REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa zawarta przez telefon - czy przedsiębiorca może uniknąć jej skutków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
Umowa przez telefon; jak przedsiębiorca może ją rozwiązać
Umowa przez telefon; jak przedsiębiorca może ją rozwiązać

REKLAMA

REKLAMA

Umowy zawierane przez telefon co do zasady jako umowy ustne mają równą moc prawną z umowami pisemnymi. W stosunkach między przedsiębiorcami bardzo niewielu umów nie można zawrzeć w formie ustnej – tylko takich dla których ustawodawca zastrzegł formę pisemną pod rygorem nieważności umowy (np. umowa sprzedaży nieruchomości, umowa przeniesienia praw autorskich, umowa leasingu).

Inaczej niż w przypadku konsumentów przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia. 

REKLAMA

Jeżeli zatem przedsiębiorca w rozmowie z telemarketerem przyjmie składaną mu ofertę to jest związany zawartą w ten sposób umową.

Co jednak może zrobić przedsiębiorca jeżeli  po zakończeniu rozmowy wykryje, że telemarketer wprowadził go w błąd?

Niekiedy techniki stosowane przez telemarketerów mogą  wprowadzać przedsiębiorcę w błąd.

Przykładem może być sytuacja gdy telemarketer sugeruje, że jest to ostatnia chwila aby zawrzeć umowę po bardzo korzystnej cenie, gdyż od kolejnego dnia cena danego produktu będzie kilkakrotnie wyższa.

Takie działanie będzie jak najbardziej zgodne z prawem o ile pozostaje w zgodzie z prawdą. Jeżeli natomiast z forów internetowych czy od innych przedsiębiorców dowiadujemy się, że cena nie uległa zmianie we wskazanym przez rozmówcę terminie wówczas możemy mówić o wprowadzeniu w błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko o umowie na odległość

Co zrobić, gdy kontrahent wprowadził w błąd?

REKLAMA

Może się także zdarzyć, że telemarketer opisuje reklamowany  produkt w sposób odbiegający od rzeczywistych jego cech.  Niekiedy okazuje się, że proponowana przez telefon cena nie zawiera wszystkich jej elementów np. kosztów obowiązkowego ubezpieczenia towaru od kradzieży czy tzw. kosztów manipulacyjnych.

Zgodnie z kodeksem cywilnym  w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli  złożonego drugiej stronie wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć.  Jednakże  należy podkreślić, że można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

W praktyce oznacza to, że nie każda nieprawdziwa informacja przekazana przez telemarketera będzie upoważniać przedsiębiorcę do uchylenia się od skutków złożonego oświadczenia woli o przyjęciu oferty.

Przykładowo jeżeli telemarketer podał nam informację o funkcjach sprzedawanego urządzenia, a okaże się następnie, że zakupione urządzenie jednej z tych funkcji nie spełnia, to przedsiębiorca może powołać się na błąd tylko wówczas gdy dana funkcja była dla niego istotna. Jeżeli mając wiedzę o braku tej jednej funkcji i tak zawarłby umowę to nie może się uchylić od skutków przyjęcia oferty sprzedaży.

Jeżeli jednak błąd został wywołany przez telemarketera podstępnie, wówczas przedsiębiorca może uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli  o przyjęciu oferty także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej. 

Jak zdefiniować podstęp?

Kodeks cywilny nie zawiera definicji podstępu. Pojecie to należy interpretować zatem zgodnie z jego potocznym znaczeniem.

Dodatkową pomocą może być orzecznictwo sądów powszechnych.   Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13 stycznia 2010 r. (sygn. akt: II CSK 239/09, LEX nr 560847) słusznie zauważył: Działanie podstępne polega na świadomym wywołaniu u drugiej osoby mylnego wyobrażenia o rzeczywistym stanie rzeczy w celu skłonienia jej do złożenia określonego oświadczenia woli. Działanie podstępne jest zawsze - niezależnie od pobudek i skutków działania sprawcy - etycznie naganne. Zmierza ono bowiem do zakłócenia procesu decyzyjnego innej osoby i doprowadzenia jej na podstawie zasugerowanych fałszywych przesłanek rozumowania do złożenia określonego oświadczenia woli. Użyte środki, gradacja winy czy złej woli osoby działającej podstępnie nie mają znaczenia prawnego. Liczy się tylko samo wprowadzenie w błąd, będące bezprawiem cywilnym. Podstępu nie ekskulpuje lekkomyślność i łatwowierność ofiary. Etyczna naganność podstępu stała się motywem surowego potraktowania przez prawo cywilne skutków wywołanego nim błędu. Uchylenie się od skutków prawnych błędu wywołanego podstępnie jest ułatwione, może ono nastąpić bowiem także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej.”

Ile czasu ma przedsiębiorca na uchylenie się od skutków oświadczenia woli?

Uprawnienie przedsiębiorcy do uchylenia się od skutków przyjęcia oferty pod wpływem błędu wygasa po roku od wykrycia błędu.

W jakiej formie przedsiębiorca powinien złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków swojego oświadczenia woli?

Oświadczenie o uchyleniu się od skutków oświadczenia o przyjęcia oferty złożonego pod wpływem błędu należy złożyć na piśmie i doręczyć przedsiębiorcy z którym zawarliśmy umowę przez telefon.

Zgodnie z orzecznictwem sądów składający oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli nie ma obowiązku używania w nim określonych słów czy formułek.

Nie ma więc znaczenia, czy użyje słowa "uchylam się", czy też posłuży się jakimkolwiek innym, jeżeli tylko z oświadczenia wynika, że nie traktuje czynności prawnej za ważną i wiążącą go.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA