REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe technologie w systemach ochrony mienia i danych
Nowe technologie w systemach ochrony mienia i danych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Profesjonalne usługi bezpieczeństwa podążają za zmieniającym się światem i reagują na wciąż nowe zagrożenia. Ochrona mienia to już nie tylko niezastąpiony ochroniarz i prosty monitoring przemysłowy. Nowoczesne technologie zabezpieczają zarówno mienie, jak i pozwalają uniknąć niebezpieczeństw w świecie wirtualnym.

Kamery, które widzą więcej

Znany już od lat tradycyjny monitoring to nic innego jak system kamer wizyjnych, które rozpoznają obraz i pozwalają zobaczyć go na matrycy z określoną ilością pikseli – im jest ich więcej, tym obraz jest lepszy. Jego jakość zależy także od innych technologicznych aspektów, jak również pogody, oświetlenia obserwowanej sceny i pola widzenia kamery. Czynniki te łatwo wykorzystać, by uniknąć „wzroku” kamer i wkraść się w strzeżone miejsca. Dlatego sfera monitoringu jest nieustannie udoskonalana. Obiekty użyteczności publicznej, siedziby firm, hale produkcyjne czy magazyny coraz częściej są poddawane obserwacji za pomocą kamer wyposażonych w technologię wykrywania ruchu, inteligentnej analizy obrazu lub urządzeń termowizyjnych, a nawet zestawów łączących te technologie.

REKLAMA

REKLAMA

Detektory ruchu stosuje się w kamerach wizyjnych i termowizyjnych, monitorujących wnętrza pomieszczeń zamkniętych. Detektor jest wsparciem dla operatora – podpowiada, gdzie wykryto nieuzasadniony ruch i automatycznie włącza obraz z alarmującej kamery. Na zewnątrz budynku dobrze sprawdza się komputerowa analiza obrazu. Kamery wyposażone w taką funkcję potrafią rozpoznawać grupy pikseli układające się w określone kształty i przemieszczające się: samochód, zwierzęta, osobę biegnącą lub przepychającą się w tłumie. Technologia pozwala wyłonić jeden niepokojący obraz spośród wielu spływających z różnych kamer na lotnisku, dworcu, stadionie czy ulicy i wskazać go obserwującemu pracownikowi ochrony.

Dużym wsparciem dla ochroniarzy i klientów stały się także w ostatnich latach aplikacje mobilne, pozwalające na nadzór ochrony fizycznej, raportowanie zadań wykonywanych przez pracowników ochrony, niezwłoczne przesyłanie informacji o zagrożeniu i oglądanie monitoringu z dowolnego miejsca o dowolnej porze.

- Człowiek wciąż jest niezastąpiony. Nowe technologie mogą ułatwiać mu pracę, alarmować go i dawać wskazówki, lecz to ochroniarz ostatecznie rozpoznaje zagrożenie i podejmuje odpowiednie działania – mówi Tomasz Kozłowski, dyrektor ds. klientów strategicznych Impel Security Polska. – Nie da się jednak ukryć, że zmieniają się proporcje elementów składających się na skuteczną ochronę. Do niedawna ochrona fizyczna, odpowiednie procedury i zabezpieczenia techniczne były wykorzystywane w jednakowym stopniu. Dziś zabezpieczenia techniczne wypierają ochronę fizyczną, która jest coraz droższa w obliczu zmian zachodzących na rynku pracy – wyjaśnia ekspert Impel Security Polska.

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochronić niewidoczne

Wyciek danych korporacyjnych lub rządowych, ujawnianie tajemnic pracodawcy, szpiegostwo gospodarcze. To zagrożenia, o których słyszy się zwykle w kontekście głośnych afer takich jak Panama Papers czy Wikileaks. Ale wycieki cennych informacji zdarzają się każdego dnia, także w niewielkich przedsiębiorstwach. Dokumenty z wrażliwymi danymi przez nieuwagę lądują w altance śmietnikowej lub omyłkowo są wysyłane mailem do obcej osoby. Równie często bywają wykradane. Bez względu na to, w jaki sposób poufne dokumenty firmowe znikają (wskutek szpiegostwa gospodarczego, zamierzonych lub niezamierzonych działań pracownika, czy po prostu zaniedbań), przynoszą policzalne straty. - Nowe technologie pozwalają ograniczyć te sytuacje do minimum. Nowoczesne systemy IT, służące np. do przechowywania danych czy wewnętrznego obrotu dokumentami, są chronione na kilka sposobów: ograniczonym dostępem, systemami antywirusowymi, szczegółowymi hasłami, kodami dostępu, szyframi i regularnym tworzeniem kopii zapasowych – mówi Grzegorz Wilhelmi, wiceprezes zarząduSI4IT, partnera Grupy Impel, spółki zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa informatycznego w biznesie.

Krzysztof Bereza z Impel Security zaznacza: - Niestety żaden nawet najnowocześniejszy system ochrony nie zabezpieczy firmy przed lekkomyślnością pracowników. A to ona jest najczęstszym powodem wycieku danych. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na tzw. badania przesiewowe.  Polegają one na sprawdzeniu, czy organizacja pracy nie sprzyja przypadkiem wypływaniu poufnych danych. W ramach takiego badania można np. zadzwonić do pracownika i podszywając się pod klienta poprosić o zastrzeżone informacje. Okaże się wtedy, czy w firmie pracują zaufani i rozsądni ludzie.

Zabezpieczyć przed katastrofą

W erze nowych technologii zagrożeniem mogą stać się także… one same. – Chodzi tu przede wszystkim o systemy operacyjne maszyn wykorzystywanych w takich branżach jak chemiczna, energetyczna czy przemysłowa. Wystarczy wyobrazić sobie, że sprzęt odpowiadający za mieszanie składników w fabryce środków chemicznych pomyli proporcje. Taki błąd może zakończyć się wybuchem. Nieprawidłowe sterowanie maszynami w sektorze energetycznym może doprowadzić do pożaru, a zakłócenie przepływu danych w systemie obsługi kolei spowodować wykolejenie się lub zderzenie pociągów – podaje przykłady Grzegorz Wilhelmi z SI4IT.


Jak zabezpieczyć się przed tymi zagrożeniami? – Instalując systemy przeznaczone dla danej maszyny, urządzenia, procesu lub programu komputerowego. Monitorując pracę, muszą funkcjonować sprawnie i bez przerwy oraz niezwłocznie i bezbłędnie reagować na każdą nieprawidłowość. Ich priorytetem nie jest już działanie maszyny, lecz jedynie jej zabezpieczenie – podkreśla ekspert SI4IT.

XXI wiek to czas nieustannego rozwoju technologicznego, który przynosi nowe zagrożenia i pozwala pokonać tradycyjne metody zabezpieczeń. Pozwala on jednak także na ciągłe doskonalenie systemów ochrony mienia, danych i procesów. Warto z nich korzystać, jeśli chce się zapewnić bezpieczeństwo swojej firmie na odpowiednim poziomie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Wigilia 2025 ustawowo wolna od pracy. Czy dla wszystkich? Czy sklepy będą otwarte w Wigilię?

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA