REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak policzyć koszty HR i payroll pod kątem outsourcingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kochańska-Mierzejewska
Łatwiejszym sposobem oceny kosztów jest wykonanie najprostszej analizy finansowej, która pokaże, czy warto rozważyć decyzję o zakupie usług outsourcingowych.
Łatwiejszym sposobem oceny kosztów jest wykonanie najprostszej analizy finansowej, która pokaże, czy warto rozważyć decyzję o zakupie usług outsourcingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzeba ograniczenia kosztów funkcjonowania jest wciąż jeszcze najczęściej spotykanym powodem zainteresowania przedsiębiorstw usługami outsourcingowymi, a finansowe korzyści z ich wdrożenia najłatwiej jest wyliczyć.

Zlecając na zewnątrz pewne funkcje przedsiębiorstwa, na przykład księgowe czy kadrowo-płacowe, należy przeanalizować całkowity koszt wykonywania zlecanych funkcji we własnym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce firmy często porównują koszt outsourcingu wyłącznie z kosztem zatrudnienia własnych specjalistów zajmujących się daną dziedziną. Tymczasem na koszty własne, poza kosztami wynagrodzeń składają się również koszty ZUS, koszty choroby, koszty urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich czy wychowawczych, koszty rekrutacji, szkoleń, materiałów merytorycznych (ustawy, interpretacje), konsultacji i opinii prawnych, a także koszty związane z zakupem i eksploatacją systemu komputerowego oraz specjalistycznego oprogramowania, zakup sprzętu IT, koszty obsługi IT, koszty czynszu zajmowanej powierzchni biurowej i opłaty za media, materiały biurowe (papier, toner itp.), koszt telefonów, alokacja kosztów administracyjnych na dział księgowości czy dział kadr i płac, koszty zarządzania działem księgowości czy działem kadr i płac – czas kadry managerskiej.

Chcąc wykonać analizę finansową, której celem ma być porównanie kosztów zakupu usług outsourcingowych oraz pozostawienia danej działalności wewnątrz organizacji, można wykorzystać różne metodologie analiz, np. elementy właściwe dla metodologii typu ROI (z ang. Return on Investment), polegającej na ogólnym oszacowaniu rentowności inwestycji, czy TCO (z ang. Total Cost of Ownership), opartej na analizie całkowitego kosztu pozyskania, użytkowania, utrzymywania i w końcu pozbycia się aktywów w firmie na przestrzeni określonego czasu, mogą okazać się przydatne.

Zobacz: Jak wdrożyć outsourcing druku w firmie?

Analiza finansowa

Łatwiejszym sposobem oceny kosztów jest wykonanie najprostszej analizy finansowej, która pokaże, czy warto rozważyć decyzję o zakupie usług outsourcingowych. Dla przybliżenia niniejszego problemu posłużmy się przykładem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy, że firma zatrudnia 150 pracowników, a obsługą płacowo-kadrową zajmują się 2 osoby zatrudnione na pełnych etatach. Do prowadzenia płac i kadr wykorzystuje się rodzimy system komputerowy średniej klasy.

Oferta na obsługę płacowo-kadrową, przygotowana przez firmę outsourcingową, przewiduje stawkę za osobę na poziomie 50 złotych oraz dostęp on-line do systemu płacowo-kadrowego outsourcera.

REKLAMA

Aby porównać np. miesięczne lub roczne koszty obu rozwiązań, należy wyliczyć ile kosztuje obsługa wewnętrzna, na którą składają się koszty dotyczące zatrudnienia, wyposażenia stanowiska pracy, niezbędnych materiałów i usług, z których korzysta specjalista, a także inne możliwe koszty, takie jak np. nieobecność pracownika spowodowana chorobą. Przykładowy koszt utrzymania 1 specjalisty  ds. płacowo-kadrowych może rocznie wynosić około 80 tysięcy złotych. Szczegółowe zestawienie kosztów prezentuje Tabela Nr 1.

Z drugiej strony należy oszacować koszt zakupu usługi outsourcingowej, biorąc pod uwagę m.in. zarówno koszt jej wdrożenia, administrację danymi kadrowymi i płacowymi czy choćby refakturowanie kosztów przesyłek. Przykładowy roczny koszt

Szczegółowa kalkulacja opłat za usługi outsourcingu płacowo-kadrowego, świadczone przez zewnętrznego dostawcę, obrazuje Tabela Nr 2.

Tabela Nr 1 - Kalkulacja kosztu utrzymania wewnętrznego działu płacowo-kadrowego

zakres kosztów

przedmiot kosztów

jedna osoba (m-c)

jedna osoba (rok)

koszty 2 specjalistów (rok)

zatrudnienie

wynagrodzenie brutto 1 specjalisty

4 000,00

48 000,00

96 000,00

ZUS pracodawcy

800,00

9 600,00

19 200,00

szkolenia

500,00

6 000,00

12 000,00

ZFŚS

55,00

660,00

1 320,00

badania lekarskie + szkolenia BHP

15,00

180,00

360,00

PFRON

50,00

600,00

1 200,00

koszty urlopu 26 dni rocznie

433,00

5 196,00

10 392,00

stanowisko pracy

meble biurowe

42,00

504,00

1 008,00

komputer 3000 PLN/3 lata

84,00

1 008,00

2 016,00

aparat telefon. 100 PLN/3 lata

2,70

32,40

64,80

kalkulator 100 PLN/3 lata

2,70

32,40

64,80

inne materiały biurowe

4,00

48,00

96,00

materiały i usługi

czynsz

100,00

1 200,00

2 400,00

koszty telefonów

200,00

2 400,00

4 800,00

koszty sieci komputerowej

35,00

420,00

840,00

energia elektryczna

5,00

60,00

120,00

licencje oprogramowania

150,00

1 800,00

3 600,00

koszt działu IT

43,00

516,00

1 032,00

materiały merytoryczne ustawy, interpretacje

50,00

600,00

1 200,00

konsultacje prawne

100,00

1 200,00

2 400,00

artykuły spożywcze

24,00

288,00

576,00

sprzątanie, środku czystości

14,00

168,00

336,00

przechowywanie dokumentów

13,00

156,00

312,00

RAZEM

6 722,40

80 668,80

161 337,60

Zobacz: Konsekwencje i zagrożenia taniego outsourcingu

Tabela Nr 2 - Kalkulacja opłat za usługi outsourcingu płacowo-kadrowego

jednorazowe

miesięcznie

rocznie

koszty wdrożenia jednorazowo

od 0 do 15000 PLN

15 000,00

0,00

0,00

administracja wynagrodzeniami

150 osób x 25,00 PLN

0,00

3 750,00

45 000,00

administracja danymi kadrowymi

150 osób x 25,00 PLN

0,00

3 750,00

45 000,00

refaktura kosztów przesyłek

ok. 200 PLN/ m-c

0,00

200,00

2 400,00

koszty licencji  - dla dostępu on-line do systemu kadrowo-płacowego

od 1500 do 5000 PLN

5 000,00

0,00

0,00

wykonanie RP 7 - opcjonalnie

1 osoba x 55,00 PLN

0,00

0,00

0,00

RAZEM

20 000,00

7 700,00

92 400,00

Powyższe kalkulacje pokazują, że koszt zakupu usług outsourcingowych jest niższy, niż prowadzenie własnego działu. Pamiętać należy, że firma w zaprezentowanym przykładzie zatrudnia 2 specjalistów w dziale płacowo-kadrowym, więc roczny koszt funkcjonowania tego działu wynosić będzie około 160 tysięcy złotych, czyli o około 70 tysięcy więcej niż w przypadku korzystania z usług zewnętrznego dostawcy.

Warto zaznaczyć, że w kalkulacji dotyczącej kosztów utrzymania własnego działu nie uwzględniono kosztów zarządzania oraz potencjalnych ryzyk związanych z odpowiedzialnością wobec ZUS czy urzędu skarbowego, a także innych możliwych kosztów np. związanych z chorobą pracownika.

Jednocześnie, szacując koszty zakupu usług, przyjęto bardzo ogólną i przeciętną ofertę rynkową, a należy pamiętać o tym, ze każdy dostawca może proponować inne warunki, w szczególności jeżeli chodzi o zakres usług, które definiuje jako dodatkowe.

Należy pamiętać, że tego typu kalkulacje nie uwzględniają niematerialnych korzyści, które daje outsourcing. Trudno jest bowiem wprost wycenić profity takie jak: poprawa jakości w firmie, redukcja ryzyka czy wreszcie najważniejszą z nich – możliwość skupienia się na własnym biznesie.

Zobacz serwis: Wybór firmy outsourcingowej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA