REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa zawarta przez telefon - czy przedsiębiorca może uniknąć jej skutków?

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
Umowa przez telefon; jak przedsiębiorca może ją rozwiązać
Umowa przez telefon; jak przedsiębiorca może ją rozwiązać

REKLAMA

REKLAMA

Umowy zawierane przez telefon co do zasady jako umowy ustne mają równą moc prawną z umowami pisemnymi. W stosunkach między przedsiębiorcami bardzo niewielu umów nie można zawrzeć w formie ustnej – tylko takich dla których ustawodawca zastrzegł formę pisemną pod rygorem nieważności umowy (np. umowa sprzedaży nieruchomości, umowa przeniesienia praw autorskich, umowa leasingu).

Inaczej niż w przypadku konsumentów przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia. 

REKLAMA

Jeżeli zatem przedsiębiorca w rozmowie z telemarketerem przyjmie składaną mu ofertę to jest związany zawartą w ten sposób umową.

Co jednak może zrobić przedsiębiorca jeżeli  po zakończeniu rozmowy wykryje, że telemarketer wprowadził go w błąd?

Niekiedy techniki stosowane przez telemarketerów mogą  wprowadzać przedsiębiorcę w błąd.

Przykładem może być sytuacja gdy telemarketer sugeruje, że jest to ostatnia chwila aby zawrzeć umowę po bardzo korzystnej cenie, gdyż od kolejnego dnia cena danego produktu będzie kilkakrotnie wyższa.

Takie działanie będzie jak najbardziej zgodne z prawem o ile pozostaje w zgodzie z prawdą. Jeżeli natomiast z forów internetowych czy od innych przedsiębiorców dowiadujemy się, że cena nie uległa zmianie we wskazanym przez rozmówcę terminie wówczas możemy mówić o wprowadzeniu w błąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko o umowie na odległość

Co zrobić, gdy kontrahent wprowadził w błąd?

REKLAMA

Może się także zdarzyć, że telemarketer opisuje reklamowany  produkt w sposób odbiegający od rzeczywistych jego cech.  Niekiedy okazuje się, że proponowana przez telefon cena nie zawiera wszystkich jej elementów np. kosztów obowiązkowego ubezpieczenia towaru od kradzieży czy tzw. kosztów manipulacyjnych.

Zgodnie z kodeksem cywilnym  w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli  złożonego drugiej stronie wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć.  Jednakże  należy podkreślić, że można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

W praktyce oznacza to, że nie każda nieprawdziwa informacja przekazana przez telemarketera będzie upoważniać przedsiębiorcę do uchylenia się od skutków złożonego oświadczenia woli o przyjęciu oferty.

Przykładowo jeżeli telemarketer podał nam informację o funkcjach sprzedawanego urządzenia, a okaże się następnie, że zakupione urządzenie jednej z tych funkcji nie spełnia, to przedsiębiorca może powołać się na błąd tylko wówczas gdy dana funkcja była dla niego istotna. Jeżeli mając wiedzę o braku tej jednej funkcji i tak zawarłby umowę to nie może się uchylić od skutków przyjęcia oferty sprzedaży.

Jeżeli jednak błąd został wywołany przez telemarketera podstępnie, wówczas przedsiębiorca może uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli  o przyjęciu oferty także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej. 

Jak zdefiniować podstęp?

Kodeks cywilny nie zawiera definicji podstępu. Pojecie to należy interpretować zatem zgodnie z jego potocznym znaczeniem.

Dodatkową pomocą może być orzecznictwo sądów powszechnych.   Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13 stycznia 2010 r. (sygn. akt: II CSK 239/09, LEX nr 560847) słusznie zauważył: Działanie podstępne polega na świadomym wywołaniu u drugiej osoby mylnego wyobrażenia o rzeczywistym stanie rzeczy w celu skłonienia jej do złożenia określonego oświadczenia woli. Działanie podstępne jest zawsze - niezależnie od pobudek i skutków działania sprawcy - etycznie naganne. Zmierza ono bowiem do zakłócenia procesu decyzyjnego innej osoby i doprowadzenia jej na podstawie zasugerowanych fałszywych przesłanek rozumowania do złożenia określonego oświadczenia woli. Użyte środki, gradacja winy czy złej woli osoby działającej podstępnie nie mają znaczenia prawnego. Liczy się tylko samo wprowadzenie w błąd, będące bezprawiem cywilnym. Podstępu nie ekskulpuje lekkomyślność i łatwowierność ofiary. Etyczna naganność podstępu stała się motywem surowego potraktowania przez prawo cywilne skutków wywołanego nim błędu. Uchylenie się od skutków prawnych błędu wywołanego podstępnie jest ułatwione, może ono nastąpić bowiem także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej.”

Ile czasu ma przedsiębiorca na uchylenie się od skutków oświadczenia woli?

Uprawnienie przedsiębiorcy do uchylenia się od skutków przyjęcia oferty pod wpływem błędu wygasa po roku od wykrycia błędu.

W jakiej formie przedsiębiorca powinien złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków swojego oświadczenia woli?

Oświadczenie o uchyleniu się od skutków oświadczenia o przyjęcia oferty złożonego pod wpływem błędu należy złożyć na piśmie i doręczyć przedsiębiorcy z którym zawarliśmy umowę przez telefon.

Zgodnie z orzecznictwem sądów składający oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli nie ma obowiązku używania w nim określonych słów czy formułek.

Nie ma więc znaczenia, czy użyje słowa "uchylam się", czy też posłuży się jakimkolwiek innym, jeżeli tylko z oświadczenia wynika, że nie traktuje czynności prawnej za ważną i wiążącą go.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA