Outsourcing controllingu - porada
REKLAMA
REKLAMA
Outsourcing controllingu - outsourcing wymagający największego zaangażowania.
Aby dokładniej zrozumieć czynniki mające wpływ na skuteczność outsourcingu controllingu zostanie on porównany z outsourcingiem księgowości, a najpopularniejszym zaletom outsourcingu zostaną przypisane wady i ograniczenia, które mogą wpływać na poprawność i rzetelność procesów oraz narzędzi controllingu. Warto także zwrócić uwagę na złożony proces wdrożenia usługi outsourcingu, który w przypadku delegacji funkcji controllingowych ma kluczowe znaczenie dla współpracy na linii klient/firma outsourcingowa.
REKLAMA
REKLAMA
Porównując outsourcing controllingu z outsourcingiem księgowości należy zwrócić uwagę na cztery najważniejsze obszary, którymi są:
- zakres wykorzystywanych i przetwarzanych informacji
- odbiorcy końcowych sprawozdań / raportów
- normy i standardy decydujące o formie i treści sprawozdań / raportów
- przyjęte okresy sprawozdawcze.
Outsourcing księgowości jest zorientowany na przeszłości. Ewidencjonowane zostają zdarzenia gospodarcze, które już miały miejsce. Outsourcing controllingu natomiast jest nastawiony na teraźniejszość i przyszłość. Musi uwzględniać przeszłość, ale główna uwagę powinien skupiać na najaktualniejszej sytuacji oraz celach przedsiębiorstwa korzystającego z outsourcingu controllingu. Zdarzenia "historyczne" można ewidencjonować w dowolnym momencie zachowując wymagane przepisami terminy. W przypadku outsourcingu controllingu przerwy w aktualizacji i przetwarzaniu informacji nie powinny mieć miejsca. Wymagane jest zdecydowanie większe zaangażowanie ze strony osoby odpowiedzialnej za rzetelne informacje pozwalające podejmować strategiczne decyzje.
Zobacz także: Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP?
REKLAMA
Użytkownikami sprawozdań i raportów z przypadku outsourcingu księgowości są instytucje zewnętrzne (urzędy, podmioty finansujące działalność) oraz w zakresie standardowych raportów także osoby decyzyjne firm korzystających z outsourcingu księgowego, które najczęściej korzystają z tych samych sprawozdań. Outsourcing controllingu jest natomiast nastawiony wyłącznie na "użytkowników wewnętrznych". Tym samym informacje zawarte w raportach i sprawozdaniach cechują się większą poufnością. Dużym problemem tutaj jest zwykle brak pełnego obdarzenia zaufaniem zewnętrznej firmy outsourcingowej w zakresie zachowania tajemnicy dotyczącej głównie strategii i planów. To element, który wymaga na etapie wdrożenia opracowania stosownych procedur wymiany informacji oraz wprowadzenia umownych zapisów do kontraktów outsourcingowych regulujących obieg informacji i sposób postępowania z danymi poufnymi.
Outsourcing księgowości opiera się na rozwiązania prawnych, które określają kształt i zawartość sprawozdań. Krajowe lub międzynarodowe standardy rachunkowości pozwalają określić zasady ewidencjonowania i tworzenia sprawozdań. W przypadku outsourcingu controllingu istnieje, w granicach wykorzystywanych narzędzi, bardzo duża swoboda w formie i treści opracowywanych dokumentów. Sprawozdania i raporty controllingowe tak na prawdę są wynikiem końcowym przyjętych rozwiązań w procesie wdrażania controllingu, który na tym etapie nabiera kluczowej roli. Nie jest możliwa realizacja funkcji controllingowych z pominięciem złożonego procesu wdrożeniowego.
Korzystając z outsourcingu księgowego można precyzyjnie określić terminy związane z księgowaniami miesięcznymi, przygotowywanymi deklaracjami czy sprawozdaniami. Outsourcing controllingu wymaga natomiast pełnej elastyczności i dyspozycyjności. Zmieniająca się sytuacja gospodarcza wymusza szybkie reakcje w celu oceny aktualnej sytuacji, co wiąże się z faktem, że duża część raportów tworzona jest ad hoc.
Bez wątpienia wśród zalet outsourcingu można wymienić:
- redukcję kosztów
- uzyskanie dostępu do nowych technologii (narzędzi business intelligence udostępnianych przez outsourcera)
- komfort uzyskania możliwości skupienia się na głównych celach
- uwolnienie zasobów
- wsparcie wybranych obszarów działalności przez specjalistów firmy zewnętrznej (zagregowana wiedza wielu specjalistów z doświadczeniem z rożnych branż, dostęp do know-how).
W przypadku outsourcingu controllingu, nawiązując do zalet, należy zwrócić uwagę na zagrożenia z nich płynące, które mogą spowodować, że outsourcing controllingu nie spełni swojej funkcji.
- Nie należy zbyt mocno naciskać na redukcję kosztów, gdyż istnieje ryzyko, że wpłynie to na obniżenie jakości oferowanej usługi, która w tym przypadku wymaga jednak dużego zaangażowania i doświadczenia.
- Korzystając z outsourcingu controllingu konieczne jest poznanie narzędzi informatycznych wykorzystywanych przez firmę outsourcingową. Powinny one pozwalać wymieniać najaktualniejsze informacje oraz przesyłać je przy wykorzystaniu najlepszych zabezpieczeń.
- Często outsourcing kojarzony jest z oddelegowaniem odpowiedzialności za określony obszar. W przypadku outsourcingu controllingu można natomiast mówić wyłącznie o delegowaniu zadania - odpowiedzialność za decyzje musi spoczywać na zarządzie firmy korzystającej z zasobów zewnętrznych. Nie ma możliwości, w przypadku outsourcingu controllingu uwolnienia zasobów ludzkich odpowiedzialnych za cele, plany i strategię, ponieważ zewnętrzny kontroler finansowy raczej nie będzie mieć możliwości współzarządzać tymi obszarami (jego rola skupia się raczej na inicjowaniu pewnych procesów i udzielaniu pomocy w podejmowaniu decyzji).
- Decydując się na outsourcing controllingu ważne jest również posiadanie świadomości, że firma zewnętrzna musi być przygotowana merytorycznie, posiadać kadry umożliwiające wdrożyć i poprowadzić controlling oraz mieć praktyczne doświadczenie w oferowanych produktach.
Zobacz także: Outsourcing controllingu - czy to możliwe?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.