REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys 2012/2013: Outsourcing obniży koszty

Subskrybuj nas na Youtube
outsourcing
outsourcing

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie pracownika na stałe jest w Polsce drogie. Przedsiębiorcy w celu racjonalizacji kosztów coraz chętniej korzystają z usług opartych na outsourcingu.

Każdy, kto kiedykolwiek prowadził działalność gospodarczą, wie, jak drogie jest w Polsce zatrudnienie pracownika na stałe. Składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stanowią istotną część wydatków pracodawcy. Z drugiej jednak strony firma musi funkcjonować, praca nie wykona się sama, a doba ma tylko 24 godziny. Dlatego większe i mniejsze instytucje coraz chętniej korzystają z usług opartych na outsourcingu, czyli takich, które są wykonywane przez osoby zatrudnione przez zewnętrzne podmioty.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwotnie outsourcing rozumiany był jako strategia zaopatrzenia stosowana przez firmy produkcyjne, głównie motoryzacyjne i polegająca na rezygnacji z wytwarzania wszystkich prefabrykatów niezbędnych do produkcji na rzecz pozyskiwania ich od innych producentów. Pod koniec XX w. termin ten zaczął być stosowany ogólnie do opisu strategii powierzania operacji wspierających główną działalność przedsiębiorstwa podmiotom zewnętrznym, specjalizującym się w zarządzaniu nimi.

Pragmatyzm czy trend?

Obecnie outsourcing polega na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań, które nie są bezpośrednio związane z podstawową działalnością naszej firmy. Dzięki temu może ona skoncentrować się na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę konkurencyjną. Z tego powodu outsourcing stał się czymś więcej niż „wynajmowanie” czy „zamawianie” zasobów na zewnątrz – to trend w zarządzaniu, traktowany jak przejaw realistycznego myślenia czy wręcz dowód na posiadanie nowoczesnej strategii biznesowej.

W dzisiejszych czasach na zewnątrz możemy zamówić niemal każdą usługę – od recepcji i serwisu sprzątającego poprzez obsługę księgową aż po analizę strategiczną czy implementację projektów. Rozwiązuje to problem rosnących kosztów pracy, bo usługi outsourcowane są z reguły nawet do 30% tańsze niż zatrudnienie pracownika. Przybywa więc firm, które oferują  rozwiązania outsourcingowe. Są one chętnie angażowane do realizacji swoich zadań nie tylko przez firmy prywatne, ale i przez instytucje państwowe.

REKLAMA

Polecamy: Moment powstania przychodu z działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 – Perspektywy usług outsourcingowych w przypadku IT wydają się być prawie nieograniczone.  Niektóre sprawy prościej jest powierzyć fachowcom, którzy także coraz częściej preferują pracę w systemie projektowym, a nie na etacie – mówi Karol Szymanowski, Kierownik Działu Sprzedaży w Sofrecom Polska, (Grupa France Telecom-Orange) oferującej usługi doradcze m.in.  w zakresie ICT, w tym outsourcing usług i zasobów IT. I dodaje: – „Według Gartnera przychody z outsourcingu IT wyniosły w zeszłym roku 246 miliardów dolarów, czyli o prawie 8% więcej niż w roku 2010. Przy tak dużych wolumenach jest to znaczący wzrost, który ilustruje nie tylko wagę IT,  ale także podejście do realizacji zadań w tym obszarze.”

O korzyściach płynących z outsourcingu od dawna wiedzą agencje doradztwa personalnego. Jedna z nich, Start People, oprócz klasycznych usług rekrutacyjnych oferuje swoim klientom outsourcing pracowniczy oraz outsourcing usług, w tym obsługi recepcyjnej. – Naszym nadrzędnym celem jest odciążenie klientów od zadań istotnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, nie będących jednak kluczowym elementem jego zasadniczej działalności. Dlatego w ciągu kilku dni jesteśmy w stanie zapewnić klientowi profesjonalną obsługę recepcji – mówi Magdalena Pieprzowska, Business Development Manager ze Start People.

Elastyczne formy zatrudnienia są przyszłościowe

Który przedsiębiorca nie chciałby mieć nieograniczonych możliwości zatrudniania na ściśle określony czas i tylko w okresie wzmożonych prac albo po wygraniu dużego przetargu? Dzieje się tak zwłaszcza w branżach, w których mają miejsce sezonowe wzrosty aktywności. Dla pracodawców z tych branż mamy dobrą informację – pracownicy także zaczynają już doceniać zalety elastycznego zatrudnienia, które daje im outsourcing. Dzięki temu nie są „skazani” na współpracę z tą samą firmą przez dłuższy czas, co pozwala im zachować świeże spojrzenie na swoją pracę. Takie podejście jest charakterystyczne dla osób pracujących w systemie projektowym – informatyków, artystów, copywriterów.

Polecamy: Limit rozliczeń gotówkowych między przedsiębiorcami 2012

Obie strony zadowolone, a koszty zracjonalizowane – czy można chcieć więcej? Wynajmowanie fachowców poza firmą wydaje się być znakomitym sposobem na ominięcie meandrów kryzysu – łagodniejszym niż zwolnienia grupowe czy nawet zamykanie działalności gospodarczej. Wprawdzie w Polsce outsourcing ciągle jest przyjmowany nieufnie, ale rynek tych usług rozwija się bardzo dynamicznie, w 2010 - 2011 roku dynamika przekroczyła 50% . Większość dużych, korporacyjnych przedsiębiorstw nie wyobraża już sobie prowadzenia biznesu bez korzystania z outsourcingu. Te przykłady płynące z góry z pewnością zmienią stopniowo ten stan rzeczy.

Źródło: Start People

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA