Polska liderem outsourcingu
REKLAMA
REKLAMA
Zjawisko outsourcingu nie jest w Polsce zupełnie nowe, pojawiło się w naszym kraju już w latach 90-tych XX wieku, ale okres wzmożonego zainteresowania i rozwoju przypada dopiero na rok 2010 i trwa nieprzerwanie do dziś. Tyle w temacie teorii outsourcingu.
REKLAMA
A jak wygląda praktyka i ile korzyści z outsourcingu może mieć polska Mała Firma?
Obserwując rynek wnikliwie szybko dojdziemy do bardzo pozytywnych wniosków. Po pierwsze dla osób zainteresowanych tą branżą, czyli specjalistów, managerów, jak i osób szukających dopiero doświadczenia, praca na pewno się znajdzie. Gdy przyjrzymy się statystykom, liczba osób zatrudnionych w tym sektorze przekroczyła już 100 tyś i stale rośnie. Po drugie, co okaże się bardzo istotne z punktu widzenia zleceniodawcy, czyli małej firmy, w Polsce możemy znaleźć partnerów, którzy są wyspecjalizowani w bardzo wąskich i trudnych dziedzinach biznesu i skorzystać z ich fachowej wiedzy, know-how i zasobów ludzkich. Specjalizacja firm świadczących usługi outsourcingowe wiąże się ze wzrostem ich przydatności w biznesie, jak również z dostosowaniem oferty także do mniejszych podmiotów rynkowych, które do tej pory nie były dostrzegane. Rynek usług outsourcingowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, dzięki czemu profesjonalne usługi dostępne są w coraz lepszej jakości.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Małe przedsiębiorstwa skorzystają najwięcej
Bardzo ważny z punktu widzenia małych firm jest właśnie fakt, że specjalistyczne usługi outsourcingowe są coraz bardziej popularne, a dzięki temu bardziej dostępne. Firmy zajmujące się outsourcingiem wybierają coraz węższe dziedziny biznesu, stale podnoszą swoje kompetencje, przez co podwykonawcom można zlecić już nie tylko proste usługi, np. ochroniarskie, czystościowe, ale również bardziej złożone, takie jak marketing, sprzedaż czy nawet działalność badawczo – rozwojową. Rynek usług outsourcingowych rozwija się, w efekcie staje się więc przyjazny dla małych firm. Dla przykładu usługi typu call center do niedawna wykorzystywane były głównie do obsługi sprzedaży w sektorze bankowym czy telekomunikacji przez międzynarodowe korporacje. Obecnie małe organizacje mogą z sukcesem wydzielić na zewnątrz obsługę sprzedażową. To ważne, że w dzisiejszych czasach opłaca się wydzielić obsługę nawet bardzo małych projektów wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.
Outsourcing teraz też dla najmniejszych
W małych organizacjach problemem jest pozyskanie wysoko wykwalifikowanej kadry z zakresu
księgowości, prawa, IT, marketingu czy sprzedaży. Fachowcy z tych dziedzin dużo kosztują, a żeby stać się samowystarczalnym i móc zatrudnić kogoś na etat trzeba mieć zasobny portfel. Warto więc pomyśleć o tym, aby wydzielić je z przedsiębiorstwa, bo ogranicza to znacznie koszty stałe, oszczędza bezcenny czas i daje możliwość dostępu do zasobów wiedzy outsourcera. Wdrożenie outsourcingu pozwala na elastyczną kontrolę kosztów przez wprowadzenie do organizacji zewnętrznych zasobów tylko w wymaganym zakresie np. przez rozliczanie godzinowe, projektowe, zadaniowe czasem nawet prowizyjne. Kupujemy tyle usług ile nam w danym momencie potrzeba. Takie rozwiązanie nie obciąża budżetu, odpowiada na potrzeby sezonowe, wprowadza powiew świeżości. W związki z tym nie dziwi fakt, że cieszy się uzasadnionym coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Warto mieć świadomość, że outsourcing pozwala na oszczędności nawet do 20%-50%, w porównaniu z kosztami utrzymania własnego zespołu specjalistów w firmie.
Outsourcing controllingu - porada
Autor: Dorota Zielińska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.