Kryzys 2012/2013: Outsourcing obniży koszty
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Każdy, kto kiedykolwiek prowadził działalność gospodarczą, wie, jak drogie jest w Polsce zatrudnienie pracownika na stałe. Składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stanowią istotną część wydatków pracodawcy. Z drugiej jednak strony firma musi funkcjonować, praca nie wykona się sama, a doba ma tylko 24 godziny. Dlatego większe i mniejsze instytucje coraz chętniej korzystają z usług opartych na outsourcingu, czyli takich, które są wykonywane przez osoby zatrudnione przez zewnętrzne podmioty.
REKLAMA
Pierwotnie outsourcing rozumiany był jako strategia zaopatrzenia stosowana przez firmy produkcyjne, głównie motoryzacyjne i polegająca na rezygnacji z wytwarzania wszystkich prefabrykatów niezbędnych do produkcji na rzecz pozyskiwania ich od innych producentów. Pod koniec XX w. termin ten zaczął być stosowany ogólnie do opisu strategii powierzania operacji wspierających główną działalność przedsiębiorstwa podmiotom zewnętrznym, specjalizującym się w zarządzaniu nimi.
Pragmatyzm czy trend?
REKLAMA
Obecnie outsourcing polega na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań, które nie są bezpośrednio związane z podstawową działalnością naszej firmy. Dzięki temu może ona skoncentrować się na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę konkurencyjną. Z tego powodu outsourcing stał się czymś więcej niż „wynajmowanie” czy „zamawianie” zasobów na zewnątrz – to trend w zarządzaniu, traktowany jak przejaw realistycznego myślenia czy wręcz dowód na posiadanie nowoczesnej strategii biznesowej.
W dzisiejszych czasach na zewnątrz możemy zamówić niemal każdą usługę – od recepcji i serwisu sprzątającego poprzez obsługę księgową aż po analizę strategiczną czy implementację projektów. Rozwiązuje to problem rosnących kosztów pracy, bo usługi outsourcowane są z reguły nawet do 30% tańsze niż zatrudnienie pracownika. Przybywa więc firm, które oferują rozwiązania outsourcingowe. Są one chętnie angażowane do realizacji swoich zadań nie tylko przez firmy prywatne, ale i przez instytucje państwowe.
Polecamy: Moment powstania przychodu z działalności gospodarczej
– Perspektywy usług outsourcingowych w przypadku IT wydają się być prawie nieograniczone. Niektóre sprawy prościej jest powierzyć fachowcom, którzy także coraz częściej preferują pracę w systemie projektowym, a nie na etacie – mówi Karol Szymanowski, Kierownik Działu Sprzedaży w Sofrecom Polska, (Grupa France Telecom-Orange) oferującej usługi doradcze m.in. w zakresie ICT, w tym outsourcing usług i zasobów IT. I dodaje: – „Według Gartnera przychody z outsourcingu IT wyniosły w zeszłym roku 246 miliardów dolarów, czyli o prawie 8% więcej niż w roku 2010. Przy tak dużych wolumenach jest to znaczący wzrost, który ilustruje nie tylko wagę IT, ale także podejście do realizacji zadań w tym obszarze.”
O korzyściach płynących z outsourcingu od dawna wiedzą agencje doradztwa personalnego. Jedna z nich, Start People, oprócz klasycznych usług rekrutacyjnych oferuje swoim klientom outsourcing pracowniczy oraz outsourcing usług, w tym obsługi recepcyjnej. – Naszym nadrzędnym celem jest odciążenie klientów od zadań istotnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, nie będących jednak kluczowym elementem jego zasadniczej działalności. Dlatego w ciągu kilku dni jesteśmy w stanie zapewnić klientowi profesjonalną obsługę recepcji – mówi Magdalena Pieprzowska, Business Development Manager ze Start People.
Elastyczne formy zatrudnienia są przyszłościowe
Który przedsiębiorca nie chciałby mieć nieograniczonych możliwości zatrudniania na ściśle określony czas i tylko w okresie wzmożonych prac albo po wygraniu dużego przetargu? Dzieje się tak zwłaszcza w branżach, w których mają miejsce sezonowe wzrosty aktywności. Dla pracodawców z tych branż mamy dobrą informację – pracownicy także zaczynają już doceniać zalety elastycznego zatrudnienia, które daje im outsourcing. Dzięki temu nie są „skazani” na współpracę z tą samą firmą przez dłuższy czas, co pozwala im zachować świeże spojrzenie na swoją pracę. Takie podejście jest charakterystyczne dla osób pracujących w systemie projektowym – informatyków, artystów, copywriterów.
Polecamy: Limit rozliczeń gotówkowych między przedsiębiorcami 2012
Obie strony zadowolone, a koszty zracjonalizowane – czy można chcieć więcej? Wynajmowanie fachowców poza firmą wydaje się być znakomitym sposobem na ominięcie meandrów kryzysu – łagodniejszym niż zwolnienia grupowe czy nawet zamykanie działalności gospodarczej. Wprawdzie w Polsce outsourcing ciągle jest przyjmowany nieufnie, ale rynek tych usług rozwija się bardzo dynamicznie, w 2010 - 2011 roku dynamika przekroczyła 50% . Większość dużych, korporacyjnych przedsiębiorstw nie wyobraża już sobie prowadzenia biznesu bez korzystania z outsourcingu. Te przykłady płynące z góry z pewnością zmienią stopniowo ten stan rzeczy.
Źródło: Start People
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.