REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa zawarta przez telefon - czy przedsiębiorca może uniknąć jej skutków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
Umowa przez telefon; jak przedsiębiorca może ją rozwiązać
Umowa przez telefon; jak przedsiębiorca może ją rozwiązać

REKLAMA

REKLAMA

Umowy zawierane przez telefon co do zasady jako umowy ustne mają równą moc prawną z umowami pisemnymi. W stosunkach między przedsiębiorcami bardzo niewielu umów nie można zawrzeć w formie ustnej – tylko takich dla których ustawodawca zastrzegł formę pisemną pod rygorem nieważności umowy (np. umowa sprzedaży nieruchomości, umowa przeniesienia praw autorskich, umowa leasingu).

Inaczej niż w przypadku konsumentów przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia. 

REKLAMA

Jeżeli zatem przedsiębiorca w rozmowie z telemarketerem przyjmie składaną mu ofertę to jest związany zawartą w ten sposób umową.

Co jednak może zrobić przedsiębiorca jeżeli  po zakończeniu rozmowy wykryje, że telemarketer wprowadził go w błąd?

Niekiedy techniki stosowane przez telemarketerów mogą  wprowadzać przedsiębiorcę w błąd.

Przykładem może być sytuacja gdy telemarketer sugeruje, że jest to ostatnia chwila aby zawrzeć umowę po bardzo korzystnej cenie, gdyż od kolejnego dnia cena danego produktu będzie kilkakrotnie wyższa.

Takie działanie będzie jak najbardziej zgodne z prawem o ile pozostaje w zgodzie z prawdą. Jeżeli natomiast z forów internetowych czy od innych przedsiębiorców dowiadujemy się, że cena nie uległa zmianie we wskazanym przez rozmówcę terminie wówczas możemy mówić o wprowadzeniu w błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko o umowie na odległość

Co zrobić, gdy kontrahent wprowadził w błąd?

REKLAMA

Może się także zdarzyć, że telemarketer opisuje reklamowany  produkt w sposób odbiegający od rzeczywistych jego cech.  Niekiedy okazuje się, że proponowana przez telefon cena nie zawiera wszystkich jej elementów np. kosztów obowiązkowego ubezpieczenia towaru od kradzieży czy tzw. kosztów manipulacyjnych.

Zgodnie z kodeksem cywilnym  w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli  złożonego drugiej stronie wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć.  Jednakże  należy podkreślić, że można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

W praktyce oznacza to, że nie każda nieprawdziwa informacja przekazana przez telemarketera będzie upoważniać przedsiębiorcę do uchylenia się od skutków złożonego oświadczenia woli o przyjęciu oferty.

Przykładowo jeżeli telemarketer podał nam informację o funkcjach sprzedawanego urządzenia, a okaże się następnie, że zakupione urządzenie jednej z tych funkcji nie spełnia, to przedsiębiorca może powołać się na błąd tylko wówczas gdy dana funkcja była dla niego istotna. Jeżeli mając wiedzę o braku tej jednej funkcji i tak zawarłby umowę to nie może się uchylić od skutków przyjęcia oferty sprzedaży.

Jeżeli jednak błąd został wywołany przez telemarketera podstępnie, wówczas przedsiębiorca może uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli  o przyjęciu oferty także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej. 

Jak zdefiniować podstęp?

Kodeks cywilny nie zawiera definicji podstępu. Pojecie to należy interpretować zatem zgodnie z jego potocznym znaczeniem.

Dodatkową pomocą może być orzecznictwo sądów powszechnych.   Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13 stycznia 2010 r. (sygn. akt: II CSK 239/09, LEX nr 560847) słusznie zauważył: Działanie podstępne polega na świadomym wywołaniu u drugiej osoby mylnego wyobrażenia o rzeczywistym stanie rzeczy w celu skłonienia jej do złożenia określonego oświadczenia woli. Działanie podstępne jest zawsze - niezależnie od pobudek i skutków działania sprawcy - etycznie naganne. Zmierza ono bowiem do zakłócenia procesu decyzyjnego innej osoby i doprowadzenia jej na podstawie zasugerowanych fałszywych przesłanek rozumowania do złożenia określonego oświadczenia woli. Użyte środki, gradacja winy czy złej woli osoby działającej podstępnie nie mają znaczenia prawnego. Liczy się tylko samo wprowadzenie w błąd, będące bezprawiem cywilnym. Podstępu nie ekskulpuje lekkomyślność i łatwowierność ofiary. Etyczna naganność podstępu stała się motywem surowego potraktowania przez prawo cywilne skutków wywołanego nim błędu. Uchylenie się od skutków prawnych błędu wywołanego podstępnie jest ułatwione, może ono nastąpić bowiem także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej.”

Ile czasu ma przedsiębiorca na uchylenie się od skutków oświadczenia woli?

Uprawnienie przedsiębiorcy do uchylenia się od skutków przyjęcia oferty pod wpływem błędu wygasa po roku od wykrycia błędu.

W jakiej formie przedsiębiorca powinien złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków swojego oświadczenia woli?

Oświadczenie o uchyleniu się od skutków oświadczenia o przyjęcia oferty złożonego pod wpływem błędu należy złożyć na piśmie i doręczyć przedsiębiorcy z którym zawarliśmy umowę przez telefon.

Zgodnie z orzecznictwem sądów składający oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli nie ma obowiązku używania w nim określonych słów czy formułek.

Nie ma więc znaczenia, czy użyje słowa "uchylam się", czy też posłuży się jakimkolwiek innym, jeżeli tylko z oświadczenia wynika, że nie traktuje czynności prawnej za ważną i wiążącą go.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA