REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe technologie w systemach ochrony mienia i danych
Nowe technologie w systemach ochrony mienia i danych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Profesjonalne usługi bezpieczeństwa podążają za zmieniającym się światem i reagują na wciąż nowe zagrożenia. Ochrona mienia to już nie tylko niezastąpiony ochroniarz i prosty monitoring przemysłowy. Nowoczesne technologie zabezpieczają zarówno mienie, jak i pozwalają uniknąć niebezpieczeństw w świecie wirtualnym.

Kamery, które widzą więcej

Znany już od lat tradycyjny monitoring to nic innego jak system kamer wizyjnych, które rozpoznają obraz i pozwalają zobaczyć go na matrycy z określoną ilością pikseli – im jest ich więcej, tym obraz jest lepszy. Jego jakość zależy także od innych technologicznych aspektów, jak również pogody, oświetlenia obserwowanej sceny i pola widzenia kamery. Czynniki te łatwo wykorzystać, by uniknąć „wzroku” kamer i wkraść się w strzeżone miejsca. Dlatego sfera monitoringu jest nieustannie udoskonalana. Obiekty użyteczności publicznej, siedziby firm, hale produkcyjne czy magazyny coraz częściej są poddawane obserwacji za pomocą kamer wyposażonych w technologię wykrywania ruchu, inteligentnej analizy obrazu lub urządzeń termowizyjnych, a nawet zestawów łączących te technologie.

REKLAMA

REKLAMA

Detektory ruchu stosuje się w kamerach wizyjnych i termowizyjnych, monitorujących wnętrza pomieszczeń zamkniętych. Detektor jest wsparciem dla operatora – podpowiada, gdzie wykryto nieuzasadniony ruch i automatycznie włącza obraz z alarmującej kamery. Na zewnątrz budynku dobrze sprawdza się komputerowa analiza obrazu. Kamery wyposażone w taką funkcję potrafią rozpoznawać grupy pikseli układające się w określone kształty i przemieszczające się: samochód, zwierzęta, osobę biegnącą lub przepychającą się w tłumie. Technologia pozwala wyłonić jeden niepokojący obraz spośród wielu spływających z różnych kamer na lotnisku, dworcu, stadionie czy ulicy i wskazać go obserwującemu pracownikowi ochrony.

Dużym wsparciem dla ochroniarzy i klientów stały się także w ostatnich latach aplikacje mobilne, pozwalające na nadzór ochrony fizycznej, raportowanie zadań wykonywanych przez pracowników ochrony, niezwłoczne przesyłanie informacji o zagrożeniu i oglądanie monitoringu z dowolnego miejsca o dowolnej porze.

- Człowiek wciąż jest niezastąpiony. Nowe technologie mogą ułatwiać mu pracę, alarmować go i dawać wskazówki, lecz to ochroniarz ostatecznie rozpoznaje zagrożenie i podejmuje odpowiednie działania – mówi Tomasz Kozłowski, dyrektor ds. klientów strategicznych Impel Security Polska. – Nie da się jednak ukryć, że zmieniają się proporcje elementów składających się na skuteczną ochronę. Do niedawna ochrona fizyczna, odpowiednie procedury i zabezpieczenia techniczne były wykorzystywane w jednakowym stopniu. Dziś zabezpieczenia techniczne wypierają ochronę fizyczną, która jest coraz droższa w obliczu zmian zachodzących na rynku pracy – wyjaśnia ekspert Impel Security Polska.

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochronić niewidoczne

Wyciek danych korporacyjnych lub rządowych, ujawnianie tajemnic pracodawcy, szpiegostwo gospodarcze. To zagrożenia, o których słyszy się zwykle w kontekście głośnych afer takich jak Panama Papers czy Wikileaks. Ale wycieki cennych informacji zdarzają się każdego dnia, także w niewielkich przedsiębiorstwach. Dokumenty z wrażliwymi danymi przez nieuwagę lądują w altance śmietnikowej lub omyłkowo są wysyłane mailem do obcej osoby. Równie często bywają wykradane. Bez względu na to, w jaki sposób poufne dokumenty firmowe znikają (wskutek szpiegostwa gospodarczego, zamierzonych lub niezamierzonych działań pracownika, czy po prostu zaniedbań), przynoszą policzalne straty. - Nowe technologie pozwalają ograniczyć te sytuacje do minimum. Nowoczesne systemy IT, służące np. do przechowywania danych czy wewnętrznego obrotu dokumentami, są chronione na kilka sposobów: ograniczonym dostępem, systemami antywirusowymi, szczegółowymi hasłami, kodami dostępu, szyframi i regularnym tworzeniem kopii zapasowych – mówi Grzegorz Wilhelmi, wiceprezes zarząduSI4IT, partnera Grupy Impel, spółki zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa informatycznego w biznesie.

Krzysztof Bereza z Impel Security zaznacza: - Niestety żaden nawet najnowocześniejszy system ochrony nie zabezpieczy firmy przed lekkomyślnością pracowników. A to ona jest najczęstszym powodem wycieku danych. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na tzw. badania przesiewowe.  Polegają one na sprawdzeniu, czy organizacja pracy nie sprzyja przypadkiem wypływaniu poufnych danych. W ramach takiego badania można np. zadzwonić do pracownika i podszywając się pod klienta poprosić o zastrzeżone informacje. Okaże się wtedy, czy w firmie pracują zaufani i rozsądni ludzie.

Zabezpieczyć przed katastrofą

W erze nowych technologii zagrożeniem mogą stać się także… one same. – Chodzi tu przede wszystkim o systemy operacyjne maszyn wykorzystywanych w takich branżach jak chemiczna, energetyczna czy przemysłowa. Wystarczy wyobrazić sobie, że sprzęt odpowiadający za mieszanie składników w fabryce środków chemicznych pomyli proporcje. Taki błąd może zakończyć się wybuchem. Nieprawidłowe sterowanie maszynami w sektorze energetycznym może doprowadzić do pożaru, a zakłócenie przepływu danych w systemie obsługi kolei spowodować wykolejenie się lub zderzenie pociągów – podaje przykłady Grzegorz Wilhelmi z SI4IT.


Jak zabezpieczyć się przed tymi zagrożeniami? – Instalując systemy przeznaczone dla danej maszyny, urządzenia, procesu lub programu komputerowego. Monitorując pracę, muszą funkcjonować sprawnie i bez przerwy oraz niezwłocznie i bezbłędnie reagować na każdą nieprawidłowość. Ich priorytetem nie jest już działanie maszyny, lecz jedynie jej zabezpieczenie – podkreśla ekspert SI4IT.

XXI wiek to czas nieustannego rozwoju technologicznego, który przynosi nowe zagrożenia i pozwala pokonać tradycyjne metody zabezpieczeń. Pozwala on jednak także na ciągłe doskonalenie systemów ochrony mienia, danych i procesów. Warto z nich korzystać, jeśli chce się zapewnić bezpieczeństwo swojej firmie na odpowiednim poziomie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA