segmentu zadań innemu, profesjonalnemu podmiotowi pozwala na redukcję kosztów, a nawet na uzyskanie bardziej kompleksowej obsługi, niż w przypadku zatrudnienia pojedynczego specjalisty. 

REKLAMA

Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie na zewnątrz pracy całego działu prawnego w zakresie zarówno sporów sądowych, transakcji M&A, jak i bieżącej obsługi firmy (codziennego doradztwa we wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa). 

Jak wygląda współpraca z zewnętrznym działem prawnym?

Wszystko zależy od formy zawartej umowy, a przede wszystkim od potrzeb i oczekiwań samego klienta. Wyróżnić można, co do zasady modele współpracy, w których całość usługi wykonywana jest poza przedsiębiorstwem klienta; model, w którym dedykowani prawnicy świadczą usługę u klienta, w wydzielonym przez niego miejscu, czy (potencjalnie najoptymalniejszy) - model hybrydowy łączący zalety posiadania własnego prawnika in-house ze współpracą z zewnętrzną kancelarią. 

W modelu hybrydowym zasadnicza część usług świadczona jest z zewnątrz przez współpracującą kancelarię, jednakże przy udziale dyżurującego na miejscu dedykowanego prawnika, który jest w stanie skoordynować całość prac zewnętrznej kancelarii z bieżącą pracą klienta, a także zapewnić osobiste i natychmiastowe wsparcie. 

W jakich obszarach można liczyć na wsparcie zewnętrznego działu prawnego?

Outsourcing pracy działu prawnego, co do zasady obejmować powinien wszystkie podstawowe elementy bieżącej obsługi prawnej firmy. Te zależne będą jednak od procesów biznesowych i specyfiki branżowej danego przedsiębiorstwa. Najbardziej typowymi obszarami współpracy będą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Umowy: tworzenie projektów, negocjowanie, analiza, zarządzanie ich wykonaniem.
  • Compliance: zapewnianie zgodności działalności z istotnymi regulacjami, kodeksami dobrych praktyk, czy wewnętrznymi regulacjami.
  • Sprawy korporacyjne: obsługa organów spółki, przygotowywanie uchwał, reprezentowanie spółki w sprawach rejestrowych.
  • Obsługa zatrudnienia: doradztwo dla działu personalnego, przygotowywanie regulaminów, polityk, wzorów umów i wypowiedzeń, a także reprezentacja pracodawcy w sporach z pracownikami.
  • Postępowania sporne: zastępstwo procesowe, dochodzenie należności, obrona przed roszczeniami, zastępstwo w postępowaniu egzekucyjnym.  

Jakie są zalety skorzystania z outsourcingu działu prawnego?

  • Dostępność: Warto zauważyć, że zewnętrzny dział prawny jest w stanie być dostępnym dla przedsiębiorcy niemalże bez przerwy poprzez dysponowanie własną kadrą merytoryczną, asystencką i administracyjną.
  • Różnorodność specjalizacji: Korzystając z zewnętrznego działu prawnego przedsiębiorca zyskuje dostęp do wiedzy specjalistycznej całej kancelarii i współpracujących z nią zewnętrznych ekspertów.
  • Oszczędność: Outsourcing działu prawnego wiąże się z minimalizacją kosztów obsług prawnej i sprowadza się zazwyczaj do stałej opłaty abonamentowej i ewentualnie zwrotu kosztów dojazdu i druków w zakresie, w jakim te nie są realizowane na miejscu u klienta. 
  • Transfer wiedzy: Wewnętrzny prawnik na bieżąco reaguje na problemy klienta i jego pracowników. Dzięki temu, dedykowany specjalista znający specyfikę przedsiębiorstwa klienta jest w stanie na bieżąco dzielić się niezbędną wiedzą z innymi pracownikami.

Podsumowanie

W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu biznesowym, outsourcing staje się coraz bardziej nieodzownym narzędziem efektywnego zarządzania zasobami i umożliwia przedsiębiorcom skupienie się na ich głównych celach i strategiach rozwoju. Współpraca z zewnętrznymi ekspertami w dziedzinie prawa może zapewnić firmom natychmiastowy dostęp do specjalistycznej wiedzy i wsparcia niezbędnego do skutecznego rozwiązywania problemów. W obliczu trudności gospodarczych i zmieniającego się otoczenia rynkowego, outsourcing staje się nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale również strategią umożliwiającą utrzymanie konkurencyjności i elastyczność działania.

Przypisy:

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Outsourcing

Autor: r. pr. Wojciech Országh, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA